Tuorein sisältö

Kuinka aidolta pelikuva voi näyttää?

31.05.2008 klo 15.59 | Luettu: 13355 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Kuinka lähelle todellisuutta päästään pelimarkkinoiden kenties edistyksellisimmällä, Crysis-räiskintäpelin käyttämällä 3D-moottorilla? Tähän tarjoilee vastauksia Crymod Modding Portal -sivustolla pyörivä kilpailu, jossa käyttäjien tehtävänä on CryEngine 2 -pelimoottorin avulla toisintaa mahdollisimman tarkasti vapaavalintaisia valokuvia.




Parhaimmat työt on koottu PC Games Hardwaren sivuille ja itse kilpailu löytyy Crymodin foorumilta.

V2.fi | Matti Lintula
< Videokimara: Residen... Asuksen pikkuläppäri... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (11 viestiä)

SnakeDrone

Rekisteröitynyt 07.10.2007

31.05.2008 klo 16.22

Enpäs tiedä, mutta Subarun uusin tv-mainos sai kyllä haaveilemaan tulevista ajopeleistä. ;D
lainaa
Ana_

Rekisteröitynyt 09.12.2007

31.05.2008 klo 16.37

Kyllähän sitä maisemat näyttää realistiseksi saavan, mutta eri asia mallintaa ihmiset liikkumaan niin kun oikeat ihmiset. Monessa pelissä ihmisten mallintaminen näyttää suunnillen salkkareiden näyttelijöiltä.
lainaa
Stormtrooper

Rekisteröitynyt 24.11.2007

31.05.2008 klo 17.10

alkais vähitelle kiinnittää huomiota muuhunki ko grafiikkaan, grafiikat on jo ihan tarpeeks hyviä mihin tahansa >_>
lainaa
aivo

31.05.2008 klo 17.17

^ Imo kuitenkin maisemat tärkeämpiä grafiikallisesti kuin hahmot, varsinkin fps yms peleissä
lainaa
Aka

31.05.2008 klo 18.46

Eihän noista joistakin kuvista saa edes selvää, kumpi on pelistä. :D
(pientä liioittelua)
lainaa
Ana_

Rekisteröitynyt 09.12.2007

31.05.2008 klo 19.33

aivo kirjoitti:
^ Imo kuitenkin maisemat tärkeämpiä grafiikallisesti kuin hahmot, varsinkin fps yms peleissä


Kyse varmaan kuitenkin mielipiteestä. Itse arvostan idon oloisia hahmoja enemmän. Pelien perus rautakanget onnistuvat pahimmillaan vain ärsyttämään
lainaa
Riikka-Eino

31.05.2008 klo 19.43

Vitti että on taas uusia uutisia.
lainaa
pekhe

31.05.2008 klo 19.51

Jumalauta. Saahan nyt vaikka Half-life 1:ssäkin otettua kuvakaappauksia jotka näyttää valokuvilta, _ Jos niitä pienentää noin paljon!_

Mielestäni ollaan vielä lapsen kengissä aidolta näyttävän peligrafiikan suhteen. Siinä on niin monta asiaa jota pitää ottaa huomioon, mm. polttoväli, valotusaika, rakeisuus ja muita kamerasäätöjä. Kyllähän näitä jotenkin mallinnetaan peleissä mutta ei se aidolta vielä näytä. Netistä kyllä löytyy demonstrointiohjelmia, jotka saavat 3D-grafiikan näyttämään videokuvalta, mutta niidenkin prosessointi näyttää ruudunpäivitysnopeudessa diaesitykseltä, vaikka esillä on yksi simppelin näköinen objekti johon on upotettu noin 20 000 polygonia.
Reaaliaikaisesti elokuvatasoista CGI-grafiikkaa laskevaa tietokonetta saadaan odottaa vielä monen monta vuotta. Ja silloin varmaan elokuviin ei edes tarvitse oikeita näyttelijöitä kun filmit tehdään täysin tietokoneella, mikäli elokuvatuotanto kehittyy samaa vauhtia.
lainaa
Sephiroth

31.05.2008 klo 20.34

Joo, kyllähän kuvien perusteella Crysis moottorilla on saatu aikaan näyttävää jälkeä, mutta edelleenkin noista huomaa kumpi kuva on oikea ja kumpi peligrafiikkaa.
lainaa
Neoncat

Rekisteröitynyt 10.04.2007

01.06.2008 klo 10.25

Onpas taas laadukkaita nuo jotkut kuvat. Hemmetisti jpg-pakkauksesta syntyneitä artifakteja jne. Rasterigrafiikasta nyt näkee ihan selvästi mikä on aito ja mikä ei. Sitten kun päästään ray tracingiin niin ero kapenee hiukan.

Miltäs pelit tulevaisuudessa voivat näyttää?
http://www.maxwellrender.com/img/ gallery/characters/pics/lumaclark_11.jpg
http://www.maxwellrender.com/img/ gallery/architecture/interiors/pics/benjamin_brosdau19.jpg
http://www.maxwellrender.com/img/ gallery/architecture/interiors/pics/benjamin_brosdau22.jpg

Tarkkasilmäisimmät ja asiaatuntevat varmaan huomaavat ettei kyse ole ihan tavallisesta ray tracingistä. ;)

(Huoh taas näiden rajoitusten kanssa -.-)
lainaa
Croma

02.06.2008 klo 12.13

pekhe, en tiedä onko sinulla jokin silmäsairaus, mutta omat silmäni eivät ainakaan luo maisemaan mitään rakeisuutta. ;) Eikä silmääni ole integroitu mitään "kamerasäätöjä".

Ymmärrän kyllä mitä haet takaa, mutta mietipä jos kuva tarkentuisi aina siihen kohteeseen mikä on esimerkiksi näkökentän keskellä, tällöin focusta lähempänä tai kauempana olevat kohteet olisivat blurrissa. Valokuvausta tai silmän tarkennusta simuloidessa tämä voisi olla ihan oikeaoppista, mutta peliympäristössä aivan hirveä feature.

Täytyy vielä lisätä, että ennenkuin kehitetään näyttö joka toistaa mustan täysin mustana ja auringonpaisteen yhtä kirkkaana kuin oikea auringonpaiste, täyttä graafista realismia ei voida ikinä saavuttaa.

Mitä uutiseen tulee, niin Crysis kyllä alkaa olla jo graafisesti sitä luokkaa, että alkaa jo tuntua siltä, että olisi aika alkaa keskittyä täysin siihen pelimaailman, pelattavuuden ja juonen kehittämiseen ainaisen teknisen suorittamisen sijaan.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova