Tuorein sisältö

Oikeaan Matrixiin jo parin vuoden päästä?

06.04.2008 klo 11.31 | Luettu: 22645 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


NewScientistTechin mukaan supertietokoneet saattavat olla jo muutaman vuoden päässä siitä, että niillä voi luoda maailmoja, joita ihminen ei pysty erottamaan oikeasta.

Ns. "Graphics Turing Testin" läpäisevä kone pystyisi tuottamaan keinotekoisen ympäristön, jota katseleva luulisi sitä todellisuudeksi. Osana tätä ovat mm. esineiden liikuttelu ja photorealistinen animaatio.

Yksi maailman tehokkaimmista supertietokoneista, Blue Gene/L, pistettiin testiin. Erityisesti keskityttiin valon käyttäytymiseen ja siitä supervehje suoriutuikin ongelmitta - se tuotti ray-tracausta 822 kertaa nopeammin kuin perustietokoneet, ilman optimointia. "Ihmissilmälle se näyttää täysin luonnolliselta", toteaa testin tekijä.

"Vaikuttaisi olevan mahdollista, että Graphics Turing Test läpäistään parin vuoden sisällä, kun supertietokoneet siirtyvät petaflopien nopeuteen."

V2.fi | Manu Pärssinen
< Leisure Suit Larryn ... Vanha kunnon luurank... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (27 viestiä)

Timantti

06.04.2008 klo 12.13

Aika pelottavaa tiedehöpinää... ja tuntuu aika uskomattomalta että 2v päästä jo tähän päästäis. Tosin tuo blue gene/l ei mikään jokapojan normi kone olekkaan että jos sillä päästään siihen 2v päästä muilla menee 10v
lainaa
ctrl-k

06.04.2008 klo 12.32

Raytracingillä saadaan realistinen valaistus, mutta haluaisin nähdä tekstuuripaketin, joka menee aidosta kolmen sentin päästä tuijottaessa.
lainaa
pumm1

Rekisteröitynyt 22.01.2008

06.04.2008 klo 12.43

Odotettavissahan tämä jo oli. Vielä pari tai kolme vuotta, ja ei eroteta oikeaa virtuaalisesta :D
lainaa
jani90

Rekisteröitynyt 22.01.2008

06.04.2008 klo 12.54

Ois kyllä aivan mahtavaa jos vois parin vuoden päästä tehdä samanlailla kuin matrix:ssä :D
lainaa
Wagge

Rekisteröitynyt 11.04.2007

06.04.2008 klo 13.30

"Blue or red pill?"
Huimaa
lainaa
Ex_Digital

Rekisteröitynyt 25.07.2007

06.04.2008 klo 13.45

Mistä tiedätte ettei jo olla kiini jossain tuota tehokkaammassa tietokoneessa ???

avaamalla komentokonsolin voi muuttaa painovoimaa
sitte on truu mätrix ?!?!?!
lainaa
crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

06.04.2008 klo 13.48

Huomioitavaa, että kyseessä on vain grafiikkatesti. Eli ei tuolla vielä ihan mitään "Matrix maailmaa" luoda kyllä :P Vaatisi vähän enemmän kuin esineiden liikuttelun, tuolta fysiikkapuolelta varsinkin. Mutta saahan sitä haaveilla, kyllä se joskus voi olla mahdollista.
lainaa
Tingle

Rekisteröitynyt 19.04.2007

06.04.2008 klo 14.02

Milläs sitten myydään PS5:ttä, jos jo 4:nen olisi äärimäisen realistinen? Äärityypin surreallisuudellako?
lainaa
Heqq

06.04.2008 klo 14.31

Noni, nyt vaan innolla oottamaan kuinka moni menee sekaisin kun ei enää erota todellisuutta, pehmustettu koppi kutsuu
lainaa
pumm1

Rekisteröitynyt 22.01.2008

06.04.2008 klo 15.08

Tingle kirjoitti:
Milläs sitten myydään PS5:ttä, jos jo 4:nen olisi äärimäisen realistinen? Äärityypin surreallisuudellako?
Pitäisi vain päivittää levyjen tilaa.
lainaa
Tillu

Rekisteröitynyt 30.03.2007

06.04.2008 klo 15.42

Tingle: Silloin aloitetaan kierros uudestaan ja palaamme NES:n tasoisiin konsoleihin.
lainaa
Jaffakeksi93

Rekisteröitynyt 14.04.2007

06.04.2008 klo 16.49

Kaikkea sitä. =F
lainaa
pumm1

Rekisteröitynyt 22.01.2008

06.04.2008 klo 16.53

Tillu kirjoitti:
Tingle: Silloin aloitetaan kierros uudestaan ja palaamme NES:n tasoisiin konsoleihin.

Eipäs, vaan Atari 2700!
lainaa
Mursu

06.04.2008 klo 18.12

Kauankohan menee että me tavalliset tallaajat pääsemme matrixiin?
lainaa
Jari-Pee

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

06.04.2008 klo 19.02

The Matrix tosiaan olisi mainio ratkaisu maailman energiakriisiin.
lainaa
Bladekill

Rekisteröitynyt 07.08.2007

06.04.2008 klo 19.09

Olisi kyllä loistavaa jos saataisiin grafiikat siihen tappiin, etteivät ihmiset voisi erottaa niitä enää todellisesta ainakaan kovin helposti niin ehkä vihdoinkin voitaisiin panostaa muuhun kuin pintakiiltoon ja nvidian ja ATi:n lompakkojen paksuntamiseen.
lainaa
Marq

Moderaattori

Rekisteröitynyt 25.01.2008

06.04.2008 klo 19.28

Ne fotorealistiset graffat on olleet "ihan nurkan takana" jo viimeiset 20 vuotta, että ei kannata pidätellä hengitystään. Kohennusta toki tapahtuu, mutta ihmisen näköaisti on pirullisen hyvä huomaamaan virheitä, dynamiikaltaan erinomainen, resoluutioltaan tarkka jne. Muita ongelmia tarvittava nopea katseenseuranta ja ylipäänsä nopeisiin liikkeisiin reagointi ilman lägiä.

Lisäksi on se suuri kysymys, että vaikka sitä realistista grafiikkaa pystyttäisiin esittämäänkin, niin millä sitä luodaan? Tuotantopuolen vaatimukset kasvavat samassa suhteessa.
lainaa
Laquendi

Rekisteröitynyt 17.10.2007

06.04.2008 klo 20.14

Marq kirjoitti:
Ne fotorealistiset graffat on olleet "ihan nurkan takana" jo viimeiset 20 vuotta.


1988:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d0/Blaster_mas
2007:
http://static.computergames.ro/cg/assassin/images2/crysis
Huomaatko mitään eroa? En minäkään.
lainaa
ctrl-k

Moderaattori

Rekisteröitynyt 03.04.2007

06.04.2008 klo 20.29

Erinäiset ex-pertit ovat todellakin niin kauan kuin olen laimeita kotimaisia tietotekniikkaläpysköjä lukenut kertoneet fotorealismin olevan noin kolmen vuoden päässä. Ja aivan niin kuin Marq sanoi, se raja siirtyy yhä vain kauemmas ja kauemmas. Mitä lähemmäksi todentuntuista grafiikkaa päästään, sitä pienemmät asiat rikkovat illuusion. Lisäksi tehovaatimukset kasvavat paljon visuaalista hyötyä nopeammin. Näkyy hyvin, jos vertailee FarCryta ja Crysista.
lainaa
Marq

Moderaattori

Rekisteröitynyt 25.01.2008

06.04.2008 klo 20.53

Laquendi kirjoitti:

Huomaatko mitään eroa? En minäkään.


1988 on ollut jo edistynyttä raytracea -- se on eri asia, mitä käpäisillä kotitietokoneilla on voitu tehdä. Tässä puhutaan nyt täydestä fotorealismista, jossa tietokoneen luomaa kuvaa ei voi erottaa todellisuudesta. Vaikka nykypelit hienolta näyttävätkin, niin ei niitä voi vakavasti ottaen sanoa fotorealistisiksi.
lainaa
Laquendi

Rekisteröitynyt 17.10.2007

06.04.2008 klo 21.27

Marq kirjoitti:
Laquendi kirjoitti:

Huomaatko mitään eroa? En minäkään.


1988 on ollut jo edistynyttä raytracea -- se on eri asia, mitä käpäisillä kotitietokoneilla on voitu tehdä. Tässä puhutaan nyt täydestä fotorealismista, jossa tietokoneen luomaa kuvaa ei voi erottaa todellisuudesta. Vaikka nykypelit hienolta näyttävätkin, niin ei niitä voi vakavasti ottaen sanoa fotorealistisiksi.


Alkuperäinen pointti ei ollut todistaa mitään vääräksi, mutta olisi tämä pitänyt nähdä. Olet oikeassa. Sanoin sen ja nyt tuon aiheen voi jättää.
Kuitenkin kun puhutaan "Matrixista" tai tietokoneella luodussa maailmasta jossa voi tehdä sitä ja tätä niin mikä tulee mieleen?

Aivan: videopelit. Vaikka NES ei ehkä edustanutkaan aikansa kuuminta rautaa niin kyllä 1988 oltiin vielä aika kaukana mistää mitä uutisessa kuvailtiin ja niin ollaan nykyjäänkin, mutta siksihän uutisessa onkin se tulevaisuudessa.
Siitä sanotaanko 3 vuoden päästä, että fotorealismi on kulman takana en osaa sanoa.
Oma mielipide asiasta on, että (pelipuolella) graffat voitaisiin ihan hyvin jättää tähän (cryenginen tasolle) vaikka vuosikymmeneksi jolloin päästäisiin koneiden päivittelystä ja sitten kun sen tavaran jolla huijataan ihmisen silmää renderointi on mahdollista kotikoinella hypättäisiin suoraan siihen.
lainaa
Pyyhekumi

Moderaattori

Rekisteröitynyt 02.04.2007

06.04.2008 klo 22.07

Kuinkakohan suuri kuva, ja mikä resoluutio siinä testissä on ollut.
lainaa
tilliliha

Rekisteröitynyt 29.10.2007

06.04.2008 klo 22.12

en oikein jaksa uskoa tälläiseen...
lainaa
Marq

Moderaattori

Rekisteröitynyt 25.01.2008

06.04.2008 klo 22.38

Laquendi kirjoitti:

Alkuperäinen pointti ei ollut todistaa mitään vääräksi, mutta olisi tämä pitänyt nähdä. Olet oikeassa. Sanoin sen ja nyt tuon aiheen voi jättää.
Kuitenkin kun puhutaan "Matrixista" tai tietokoneella luodussa maailmasta jossa voi tehdä sitä ja tätä niin mikä tulee mieleen?


Ehkä olen vaan herkkä tälle aiheelle, kun jo kautta maailman sivu niiden "uskottavien" graffojen on pitänyt olla tulossa ihan juuri ja aina se raja siirtyy :) Ja kun peleistä puhutaan, niin ei nykyistä parempia grafiikoita tosiaan mihinkään taideta juuri tarvita, ideat ja juoni olisivat paljon arvokkaampia
lainaa
Mi5

06.04.2008 klo 22.59

Voi lol, realistisessa 3d:ssä on niin paljon enemmän kuin pelkät ray-TRACEAUKSET, ja realismissa on niin paljon enemmän kuin realistisessa 3d:ssä. Sitte kun puhutaan aivosignaalien väärentämisestä tietokoneella, niin saatte mielenkiintoni.
lainaa
killerv

07.04.2008 klo 03.31

tilliliha kirjoitti:
en oikein jaksa uskoa tälläiseen...

en minäkään usko irakin sotaan.....
lainaa
Vesseli

07.04.2008 klo 08.25

Mi5 kirjoitti:
Voi lol, realistisessa 3d:ssä on niin paljon enemmän kuin pelkät ray-TRACEAUKSET, ja realismissa on niin paljon enemmän kuin realistisessa 3d:ssä. Sitte kun puhutaan aivosignaalien väärentämisestä tietokoneella, niin saatte mielenkiintoni.


mutta sitten peleissä sattuu oikeasti kun joku ampuu mahaan :/
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova