Oikeaan Matrixiin jo parin vuoden päästä?
NewScientistTechin mukaan supertietokoneet saattavat olla jo muutaman vuoden päässä siitä, että niillä voi luoda maailmoja, joita ihminen ei pysty erottamaan oikeasta.
Ns. "Graphics Turing Testin" läpäisevä kone pystyisi tuottamaan keinotekoisen ympäristön, jota katseleva luulisi sitä todellisuudeksi. Osana tätä ovat mm. esineiden liikuttelu ja photorealistinen animaatio.
Yksi maailman tehokkaimmista supertietokoneista, Blue Gene/L, pistettiin testiin. Erityisesti keskityttiin valon käyttäytymiseen ja siitä supervehje suoriutuikin ongelmitta - se tuotti ray-tracausta 822 kertaa nopeammin kuin perustietokoneet, ilman optimointia. "Ihmissilmälle se näyttää täysin luonnolliselta", toteaa testin tekijä.
"Vaikuttaisi olevan mahdollista, että Graphics Turing Test läpäistään parin vuoden sisällä, kun supertietokoneet siirtyvät petaflopien nopeuteen."
Keskustelut (27 viestiä)
06.04.2008 klo 12.13
06.04.2008 klo 12.32
Rekisteröitynyt 22.01.2008
06.04.2008 klo 12.43
Rekisteröitynyt 22.01.2008
06.04.2008 klo 12.54
Rekisteröitynyt 11.04.2007
06.04.2008 klo 13.30
Huimaa
Rekisteröitynyt 25.07.2007
06.04.2008 klo 13.45
avaamalla komentokonsolin voi muuttaa painovoimaa
sitte on truu mätrix ?!?!?!
Rekisteröitynyt 11.10.2007
06.04.2008 klo 13.48
Rekisteröitynyt 19.04.2007
06.04.2008 klo 14.02
06.04.2008 klo 14.31
Rekisteröitynyt 22.01.2008
06.04.2008 klo 15.08
Milläs sitten myydään PS5:ttä, jos jo 4:nen olisi äärimäisen realistinen? Äärityypin surreallisuudellako?
Rekisteröitynyt 30.03.2007
06.04.2008 klo 15.42
Rekisteröitynyt 14.04.2007
06.04.2008 klo 16.49
Rekisteröitynyt 22.01.2008
06.04.2008 klo 16.53
Tingle: Silloin aloitetaan kierros uudestaan ja palaamme NES:n tasoisiin konsoleihin.
Eipäs, vaan Atari 2700!
06.04.2008 klo 18.12
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
06.04.2008 klo 19.02
Rekisteröitynyt 07.08.2007
06.04.2008 klo 19.09
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
06.04.2008 klo 19.28
Lisäksi on se suuri kysymys, että vaikka sitä realistista grafiikkaa pystyttäisiin esittämäänkin, niin millä sitä luodaan? Tuotantopuolen vaatimukset kasvavat samassa suhteessa.
Rekisteröitynyt 17.10.2007
06.04.2008 klo 20.14
Ne fotorealistiset graffat on olleet "ihan nurkan takana" jo viimeiset 20 vuotta.
1988:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d0/Blaster_mas
2007:
http://static.computergames.ro/cg/assassin/images2/crysis
Huomaatko mitään eroa? En minäkään.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 03.04.2007
06.04.2008 klo 20.29
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
06.04.2008 klo 20.53
Huomaatko mitään eroa? En minäkään.
1988 on ollut jo edistynyttä raytracea -- se on eri asia, mitä käpäisillä kotitietokoneilla on voitu tehdä. Tässä puhutaan nyt täydestä fotorealismista, jossa tietokoneen luomaa kuvaa ei voi erottaa todellisuudesta. Vaikka nykypelit hienolta näyttävätkin, niin ei niitä voi vakavasti ottaen sanoa fotorealistisiksi.
Rekisteröitynyt 17.10.2007
06.04.2008 klo 21.27
Huomaatko mitään eroa? En minäkään.
1988 on ollut jo edistynyttä raytracea -- se on eri asia, mitä käpäisillä kotitietokoneilla on voitu tehdä. Tässä puhutaan nyt täydestä fotorealismista, jossa tietokoneen luomaa kuvaa ei voi erottaa todellisuudesta. Vaikka nykypelit hienolta näyttävätkin, niin ei niitä voi vakavasti ottaen sanoa fotorealistisiksi.
Alkuperäinen pointti ei ollut todistaa mitään vääräksi, mutta olisi tämä pitänyt nähdä. Olet oikeassa. Sanoin sen ja nyt tuon aiheen voi jättää.
Kuitenkin kun puhutaan "Matrixista" tai tietokoneella luodussa maailmasta jossa voi tehdä sitä ja tätä niin mikä tulee mieleen?
Aivan: videopelit. Vaikka NES ei ehkä edustanutkaan aikansa kuuminta rautaa niin kyllä 1988 oltiin vielä aika kaukana mistää mitä uutisessa kuvailtiin ja niin ollaan nykyjäänkin, mutta siksihän uutisessa onkin se tulevaisuudessa.
Siitä sanotaanko 3 vuoden päästä, että fotorealismi on kulman takana en osaa sanoa.
Oma mielipide asiasta on, että (pelipuolella) graffat voitaisiin ihan hyvin jättää tähän (cryenginen tasolle) vaikka vuosikymmeneksi jolloin päästäisiin koneiden päivittelystä ja sitten kun sen tavaran jolla huijataan ihmisen silmää renderointi on mahdollista kotikoinella hypättäisiin suoraan siihen.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 02.04.2007
06.04.2008 klo 22.07
Rekisteröitynyt 29.10.2007
06.04.2008 klo 22.12
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
06.04.2008 klo 22.38
Alkuperäinen pointti ei ollut todistaa mitään vääräksi, mutta olisi tämä pitänyt nähdä. Olet oikeassa. Sanoin sen ja nyt tuon aiheen voi jättää.
Kuitenkin kun puhutaan "Matrixista" tai tietokoneella luodussa maailmasta jossa voi tehdä sitä ja tätä niin mikä tulee mieleen?
Ehkä olen vaan herkkä tälle aiheelle, kun jo kautta maailman sivu niiden "uskottavien" graffojen on pitänyt olla tulossa ihan juuri ja aina se raja siirtyy :) Ja kun peleistä puhutaan, niin ei nykyistä parempia grafiikoita tosiaan mihinkään taideta juuri tarvita, ideat ja juoni olisivat paljon arvokkaampia
06.04.2008 klo 22.59
07.04.2008 klo 03.31
en oikein jaksa uskoa tälläiseen...
en minäkään usko irakin sotaan.....
07.04.2008 klo 08.25
Voi lol, realistisessa 3d:ssä on niin paljon enemmän kuin pelkät ray-TRACEAUKSET, ja realismissa on niin paljon enemmän kuin realistisessa 3d:ssä. Sitte kun puhutaan aivosignaalien väärentämisestä tietokoneella, niin saatte mielenkiintoni.
mutta sitten peleissä sattuu oikeasti kun joku ampuu mahaan :/