Tuorein sisältö

Nintendon Miyamoto ei pidä pelien nykysuuntauksesta

22.10.2008 klo 17.01 | Luettu: 10531 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Nintendon luova johtaja Shigeru Miyamoto on kertonut Lontoon vierailullaan Channel 4:n haastattelussa, ettei hän pidä siitä, miten jotkut kehittäjät revittelevät peleissään pelkällä väkivallalla. Taiteellista vapautta Miyamoto ei tahdo rajoittaa, mutta uskoo peleistä löytyvän muitakin ihmisiä viihdyttäviä piirteitä kuin pelkkä verinen tappaminen. Miyamoto vetosi televisiohaastattelussaan myös vanhempiin, joiden hän toivoo hyödyntävän pelien ikärajajärjestelmää ja seuraavan lastensa pelaamista. Asiasta ulkomailla uutisoi Edge Online.

V2.fi | Matti Lintula
< Poika kateissa - pel... Videopelit tuhoavat ... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (13 viestiä)

Kraton

Rekisteröitynyt 14.12.2007

22.10.2008 klo 17.15

Juu, on Shigge oikeassa siinä että nykyään todella suuriosa peleistä painottuvat jonkin sortin lyömiseen tai ampumiseen. Itselle maistuu kyseiset asiat ihan hyvn, mutta saisi kyl ajan mittaa tulla uusia ideoitakin välillä.

Ja esim. GTAIV:ta ei tosiaan pitäisi vanhempien antaa alaikäisten pelata...
lainaa
Ex_Digital

Rekisteröitynyt 25.07.2007

22.10.2008 klo 18.09

Jos joku Jack Thompson olis sanonu samaa kommenttikenttä olis jo floodattu täyteen mutta kun herra http://www.newgrounds.com/portal/view/465005 hän on aina oikeassa
lainaa
Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

22.10.2008 klo 18.30

Ex_Digital, ehkä syy onkin siinä, että Jack Thompson ei osannut kertoa asiaan syyllistämättä pelejä täydellisesti ja flamettamatta asiasta, sekä tekemättä älyttömiä "1+1=3" -johtopäätöksiä.

Omiakin aivoja saa käyttää. Olen toisaalta Miyamoton kanssa samoilla linjoilla, mutta toisaalta taas jostain syystä viihdyttäviin peleihin ja etenkin suuriin seikkailueepoksiin kuuluu väkivalta, niin karu kuin totuus onkin. Eri asia sitten on se, että kuinka rajusti tätä väkivaltaa tarvitsee esittää. Joihinkin peleihin se kyllä kuuluu kuin nyrkki silmään (*pa-pa-dish*), mutta mielenkiintoinen idea olisikin lieventää yleisesti mediassa väkivaltaa ja sen ihannointia.

Aikojen saatossa on kuitenkin onnistuttu jo esimerkiksi gladiaattori-taisteluista ja muista vastaavista yltiöväkivaltaisista ja ihmisiä tappavista "viihteen" muodoista luopumaan. Onhan se virtuaalinen feikkiväkivalta kuitenkin rutkasti parempi asia.
lainaa
Grrgah

22.10.2008 klo 18.35

Asiaahan tuo puhuu, ja vielä fiksuun sävyyn. Itse kaipaisin pelejä, joissa tehtäisiin jopa oikeita moraalisia valintoja... Nykysuuntaushan on se, että ensin tapetaan joka tapauksessa 200 kätyriä, ja sitten tehdään moraalinen valinta teloitetaanko näiden pomo vai ei.

Väkivaltapeleillä on paikkansa, mutta aika vähän on peruskaavan ulkopuolelle uskaltavia pelintekijöitä. Onneksi tämäkin ala kehittyy.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

22.10.2008 klo 19.02

Muuten hyvä, mutta uskottavuutta vähän nakertaa se, ettei miekkonen ole itse tainnut suunnitella yhtään kovinkaan väkivaltaista peliä (no, en kyllä Nintendosta niin hirveästi tiedä, joten voin olla väärässäkin). Uskottavuushan siis kärsii siksi, että hänellä on varmastikin jotain väkivaltaviihdettä vastaan. Muuten olen kyllä samaa mieltä, ainakin jossain määrin.
lainaa
Mi5

22.10.2008 klo 19.20

No eikös tuota highway to helliä juuri mainostettu "sodan brutaaliudella"? (eli sakuta pamahtaa irtonaisiksi objekteiksi siitä maagisesta viimeisestä luodista.)
lainaa
Samuel

Rekisteröitynyt 22.09.2008

22.10.2008 klo 20.49

Aika lailla olen samoilla linjoilla Shigerun kanssa. En usko, että moniakaan yläasteikäisia kiinnostaa pelit, joissa ei näe takakannessa kuvia pelin väkivaltaisuudesta yms. Mikäli ei pystytä keksimään enää pelejä, joiden pääelementtinä ei olisi väkivalta, huumekauppaaminen tms., ollaan peliteollisuudessa väärään suuntaan menty. Mielumpi keksittättäisiin hyvä juoni, joka olisi oikeasti mielenkiintoinen. Muun muassa Uncharted: Drake's Fortune on peli, jonka juoni oli kiinnostava. Voisivat muut pelintekijät ottaa jonkin verran siitä mallia.
lainaa
jogye

22.10.2008 klo 20.52

Ongelma ei suinkaan ole väkivallan brutaalius. Väkivaltahan on aina brutaalia, joten se on vain ainoa realistinen tapa kuvata väkivaltaa. (Mielestäni jopa törkeämpää on esittää väkivaltaa ja tappamista siivottuna - näin mukamas lievempänä.)

Sen sijaan pelintekijöiden ideoiden köyhyydestä kertoo väkivallan määrä, ja se että lähes kaikki vastaantuleva kannattaa yleensä ainakin yrittää tuhota väkivalloin. Olisin todella vaikuttunut pelistä, jossa joutuisi käyttämään sekä aivoja, että välillä nopeutta ja tarkkuuttakin, ja jossa väkivaltaa olisi määrällisesti vähän mutta laadultaan realistisinta.
lainaa
Kraton

Rekisteröitynyt 14.12.2007

22.10.2008 klo 22.16

^ Metroid Primet
lainaa
Belew

22.10.2008 klo 23.59

Metal Geareissa olen aina digannut siitä, että pelaajalle annetaan lähes aina (MGS2-4 aina) ohittaa vastustajansa tappamatta heitä.

Samuel, kyllähän uusin NHL aina myy niille yläasteikäisille ;)
lainaa
Pyyhekumi

Moderaattori

Rekisteröitynyt 02.04.2007

23.10.2008 klo 00.40

On mukava jos välillä tulee joku Mortal Combatin tyylinen veristä ja nopeaa pelityyliä edustava peli, tai Zeldan aivonystyröitä ja rentoutumista stimuloiva peli. Nehän on aivan erilaisia kuin muut myynnissä olevat pelit.

Todellisuus vain iskee pelitalolle siinä vaiheessa kun peli ei myykään toivotusti. Olisiko arvostelijan nenän eteen pitänyt laittaa enemmän väkivaltaa ja ammuskelua jotta Thief olisi pärjännyt? Olisiko Psychonauts edes voitu tehdä jotenkin toisin?

Niin monesti todettu että uuden ja innovatiivisen pelin tuominen markkinoille voi tappaa koko pelitalon. Turvallisten toimintapelien kanssa painiminen on kuin venäläistä rulettia. Kannattaako niitä riskejä sitten ottaa. Sam & Max ottivat, ja heillä menee kai ihan hyvin.

Ennen osattiin. Vanha fame auttaa hieman, ja toivottavasti sitä yritetään hyödyntääkin tulevaisuudessa. Mikäs sen enempää auttaisikaan myynnissä kuin maininta pelin pohjautuvan vanhaan hyvään toimivaksi havaittuun peliin. Zeldat ja Mariot ainakin jatkaa hyvää myyntiä pelkällä nimellä oli peli minkälainen kokeilu hyvänsä.
lainaa
Jaakku

23.10.2008 klo 08.35

Tykkään aivan älyttömästi sellaisesta mielettömästä ja väkivaltaisesta pelistä kuin GTA IV, joka antaa tehdä sellaisia asioita mitä ei pidä eikä saa oikeassa elämässä tehdä, mutta en todellakaan antaisi omien lapsieni pelata sitä ennen täyttä ikää (16-18v).

Ymmärrän täysin ettei tuollainen peli sovi millään tavalla useammille kehittyville aivoille. Hämärtää varmasti sellaisen ihmisen maailmankuvaa. Ei todellakaan hämmentyneille ja itseään etsiville nuorille ihmisille.
lainaa
Suppo

23.10.2008 klo 09.27

Belew kirjoitti:
kyllähän uusin NHL aina myy niille yläasteikäisille ;)


Niin, jääkiekkohan onki maailman väkivallattomin urheilulaji.
lainaa

V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova