Tuorein sisältö

Näin törkeästi pelistudiot pidentävät pelejään

05.04.2009 klo 11.00 | Luettu: 17998 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Niin kuin uutisvinkin lähettänyt lukijammekin totesi - mitä olisi V2.fi -viikonloppu-uutiset ilman listoja? Destructoid on listannut kymmenen julkeinta tapaa, jolla pelintekijät ovat venyttäneet peliensä kestoa, etteivät ne olisi jääneet vaikkapa viiteen tuntiin. Tarkemmat perustelut löytyvät Destructoidista.

1. Turhan tavaran kerääminen, syyllinen: Sonic Unleashed
2. Grindaus, syyllinen: useimmat RPG-pelit
3. Samojen polkujen tallaaminen, syyllinen: Prince of Persia
4. Uudelleensyntyminen, syyllinen: Breath of Fire: Dragon Quarter, Dead Rising
5. Toistuvat animaatiot, syyllinen: Project Altered Beast
6: Yritys ja erehdys, syyllinen: Mega Man 9
7. Kävelyä, paljon kävelyä, syyllinen: Gears of War
8. "Jason Voorhees" -pomotaistelut, syyllinen: Devil May Cry
9. Ovien avaaminen, syyllinen: useimmat toimintapelit
10. The Valkyrie, ainoa syyllinen: Too Human


V2.fi | Manu Pärssinen
< Blizzard osti räävit... Guitar Hero Greatest... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (25 viestiä)

tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

05.04.2009 klo 11.21

6. kohta (Yritys ja Erehdys) on kyllä ärsyttävin. Myös samojen reittien toistuva tallominen on joissain peleissä äärettömän puuduttavaa. Grindaus taas on parhaimmillaan ihan mukavaa ja palitsevaa puuhaa, joskin jossain peleissä sekin voi vähän puuduttaa.
lainaa
Riffe--

05.04.2009 klo 11.52

Mitä järkeä RPG-peleissä olisi, jos ilman grindausta menee ja pieksee bossit ihan alimman tason tyypeillä? Haaste ja voiton tunne katoaa, grindauksen jälkeinen selkäsauna antaa aina sen fiiliksen, että on nähnyt vaivaa asian eteen.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

05.04.2009 klo 12.12

MMORPG peleissä grindaus on keino pitää pelaajat pelaamassa peliä kuukausikaupalla, mutta en kyllä sanoisi että yksinpelattavissa RPG peleissä normaali questien suorittaminen ja random mobien mättö olisi ihan grindaamista. Grindaaminen on kuitenkin melko negatiivinen ilmaisu enkä ole sitä yksinpeleissä kyllä grindaamiseksi kokenut.
lainaa
ctrl-k

Moderaattori

Rekisteröitynyt 03.04.2007

05.04.2009 klo 12.42

Riffe-- kirjoitti:
Mitä järkeä RPG-peleissä olisi, jos ilman grindausta menee ja pieksee bossit ihan alimman tason tyypeillä? Haaste ja voiton tunne katoaa, grindauksen jälkeinen selkäsauna antaa aina sen fiiliksen, että on nähnyt vaivaa asian eteen.


Tarinoiden kertominen? Mielenkiintoinen pelimaailma, jonka liikkeisiin voi ottaa osaa roolihahmonsa kautta? Suorituskeskeinen pelaaminen on työtä, enkä ainakaan minä pelaa pelejä, jotta pääsisin jatkamaan työpäivää.
lainaa
haloo

05.04.2009 klo 12.46

Pahin on suurien pelialueiden kopiointi, jolloin pelaaja joutuu ravaamaan "saman" alueen läpi monta kertaa (kts. Halo-pelit, varsinkin eka osa)... syö miestä.
lainaa
Flatjack

05.04.2009 klo 12.55

voe voe nyt on menny pähkinät ja perunat sekasin pojilla, grindaus = itseään toistavaa loputonta tiettyjen npc:den farmaamista kokemuksen,rahan tai tietyn esineen toivossa.

farmaus on lähes sama asia, mutta siinä on takana yleensä vain yksi asia, rahan maksimointi.

Sillä ei ole mitään tekemistä pomo tappeluiden tai tarinan kanssa. opetellaas ne termit jookos?
lainaa
rp-grind

05.04.2009 klo 13.19

ctrl-k kirjoitti:
Tarinoiden kertominen? Mielenkiintoinen pelimaailma, jonka liikkeisiin voi ottaa osaa roolihahmonsa kautta? Suorituskeskeinen pelaaminen on työtä, enkä ainakaan minä pelaa pelejä, jotta pääsisin jatkamaan työpäivää.


Mitäs tämä on? Diabloa ja Oblivionia vain pelanneena en ole kuullutkaan näistä.
lainaa
Belew

05.04.2009 klo 14.26

rp-grind kirjoitti:
ctrl-k kirjoitti:
Tarinoiden kertominen? Mielenkiintoinen pelimaailma, jonka liikkeisiin voi ottaa osaa roolihahmonsa kautta? Suorituskeskeinen pelaaminen on työtä, enkä ainakaan minä pelaa pelejä, jotta pääsisin jatkamaan työpäivää.


Mitäs tämä on? Diabloa ja Oblivionia vain pelanneena en ole kuullutkaan näistä.

Heh
lainaa
jounihat

05.04.2009 klo 15.23

"6: Yritys ja erehdys, syyllinen: Mega Man 9"

En ollenkaan ymmärrä mikä ihmisillä on uusinta Mega Mania vastaan! Tosi monessa paikassa se haukutaan "vaikeutensa" takia ihan pystyyn. Mega Maneja enemmän pelanneena voin sanoa, ettei ysi todellakaan ollut mahdottoman vaikea. Pitää vain oppia ajattelemaan pelin kierolla tavalla. Sillä tavalla tosi monet ansat pystyy välttämään. Hei, jos ruudussa näkyy yhtä aikaa kolme lisäelämää etkä ala epäillä mitään, on vika silloin korvien välissä. Onko liikaa yksi toimintapeli, jossa pitää kerrankin ajatella mitä tekee eikä vain juosta silmittömästi ampuen kaikkea punaisella merkittyä ja kerätä kaikki vihreät?
lainaa
SnakeDrone

Rekisteröitynyt 07.10.2007

05.04.2009 klo 16.22

Vai ettei GTA ole ykkösessä :D
lainaa
JayeizH

Rekisteröitynyt 06.08.2007

05.04.2009 klo 16.24

Kun noita lueskeli niin tajusin että ei ole kuin yksi "genre" joka näiltä on säästynyt: casual ;)

Lisäksi huomasin että yksi puuttui:

11. Pelaaminen alun ja "loppupomon" välillä, syyllinen, kaikki. Paitsi useimmat casual pelit.
lainaa
jum

05.04.2009 klo 17.38

"Jason Voorhees" -pomotaistelut. Täh? Ei DMC:n pomotaisteluissa ole mitään vikaa.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

05.04.2009 klo 18.02

jounihat kirjoitti:
"6: Yritys ja erehdys, syyllinen: Mega Man 9"

En ollenkaan ymmärrä mikä ihmisillä on uusinta Mega Mania vastaan! Tosi monessa paikassa se haukutaan "vaikeutensa" takia ihan pystyyn. Mega Maneja enemmän pelanneena voin sanoa, ettei ysi todellakaan ollut mahdottoman vaikea. Pitää vain oppia ajattelemaan pelin kierolla tavalla. Sillä tavalla tosi monet ansat pystyy välttämään. Hei, jos ruudussa näkyy yhtä aikaa kolme lisäelämää etkä ala epäillä mitään, on vika silloin korvien välissä. Onko liikaa yksi toimintapeli, jossa pitää kerrankin ajatella mitä tekee eikä vain juosta silmittömästi ampuen kaikkea punaisella merkittyä ja kerätä kaikki vihreät?

Se on todellakin ansainnut kritiikkinsä. Pelkkää demoa kokeilemalla tuli tuo "yritä uudelleen" -vähän liiankin tutuksi. Muutenkin täyttä shittiä koko Mega Man9 lukuunottamatta loistavaa musiikkia.
lainaa
Raat0

Rekisteröitynyt 11.04.2007

05.04.2009 klo 18.09

Sokkelon mainitsematta jättäminen yllätti, vaikka sen toki voikin periaatteessa laittaa kolmos- tai seiskakohtaan.
lainaa
ViRus

05.04.2009 klo 19.21

[/quote]
Se on todellakin ansainnut kritiikkinsä. Pelkkää demoa kokeilemalla tuli tuo "yritä uudelleen" -vähän liiankin tutuksi. Muutenkin täyttä shittiä koko Mega Man9 lukuunottamatta loistavaa musiikkia.[/quote]

Tämähän on tietinki taas niitä makuasioita, mutta omasta mielestä Megaman 9 on parhaita pelejä pitkiin aikoihin. Mukava tuulahdus parin vuosikymmenen takaa, ja silloin peleissä pärjäämisen perussääntönä oli kenttien ulkoa opettelu. Sitä ei pelatakkaan läpi yhessä illassa, yhdellä kädellä ja selata samalla päivän lehteä, ei ainakaan ekalla kerralla. Ja voi sitä onnistumisen tunnetta kun pääsee sen kinkkisen loppubossin läpi.. Sitä tunnetta ei moni peli nykyään tarjoa. Suurin osa nykypeleistä on liian helppoja, joissa annetaan anteeksi vaikka kuinka sössii.
lainaa
Neoncat

Rekisteröitynyt 10.04.2007

05.04.2009 klo 19.25

Halon copy&paste -kentät olisi voitu mainita, vaikkapa tuon kävelemisen sijaan.
lainaa
ilborg

05.04.2009 klo 19.47

Megamanin ideahan on aina ollut siinä, että se on haasteellinen. Mielestäni se ei ole "julkea tapa" lisätä peliin pituutta, että laitetaan reippaasti haastetta, sillä pelinhän saattaa oikea ammattilainen päästä alle tunnissa läpi(ainakin vanhat megamanit).

Itselle tuli mieleen tuosta liiasta kävelystä operation flashpoint. Ne piileskelytehtävät yhdellä ainoalla tallennusmahdollisuudella kävivät välillä pahasti pattiin. Puoli tuntia kun olet käppäillyt ympäriinsä, ja satut syystä tai toisesta kuolemaan, niin itku on lähellä.
lainaa
HelG

Rekisteröitynyt 10.01.2009

05.04.2009 klo 20.02

haloo kirjoitti:
Pahin on suurien pelialueiden kopiointi, jolloin pelaaja joutuu ravaamaan "saman" alueen läpi monta kertaa (kts. Halo-pelit, varsinkin eka osa)... syö miestä.

Et paskempaa esimerkkiä sitten keksinyt?
Ei siinä samoja alueita edestakas ravata, osa kentistä vaan on pitkitetty juuri tuolla "copypastella" kuten Neoncat sanoi...
(Library, hyrr hyrr :S)
lainaa
Raat0

Rekisteröitynyt 11.04.2007

05.04.2009 klo 20.04

ilborg kirjoitti:
Itselle tuli mieleen tuosta liiasta kävelystä operation flashpoint. Ne piileskelytehtävät yhdellä ainoalla tallennusmahdollisuudella kävivät välillä pahasti pattiin. Puoli tuntia kun olet käppäillyt ympäriinsä, ja satut syystä tai toisesta kuolemaan, niin itku on lähellä.

Flashpointissa tuota ei kuitenkaan voi oikein laskea keinotekoiseksi pidennykseksi, koska pelin henki on mitä on. Ei minulla muistu ainakaan mieleen kuin noin kolme tehtävää, jotka sopivat tuohon kuvaukseen, vaikka kommandotehtävissä toki olikin sitä lääniä välillä enemmän kuin riittävästi. Voihan pelissä myös nopeuttaa aikaa ja luottaa tuuriinsa ryömiessään pitkin metsiä, jos ei jaksa pelata tehtäviä "oikein".

Flashpointissa tosin oli avoin pelimaailma, mikä on toki tietyllä tapaa kaksiteräinen miekka. Toisaalta se tarjoaa vapautta, mutta toisaalta siitä voi olla seurauksena se, että paikasta A paikkaan B kulkeminen ei olekaan niin innostavaa kuin tiukemmin rajatuissa ja skriptatuissa peleissä. Ehkä pahinta pelin pidennystä ovat juuri nämä avoimeen pelimaailmaan pohjautuvissa peleissä olevat tehtävät, jotka perustuvat lähinnä ympäriinsä juoksenteluun ja matkusteluun. Esimerkiksi Morrowindin ja Far Cry 2:n tehtäväsuunnittelu oli suurelta osin luvattoman laiskaa, ja yksinkertaisimpiinkin tehtäviin saattoi tuhraantua paljon aikaa.

HelG kirjoitti:
Et paskempaa esimerkkiä sitten keksinyt?
Ei siinä samoja alueita edestakas ravata

Jaa, no mitäs se pelin toinen puolikas sitten oli? Samoja kenttiä toiseen suuntaan.
lainaa
TheMeII

Rekisteröitynyt 23.08.2008

05.04.2009 klo 20.52

Joissakin roolipeleissä on joko yritys ja erehdys tai grindaaminen pakollisena osana. Loppupomosta on tehty niin vaikea että suoraan pääjuonta etenemällä ei sille voi pärjätä vaan pakko joko kehittää itseään/ryhmäänsä, hankkia esineitä tai ostaa puteleita. Yhtenä esimerkkinä tästä voisi mainita FF VII jonka loppuvihollinen käyttää hyökkäystä joka osuu kaikkiin ja antaa enemmän vahinkoa kuin kenelläkään ryhmästäsi on elämää jos olet kulkenut vain pääjuonta pitkin.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

05.04.2009 klo 21.59

Ovien avaaminen? Tuo on kyllä jo turha valituksen aihe, vaikka muut ovatkin enimmäkseen asiallisia.
lainaa
rp-grind

05.04.2009 klo 22.00

ilborg kirjoitti:
Megamanin ideahan on aina ollut siinä, että se on haasteellinen. Mielestäni se ei ole "julkea tapa" lisätä peliin pituutta, että laitetaan reippaasti haastetta, sillä pelinhän saattaa oikea ammattilainen päästä alle tunnissa läpi(ainakin vanhat megamanit).

Se on vain tämä nuori sukupolvi joka on kasvanut Gears of Warien ym. parissa, kun pieni haaste pelissä alkaa olemaan huono asia.
lainaa
carlos

05.04.2009 klo 22.01

Entäs Dead Space? Ensin kävellään putkikentän päähän ja palataan samaa reittiä takaisin. Ja sama meininki toistuu joka kentässä.
lainaa
Massimies

06.04.2009 klo 10.44

MJR2312 kirjoitti:
Ovien avaaminen? Tuo on kyllä jo turha valituksen aihe, vaikka muut ovatkin enimmäkseen asiallisia.


Tarkoitetaan varmaankin sitä että pitää juosta punaisen avainkortin perässä ympäri kentää että saadaan punainen ovi auki ja huomataan että sen takana on vihreä ovi ja etsiminen alkaa jälleen.
lainaa
Novalogix

Rekisteröitynyt 22.04.2007

06.04.2009 klo 15.34

ilborg kirjoitti:
Megamanin ideahan on aina ollut siinä, että se on haasteellinen. Mielestäni se ei ole "julkea tapa" lisätä peliin pituutta, että laitetaan reippaasti haastetta, sillä pelinhän saattaa oikea ammattilainen päästä alle tunnissa läpi(ainakin vanhat megamanit).

Itselle tuli mieleen tuosta liiasta kävelystä operation flashpoint. Ne piileskelytehtävät yhdellä ainoalla tallennusmahdollisuudella kävivät välillä pahasti pattiin. Puoli tuntia kun olet käppäillyt ympäriinsä, ja satut syystä tai toisesta kuolemaan, niin itku on lähellä.

Operation Flashpointin yksinpelitehtävissä voit kyllä kelata aikaa parilla napinpainalluksella.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova