Kuinka aidolta pelikuva voi näyttää?
Kuinka lähelle todellisuutta päästään pelimarkkinoiden kenties edistyksellisimmällä, Crysis-räiskintäpelin käyttämällä 3D-moottorilla? Tähän tarjoilee vastauksia Crymod Modding Portal -sivustolla pyörivä kilpailu, jossa käyttäjien tehtävänä on CryEngine 2 -pelimoottorin avulla toisintaa mahdollisimman tarkasti vapaavalintaisia valokuvia.
Parhaimmat työt on koottu PC Games Hardwaren sivuille ja itse kilpailu löytyy Crymodin foorumilta.
Keskustelut (11 viestiä)
Rekisteröitynyt 07.10.2007
31.05.2008 klo 16.22
Rekisteröitynyt 09.12.2007
31.05.2008 klo 16.37
Rekisteröitynyt 24.11.2007
31.05.2008 klo 17.10
31.05.2008 klo 17.17
31.05.2008 klo 18.46
(pientä liioittelua)
Rekisteröitynyt 09.12.2007
31.05.2008 klo 19.33
^ Imo kuitenkin maisemat tärkeämpiä grafiikallisesti kuin hahmot, varsinkin fps yms peleissä
Kyse varmaan kuitenkin mielipiteestä. Itse arvostan idon oloisia hahmoja enemmän. Pelien perus rautakanget onnistuvat pahimmillaan vain ärsyttämään
31.05.2008 klo 19.43
31.05.2008 klo 19.51
Mielestäni ollaan vielä lapsen kengissä aidolta näyttävän peligrafiikan suhteen. Siinä on niin monta asiaa jota pitää ottaa huomioon, mm. polttoväli, valotusaika, rakeisuus ja muita kamerasäätöjä. Kyllähän näitä jotenkin mallinnetaan peleissä mutta ei se aidolta vielä näytä. Netistä kyllä löytyy demonstrointiohjelmia, jotka saavat 3D-grafiikan näyttämään videokuvalta, mutta niidenkin prosessointi näyttää ruudunpäivitysnopeudessa diaesitykseltä, vaikka esillä on yksi simppelin näköinen objekti johon on upotettu noin 20 000 polygonia.
Reaaliaikaisesti elokuvatasoista CGI-grafiikkaa laskevaa tietokonetta saadaan odottaa vielä monen monta vuotta. Ja silloin varmaan elokuviin ei edes tarvitse oikeita näyttelijöitä kun filmit tehdään täysin tietokoneella, mikäli elokuvatuotanto kehittyy samaa vauhtia.
31.05.2008 klo 20.34
Rekisteröitynyt 10.04.2007
01.06.2008 klo 10.25
Miltäs pelit tulevaisuudessa voivat näyttää?
http://www.maxwellrender.com/img/ gallery/characters/pics/lumaclark_11.jpg
http://www.maxwellrender.com/img/ gallery/architecture/interiors/pics/benjamin_brosdau19.jpg
http://www.maxwellrender.com/img/ gallery/architecture/interiors/pics/benjamin_brosdau22.jpg
Tarkkasilmäisimmät ja asiaatuntevat varmaan huomaavat ettei kyse ole ihan tavallisesta ray tracingistä. ;)
(Huoh taas näiden rajoitusten kanssa -.-)
02.06.2008 klo 12.13
Ymmärrän kyllä mitä haet takaa, mutta mietipä jos kuva tarkentuisi aina siihen kohteeseen mikä on esimerkiksi näkökentän keskellä, tällöin focusta lähempänä tai kauempana olevat kohteet olisivat blurrissa. Valokuvausta tai silmän tarkennusta simuloidessa tämä voisi olla ihan oikeaoppista, mutta peliympäristössä aivan hirveä feature.
Täytyy vielä lisätä, että ennenkuin kehitetään näyttö joka toistaa mustan täysin mustana ja auringonpaisteen yhtä kirkkaana kuin oikea auringonpaiste, täyttä graafista realismia ei voida ikinä saavuttaa.
Mitä uutiseen tulee, niin Crysis kyllä alkaa olla jo graafisesti sitä luokkaa, että alkaa jo tuntua siltä, että olisi aika alkaa keskittyä täysin siihen pelimaailman, pelattavuuden ja juonen kehittämiseen ainaisen teknisen suorittamisen sijaan.