Kaksiulotteisuus pitää pintansa
EA Maxis -studion Soren Johnson puolustaa 2D-grafiikkaa uusimmassa Game Developer -lehdessä. Vaikka pelien grafiikka on jo kymmenen vuoden ajan ollut pääasiassa kolmiulotteista, ei kolmannen ulottuvuuden tuominen ulkoasuun takaa Johnsonin mukaan välttämättä kolmiulotteista pelikokemusta. Johnsonin mukaan kaksiulotteista grafiikkaa karsastetaan usein turhaan vanhanaikaisena teknologiana.
Suomalaissyntyisen Habbo Hotellin pääsuunnittelija Sulka Haro kehuu heidän palvelunsa näyttävän edelleen yhtä hyvältä kuin ilmestyessään kahdeksan vuotta sitten, kiitos kaksiulotteisen grafiikan. Mikäli virtuaalimaailma oltaisiin tehty 3D-grafiikalla, olisi menossa nyt jo toinen tai kolmas pelimoottoriversio, Haro vertaa.
Kun 2D-pelimoottori on kerran saatu toimimaan, voivat graafikot parantaa pelin ulkoasua yksinkertaisesti palikka palikalta ilman suurempia päivityksiä.
Game Developerin artikkeli on luettavissa kokonaisuudessaan GameSetWatchin sivuilta.
Keskustelut (16 viestiä)
Rekisteröitynyt 03.01.2008
24.11.2008 klo 14.24
Siltikään ei 2D pelit vertoja vedä upeille 3D peleille. Mutta ehkäpä 2D olisi vastaus pelialan jatkuvasti nousemiin tuotantokustannuksiin? No, ehkei sentään, mutta kuten mainitsin aiemmin, tiettyihin peleihin tätä voitaisiin hyvinkin soveltaa. Yläviistosta kuvatut RPG pelit esim. olisivat hyvä kohde tälläiselle graafiselle lähestymistavalle.
Rekisteröitynyt 04.04.2008
24.11.2008 klo 14.42
Yläviistosta kuvatut RPG pelit esim. olisivat hyvä kohde tälläiselle graafiselle lähestymistavalle.
Itse taas ajattelen, että RPG pelit pitäisi pitää 3D mallinnettuina, koska se luo syvyyttä genreen, joka käytännössä elää elämyksistä ja syvästä pelikokemuksesta.
Kuitenkin, käytännössä kuollut tasahyppelygenre kärsii mielestäni eniten 3D grafiikasta. Kehittäjät yrittävät pakolla parantaa toimivaa ideaa, jonka tuloksena on yleensä kämäinen ja sekava peli, jota ei tajua Erkkikään.
24.11.2008 klo 14.52
Baldur's Gate sarja
Icewind Dale sarja
Fallout 1&2
jne...
Nämä yllä mainitutkin vielä saa toimimaan vaikka 1680x1050 resoluutiolla. =D
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
24.11.2008 klo 15.05
Rekisteröitynyt 24.11.2007
24.11.2008 klo 15.12
Rekisteröitynyt 03.01.2008
24.11.2008 klo 15.16
Ja noita isometrisiä huippu RPG pelejähän löytyy, jotka eivät kauhealta näytä vieläkään:
Baldur's Gate sarja
Icewind Dale sarja
Fallout 1&2
jne...
Nämä yllä mainitutkin vielä saa toimimaan vaikka 1680x1050 resoluutiolla. =D
Onhan noita vanhoja klassikoita joo, mutta erityisesti käyttöliittymät ovat kehittyneet merkittävästi niistä ajoista, joten uusia 2D grafiikalla isometrisestä kuvakulmasta olevia RPG pelejä saisi kyllä tulla. En yksinkertaisesti jaksa tapella esim. Baldur's Gate:ssa surkeaa käyttöliittymää vastaan kun paljonkin parempia löytyy.
Omasta mielestäni 2D RPG peleissä on ihan oma tunnelmansa kunhan vaan maailma on yksityiskohtainen, animointi ja efektit ovat toteutettu tyylillä. Ja kyllä 2D peleihinkin saa myös syvän pelikokemuksen ja elämyksiä vaikka peliä ei oltaisiinkaan toteutettu 3D grafiikalla pelaajan silmistä.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
24.11.2008 klo 15.19
Rekisteröitynyt 13.12.2007
24.11.2008 klo 16.23
Riippuen pelityypistä, mutta osittain totta. Silti 3D-grafiikalla saa tehtyä paljon enemmän kuin 2D-grafiikalla niin toiminnalisuuten kun muuhun. Jes, ja crusader oli kyl aika vänkä peli. :)
Mun oli kiva pelaa Crusader: No Remorse:a kun se bugitteli aika kivasti... ku koitin savettaa ni tilttas, joten jouduin pelaa koko helkkarin pelin kerta istumalta läpi, ja kuolematta kertaakaan, ja se ei ollu kovin helppoa aina uusiin paikkoihin päästyä :D ku leikki niil raketinheittimil.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
24.11.2008 klo 16.43
no lol. kyllä 3d:ssä kauemmin menee tehdä
Sekä 2D- että 3D-grafiikkaa aktiivisesti tehneenä voin kertoa, että olet väärässä. Näyttävän 3D-objektin voi tehdä tarvittaessa varsin nopeasti ja suurin osa ajasta touhussa menee kaksiulotteisten tekstuurien suunnitteluun ja piirtämiseen.
Kaksiulotteisessa grafiikassa joudut puolestasi ottamaan jatkuvasti huomioon perspektiivin ja valonlähteet, jotka 3D-moottorista tulevat kuin ilmaislahjoina graafikolle. Näyttävän sprite-pohjaisen pelin tekeminen etenkin SVGA-grafiikoilla on todella tuskaisen hidasta touhua ellei sorru aktiiviseen tile-kikkailuun, jolla toki säästää aikaa, mutta tekee pelimaailmasta äkkiä yksitoikkoisen näköisen.
Rekisteröitynyt 08.04.2007
24.11.2008 klo 18.15
Onhan noita vanhoja klassikoita joo, mutta erityisesti käyttöliittymät ovat kehittyneet merkittävästi niistä ajoista, joten uusia 2D grafiikalla isometrisestä kuvakulmasta olevia RPG pelejä saisi kyllä tulla. En yksinkertaisesti jaksa tapella esim. Baldur's Gate:ssa surkeaa käyttöliittymää vastaan kun paljonkin parempia löytyy.
Anteeksi mitä? Viitsitkö vähän selventää että mikä noiden mainittujen pelien käyttöliittymässä oli ongelmana? Ja missä on toteutettu asiat paremmin?
Rekisteröitynyt 03.01.2008
24.11.2008 klo 20.21
Onhan noita vanhoja klassikoita joo, mutta erityisesti käyttöliittymät ovat kehittyneet merkittävästi niistä ajoista, joten uusia 2D grafiikalla isometrisestä kuvakulmasta olevia RPG pelejä saisi kyllä tulla. En yksinkertaisesti jaksa tapella esim. Baldur's Gate:ssa surkeaa käyttöliittymää vastaan kun paljonkin parempia löytyy.
Anteeksi mitä? Viitsitkö vähän selventää että mikä noiden mainittujen pelien käyttöliittymässä oli ongelmana? Ja missä on toteutettu asiat paremmin?
Neverwinter Nights 1 ja 2 (tosin kakkosen liittymä otti vähän takapakkia ykköseen nähden), World of Warcraft, Lord of the Rings Online, The Elder Scrolls: Morrowind jne.
Vanhojen pelien liittymät ovat kankeita ja ahtaita käyttää (Fallout 2:ssa on kohtuu hyvä liittymä ottaen huomioon kuinka vanha peli se on, mutta voisi sekin parempi olla). Tosin monesti vanhojen pelien liittymän kankeus ja ahtaus johtuu pitkälti siitä, että resoluutiot ovat aikoinaan olleet niin pieniä niin UI:n rakentamiseen ei ole jäänyt juurikaan tilaa. Sitten on jouduttu turvautumaan kaiken maailman "luoviin" ratkaisuihin, että se kaikki saadaan ruudulle mahdutettua :)
Rekisteröitynyt 02.06.2007
24.11.2008 klo 20.43
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
24.11.2008 klo 21.36
Oon kyllä sitä mieltä kans, että pelit voisivat edelleen luottaa vanhaan 2d-kuvakulmaan tai ainakin isometriseen näkymään, niin loistava se on. 3d on kyllä usein kauniimpaa, mutta 2d on monissa peleissä selkeämpää ja käytännöllisempää.
Rekisteröitynyt 26.09.2007
24.11.2008 klo 22.31
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
24.11.2008 klo 23.27
Rekisteröitynyt 10.04.2007
25.11.2008 klo 09.41
Mutta mitä 2D vs. 3D graffaan tulee, niin hyvä esimerkki olisi kuunnella/vilkasta Blizzcast 6:
http://us.blizzard.com/blizzcast/archive/episode6.xml#i3
vähän extreme esimerkki, mutta pointti pitää. 3D:ssä mallin voi tehdä vain kerran ja se käy kaikkialle.