Tuorein sisältö

Valve ja Microsoft kisaavat piraattien tappamisesta

24.03.2009 klo 21.00 | Luettu: 12965 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Sekä Valve että Microsoft ovat tänään kehuskelleet sillä, kuinka heidän tulee kitkemään piratismin PC-peleistä.

VE3D kertoo Valven Steamworksin uusien ominaisuuksien, kuten CEG-teknologian, entisestään vahvistavan Steamin ominaisuuksia piratismia vastaan. CEG tekee uniikin kopion pelistä jokaiselle käyttäjälle ja tällä on sitten oikeus pelata sitä usealle eri koneella ilman asennusrajoituksia tai root kitejä.

Microsoft taas aloittaa lehdistötiedotteensa sanoin "Hyvästi piraatit, tervetuloa Games For Windows Live". Syynä ovat uudet ratkaisut piratismia vastaan, kuten autentikointi, jonka luvataan estävän ennen julkaisupäivää tapahtuvan pelien leviämisen.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Huomenna uunotetaan ... Nintendo-lehti poist... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (18 viestiä)

Insill

Rekisteröitynyt 11.08.2008

24.03.2009 klo 21.16

Tuskin hirveesti auttavat piratismiin, ainahan ne kiertokeinot keksitään :D
lainaa
FAMAS

Rekisteröitynyt 10.04.2007

24.03.2009 klo 21.17

Eli kaikilta Games for Windows -peleiltä voi odottaa nettiaktivointia? No, ei niin ettei Steamissakin sitä olisi. Niin ja onhan yleistä tietoa että näitäkään suojauksia ei kukaan voi murtaa.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

24.03.2009 klo 21.38

Eli molemmat täytyy asettaa täydelliseen boikottiin? No, Steam ei kuulosta yhtä pahalta, mutta Steam itsessään on jo liian paha DRM minulle.
lainaa
Janne77

24.03.2009 klo 21.45

nimimerkki "xboxtithaisee" warettaa silti kaiken ihan vaan kun on saannut isältään pienet kivet.
lainaa
omavalintasi

24.03.2009 klo 22.18

MJR2312 kirjoitti:
Eli molemmat täytyy asettaa täydelliseen boikottiin?


Aseta vain ihan rauhassa, jos siltä kerran tuntuu. Ketään ei liikuta, vaikka jättäisitkin peliuutuuksien piraattiversiota lataamatta.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

24.03.2009 klo 22.39

Kunhan homma ei taas menisi piratismin vastaisesta sodasta sinne rehellisten käyttäjien kiusaamiseen. Luultavasti menee.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

24.03.2009 klo 22.50

tagman kirjoitti:
Kunhan homma ei taas menisi piratismin vastaisesta sodasta sinne rehellisten käyttäjien kiusaamiseen. Luultavasti menee.

Johan se on mennyt.

GFWL... ahh, sitä niin rakastan.
lainaa
kerrostalonprofeetta

24.03.2009 klo 23.46

"Kunhan homma ei taas menisi piratismin vastaisesta sodasta sinne rehellisten käyttäjien kiusaamiseen. Luultavasti menee."

No sehän on aina ollut sama asia. Ei savua ilman tulta.
lainaa
xbotithaisee

Rekisteröitynyt 24.07.2008

25.03.2009 klo 02.21

Janne77 kirjoitti:
nimimerkki "xboxtithaisee" warettaa silti kaiken ihan vaan kun on saannut isältään pienet kivet.


Miksi? Steamista on nätti ostella, ja ostelen/olen ostanut ei siinä mitään, mutta kaikki sonta jossa lukee "Games For Windows Live" saa mun puolesta haistaa piiiiiitkän paskan, ne on niin bugisia kuitenkin, että hyvä jos pelaamaan pystyy. Fallout 3 oikein hyvänä esimerkkinä yhtämittaisten kaatuilujen takia.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

25.03.2009 klo 03.02

Voisivat sitten samalla keskittyä myös pelien hintojen alentamiseen.
lainaa
homoooooooooo

25.03.2009 klo 07.19

Ei mua saa tappaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
lainaa
zxcv

25.03.2009 klo 07.22

MJR2312 kirjoitti:
Eli molemmat täytyy asettaa täydelliseen boikottiin?

Kyllä! Molemmat ovat olleet jo kauan boikotissa koska en ole vuosiin käyttänyt mitään mikkisoftan kakkaa.
lainaa
Villapuuro

Rekisteröitynyt 02.06.2007

25.03.2009 klo 07.25

Nettiaktivointikin on niin läppä. Crackejä vaan kehiin, niin peli skippaakin koko aktivointiprosessin.
lainaa
C4SSE

Rekisteröitynyt 24.03.2009

25.03.2009 klo 07.51

keskittyis nyt siihen windows 7 ja ei mihinkään games for windows paskaan
lainaa
Koo

25.03.2009 klo 09.57

C4SSE kirjoitti:
keskittyis nyt siihen windows 7 ja ei mihinkään games for windows paskaan


Monikansallinen yrityshän tunnetusti pystyy tekemään vain yhtä asiaa kerrallaan.
lainaa
Plaa

25.03.2009 klo 11.58

Ei piraatteja saa tappaa ja GFWL on sieltä ja syvältä.
lainaa
Drzn

Rekisteröitynyt 21.04.2007

25.03.2009 klo 15.22

Steamissa en nää mitään pahaa. Päinvastoin. Systeemi on loistava, koska kerran CD-keyn:n annettuani peli on sidottu accountiini ja voin asentaa pelin vaikka manuaali olisikin hukassa. Sekä vaikka ilman levyä lataamalla pelin Steamista. Ja reinstalleja ei käytännössä ikinä tarvita, koska pelkän ongelman aiheuttavan tiedoston poistaminen riittää (Steam lataa sen automaattisesti takaisin). Ja sit on autoupdatet jne. Steam ei ole ikinä aiheuttanut harmaita hiuksia, mutta muut systeemit kuten Securom sen sijaan ovat.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

26.03.2009 klo 18.11

Huvittavaa lukea kun Playstation, Xbox ja Wii pelaajat haukkuvat kaikki vuorotellen Games for Windows ohjelmaa koska sen tuotteet ovat muka huonoja, bugisia tai vastaavan vuoksi ohitettavissa.

Hassuinta tässä on se, että ne ovat ihan tavallisia Windows-pelejä joita täälläkin erheellisesti mm. PC-peleiksi nimitetään. Ovathan sentään Commorode 64:n ja Gnu/Linux-alustojen pelitkin "PC-pelejä".

Windows-pelit ovat aina olleet samanlaisia bugisia ohjelmistoja ja ne tulevat todennäköisesti aina olemaankin. Games for Windowsilla ei ole siihen mitään osaa. Se on vain Microsoftin yritys antaa oikea imago ja nimitys Windows-peleille. Yhtenäistää Windows-alustan peli ohjelmointi kirjastot sekä helpottaa pelien työstämistä. Lisäksi Microsoft on antanut tietyt standardit kuinka pelit toimivat jotta ne toimisivat paremmin tulevaisuudessa julkaistavissa Windows-käyttöjärjestelmissä.

Games for Windows - Live vaikkakin hurja, silti on ihan hyvä idea pelien internet pohjaisten toimintojen yhtenäistämiseksi ja palveluiden laadun nostamiseksi. Tosin se, että sitä aloitettiin toteuttamaan Xbox-mallisesti oli ihan hanurista ja vaikka jätänkin tässä nyt suurimmat kritiikit pois koko GfW-kampanjasta ja ohjelmistosta lausumatta täytyy pitää mielessä, että siinä on omat huonot puolensa. Esimerkkinä nyt mainittakoon Microsoftin palvelimet joilla pelaajien tulisi pelata mikä on sama systeemi kuin XLivessäkin.

Ja tästä pääsenkin itse uutiseen. Jos Microsoft alkaa tarjoamaan pelien authentikointi ja piraattisuojaa oikein kunnollista, en voi olla taputtamatta ja huutamatta "hurraa!!!". Games for Windows-ohjelmassa olevat pelien kehittäjät tällä hetkellä voivat vapaasti valita mitä suojausmethodia he käyttävät vai käyttävätkö he useampaa. Tämä on johtanut siihen, että mm. pelit kuten BioShock ja Spore ovat päätyneet käyttämään useampaa kuin yhtä suojausta. Kaikki kuitenkaan eivät tykkää tehdä diiliä Valven kanssa Steam levityksestä.

Microsoft toivottavasti tekee sen verran järkeväksi homman, että uuteen Games for Windows-standardiin sidotaan yksi yhtenäinen pakollinen Microsoftin DRM suojaus ja muiden päällekkäisten suojausten käyttö kiellettäisiin. Halo2:ssa ja Gears of Warissa käytetty suojaus methodi on ihan tasoissa teknisesti Steamin vastaavan kanssa.

Tokihän nämäkin suojaukset kierretään, mutta eipä tuolla paljon väliä koska tämä kehitys todennäköisesti johtaa kuluttajan ja sisällöntuottajien yhteisten oikeuksien paranemiseen.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova