Nintendon Miyamoto ei pidä pelien nykysuuntauksesta
Nintendon luova johtaja Shigeru Miyamoto on kertonut Lontoon vierailullaan Channel 4:n haastattelussa, ettei hän pidä siitä, miten jotkut kehittäjät revittelevät peleissään pelkällä väkivallalla. Taiteellista vapautta Miyamoto ei tahdo rajoittaa, mutta uskoo peleistä löytyvän muitakin ihmisiä viihdyttäviä piirteitä kuin pelkkä verinen tappaminen. Miyamoto vetosi televisiohaastattelussaan myös vanhempiin, joiden hän toivoo hyödyntävän pelien ikärajajärjestelmää ja seuraavan lastensa pelaamista. Asiasta ulkomailla uutisoi Edge Online.
Keskustelut (13 viestiä)
Rekisteröitynyt 14.12.2007
22.10.2008 klo 17.15
Ja esim. GTAIV:ta ei tosiaan pitäisi vanhempien antaa alaikäisten pelata...
Rekisteröitynyt 25.07.2007
22.10.2008 klo 18.09
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
22.10.2008 klo 18.30
Omiakin aivoja saa käyttää. Olen toisaalta Miyamoton kanssa samoilla linjoilla, mutta toisaalta taas jostain syystä viihdyttäviin peleihin ja etenkin suuriin seikkailueepoksiin kuuluu väkivalta, niin karu kuin totuus onkin. Eri asia sitten on se, että kuinka rajusti tätä väkivaltaa tarvitsee esittää. Joihinkin peleihin se kyllä kuuluu kuin nyrkki silmään (*pa-pa-dish*), mutta mielenkiintoinen idea olisikin lieventää yleisesti mediassa väkivaltaa ja sen ihannointia.
Aikojen saatossa on kuitenkin onnistuttu jo esimerkiksi gladiaattori-taisteluista ja muista vastaavista yltiöväkivaltaisista ja ihmisiä tappavista "viihteen" muodoista luopumaan. Onhan se virtuaalinen feikkiväkivalta kuitenkin rutkasti parempi asia.
22.10.2008 klo 18.35
Väkivaltapeleillä on paikkansa, mutta aika vähän on peruskaavan ulkopuolelle uskaltavia pelintekijöitä. Onneksi tämäkin ala kehittyy.
Rekisteröitynyt 03.09.2007
22.10.2008 klo 19.02
22.10.2008 klo 19.20
Rekisteröitynyt 22.09.2008
22.10.2008 klo 20.49
22.10.2008 klo 20.52
Sen sijaan pelintekijöiden ideoiden köyhyydestä kertoo väkivallan määrä, ja se että lähes kaikki vastaantuleva kannattaa yleensä ainakin yrittää tuhota väkivalloin. Olisin todella vaikuttunut pelistä, jossa joutuisi käyttämään sekä aivoja, että välillä nopeutta ja tarkkuuttakin, ja jossa väkivaltaa olisi määrällisesti vähän mutta laadultaan realistisinta.
Rekisteröitynyt 14.12.2007
22.10.2008 klo 22.16
22.10.2008 klo 23.59
Samuel, kyllähän uusin NHL aina myy niille yläasteikäisille ;)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 02.04.2007
23.10.2008 klo 00.40
Todellisuus vain iskee pelitalolle siinä vaiheessa kun peli ei myykään toivotusti. Olisiko arvostelijan nenän eteen pitänyt laittaa enemmän väkivaltaa ja ammuskelua jotta Thief olisi pärjännyt? Olisiko Psychonauts edes voitu tehdä jotenkin toisin?
Niin monesti todettu että uuden ja innovatiivisen pelin tuominen markkinoille voi tappaa koko pelitalon. Turvallisten toimintapelien kanssa painiminen on kuin venäläistä rulettia. Kannattaako niitä riskejä sitten ottaa. Sam & Max ottivat, ja heillä menee kai ihan hyvin.
Ennen osattiin. Vanha fame auttaa hieman, ja toivottavasti sitä yritetään hyödyntääkin tulevaisuudessa. Mikäs sen enempää auttaisikaan myynnissä kuin maininta pelin pohjautuvan vanhaan hyvään toimivaksi havaittuun peliin. Zeldat ja Mariot ainakin jatkaa hyvää myyntiä pelkällä nimellä oli peli minkälainen kokeilu hyvänsä.
23.10.2008 klo 08.35
Ymmärrän täysin ettei tuollainen peli sovi millään tavalla useammille kehittyville aivoille. Hämärtää varmasti sellaisen ihmisen maailmankuvaa. Ei todellakaan hämmentyneille ja itseään etsiville nuorille ihmisille.
23.10.2008 klo 09.27
kyllähän uusin NHL aina myy niille yläasteikäisille ;)
Niin, jääkiekkohan onki maailman väkivallattomin urheilulaji.