Radioheadin uhkapeli onnistui
Levy julkaistiin keskiviikkona ja eiliseen mennessä levyä oli myyty noin 1,2 miljoonaa kappaletta.
Radioheadin levybisneksen mielenkiintoisin seikka on se, että ostaja saa päättää itse hinnan. Record of the Day -verkkosivun teettämän kyselyn mukaan In Rainbowsista on maksettu keskimäärin 5,7 euroa. Kyselyyn osallistui 3 000 levyn ladannutta.
Radioheadin tempaus saattaa merkitä omatoimisen julkaisun laajenemista isojen bändien keskuudessa. Perjantaina englantilainen Portishead -yhtye ilmoitti seuraavansa Radioheadin jalanjälkiä.
Keskustelut (9 viestiä)
12.10.2007 klo 13.34
12.10.2007 klo 13.44
12.10.2007 klo 13.53
no johan on paljon, aika kova hinta / levy
Rekisteröitynyt 08.04.2007
12.10.2007 klo 14.01
En oikeestaan kutsuis tota uhkapeliksi. Enemmänkin kokeilu... Kun ihmiset voisivat joka tapauksessa imuroida p2p-verkosta ilmaiseksi niin en minä ainakaan nähnyt tässä mitään suuria riskejä. Nyt vaan saatiin sen mustavalkoisen systeemin rinnalle harmaan sävyt.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
12.10.2007 klo 14.20
12.10.2007 klo 14.34
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
12.10.2007 klo 15.38
12.10.2007 klo 15.41
Vielä kun lasket sen, että itse myymällä julkaisu- ja kaikki muutkin oikeudet ovat artistilla itsellään eikä levy-yhtiöllä, niin väkisinhän siinä jää voitolle, jos vain on edes sen verran alkupääomaa että saa nettikaupan pystyyn.
"Uhkapelin" osuus asiassa on kyllä tasan nolla, selkeästi teostomafian sponsoroima otsikko.
Rekisteröitynyt 08.04.2007
12.10.2007 klo 16.16
Eipä moinen konsepti välttämättä oikein toimi, ellei ole Radiohead-mittaluokan bändi.
Totta ettei samanlaisia tuloksia ainakaan tule. Radioheadilla on varmasti keskimääräistä uskollisempia faneja ja kun näkyvyyttäkin on jo valmiiksi. Niin ja kaikista tärkein on myös kunnossa eli musiikki on hyvää.
Tuntemattomalla bändillä varmasti jäis toi keskihinta jonnekin 1-3e välille ja volyymi ois pienempi (mutta toisaalta varmasti isompi kuin perinteisellä levymyynnillä). Niin ja enemmän ihmisiä pääsee kuulemaan musiikkia -> keikoille on enemmän kysyntää jne. Nämä verkottautumispalvelut (facebookit sun muut) tarjoaa nettiajan puskaradiomarkkinointia tehokkaasti. Tosin paskalla musalla ei ole mitään mahiksia tämmöisessä systeemissä.
Ei se levy-yhtiöiden tuho vielä huomenna tule mutta jos aikovat selvitä niin ois parempi pikaisesti keksiä jotain uusia keinoja myydä tuotteitaan.