Tuorein sisältö

Kaksiulotteisuus pitää pintansa

24.11.2008 klo 14.02 | Luettu: 13120 kertaa | Teksti: Matti Lintula


EA Maxis -studion Soren Johnson puolustaa 2D-grafiikkaa uusimmassa Game Developer -lehdessä. Vaikka pelien grafiikka on jo kymmenen vuoden ajan ollut pääasiassa kolmiulotteista, ei kolmannen ulottuvuuden tuominen ulkoasuun takaa Johnsonin mukaan välttämättä kolmiulotteista pelikokemusta. Johnsonin mukaan kaksiulotteista grafiikkaa karsastetaan usein turhaan vanhanaikaisena teknologiana.

Suomalaissyntyisen Habbo Hotellin pääsuunnittelija Sulka Haro kehuu heidän palvelunsa näyttävän edelleen yhtä hyvältä kuin ilmestyessään kahdeksan vuotta sitten, kiitos kaksiulotteisen grafiikan. Mikäli virtuaalimaailma oltaisiin tehty 3D-grafiikalla, olisi menossa nyt jo toinen tai kolmas pelimoottoriversio, Haro vertaa.

Kun 2D-pelimoottori on kerran saatu toimimaan, voivat graafikot parantaa pelin ulkoasua yksinkertaisesti palikka palikalta ilman suurempia päivityksiä.

Game Developerin artikkeli on luettavissa kokonaisuudessaan GameSetWatchin sivuilta.

V2.fi | Matti Lintula
< Need for Speedin iPh... Gothic 3:n lisäosa p... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (16 viestiä)

Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

24.11.2008 klo 14.24

Periaatteessa samaa mieltä. Tiettyjä pelejä voitaisiin toteuttaa kaksiulotteisesti hyvin. Kokeilkaapa esim. Alien Shooter Vengeangea. Loistava isometrisestä kuvakulmasta toteutettu räiskintäpeli. Näyttää 2D peliksikin vielä upealta.

Siltikään ei 2D pelit vertoja vedä upeille 3D peleille. Mutta ehkäpä 2D olisi vastaus pelialan jatkuvasti nousemiin tuotantokustannuksiin? No, ehkei sentään, mutta kuten mainitsin aiemmin, tiettyihin peleihin tätä voitaisiin hyvinkin soveltaa. Yläviistosta kuvatut RPG pelit esim. olisivat hyvä kohde tälläiselle graafiselle lähestymistavalle.
lainaa
Teukku

Rekisteröitynyt 04.04.2008

24.11.2008 klo 14.42

Duster kirjoitti:
Yläviistosta kuvatut RPG pelit esim. olisivat hyvä kohde tälläiselle graafiselle lähestymistavalle.

Itse taas ajattelen, että RPG pelit pitäisi pitää 3D mallinnettuina, koska se luo syvyyttä genreen, joka käytännössä elää elämyksistä ja syvästä pelikokemuksesta.

Kuitenkin, käytännössä kuollut tasahyppelygenre kärsii mielestäni eniten 3D grafiikasta. Kehittäjät yrittävät pakolla parantaa toimivaa ideaa, jonka tuloksena on yleensä kämäinen ja sekava peli, jota ei tajua Erkkikään.

lainaa
Ergolius

24.11.2008 klo 14.52

Ja noita isometrisiä huippu RPG pelejähän löytyy, jotka eivät kauhealta näytä vieläkään:

Baldur's Gate sarja
Icewind Dale sarja
Fallout 1&2
jne...

Nämä yllä mainitutkin vielä saa toimimaan vaikka 1680x1050 resoluutiolla. =D
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

24.11.2008 klo 15.05

3D-grafiikan tekeminen ei vaadi niin tuhottomasti taitoa kuin 2D:n näprääminen. Siinä mielessä 3D on halvempaa tehdä, mutta halvalla tehty 3D on sitten myös yleensä melko kökön näköistä. Kaksiulotteisella grafiikalla tehdyissä peleissä lavasteet ja tapahtumat olivat yleensä tiiviimpiä ja yhdeksi kokonaisuudeksi paremmin tehtyjä. Tunnelmaa toivat lisäksi pikkutarkat lataus- ja välikuvitukset. Vastaavaan tarkkuuteen, ns. hyperrealismiin ei 3D:llä ole vielä oikein päästy.
lainaa
Stormtrooper

Rekisteröitynyt 24.11.2007

24.11.2008 klo 15.12

no lol. kyllä 3d:ssä kauemmin menee tehdä
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

24.11.2008 klo 15.16

Ergolius kirjoitti:
Ja noita isometrisiä huippu RPG pelejähän löytyy, jotka eivät kauhealta näytä vieläkään:

Baldur's Gate sarja
Icewind Dale sarja
Fallout 1&2
jne...

Nämä yllä mainitutkin vielä saa toimimaan vaikka 1680x1050 resoluutiolla. =D

Onhan noita vanhoja klassikoita joo, mutta erityisesti käyttöliittymät ovat kehittyneet merkittävästi niistä ajoista, joten uusia 2D grafiikalla isometrisestä kuvakulmasta olevia RPG pelejä saisi kyllä tulla. En yksinkertaisesti jaksa tapella esim. Baldur's Gate:ssa surkeaa käyttöliittymää vastaan kun paljonkin parempia löytyy.

Omasta mielestäni 2D RPG peleissä on ihan oma tunnelmansa kunhan vaan maailma on yksityiskohtainen, animointi ja efektit ovat toteutettu tyylillä. Ja kyllä 2D peleihinkin saa myös syvän pelikokemuksen ja elämyksiä vaikka peliä ei oltaisiinkaan toteutettu 3D grafiikalla pelaajan silmistä.
lainaa
Neoncat

Rekisteröitynyt 10.04.2007

24.11.2008 klo 15.19

Riippuen pelityypistä, mutta osittain totta. Silti 3D-grafiikalla saa tehtyä paljon enemmän kuin 2D-grafiikalla niin toiminnalisuuten kun muuhun. Jes, ja crusader oli kyl aika vänkä peli. :)
lainaa
Daymar

Rekisteröitynyt 13.12.2007

24.11.2008 klo 16.23

Neoncat kirjoitti:
Riippuen pelityypistä, mutta osittain totta. Silti 3D-grafiikalla saa tehtyä paljon enemmän kuin 2D-grafiikalla niin toiminnalisuuten kun muuhun. Jes, ja crusader oli kyl aika vänkä peli. :)


Mun oli kiva pelaa Crusader: No Remorse:a kun se bugitteli aika kivasti... ku koitin savettaa ni tilttas, joten jouduin pelaa koko helkkarin pelin kerta istumalta läpi, ja kuolematta kertaakaan, ja se ei ollu kovin helppoa aina uusiin paikkoihin päästyä :D ku leikki niil raketinheittimil.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

24.11.2008 klo 16.43

Stormtrooper kirjoitti:
no lol. kyllä 3d:ssä kauemmin menee tehdä


Sekä 2D- että 3D-grafiikkaa aktiivisesti tehneenä voin kertoa, että olet väärässä. Näyttävän 3D-objektin voi tehdä tarvittaessa varsin nopeasti ja suurin osa ajasta touhussa menee kaksiulotteisten tekstuurien suunnitteluun ja piirtämiseen.

Kaksiulotteisessa grafiikassa joudut puolestasi ottamaan jatkuvasti huomioon perspektiivin ja valonlähteet, jotka 3D-moottorista tulevat kuin ilmaislahjoina graafikolle. Näyttävän sprite-pohjaisen pelin tekeminen etenkin SVGA-grafiikoilla on todella tuskaisen hidasta touhua ellei sorru aktiiviseen tile-kikkailuun, jolla toki säästää aikaa, mutta tekee pelimaailmasta äkkiä yksitoikkoisen näköisen.
lainaa
Daedalus

Rekisteröitynyt 08.04.2007

24.11.2008 klo 18.15

Duster kirjoitti:

Onhan noita vanhoja klassikoita joo, mutta erityisesti käyttöliittymät ovat kehittyneet merkittävästi niistä ajoista, joten uusia 2D grafiikalla isometrisestä kuvakulmasta olevia RPG pelejä saisi kyllä tulla. En yksinkertaisesti jaksa tapella esim. Baldur's Gate:ssa surkeaa käyttöliittymää vastaan kun paljonkin parempia löytyy.

Anteeksi mitä? Viitsitkö vähän selventää että mikä noiden mainittujen pelien käyttöliittymässä oli ongelmana? Ja missä on toteutettu asiat paremmin?
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

24.11.2008 klo 20.21

Daedalus kirjoitti:
Duster kirjoitti:

Onhan noita vanhoja klassikoita joo, mutta erityisesti käyttöliittymät ovat kehittyneet merkittävästi niistä ajoista, joten uusia 2D grafiikalla isometrisestä kuvakulmasta olevia RPG pelejä saisi kyllä tulla. En yksinkertaisesti jaksa tapella esim. Baldur's Gate:ssa surkeaa käyttöliittymää vastaan kun paljonkin parempia löytyy.

Anteeksi mitä? Viitsitkö vähän selventää että mikä noiden mainittujen pelien käyttöliittymässä oli ongelmana? Ja missä on toteutettu asiat paremmin?

Neverwinter Nights 1 ja 2 (tosin kakkosen liittymä otti vähän takapakkia ykköseen nähden), World of Warcraft, Lord of the Rings Online, The Elder Scrolls: Morrowind jne.

Vanhojen pelien liittymät ovat kankeita ja ahtaita käyttää (Fallout 2:ssa on kohtuu hyvä liittymä ottaen huomioon kuinka vanha peli se on, mutta voisi sekin parempi olla). Tosin monesti vanhojen pelien liittymän kankeus ja ahtaus johtuu pitkälti siitä, että resoluutiot ovat aikoinaan olleet niin pieniä niin UI:n rakentamiseen ei ole jäänyt juurikaan tilaa. Sitten on jouduttu turvautumaan kaiken maailman "luoviin" ratkaisuihin, että se kaikki saadaan ruudulle mahdutettua :)
lainaa
Villapuuro

Rekisteröitynyt 02.06.2007

24.11.2008 klo 20.43

Mun puolesta pelit vois olla vaikka sit 2-D, kunhan sit se ylimääränen raha ja aika käytetty sisältöön ja hauskuuteen.
lainaa
Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

24.11.2008 klo 21.36

Uuuh, Crusader kuvassa. Hemmetin kova peli.

Oon kyllä sitä mieltä kans, että pelit voisivat edelleen luottaa vanhaan 2d-kuvakulmaan tai ainakin isometriseen näkymään, niin loistava se on. 3d on kyllä usein kauniimpaa, mutta 2d on monissa peleissä selkeämpää ja käytännöllisempää.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

24.11.2008 klo 22.31

Kyllä kunnon 2d on aina kunnon 2d. Jää huomattavasti enemmän oman mielikuvituksen varaan kun mielessään kuvittelee ne maisemat kolmiulotteisina...kyllä vaan.
lainaa
Marq

Moderaattori

Rekisteröitynyt 25.01.2008

24.11.2008 klo 23.27

Habbo Hotel on tässä sinänsä vähän kyseenalainen esimerkki, että eihän se ole mitenkään aidosti 2D. Voisi olla parempi sanoa vaikkapa 2.5D tuollaisesta isometrisesta graffasta.
lainaa
mdtrx

Rekisteröitynyt 10.04.2007

25.11.2008 klo 09.41

Voi kyllä ottaa GrainOfSalt-tekstinä tämän kommentin kun EA:lta tulee (ei ne asian parantamiseksi mitään tee, devit voi kyllä puhua minkä lystää).

Mutta mitä 2D vs. 3D graffaan tulee, niin hyvä esimerkki olisi kuunnella/vilkasta Blizzcast 6:
http://us.blizzard.com/blizzcast/archive/episode6.xml#i3
vähän extreme esimerkki, mutta pointti pitää. 3D:ssä mallin voi tehdä vain kerran ja se käy kaikkialle.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova