Näin törkeästi pelistudiot pidentävät pelejään
Niin kuin uutisvinkin lähettänyt lukijammekin totesi - mitä olisi V2.fi -viikonloppu-uutiset ilman listoja? Destructoid on listannut kymmenen julkeinta tapaa, jolla pelintekijät ovat venyttäneet peliensä kestoa, etteivät ne olisi jääneet vaikkapa viiteen tuntiin. Tarkemmat perustelut löytyvät Destructoidista.
1. Turhan tavaran kerääminen, syyllinen: Sonic Unleashed
2. Grindaus, syyllinen: useimmat RPG-pelit
3. Samojen polkujen tallaaminen, syyllinen: Prince of Persia
4. Uudelleensyntyminen, syyllinen: Breath of Fire: Dragon Quarter, Dead Rising
5. Toistuvat animaatiot, syyllinen: Project Altered Beast
6: Yritys ja erehdys, syyllinen: Mega Man 9
7. Kävelyä, paljon kävelyä, syyllinen: Gears of War
8. "Jason Voorhees" -pomotaistelut, syyllinen: Devil May Cry
9. Ovien avaaminen, syyllinen: useimmat toimintapelit
10. The Valkyrie, ainoa syyllinen: Too Human
Keskustelut (25 viestiä)
Rekisteröitynyt 04.11.2007
05.04.2009 klo 11.21
05.04.2009 klo 11.52
Rekisteröitynyt 03.01.2008
05.04.2009 klo 12.12
Moderaattori
Rekisteröitynyt 03.04.2007
05.04.2009 klo 12.42
Mitä järkeä RPG-peleissä olisi, jos ilman grindausta menee ja pieksee bossit ihan alimman tason tyypeillä? Haaste ja voiton tunne katoaa, grindauksen jälkeinen selkäsauna antaa aina sen fiiliksen, että on nähnyt vaivaa asian eteen.
Tarinoiden kertominen? Mielenkiintoinen pelimaailma, jonka liikkeisiin voi ottaa osaa roolihahmonsa kautta? Suorituskeskeinen pelaaminen on työtä, enkä ainakaan minä pelaa pelejä, jotta pääsisin jatkamaan työpäivää.
05.04.2009 klo 12.46
05.04.2009 klo 12.55
farmaus on lähes sama asia, mutta siinä on takana yleensä vain yksi asia, rahan maksimointi.
Sillä ei ole mitään tekemistä pomo tappeluiden tai tarinan kanssa. opetellaas ne termit jookos?
05.04.2009 klo 13.19
Tarinoiden kertominen? Mielenkiintoinen pelimaailma, jonka liikkeisiin voi ottaa osaa roolihahmonsa kautta? Suorituskeskeinen pelaaminen on työtä, enkä ainakaan minä pelaa pelejä, jotta pääsisin jatkamaan työpäivää.
Mitäs tämä on? Diabloa ja Oblivionia vain pelanneena en ole kuullutkaan näistä.
05.04.2009 klo 14.26
Tarinoiden kertominen? Mielenkiintoinen pelimaailma, jonka liikkeisiin voi ottaa osaa roolihahmonsa kautta? Suorituskeskeinen pelaaminen on työtä, enkä ainakaan minä pelaa pelejä, jotta pääsisin jatkamaan työpäivää.
Mitäs tämä on? Diabloa ja Oblivionia vain pelanneena en ole kuullutkaan näistä.
Heh
05.04.2009 klo 15.23
En ollenkaan ymmärrä mikä ihmisillä on uusinta Mega Mania vastaan! Tosi monessa paikassa se haukutaan "vaikeutensa" takia ihan pystyyn. Mega Maneja enemmän pelanneena voin sanoa, ettei ysi todellakaan ollut mahdottoman vaikea. Pitää vain oppia ajattelemaan pelin kierolla tavalla. Sillä tavalla tosi monet ansat pystyy välttämään. Hei, jos ruudussa näkyy yhtä aikaa kolme lisäelämää etkä ala epäillä mitään, on vika silloin korvien välissä. Onko liikaa yksi toimintapeli, jossa pitää kerrankin ajatella mitä tekee eikä vain juosta silmittömästi ampuen kaikkea punaisella merkittyä ja kerätä kaikki vihreät?
Rekisteröitynyt 07.10.2007
05.04.2009 klo 16.22
Rekisteröitynyt 06.08.2007
05.04.2009 klo 16.24
Lisäksi huomasin että yksi puuttui:
11. Pelaaminen alun ja "loppupomon" välillä, syyllinen, kaikki. Paitsi useimmat casual pelit.
05.04.2009 klo 17.38
Rekisteröitynyt 04.11.2007
05.04.2009 klo 18.02
"6: Yritys ja erehdys, syyllinen: Mega Man 9"
En ollenkaan ymmärrä mikä ihmisillä on uusinta Mega Mania vastaan! Tosi monessa paikassa se haukutaan "vaikeutensa" takia ihan pystyyn. Mega Maneja enemmän pelanneena voin sanoa, ettei ysi todellakaan ollut mahdottoman vaikea. Pitää vain oppia ajattelemaan pelin kierolla tavalla. Sillä tavalla tosi monet ansat pystyy välttämään. Hei, jos ruudussa näkyy yhtä aikaa kolme lisäelämää etkä ala epäillä mitään, on vika silloin korvien välissä. Onko liikaa yksi toimintapeli, jossa pitää kerrankin ajatella mitä tekee eikä vain juosta silmittömästi ampuen kaikkea punaisella merkittyä ja kerätä kaikki vihreät?
Se on todellakin ansainnut kritiikkinsä. Pelkkää demoa kokeilemalla tuli tuo "yritä uudelleen" -vähän liiankin tutuksi. Muutenkin täyttä shittiä koko Mega Man9 lukuunottamatta loistavaa musiikkia.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
05.04.2009 klo 18.09
05.04.2009 klo 19.21
Se on todellakin ansainnut kritiikkinsä. Pelkkää demoa kokeilemalla tuli tuo "yritä uudelleen" -vähän liiankin tutuksi. Muutenkin täyttä shittiä koko Mega Man9 lukuunottamatta loistavaa musiikkia.[/quote]
Tämähän on tietinki taas niitä makuasioita, mutta omasta mielestä Megaman 9 on parhaita pelejä pitkiin aikoihin. Mukava tuulahdus parin vuosikymmenen takaa, ja silloin peleissä pärjäämisen perussääntönä oli kenttien ulkoa opettelu. Sitä ei pelatakkaan läpi yhessä illassa, yhdellä kädellä ja selata samalla päivän lehteä, ei ainakaan ekalla kerralla. Ja voi sitä onnistumisen tunnetta kun pääsee sen kinkkisen loppubossin läpi.. Sitä tunnetta ei moni peli nykyään tarjoa. Suurin osa nykypeleistä on liian helppoja, joissa annetaan anteeksi vaikka kuinka sössii.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
05.04.2009 klo 19.25
05.04.2009 klo 19.47
Itselle tuli mieleen tuosta liiasta kävelystä operation flashpoint. Ne piileskelytehtävät yhdellä ainoalla tallennusmahdollisuudella kävivät välillä pahasti pattiin. Puoli tuntia kun olet käppäillyt ympäriinsä, ja satut syystä tai toisesta kuolemaan, niin itku on lähellä.
Rekisteröitynyt 10.01.2009
05.04.2009 klo 20.02
Pahin on suurien pelialueiden kopiointi, jolloin pelaaja joutuu ravaamaan "saman" alueen läpi monta kertaa (kts. Halo-pelit, varsinkin eka osa)... syö miestä.
Et paskempaa esimerkkiä sitten keksinyt?
Ei siinä samoja alueita edestakas ravata, osa kentistä vaan on pitkitetty juuri tuolla "copypastella" kuten Neoncat sanoi...
(Library, hyrr hyrr :S)
Rekisteröitynyt 11.04.2007
05.04.2009 klo 20.04
Itselle tuli mieleen tuosta liiasta kävelystä operation flashpoint. Ne piileskelytehtävät yhdellä ainoalla tallennusmahdollisuudella kävivät välillä pahasti pattiin. Puoli tuntia kun olet käppäillyt ympäriinsä, ja satut syystä tai toisesta kuolemaan, niin itku on lähellä.
Flashpointissa tuota ei kuitenkaan voi oikein laskea keinotekoiseksi pidennykseksi, koska pelin henki on mitä on. Ei minulla muistu ainakaan mieleen kuin noin kolme tehtävää, jotka sopivat tuohon kuvaukseen, vaikka kommandotehtävissä toki olikin sitä lääniä välillä enemmän kuin riittävästi. Voihan pelissä myös nopeuttaa aikaa ja luottaa tuuriinsa ryömiessään pitkin metsiä, jos ei jaksa pelata tehtäviä "oikein".
Flashpointissa tosin oli avoin pelimaailma, mikä on toki tietyllä tapaa kaksiteräinen miekka. Toisaalta se tarjoaa vapautta, mutta toisaalta siitä voi olla seurauksena se, että paikasta A paikkaan B kulkeminen ei olekaan niin innostavaa kuin tiukemmin rajatuissa ja skriptatuissa peleissä. Ehkä pahinta pelin pidennystä ovat juuri nämä avoimeen pelimaailmaan pohjautuvissa peleissä olevat tehtävät, jotka perustuvat lähinnä ympäriinsä juoksenteluun ja matkusteluun. Esimerkiksi Morrowindin ja Far Cry 2:n tehtäväsuunnittelu oli suurelta osin luvattoman laiskaa, ja yksinkertaisimpiinkin tehtäviin saattoi tuhraantua paljon aikaa.
Et paskempaa esimerkkiä sitten keksinyt?
Ei siinä samoja alueita edestakas ravata
Jaa, no mitäs se pelin toinen puolikas sitten oli? Samoja kenttiä toiseen suuntaan.
Rekisteröitynyt 23.08.2008
05.04.2009 klo 20.52
Rekisteröitynyt 03.09.2007
05.04.2009 klo 21.59
05.04.2009 klo 22.00
Megamanin ideahan on aina ollut siinä, että se on haasteellinen. Mielestäni se ei ole "julkea tapa" lisätä peliin pituutta, että laitetaan reippaasti haastetta, sillä pelinhän saattaa oikea ammattilainen päästä alle tunnissa läpi(ainakin vanhat megamanit).
Se on vain tämä nuori sukupolvi joka on kasvanut Gears of Warien ym. parissa, kun pieni haaste pelissä alkaa olemaan huono asia.
05.04.2009 klo 22.01
06.04.2009 klo 10.44
Ovien avaaminen? Tuo on kyllä jo turha valituksen aihe, vaikka muut ovatkin enimmäkseen asiallisia.
Tarkoitetaan varmaankin sitä että pitää juosta punaisen avainkortin perässä ympäri kentää että saadaan punainen ovi auki ja huomataan että sen takana on vihreä ovi ja etsiminen alkaa jälleen.
Rekisteröitynyt 22.04.2007
06.04.2009 klo 15.34
Megamanin ideahan on aina ollut siinä, että se on haasteellinen. Mielestäni se ei ole "julkea tapa" lisätä peliin pituutta, että laitetaan reippaasti haastetta, sillä pelinhän saattaa oikea ammattilainen päästä alle tunnissa läpi(ainakin vanhat megamanit).
Itselle tuli mieleen tuosta liiasta kävelystä operation flashpoint. Ne piileskelytehtävät yhdellä ainoalla tallennusmahdollisuudella kävivät välillä pahasti pattiin. Puoli tuntia kun olet käppäillyt ympäriinsä, ja satut syystä tai toisesta kuolemaan, niin itku on lähellä.
Operation Flashpointin yksinpelitehtävissä voit kyllä kelata aikaa parilla napinpainalluksella.