Tuorein sisältö

Far Cry 2:n laajakuvatuki kauhistuttaa

23.10.2008 klo 14.01 | Luettu: 17754 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Vastikään Steamissa yhdysvaltalaisille tarjolle tulleen Far Cry 2 -toimintapelin laajakuvatuki herättää hämmästystä. Seuraten niin ikään närää herättäneen BioShockin kuvasuhdejärjestelyitä, Far Cryn näkymä on laajimmillaan vanhoissa 4:3-kuvasuhteen televisioissa. Siirryttäessä 16:9-laajakuvaan, pelin näkymästä viistetään ylä- ja alareuna pois. Näkymä ei siis aukene sivuille, kuten olisi yleensä odotettavissa.



Asiasta uutisoinut Kotaku toivoo Ubisoftin matkivan 2K Gamesia loppuun asti ja tuovan Far Cry 2:lle BioShockin tapaan oikean 16:9-tuen jälkeenpäin jaettavana päivityksenä.

V2.fi | Matti Lintula
< Lips-laulupelin julk... LittleBigPlanetia my... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (18 viestiä)

Stormtrooper

Rekisteröitynyt 24.11.2007

23.10.2008 klo 14.05

:E enpäs oo huomannu tota
lainaa
xbotithaisee

Rekisteröitynyt 24.07.2008

23.10.2008 klo 14.25

Eipä tuo pelaamiseen kyllä vaikuta, vaikka EVO meininkiä onkin.
lainaa
Note

Moderaattori

Rekisteröitynyt 18.05.2007

23.10.2008 klo 14.52

Kyllä se aika paljon nimenomaan pelaamiseen vaikuttaa, kun FOV on runtattu liian pieneksi.
lainaa
Naama

23.10.2008 klo 16.44

aika FAIL koko far cry 2
lainaa
i30

23.10.2008 klo 16.53

Tää on aivan susi peli, vituttaa ku ostin :D
Täyttä paskaa Dead Spacen ja Fablen rinnalla!
lainaa
xbotithaisee

Rekisteröitynyt 24.07.2008

23.10.2008 klo 16.57

Note kirjoitti:
Kyllä se aika paljon nimenomaan pelaamiseen vaikuttaa, kun FOV on runtattu liian pieneksi.


Ei mun pelaamiseen ainakaan.
lainaa
Spoiler

Rekisteröitynyt 23.07.2008

23.10.2008 klo 17.06

Mitenköhän tuo FC2 sitten näyttää PC:llä 16:10 kuvan? Eli siis onko tässä nyt kyse vain konsoleista? Aika surkeasti tehty jokatapauksesa.
lainaa
Mi5

23.10.2008 klo 17.45

Kyseessä taitaa olla tasapainotus moninpeliä varten. Liian monissa räiskinnöissä ei näe kylkeen räiskivää vihua laatikkomaisimmilla kuvasuhteilla.
lainaa
zooManiac

Rekisteröitynyt 28.12.2007

23.10.2008 klo 18.23

Ylhäältä ja alhaalta leikkaaminen laajakuvassa vastaa käytännössä sitä, että ottaa palat pois tavallisesta 4:3-kuvasuhteesta. Eli kovin pieneksihän se näkyvyys silloin menee.
Ainakin BioShockissa 16:10-resoluutioilla kuva tosiaan oli aivan liian lähellä kaikkea juuri tämän ongelman takia.
Eikä se päivitys firmalta mitenkään pikaisesti julkaisun jälkeen tullut. Peli tuli pelattua läpi jollain epävirallisella FOV-päivityksellä vaikka en edes julkaisupäivänä sitä ostanutkaan.

"Disappointing, Ubisoft; we buy widescreen monitors to see more of the game, not less."
Indeed.
lainaa
zergbur

Rekisteröitynyt 07.08.2007

23.10.2008 klo 18.41

Spoiler kirjoitti:
Mitenköhän tuo FC2 sitten näyttää PC:llä 16:10 kuvan? Eli siis onko tässä nyt kyse vain konsoleista? Aika surkeasti tehty jokatapauksesa.


16:10 omalla 24" ruudulla ei näytä mitenkään vääristyneeltä. Ei ole ollut muidenkaan pelien kanssa mitään ongelmia 16:10 kuvasuhteen kanssa.
lainaa
xbotithaisee

Rekisteröitynyt 24.07.2008

23.10.2008 klo 18.53

zergbur kirjoitti:
16:10 omalla 24" ruudulla ei näytä mitenkään vääristyneeltä. Ei ole ollut muidenkaan pelien kanssa mitään ongelmia 16:10 kuvasuhteen kanssa.


Sama täällä, 1920x1200 resolla ei vääristele mihinkään suuntaan 16:10 kuvalla mikään peli.
lainaa
zooManiac

Rekisteröitynyt 28.12.2007

23.10.2008 klo 19.29

zergbur kirjoitti:
16:10 omalla 24" ruudulla ei näytä mitenkään vääristyneeltä. Ei ole ollut muidenkaan pelien kanssa mitään ongelmia 16:10 kuvasuhteen kanssa.

Eihän se mitään vääristäkään. Se pienentää koko kuvaa niin, että tavallisen laajakuvan sijaan se näyttää pienemmän alan siitä alkuperäisestä 4:3-kuvasta.
Kuva esittää juuri sitä, miltä peli näyttää omassa näytössäsi. Se leikkaa palat pois normaalista 4:3-kuvasuhteesta, vaikka todellisuudessa sen kuuluisi levitä sivuille, ja siten näyttää enemmän.

Pienentää Field of View -aluetta = lähentää, kuin laittaisit naamasi kiinni ruutuun - eli et näe mitä sivuilla tapahtuu.
lainaa
Pyyhekumi

Moderaattori

Rekisteröitynyt 02.04.2007

23.10.2008 klo 23.53

Aika perusjuttuja, mutta julkaisukiireissä nuo kuvasuhteet ei taida olla heidän mielestä yhtään tärkeitä asioita itse pelaajan kannalta. Onneksi silti on aina ollut aina jotain kivoja koodaajasetiä jotka korjaavat tuollaiset ongelmat PC-puolella, kuten Call of Duty 4, SEGA Rally Revo, BioShock ja Battlefield 2142 :kin saivat fixin tuolta: http://imk.cx/pc/widescreenfixer/ Jonain päivänä tämäkin peli saattaa olla siellä...
lainaa
pööpöileväapina

24.10.2008 klo 00.43

siis onko Far cry 2 huono? :O kertokaapas vähän kokemuksia ketkä on pelaamaan päässyt.
lainaa
awj

24.10.2008 klo 02.38

xbotithaisee kirjoitti:
zergbur kirjoitti:
16:10 omalla 24" ruudulla ei näytä mitenkään vääristyneeltä. Ei ole ollut muidenkaan pelien kanssa mitään ongelmia 16:10 kuvasuhteen kanssa.


Sama täällä, 1920x1200 resolla ei vääristele mihinkään suuntaan 16:10 kuvalla mikään peli.

Puhuttiin 16:9 kuvasuhteesta, eikä 16:10 kuvasuhteesta.
lainaa
FileGuru

24.10.2008 klo 03.34

xbotithaisee kirjoitti:
zergbur kirjoitti:
16:10 omalla 24" ruudulla ei näytä mitenkään vääristyneeltä. Ei ole ollut muidenkaan pelien kanssa mitään ongelmia 16:10 kuvasuhteen kanssa.


Sama täällä, 1920x1200 resolla ei vääristele mihinkään suuntaan 16:10 kuvalla mikään peli.
Ette nyt näyttäneet ymmärtävän aihetta, ja ihmettelen jos ette ole aikaisemmin huomannut samaa joissain peleissä kuten vaikka BioShockissa.

Kuva ei siis "vääristy", vaan pelaajan näkökenttä ei silmistä katsottuna laajene sivuille, kuten pitäisi, vaan yksinkertaisesti leikkaa (croppaa) pelaajan näkökenttää 4:3 kuvasta niin, että siitä tulee "laajakuva" eli "16:9" tai "16:10" kuva, joten tavallaan zoomaa sitä. Aivan kuten uutisen oheinen kuva näyttää. Tällä ei siis ole mitään tekemistä resoluution tai itse laajakuva-suhteen kanssa.

Efektiä voi itse kotikonstein kokeilla yksinkertaisesti teippaamalla noin 1,5 (tarkkaa suurennusta vaikea laskea, näin lonkalta heitettynä esimerkin vuoksi) kertaa suurentavat kiikarit silmillensä yhdeksi päiväksi, ottaa seuraavaksi päiväksi kiikarit pois ja illalla sitten vertailla vietettyjä päiviä keskenään, kuinka oli helpompi elää, kiikareilla vai ilman. Tähän vielä lisäksi hyvin, hyvin xtreme-vertaus äskeisestä http://www.youtube.com/watch?v=Aj7f3B1VCYM :)

Ja kyllä, itseäni tämä häiritsee suuresti pelatessa, enkä voi käsittää kuinka tällä vuosituhannella tämän tason pelissä voidaan tällaista edes hyväksyä julkaistavaksi maksaville asiakkaille vielä pelin vahvaa kritiikkiä saaneen DRM-suojauksen päälle... Huoh.

"The Way It's Meant To Be Played" - todellakin.
lainaa
Jaakku

24.10.2008 klo 09.11

Kyllä 4:3 on tulevaisuus kuten nämä pelivalmistajat sen toteavat!
lainaa
kopi

24.10.2008 klo 18.13

Oottako pelannu pc:llä?
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova