Tuorein sisältö

Radioheadin uhkapeli onnistui

12.10.2007 klo 10.56 | Luettu: 12704 kertaa | Teksti: Jouni Hirn

Brittirockin airue Radiohead julkaisi uuden albuminsa In Rainbows pelkästään verkosta ladattavana versiona. Temppu on osoittautunut ennakoitua kannattavammaksi, sillä Gigwise.com -sivuston mukaan nettimyynti on tuonut bändille jo 6,6 miljoonaa euroa.

Levy julkaistiin keskiviikkona ja eiliseen mennessä levyä oli myyty noin 1,2 miljoonaa kappaletta.

Radioheadin levybisneksen mielenkiintoisin seikka on se, että ostaja saa päättää itse hinnan. Record of the Day -verkkosivun teettämän kyselyn mukaan In Rainbowsista on maksettu keskimäärin 5,7 euroa. Kyselyyn osallistui 3 000 levyn ladannutta.

Radioheadin tempaus saattaa merkitä omatoimisen julkaisun laajenemista isojen bändien keskuudessa. Perjantaina englantilainen Portishead -yhtye ilmoitti seuraavansa Radioheadin jalanjälkiä.


V2.fi | Jouni Hirn
< Pete Doherty päihtee... Roger Moorelle Walk ... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (9 viestiä)

Ripa

12.10.2007 klo 13.34

Joo,kaikkien bändien levyt nettiin,niin pysyy hinnat(5,7e) kohtuullisina.
lainaa
Digital

12.10.2007 klo 13.44

Mahtava juttu!
lainaa
Jorma

12.10.2007 klo 13.53

1,2 kappaletta


no johan on paljon, aika kova hinta / levy
lainaa
Daedalus

Rekisteröitynyt 08.04.2007

12.10.2007 klo 14.01

Hahha hyvä typo uutisessa.

En oikeestaan kutsuis tota uhkapeliksi. Enemmänkin kokeilu... Kun ihmiset voisivat joka tapauksessa imuroida p2p-verkosta ilmaiseksi niin en minä ainakaan nähnyt tässä mitään suuria riskejä. Nyt vaan saatiin sen mustavalkoisen systeemin rinnalle harmaan sävyt.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

12.10.2007 klo 14.20

Heh, Jounilla oli jäänyt "miljoonaa" pois tekstistä - lisätty.
lainaa
-M-

12.10.2007 klo 14.34

Tällaiset on uhkapeliä ainoastaan levy-yhtiöiden mielestä. Onhan se varmaa että jos musiikki on hyvää (radioheadin kohdalla en ota siihen kantaa) ja hinta kohtuullinen, niin miksipä sitä ei maksaisi. Samalla alhainen hinta kannustaa paremmin kokeilemaan uutta musiikkia.
lainaa
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

12.10.2007 klo 15.38

Eipä moinen konsepti välttämättä oikein toimi, ellei ole Radiohead-mittaluokan bändi.
lainaa
Tuomas

12.10.2007 klo 15.41

M osuu naulan kantaan. Levy-yhtiö maksaa tyypillisesti 1-10c/levy -kulut artistille ja vaikkei artisti saisi myytyä suoraan kuin sadasosan levymäärästä niin silti artistille jää enemmän rahaa käteen levymyynnistä kuin levytyssopimuksen kautta. Tässä tapauksessa >6Me netto vs. 120 000e-kulut = ~0, kumpikohan kannatti?

Vielä kun lasket sen, että itse myymällä julkaisu- ja kaikki muutkin oikeudet ovat artistilla itsellään eikä levy-yhtiöllä, niin väkisinhän siinä jää voitolle, jos vain on edes sen verran alkupääomaa että saa nettikaupan pystyyn.

"Uhkapelin" osuus asiassa on kyllä tasan nolla, selkeästi teostomafian sponsoroima otsikko.
lainaa
Daedalus

Rekisteröitynyt 08.04.2007

12.10.2007 klo 16.16

Jarkko kirjoitti:
Eipä moinen konsepti välttämättä oikein toimi, ellei ole Radiohead-mittaluokan bändi.

Totta ettei samanlaisia tuloksia ainakaan tule. Radioheadilla on varmasti keskimääräistä uskollisempia faneja ja kun näkyvyyttäkin on jo valmiiksi. Niin ja kaikista tärkein on myös kunnossa eli musiikki on hyvää.

Tuntemattomalla bändillä varmasti jäis toi keskihinta jonnekin 1-3e välille ja volyymi ois pienempi (mutta toisaalta varmasti isompi kuin perinteisellä levymyynnillä). Niin ja enemmän ihmisiä pääsee kuulemaan musiikkia -> keikoille on enemmän kysyntää jne. Nämä verkottautumispalvelut (facebookit sun muut) tarjoaa nettiajan puskaradiomarkkinointia tehokkaasti. Tosin paskalla musalla ei ole mitään mahiksia tämmöisessä systeemissä.

Ei se levy-yhtiöiden tuho vielä huomenna tule mutta jos aikovat selvitä niin ois parempi pikaisesti keksiä jotain uusia keinoja myydä tuotteitaan.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova