Unreal-kehittäjä ei pidä PC:stä pelikoneena
Unreal-pelimoottorin kehittäjä Tim Sweeney kehuu PC:n olevan hyvä laite, mutta huono pelialusta. Sweeney moittii pelitilanteen olevan hankala, sillä jälleenmyyjät myyvät vierekkäin pelejä ja integroidulla näytönohjaimella varustettuja halpoja tietokoneita. Myyjät eivät useinkaan tee asiakkaalle selväksi, etteivät halvimmat PC:t yksinkertaisesti sovellu pelaamiseen.
Sweeneyn mukaan verkkokaupoissa tilanne on toinen, sillä verkosta pelejä ostavat tietävät yleensä omistavansa peleihin soveltuvan tietokoneen. Ongelmaksi Sweeney näkeekin pelien kehittämisen ensin tehomikrolle ja tämän jälkeen saman pelin sovittamisen halpamikrolla toimivaksi. Tehoa Sweeney sanoo pelimikrossa olevan kuitenkin jopa sata kertaa enemmän kuin halvemmassa PC:ssä.
Lähde: Blue's News
Keskustelut (17 viestiä)
Rekisteröitynyt 12.04.2007
11.03.2008 klo 12.28
11.03.2008 klo 12.50
Hyvä esimerkki crysis jonka pelaamisen max graffoilla ei alle 1700€ kone riitä.
Rekisteröitynyt 03.01.2008
11.03.2008 klo 13.02
Kyllähän se PC:lla pelaaminen vähän tietämystä vaatii jos haluat edullisesti hyvän pelikoneen itsellesi saada. Ei PC:llä pelaaminen ongelmatonta ole, mutta en siltikään tätä PC:n ongelmaksi pelialustana luokittelisi vaan ennemminkin tietämyksen puutetta.
11.03.2008 klo 13.04
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
11.03.2008 klo 13.11
Whine whine whine.. alle tonnilla saa rakennettua koneen jolla jokainen nykypeli toimii oikein mukavasti. Sitä pitää vain osata rakentaa oikein.
Ja moniko peruskäyttäjä tajuaa rakentaa sitten itselleen moisen koneen, onkin eri asia. Sitähän tässä haettiin, että PC-pelaaminen on vain harvojen herkkua ja se syö pelien uskottavuutta ja myyntiä.
Rekisteröitynyt 17.04.2007
11.03.2008 klo 13.25
saa nähdä mihin suuntaan tää pc-pelaaminen lähtee menemään... Jos hinta suhde pysyy samana kuin pelien kehitys niin pelaamiseen tarvii kohta jonku 2500€ koneen että pelaa edes normi graffoilla... Sitte joku x-box,ps3 maksaa jonku 200-300€ ja samat pelit toimii.
Hyvä esimerkki crysis jonka pelaamisen max graffoilla ei alle 1700€ kone riitä.
Täytyy muistaa, että xbox ja ps3 vaatii kunnon näytön. Siinä tulee sitä hintaa selvästi lisää ;)
11.03.2008 klo 13.31
saa nähdä mihin suuntaan tää pc-pelaaminen lähtee menemään... Jos hinta suhde pysyy samana kuin pelien kehitys niin pelaamiseen tarvii kohta jonku 2500€ koneen että pelaa edes normi graffoilla... Sitte joku x-box,ps3 maksaa jonku 200-300€ ja samat pelit toimii.
Hyvä esimerkki crysis jonka pelaamisen max graffoilla ei alle 1700€ kone riitä.
Täytyy muistaa, että xbox ja ps3 vaatii kunnon näytön. Siinä tulee sitä hintaa selvästi lisää ;)
Ja pelit maksaa huomattavasti enemmän kuin pc:llä
Rekisteröitynyt 26.09.2007
11.03.2008 klo 13.45
11.03.2008 klo 13.53
Rekisteröitynyt 03.01.2008
11.03.2008 klo 14.17
Samaa mieltä siinä kyllä, että PC pelien tekijät voisivat keskittyä sisältöön enemmän kuin parhaimman grafikkaa tittelin tavoitteluun (esim. Crysis). Pelitkin toimisivat useammassa koneessa.
Heitelkööt Epicin herrat omia mielipiteitään PC pelaamisesta. Minä jatkan PC:llä pelaamista sillä välin.
Rekisteröitynyt 22.01.2008
11.03.2008 klo 14.38
Heitelkööt Epicin herrat omia mielipiteitään PC pelaamisesta. Minä jatkan PC:llä pelaamista sillä välin.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
11.03.2008 klo 15.00
Toki Sweeney kritisoi PC:tä enemmän kehitysalustana kuin varsinaisena pelialustana, mutta nostaa esiin myös pelaajan eteen ilmenneet ongelmat, kun uudet pelit eivät pyöri mitenkään valtaosassa maailman PC:istä ja tästä ei kuluttajia informoida laitehankinnan yhteydessä.
Toki PC on hieno alusta, jopa ylivertainen kunhan rauta on viimeisen päälle. Ongelma on siinä, ettei näitä teho-PC:itä ole kuin pieni prosentti kaikista myydyistä koneista, joten PC-pelien potentiaalinen kohdeyleisö kutistuu jatkuvasti. Tämä ei välttämättä ole pelinkehittäjille kovinkaan hyvä tilanne.
11.03.2008 klo 15.26
Toki PC on hieno alusta, jopa ylivertainen kunhan rauta on viimeisen päälle. Ongelma on siinä, ettei näitä teho-PC:itä ole kuin pieni prosentti kaikista myydyistä koneista, joten PC-pelien potentiaalinen kohdeyleisö kutistuu jatkuvasti. Tämä ei välttämättä ole pelinkehittäjille kovinkaan hyvä tilanne.
http://www.channelregister.co.uk/2007/06/11/one_billion_p
Jos maailmassa on miljardi pc-konetta tämän vuoden loppuun mennessä niin tuo pieni prosenttikin on aika suuri luku.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
11.03.2008 klo 15.42
Muuten ongelmina ovat sekalainen laitekanta, huono kuluttajien informointi ja tietysti yhtenä pahana peikkona myös piratismi. Älkää käsittäkö väärin, allekirjoittanut on ollut harras PC-pelaaja vuodesta '93 lähtien, mutta sen mitä tuota tuotantopuolta olen opiskellut tässä aikuisiällä, niin mieluummin laittaisin kolikkoni konsolikehitykseen. PC-skene on kyllä aina ollut rikkonaisempi kuin konsolipuoli.
Vielä pahempi tilanne oli kenties '95-'98 kun osa peleistä julkaistiin DOS:lle ja osa Windowsille. Myös tuolloin oli tilanne, että osa peleistä ei vain yksinkertaisesti toiminut monissa koneissa. Sitten tulivat vielä 3D-näytönohjaimet, jotka sekoittivat soppaa. Nykyiset ongelmatkin juontavat juurensa tuolta 90-luvun lopulta, jolloin keskussuorittimen käytöstä siirryttiin erillisen grafiikkasuorittimen käyttöön peleissä. Tämä teki hardware-valikoimasta laajan ja rikkonaisen. Nykyään on sentään toimiva DirectX-protokolla, joten osittain ongelma on ratkaistu. Nykyään myydään kuitenkin sekä tehokoneita, että halpismikroja ja näiden väliin mahtuu laaja harmaa alue, joiden pelikäyttö on varsin kyseenalaista.
11.03.2008 klo 15.54
Tim Sweeney ja epic voisivat keskittyä enemmän niiden hyvien pelien tekemiseen eikä julkaista esimerkiksi semmoista sontaa kuin unreal tournament 3 ja täysin yliarvostetun tusinaräiskinnän (pc-peliksi) kuin gears of war. Sama koskee monta muuta pelinkehittäjää.
Rekisteröitynyt 07.08.2007
11.03.2008 klo 19.59
Rekisteröitynyt 26.09.2007
11.03.2008 klo 23.35
Zeroic puhuu asiaa. Ainakin itselläni tuo pc-koneiden monipuolisuus ja muokattavuus on yksi koukuttavimmista asioista. Valitettavasti nykyinen adhd sukupolvi valitsee kuitenkin mieluummin sen helpon konsolin pelikoneekseen. Pc-pelaajistakin iso osa on myös sellaisia jotka eivät oikeasti sitä konetta osaa käyttää ja huoltaa ja pelaavat vain counter-strikeä ja warettavat nykyään erittäin simppeleillä ja helppokäyttöisillä p2p-ohjelmilla.
Tim Sweeney ja epic voisivat keskittyä enemmän niiden hyvien pelien tekemiseen eikä julkaista esimerkiksi semmoista sontaa kuin unreal tournament 3 ja täysin yliarvostetun tusinaräiskinnän (pc-peliksi) kuin gears of war. Sama koskee monta muuta pelinkehittäjää.
Tim Sweeney voisi näppäränä miehenä vääntää ZZT 2:sen. Muistan kun tuli ZZT:llä tehtyä omia seikkailuja :D Oi niitä aikoja...ja niille ketkä ei tiedä ZZT:tä niin: http://members.chello.at/theodor.lauppert/games/zzt.htm