Far Cry 2:n laajakuvatuki kauhistuttaa
Vastikään Steamissa yhdysvaltalaisille tarjolle tulleen Far Cry 2 -toimintapelin laajakuvatuki herättää hämmästystä. Seuraten niin ikään närää herättäneen BioShockin kuvasuhdejärjestelyitä, Far Cryn näkymä on laajimmillaan vanhoissa 4:3-kuvasuhteen televisioissa. Siirryttäessä 16:9-laajakuvaan, pelin näkymästä viistetään ylä- ja alareuna pois. Näkymä ei siis aukene sivuille, kuten olisi yleensä odotettavissa.
Asiasta uutisoinut Kotaku toivoo Ubisoftin matkivan 2K Gamesia loppuun asti ja tuovan Far Cry 2:lle BioShockin tapaan oikean 16:9-tuen jälkeenpäin jaettavana päivityksenä.
Keskustelut (18 viestiä)
Rekisteröitynyt 24.11.2007
23.10.2008 klo 14.05
Rekisteröitynyt 24.07.2008
23.10.2008 klo 14.25
Moderaattori
Rekisteröitynyt 18.05.2007
23.10.2008 klo 14.52
23.10.2008 klo 16.44
23.10.2008 klo 16.53
Täyttä paskaa Dead Spacen ja Fablen rinnalla!
Rekisteröitynyt 24.07.2008
23.10.2008 klo 16.57
Kyllä se aika paljon nimenomaan pelaamiseen vaikuttaa, kun FOV on runtattu liian pieneksi.
Ei mun pelaamiseen ainakaan.
Rekisteröitynyt 23.07.2008
23.10.2008 klo 17.06
23.10.2008 klo 17.45
Rekisteröitynyt 28.12.2007
23.10.2008 klo 18.23
Ainakin BioShockissa 16:10-resoluutioilla kuva tosiaan oli aivan liian lähellä kaikkea juuri tämän ongelman takia.
Eikä se päivitys firmalta mitenkään pikaisesti julkaisun jälkeen tullut. Peli tuli pelattua läpi jollain epävirallisella FOV-päivityksellä vaikka en edes julkaisupäivänä sitä ostanutkaan.
"Disappointing, Ubisoft; we buy widescreen monitors to see more of the game, not less."
Indeed.
Rekisteröitynyt 07.08.2007
23.10.2008 klo 18.41
Mitenköhän tuo FC2 sitten näyttää PC:llä 16:10 kuvan? Eli siis onko tässä nyt kyse vain konsoleista? Aika surkeasti tehty jokatapauksesa.
16:10 omalla 24" ruudulla ei näytä mitenkään vääristyneeltä. Ei ole ollut muidenkaan pelien kanssa mitään ongelmia 16:10 kuvasuhteen kanssa.
Rekisteröitynyt 24.07.2008
23.10.2008 klo 18.53
16:10 omalla 24" ruudulla ei näytä mitenkään vääristyneeltä. Ei ole ollut muidenkaan pelien kanssa mitään ongelmia 16:10 kuvasuhteen kanssa.
Sama täällä, 1920x1200 resolla ei vääristele mihinkään suuntaan 16:10 kuvalla mikään peli.
Rekisteröitynyt 28.12.2007
23.10.2008 klo 19.29
16:10 omalla 24" ruudulla ei näytä mitenkään vääristyneeltä. Ei ole ollut muidenkaan pelien kanssa mitään ongelmia 16:10 kuvasuhteen kanssa.
Eihän se mitään vääristäkään. Se pienentää koko kuvaa niin, että tavallisen laajakuvan sijaan se näyttää pienemmän alan siitä alkuperäisestä 4:3-kuvasta.
Kuva esittää juuri sitä, miltä peli näyttää omassa näytössäsi. Se leikkaa palat pois normaalista 4:3-kuvasuhteesta, vaikka todellisuudessa sen kuuluisi levitä sivuille, ja siten näyttää enemmän.
Pienentää Field of View -aluetta = lähentää, kuin laittaisit naamasi kiinni ruutuun - eli et näe mitä sivuilla tapahtuu.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 02.04.2007
23.10.2008 klo 23.53
24.10.2008 klo 00.43
24.10.2008 klo 02.38
16:10 omalla 24" ruudulla ei näytä mitenkään vääristyneeltä. Ei ole ollut muidenkaan pelien kanssa mitään ongelmia 16:10 kuvasuhteen kanssa.
Sama täällä, 1920x1200 resolla ei vääristele mihinkään suuntaan 16:10 kuvalla mikään peli.
Puhuttiin 16:9 kuvasuhteesta, eikä 16:10 kuvasuhteesta.
24.10.2008 klo 03.34
16:10 omalla 24" ruudulla ei näytä mitenkään vääristyneeltä. Ei ole ollut muidenkaan pelien kanssa mitään ongelmia 16:10 kuvasuhteen kanssa.
Sama täällä, 1920x1200 resolla ei vääristele mihinkään suuntaan 16:10 kuvalla mikään peli.
Kuva ei siis "vääristy", vaan pelaajan näkökenttä ei silmistä katsottuna laajene sivuille, kuten pitäisi, vaan yksinkertaisesti leikkaa (croppaa) pelaajan näkökenttää 4:3 kuvasta niin, että siitä tulee "laajakuva" eli "16:9" tai "16:10" kuva, joten tavallaan zoomaa sitä. Aivan kuten uutisen oheinen kuva näyttää. Tällä ei siis ole mitään tekemistä resoluution tai itse laajakuva-suhteen kanssa.
Efektiä voi itse kotikonstein kokeilla yksinkertaisesti teippaamalla noin 1,5 (tarkkaa suurennusta vaikea laskea, näin lonkalta heitettynä esimerkin vuoksi) kertaa suurentavat kiikarit silmillensä yhdeksi päiväksi, ottaa seuraavaksi päiväksi kiikarit pois ja illalla sitten vertailla vietettyjä päiviä keskenään, kuinka oli helpompi elää, kiikareilla vai ilman. Tähän vielä lisäksi hyvin, hyvin xtreme-vertaus äskeisestä http://www.youtube.com/watch?v=Aj7f3B1VCYM :)
Ja kyllä, itseäni tämä häiritsee suuresti pelatessa, enkä voi käsittää kuinka tällä vuosituhannella tämän tason pelissä voidaan tällaista edes hyväksyä julkaistavaksi maksaville asiakkaille vielä pelin vahvaa kritiikkiä saaneen DRM-suojauksen päälle... Huoh.
"The Way It's Meant To Be Played" - todellakin.
24.10.2008 klo 09.11
24.10.2008 klo 18.13