Tuorein sisältö

Far Cry 2

Arvioitu: Playstation 3
Genre: Sotapelit, Toimintapelit
Pelaajia: 1, verkkopeli
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: Ubisoft
Julkaisija: Ubisoft
Julkaisupäivä: 23.10.2008
Pelin kotisivut
Jarkko Rotstén

20.11.2008 klo 13.00 | Luettu: 29547 kertaa | Teksti: Jarkko Rotstén

Kaukainen parku kaikuu Afrikan savannilla.
On jännittävää seurata, kuinka jokin peli saavuttaa suuren suosion, mutta syystä tai toisesta sen tekijätiimi ja julkaisija ajautuvat erilleen. Eipä aikaakaan, niin kumpikin työstää jo kovaa vauhtia pelille enemmän tai vähemmän suoraa jatko-osaa. Yksi näistä tapauksista on vuonna 2004 julkaistu koreakuorinen räiskintäpeli Far Cry, jonka takaa löytyy saksalainen tekijätiimi Crytek. Ubisoftin siipien alta irtauduttuaan Crytek myi brändin julkaisijalle, joten tiimin seuraavan pelin oli oltava jotakin muuta kuin Far Cry 2. Lapsosen nimeksi tuli sitten se paljon puhuttu Crysis, vaikka kyseessä oli sittenkin melko selvästi Far Cry versio 2.0. Sinänsä onkin hassua, että pelinä Crysis on paljon enemmän Far Cryn jatko-osa kuin tämä Ubisoft Montrealin työstämä Far Cry 2, eli se "virallinen" jatko-osa.

Jungle is massive


Ensimmäisen osan hienoista hengettömyyttä päätettiin paikata tuoreella paikkavalinnalla. Keski-Afrikan viidakot ja savannit eivät ole monestikaan saaneet kyseenalaista kunniaa toimia räiskintäpelin kulissina. Kiusallisen ajankohtaisena yksityiskohtana pelin päähenkilö on tehnyt niin sanotusti "Tukiaiset", eli kärsii hoitamattomana hengenvaarallisesta malariasta. Ykkösosasta tuttu Jack Carver viettää ilmeisesti eläkepäiviään paratiisisaarellaan, sillä pelaaja voi valita omansa tällä kertaa yhdeksästä eri hahmosta, joista kullakin on oma taustatarinansa. Varsinainen stoori säilyy kuitenkin kutakuinkin samanlaisena hahmosta riippumatta.

Pelin päätähtäimessä on asediileri Jackal, joka on vastuussa muun muassa siitä, että pelissä jokainen vastaantulija on hampaisiin asti aseistettu. Tämän moraalittoman kurjimuksen niskaan on kaadettu koko sisällissodan perimmäinen syy, joten ryökäleestä on päästävä eroon hinnalla millä hyvänsä. Käytännössä sodan pääosapuolet ovat kaksi ääriryhmittymää, Alliance for Popular Resistance (APR) sekä United Front for Liberation and Labor (UFLL), joiden ideologiat eivät täsmää aivan yksi yhteen. Näiden taistelevien metsojen, vai pitäisikö sanoa tukaanien, lisäksi viidakon tannerta tömistävät palkkasoturit, joihin pelaajan hahmokin kuuluu.

Liipasinsormen herkkyydestä päätellen tuntuu tosin siltä, että jokaisen on käsketty ampua kaikkea mikä liikkuu - siis aivan kaikkea. Ja ampua vielä kerran kiellon päälle, ihan vain varmuuden vuoksi. Omaa pelikokemustani immersion osalta nakersi eniten juuri se, että ehdit ajaa korkeintaan kaksikymmentä sekuntia pitkin viidakkotietä ja jo viuhuvat taas luodit kohti suunnasta tai toisesta. Viholliset eivät juuri kysele tulijan aikomuksia, vaan pikemminkin keskittävät kaiken energiansa pelaajan lahtaamiseen. Vaikka kuinka suorittaisi eri osapuolille palveluksia, ei lyijyn määrä henkilökohtaisessa ilmakehässä vähene. Eniten tämä häiritsee silloin, kun kesken tehtävän perään ampaisee pari raskaasti aseistettua autopartiota pahat mielessään.

Apinat eksyksissä


Vaikka pelimaailma onkin miellyttävän laaja ja peliä on luonnehdittu ykkösosaa realistisemmaksi, ei epätoivoinen haaveeni uudesta Operation Flashpointin tappajasta toteudu oikein millään tasolla. Vaikka maastoa on ronskit 50 neliökilometriä, ovat kulkureitit useimmiten korkeiden kallioiden peittämiä. Jopa vihollisten miehittämän kyläpahasen ohittaminen metsän kautta turvallisen välimatkan päästä on yleensä mahdoton vaihtoehto, mikä on suuri sääli ja harmistuksen aihe. Toki vartiopaikkojen ohi voi yrittää hiipiä, mikä on varmasti suhteellisen realistinen tapa kuluttaa pelin läpäisyyn se pelintekijän lupailema 50-tuntinen.

Harmi sinänsä, ettei Afrikan eläimistöä saatu mallinnettua mukaan tätä enempää. Tollot antiloopit pyrkivät välillä loikkimaan auton alle, mutta esimerkiksi viidakko itsessään ei tunnu kovinkaan uhkaavalta. Joet eivät tosiaankaan vilise krokotiileja, eivätkä kärmekset loiki palmupuista niskaan, jellonan roikkuessa hampaat sääriluussa kiinni. Villieläimistön korvaaminen joka mutkassa perään säntäävillä soltuilla on vähintäänkin laiha lohtu.

Molotov vs. Cruise


Vaikka luontokappaleita ei varoa tarvitsekaan, on mukana sentään kavahduttavia luonnonvoimia. Vaikuttava vesisade ukonilmoineen saattaa yllättää tropiikissa milloin tahansa, mutta se ei vielä varsinaisesti uhkaa pelihahmon terveyttä. Sen sijaan varomattomat tulitikkuleikit saattavat koitua kohtaloksi. Pelin ennakkoon hehkutetut tuliefektit ruokkivat kieltämättä sisäistä pyromaaniani pelottavassa määrin. Jos nipottaa haluaisi, lieskat saisivat levitä hiukan laajemmallekin alueelle. Polttopullon leimahduksen rutikuivassa heinikossa voisi kuvitella aiheuttavan laajamittaisempaakin tuhoa kuin ison grillikatoksen kokoisen hiiltyneen pläntin. Eipä sillä, kyllä allekirjoittaneelle tuli nytkin monta kertaa hoppu karata välittömän hiiltymisuhan alta.

Ajoneuvojen, lähinnä autojen ohjattavuus on suoraan sanottuna melkoisen hanurista. Minkäänlaista tuntumaa ohjauksessa ei ole, mikä syö miestä aavikkorotan lailla. Välimatkojen ollessa pitkiä, pirssin ratissa tulee kuitenkin vietettyä runsaasti aikaa. Ajokkien kannalta mainiona toimintona mainittakoon, että yskivälle pirssilleen voi antaa tekohengitystä taikaräikällä, joka korjaa niin luodinreiät kuin törmäykset kallioseinäänkin muutamalla ranneliikkeellä. Luotia sataa kylkeen liki jatkuvasti, joten kannentiivistettä saa olla ruuvaamassa vähän väliä. Oman hengen pelastaminen on kiinni enimmäkseen siitä, minkä sorttisia ensiaputarpeita repusta löytyy. MacGyver-mallisella puukolla kaivetaan luodit pois nahasta, tuikataan hiukan buranaa huuleen ja taas sujuu lahtaus entiseen malliin.

Samasta puusta


Ison plussan peli saa mukana toimitettavasta editorista, jolla voi toteuttaa omia visioitaan siitä, millainen olisi hyvä tehtävä. Edikka on osittain myös silmänisku hc-pelaajille, sillä aivan kenen tahansa sunnuntaipelaajan hermot (saati taidot) eivät välttämättä riitä opettelemaan sen hienouksia. Harvemmin on näin monipuolista editoria konsolipeleissä nähty.

Vaikka Far Cry 2 onkin mielestäni pelinä jonkin verran parempi kuin Crysis, en sittenkään voi hehkuttaa peliä tavattomasti. Peliä vaivaa osittain sama tauti kuin viimeksi mainittuakin. Suurin osa pelin kehitysbudjetista on ilmeisesti syydetty silmäkarkin ja teknologian ruuvaamiseen, mutta varsinaiset pelilliset pikkuseikat, kuten joku 'käsikirjoitus' tai 'hahmosuunnittelu' on toteutettu puolivillaisesti. Juoni on sentään hyvässä mielessä hitusen vähemmän lennokas kuin Crysiksessä. Jos mukana olisi ollut vielä avaruusmörköjä, olisin varmaan alkanut huutamaan. Juoni tuntuu olevan kaikesta huolimatta sivuroolissa.

Oli peli sitten miten vapaa sandbox-seikkailu hyvänsä, on jonkinlainen punainen lanka oltava mukana ruokkimassa pelaajan peli-intoa. Vaihtoehtoisesti toiminnan olisi oltava riittävän vaihtelevaa, miltä osin FC2 koukkaa niin ikään viidakon puolelle. Kysyttäessä onko Far Cry 2 kova peli, olen vastannut kavereilleni, ettei se missään nimessä huono ole, mikä on mielestäni melko kiteyttävä luonnehdinta kyseisestä pelistä. Olisi hienoa nähdä välillä peli, jossa juoni ja pelattavuus olisivat yhtä huikeaa kuin sen tekninen toteutus.

P.S. Sinänsä hassua, että olen tämän arvostelun ilmestyessä ansaitulla lomamatkalla, missäpä muuallakaan, kuin Afrikassa. Täytyy vain toivoa, että Gambiassa outoja naamoja kohdeltaisiin hitusen paremmin kuin Far Cry 2:ssä. Ehkä voin palattuani esittää vertailua peligrafiikan ja reaalimaailman suhteen!

V2.fi | Jarkko Rotstén

Far Cry 2 (Playstation 3)

Far Cry 2 on kaunis kuin karkki, mutta kaipaisi fiilistä kipeästi lisää.
  • Visuaalisesti upea
  • Vuorokausien ja säiden vaihtelut
  • Tuliefekti on eri hieno
  • Punaisen langan puute
  • Ponneton tunnelma
  • Liikaa merkityksettömiä vihuja
  • Autojen surkea tuntuma
< Fallout 3... Pure... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (17 viestiä)

Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

20.11.2008 klo 13.29

Far Crysta ja Crysiksestä pitävänä hemmona tämä oli kyllä itselleni aika hurja pettymys. Niin lupaavan kuuloinen konsepti pilattu jo lähes pelkästään sillä, että jatkuvasti saa olla tyhjentämässä samoja paikkoja Jarkonkin mainitsemista "merkityksettömistä vihuista". Lisäksi itse toiminta olisi mielestäni kaivannut jotain omaperäisyyttä, nyt käytiin perustaistelua peruspyssyillä loppujen lopuksi aika perusympäristöissä.

Kevyestä roolipelimäisyydestä plussaa, mutta eipä se riittänyt minua pelin parissa muutaman testitunnin jälkeen pitämään.
lainaa
kurtsi

Rekisteröitynyt 09.11.2008

20.11.2008 klo 15.08

Peli oli suuri pettymys. Toisti itseään niin paljon, että piti viedä vaihtoon kesken kaiken.
lainaa
kaktuz

Rekisteröitynyt 27.05.2007

20.11.2008 klo 15.37

tylsää ramboilua. jos hyvää ramboilua haluaa niin pelaa vaikka crysistä
lainaa
Raat0

Rekisteröitynyt 11.04.2007

20.11.2008 klo 18.18 1 tykkää tästä

Rams kirjoitti:
Lisäksi itse toiminta olisi mielestäni kaivannut jotain omaperäisyyttä, nyt käytiin perustaistelua peruspyssyillä loppujen lopuksi aika perusympäristöissä.

Tämähän on ihan pelaajasta itsestään kiinni. Pelaajalle annetaan vapaat kädet tehdä mitä huvittaa. Jos haluaa käyttää pelkkää rynkkyä ja ampua kaikki viholliset samaan tyyliin kuin missä tahansa muussakin pelissä, se onnistuu. Jos taas haluaa aiheuttaa mahdollisimman paljon tuhoa ja kaaosta mahdollisimman monin eri tavoin, pelistä saa varmasti enemmän irti. Teoriassa lähes koko pelin (muutamaa tehtävää lukuunottamatta) voi myös mennä läpi ampumatta laukaustakaan, jos omaa uskomattoman kärsivällisyyden.
lainaa
Novalogix

Rekisteröitynyt 22.04.2007

20.11.2008 klo 22.02

Joo kyllähän se aikamoinen pettymys oli..
lainaa
Roni

20.11.2008 klo 22.07

Tuli pikkase myöhässä tääki arvostelu. Ja on muuten huono peli.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

20.11.2008 klo 23.17

Ei missään nimessä huono peli mutta melko tylsä ja varsinkin pc-räiskintöjä pelanneena (Far cry, Crysis, Half-life...jne) tuntui tämä melkoiselta konsoliviritykseltä. Ja fysiikkaakin kehuttiin, mutta eihän tässä pystynyt ampumaan edes autosta renkaita puhki. Graafisesti kyllä nätti vaikka ei kyllä crysiksen tasolle päästä. Ihan jees peli mutta umpitylsä toteutus ja toistavuus syö paljon. Kyllä sen nyt kerran pelasi.
lainaa
Drzn

Rekisteröitynyt 21.04.2007

21.11.2008 klo 14.45 1 tykkää tästä

Alussa meinas palaa hihat ku oli niin tylsä :D Sit vaan jotenki naksahti ja pelaaminen alko tuntua mukavalta. Tätä pitää ajatella enemmän hiekkalaatikkona kuin pelinä. Jos rynnit aina tehtäviin Kalashnikov laulaen, niin peli tuntuu tylsältä. Jos taas suosit vaihtoehtoisia lähestymistapoja kuten tarkkuuskiväärin käyttöä matkan päästä ja/tai hiipimistä, niin peli alkaa maistua huomattavasti paremmalta. Kannattaa myös käyttää vesistöjä hyväkseen, sillä joissa ei ole läheskään yhtä montaa outpostia kuin teiden varsilla. Pohjoisella alueella en käyttänyt busseja kertaakaan, mutta etelässä (kiitos älykkään asemien sijoittelun) käytän niitä paljon. Enkä näe ongelmaa ajoneuvon hakemisen kanssa. Nappaat vaan Jeepin asemalta ja kaappaat ensimmäisen vastaantulevan auton itsellesi. Antaisin ite 85 pistettä. Toivotaan, että Duniaa aletaan käyttää peleissä, sillä pelimoottori on teknisesti erittäin hyvä.
lainaa
Type-98

Rekisteröitynyt 06.06.2008

22.11.2008 klo 13.40 1 tykkää tästä

Tuli joo piiiikkasen myöhässä mutta sairaan hyvä peli. :D Antaisin 90 pistettä tähän peliin ku tää on nii saamarin hyvä :D
lainaa
jaa-a

22.11.2008 klo 22.26 1 tykkää tästä

Far Cry 2 oli kyllä itselleni ehdottomasti yksi vuoden yllättäjistä. Ensimmäinen peli todella, todella pitkään aikaan jossa kaikkea ei anneta pelaajalle suoraan samaan tapaan kuin useimmissa peleissä. Muistettavat hetket eivät synny skriptatuista kohtauksista tai muusta ennalta kirjoitetusta oopperasta, vaan savannia samotessa tulee oikeasti vietettyä laatuaikaa. FC2 ei ole kummitusjunapeli tyyliin half-lifet (joihin taas itse kyllästyin todella nopeasti, läpi menivät kuitenkin).

Parasta koko pelissä on juuri se, kuinka jopa matkasta tehtävään on suunniteltu viihdyttävä. Minkäänlaista fast travelia ei pelissä todellakaan tarvitse eikä saa olla. Vaikka outpostit ovat aina lähes täysin samoin rakennettuja, taistelut niissä ovat aina erilaisia. Pelin olen pelannut kaksi kertaa läpi, olen kolunnut jokaisen outpostin molemmilla kerroilla ja tylsää ei ole tullut hetkeksikään.

Peliä voi pelata monella eri tavalla. Asekaupasta saa kaikenlaisia aseita liekinheittimistä ja singoista äänenvaimennettuihin tussareihin, ja aseita voi myös virittää kestävämmiksi ja tarkemmiksi. Hiippailua varten voi myös ostaa camo suitin, joka auttaa erityisesti pimeässä viidakossa salamurhaamista.

Esimerkki pelin taisteluista:
Ammuin kiikarikiväärillä kaksi vartijaa. Loput alkoivat tulittaa kohti, jolloin sytytin liekinheittimellä heinikon tuleen. Vihollisten panikoidessa liekkimuurin takana kiersin nopeasti juoksemalla sotilaiden selkään, ja tapoin toiset kaksi miestä äänenvaimennetulla pistoolilla. Suuressa leirissä oli kuitenkin vielä useita vartijoita jäljellä. Jäin odottamaan talon ja pienen mäen taakse kunnes soltut tulisivat esiin. Yhtäkkiä kuitenkin huomasin, että viereinen seinä oli liekeissä: tuli saartoi itseäni kovalla vauhdilla. Aioin paeta, kunnes kolme viimeistä haulikkomiestä tulivat esiin talon takaa. Tyhjensin lippaita miehiin, mutta tapettuani nämä olivat liekit jo levinneet liikaa. En päässyt mäkeä ylös, enkä voinut juosta liekkien läpi elävänä. Liekkien ollessa metrin päässä huomasin vielä leirin tarkka-ampujan olevan elossa. Ei päättynyt hyvin.

Eli, FC2:n tärkeimmät ominaisuudet: Immersio sekä taistelut. Paras kuitenkin lopettaa tämä kommentti tähän, ennen kuin venyy romaaniksi.
lainaa
heebo

23.11.2008 klo 11.33

kumpi pitäis ostaa ennemmi? tää far cry 2 (PC) vai uncharted???
pyydän jompaa kumpaa joululahjaks enkä osaa päättää!!!
lainaa
Drake

23.11.2008 klo 13.56

ehdottomasti uncharted!! takuu varmasti pidät siitä, ja parasta seikkailua mitä olen ikinä pelannut. kyllähän FC2 nyt muutaman tunnin viihdytti, mutta ei enää jaksa vaivautua laittamaan peliä asemaan. unchartedissa jaksaaa yhä kerätä aarteita ja suorittaa trophy "tehtäviä". visuaalisesti myös ps3 kaunein peli tuo uncharted.
lainaa
zergbur

Rekisteröitynyt 07.08.2007

23.11.2008 klo 14.22

peli oli kyllä ihan surkee. "juoni", jos sitä siks voi sanoo, on kustu täysin. vihut on idiootteja, hyvä konsepti pilattu liian samanlaisilla tehtävillä. kerran pelasin läpi, tuskin pelaan enää.
lainaa
heebo

23.11.2008 klo 15.50

ok kiiti drake sen taidan hommata :)
lainaa
zsammy

25.11.2008 klo 22.33

kurtsi kirjoitti:
Peli oli suuri pettymys. Toisti itseään niin paljon, että piti viedä vaihtoon kesken kaiken.

Juupa juu warettaja
lainaa
veteranGamer

29.01.2009 klo 22.56

erittäin huono peli

pelaan enemmin crysistä ja far cry ykköstä putkeen loppuelämäni pirin kerä
lainaa
odo

01.03.2009 klo 14.14 1 tykkää tästä

Onhan tää FarCry 2 ihan hyvä, vaikka hirveästi en ole pelannut mutta ei ole vielä tullut kyllästymistä vastaan. FEAR 2 on myös hyvä räiskintä peli hyvän arvostelun on ainakin saanut :D
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova