Valve ja Microsoft kisaavat piraattien tappamisesta
Sekä Valve että Microsoft ovat tänään kehuskelleet sillä, kuinka heidän tulee kitkemään piratismin PC-peleistä.
VE3D kertoo Valven Steamworksin uusien ominaisuuksien, kuten CEG-teknologian, entisestään vahvistavan Steamin ominaisuuksia piratismia vastaan. CEG tekee uniikin kopion pelistä jokaiselle käyttäjälle ja tällä on sitten oikeus pelata sitä usealle eri koneella ilman asennusrajoituksia tai root kitejä.
Microsoft taas aloittaa lehdistötiedotteensa sanoin "Hyvästi piraatit, tervetuloa Games For Windows Live". Syynä ovat uudet ratkaisut piratismia vastaan, kuten autentikointi, jonka luvataan estävän ennen julkaisupäivää tapahtuvan pelien leviämisen.
Keskustelut (18 viestiä)
Rekisteröitynyt 11.08.2008
24.03.2009 klo 21.16
Rekisteröitynyt 10.04.2007
24.03.2009 klo 21.17
Rekisteröitynyt 03.09.2007
24.03.2009 klo 21.38
24.03.2009 klo 21.45
24.03.2009 klo 22.18
Eli molemmat täytyy asettaa täydelliseen boikottiin?
Aseta vain ihan rauhassa, jos siltä kerran tuntuu. Ketään ei liikuta, vaikka jättäisitkin peliuutuuksien piraattiversiota lataamatta.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
24.03.2009 klo 22.39
Rekisteröitynyt 03.01.2008
24.03.2009 klo 22.50
Kunhan homma ei taas menisi piratismin vastaisesta sodasta sinne rehellisten käyttäjien kiusaamiseen. Luultavasti menee.
Johan se on mennyt.
GFWL... ahh, sitä niin rakastan.
24.03.2009 klo 23.46
No sehän on aina ollut sama asia. Ei savua ilman tulta.
Rekisteröitynyt 24.07.2008
25.03.2009 klo 02.21
nimimerkki "xboxtithaisee" warettaa silti kaiken ihan vaan kun on saannut isältään pienet kivet.
Miksi? Steamista on nätti ostella, ja ostelen/olen ostanut ei siinä mitään, mutta kaikki sonta jossa lukee "Games For Windows Live" saa mun puolesta haistaa piiiiiitkän paskan, ne on niin bugisia kuitenkin, että hyvä jos pelaamaan pystyy. Fallout 3 oikein hyvänä esimerkkinä yhtämittaisten kaatuilujen takia.
Rekisteröitynyt 17.03.2009
25.03.2009 klo 03.02
25.03.2009 klo 07.19
25.03.2009 klo 07.22
Eli molemmat täytyy asettaa täydelliseen boikottiin?
Kyllä! Molemmat ovat olleet jo kauan boikotissa koska en ole vuosiin käyttänyt mitään mikkisoftan kakkaa.
Rekisteröitynyt 02.06.2007
25.03.2009 klo 07.25
Rekisteröitynyt 24.03.2009
25.03.2009 klo 07.51
25.03.2009 klo 09.57
keskittyis nyt siihen windows 7 ja ei mihinkään games for windows paskaan
Monikansallinen yrityshän tunnetusti pystyy tekemään vain yhtä asiaa kerrallaan.
25.03.2009 klo 11.58
Rekisteröitynyt 21.04.2007
25.03.2009 klo 15.22
Rekisteröitynyt 09.06.2008
26.03.2009 klo 18.11
Hassuinta tässä on se, että ne ovat ihan tavallisia Windows-pelejä joita täälläkin erheellisesti mm. PC-peleiksi nimitetään. Ovathan sentään Commorode 64:n ja Gnu/Linux-alustojen pelitkin "PC-pelejä".
Windows-pelit ovat aina olleet samanlaisia bugisia ohjelmistoja ja ne tulevat todennäköisesti aina olemaankin. Games for Windowsilla ei ole siihen mitään osaa. Se on vain Microsoftin yritys antaa oikea imago ja nimitys Windows-peleille. Yhtenäistää Windows-alustan peli ohjelmointi kirjastot sekä helpottaa pelien työstämistä. Lisäksi Microsoft on antanut tietyt standardit kuinka pelit toimivat jotta ne toimisivat paremmin tulevaisuudessa julkaistavissa Windows-käyttöjärjestelmissä.
Games for Windows - Live vaikkakin hurja, silti on ihan hyvä idea pelien internet pohjaisten toimintojen yhtenäistämiseksi ja palveluiden laadun nostamiseksi. Tosin se, että sitä aloitettiin toteuttamaan Xbox-mallisesti oli ihan hanurista ja vaikka jätänkin tässä nyt suurimmat kritiikit pois koko GfW-kampanjasta ja ohjelmistosta lausumatta täytyy pitää mielessä, että siinä on omat huonot puolensa. Esimerkkinä nyt mainittakoon Microsoftin palvelimet joilla pelaajien tulisi pelata mikä on sama systeemi kuin XLivessäkin.
Ja tästä pääsenkin itse uutiseen. Jos Microsoft alkaa tarjoamaan pelien authentikointi ja piraattisuojaa oikein kunnollista, en voi olla taputtamatta ja huutamatta "hurraa!!!". Games for Windows-ohjelmassa olevat pelien kehittäjät tällä hetkellä voivat vapaasti valita mitä suojausmethodia he käyttävät vai käyttävätkö he useampaa. Tämä on johtanut siihen, että mm. pelit kuten BioShock ja Spore ovat päätyneet käyttämään useampaa kuin yhtä suojausta. Kaikki kuitenkaan eivät tykkää tehdä diiliä Valven kanssa Steam levityksestä.
Microsoft toivottavasti tekee sen verran järkeväksi homman, että uuteen Games for Windows-standardiin sidotaan yksi yhtenäinen pakollinen Microsoftin DRM suojaus ja muiden päällekkäisten suojausten käyttö kiellettäisiin. Halo2:ssa ja Gears of Warissa käytetty suojaus methodi on ihan tasoissa teknisesti Steamin vastaavan kanssa.
Tokihän nämäkin suojaukset kierretään, mutta eipä tuolla paljon väliä koska tämä kehitys todennäköisesti johtaa kuluttajan ja sisällöntuottajien yhteisten oikeuksien paranemiseen.