Tuorein sisältö

Unreal-kehittäjä ei pidä PC:stä pelikoneena

11.03.2008 klo 12.00 | Luettu: 14562 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Unreal-pelimoottorin kehittäjä Tim Sweeney kehuu PC:n olevan hyvä laite, mutta huono pelialusta. Sweeney moittii pelitilanteen olevan hankala, sillä jälleenmyyjät myyvät vierekkäin pelejä ja integroidulla näytönohjaimella varustettuja halpoja tietokoneita. Myyjät eivät useinkaan tee asiakkaalle selväksi, etteivät halvimmat PC:t yksinkertaisesti sovellu pelaamiseen.

Sweeneyn mukaan verkkokaupoissa tilanne on toinen, sillä verkosta pelejä ostavat tietävät yleensä omistavansa peleihin soveltuvan tietokoneen. Ongelmaksi Sweeney näkeekin pelien kehittämisen ensin tehomikrolle ja tämän jälkeen saman pelin sovittamisen halpamikrolla toimivaksi. Tehoa Sweeney sanoo pelimikrossa olevan kuitenkin jopa sata kertaa enemmän kuin halvemmassa PC:ssä.

Lähde: Blue's News

V2.fi | Matti Lintula
< Simsien vapaa-aika v... Kerjäläisenä ja huor... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (17 viestiä)

Waari

Rekisteröitynyt 12.04.2007

11.03.2008 klo 12.28

Siinä on aika pitkälle huonoin puoli PC:ssä pelikoneena, yhteensopivuusongelmat ja vast.
lainaa
Timantti

11.03.2008 klo 12.50

saa nähdä mihin suuntaan tää pc-pelaaminen lähtee menemään... Jos hinta suhde pysyy samana kuin pelien kehitys niin pelaamiseen tarvii kohta jonku 2500€ koneen että pelaa edes normi graffoilla... Sitte joku x-box,ps3 maksaa jonku 200-300€ ja samat pelit toimii.
Hyvä esimerkki crysis jonka pelaamisen max graffoilla ei alle 1700€ kone riitä.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

11.03.2008 klo 13.02

Niin no, en nyt tiedä onko tuo Sweeneyn mainitsema asia varsinaisesti PC:n ongelma pelialustana jos kuluttajaa sahataan silmään sumeilematta ja myydään pelikäyttöön sopimaton kone väärillä vihjauksilla. Suoranaista kusetusta ja valehtelua ei varmaan tässä yhteydessä kauheasti tapahdu, mutta vääriä käsityksiä luodaan taatusti tietoisesti eikä niitä lähdetä erikseen oikomaan jos et itse älyä kysyä. Pitää tietää tarkkaan mitä on ostamassa ja se taas tarkoittaa käytännössä sitä, että joudut ostamaan koneen osissa ja kasaamaan itse (tai mahdollisesti maksaa kasauspalvelusta erikseen).

Kyllähän se PC:lla pelaaminen vähän tietämystä vaatii jos haluat edullisesti hyvän pelikoneen itsellesi saada. Ei PC:llä pelaaminen ongelmatonta ole, mutta en siltikään tätä PC:n ongelmaksi pelialustana luokittelisi vaan ennemminkin tietämyksen puutetta.
lainaa
Rakentaja

11.03.2008 klo 13.04

Whine whine whine.. alle tonnilla saa rakennettua koneen jolla jokainen nykypeli toimii oikein mukavasti. Sitä pitää vain osata rakentaa oikein.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

11.03.2008 klo 13.11

Rakentaja kirjoitti:
Whine whine whine.. alle tonnilla saa rakennettua koneen jolla jokainen nykypeli toimii oikein mukavasti. Sitä pitää vain osata rakentaa oikein.


Ja moniko peruskäyttäjä tajuaa rakentaa sitten itselleen moisen koneen, onkin eri asia. Sitähän tässä haettiin, että PC-pelaaminen on vain harvojen herkkua ja se syö pelien uskottavuutta ja myyntiä.
lainaa
Riabo

Rekisteröitynyt 17.04.2007

11.03.2008 klo 13.25

Timantti kirjoitti:
saa nähdä mihin suuntaan tää pc-pelaaminen lähtee menemään... Jos hinta suhde pysyy samana kuin pelien kehitys niin pelaamiseen tarvii kohta jonku 2500€ koneen että pelaa edes normi graffoilla... Sitte joku x-box,ps3 maksaa jonku 200-300€ ja samat pelit toimii.
Hyvä esimerkki crysis jonka pelaamisen max graffoilla ei alle 1700€ kone riitä.


Täytyy muistaa, että xbox ja ps3 vaatii kunnon näytön. Siinä tulee sitä hintaa selvästi lisää ;)

lainaa
Xboxitus

11.03.2008 klo 13.31

Riabo kirjoitti:
Timantti kirjoitti:
saa nähdä mihin suuntaan tää pc-pelaaminen lähtee menemään... Jos hinta suhde pysyy samana kuin pelien kehitys niin pelaamiseen tarvii kohta jonku 2500€ koneen että pelaa edes normi graffoilla... Sitte joku x-box,ps3 maksaa jonku 200-300€ ja samat pelit toimii.
Hyvä esimerkki crysis jonka pelaamisen max graffoilla ei alle 1700€ kone riitä.


Täytyy muistaa, että xbox ja ps3 vaatii kunnon näytön. Siinä tulee sitä hintaa selvästi lisää ;)



Ja pelit maksaa huomattavasti enemmän kuin pc:llä
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

11.03.2008 klo 13.45

No eihän pc ole mikään ehkä käyttäjäystävällisin kokemus, mutta nykyään on ongelmia pc peleissä harvoin, ainakaan itse en ole yhteenkään yhteensopivuusongelmaan törmännyt. Vanhojen pelien kanssa on sitten eri juttu. Mutta kyllä itse kun olin myyjänä niin naureskelin kun myyjäkaverini ihan vakavalla naamalla myi jollekin aikuiselle konetta kehuten sitä erinomaiseksi pelikoneeksi jolla ei todellakaan ollut mitään tekemistä pelien kanssa...
lainaa
Jesse

11.03.2008 klo 13.53

Luitteko edes koko haastattelua? Opetelkaa edes lukemaan englantia jos meinaatte kopioida juttuja ulkomaalaisilta sivuilta. Otsikossakin on tartuttu täysin epäolennaiseen ja mutuiluun. Tämähän alkaa näyttää ihan peliplaneetan uutisoinnilta..


lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

11.03.2008 klo 14.17

Itsekin kävin lukemassa tuon alkuperäisen haastattelun. Täytyy kyllä sanoa, että melkoista Epic läpänderiä on noilta Epicin herroilta viimeaikoina tullut tämä Sweeney "Todin" haastattelu mukaan luettuna. Täysin selvää on, että PuuCeet eivät herroja tunnu enää kiinnostavan, mutta heidän henkilökohtaiset mielipiteet PC pelialustana eivät kuvasta todellisuutta millään lailla.

Samaa mieltä siinä kyllä, että PC pelien tekijät voisivat keskittyä sisältöön enemmän kuin parhaimman grafikkaa tittelin tavoitteluun (esim. Crysis). Pelitkin toimisivat useammassa koneessa.

Heitelkööt Epicin herrat omia mielipiteitään PC pelaamisesta. Minä jatkan PC:llä pelaamista sillä välin.
lainaa
pumm1

Rekisteröitynyt 22.01.2008

11.03.2008 klo 14.38

Duster kirjoitti:


Heitelkööt Epicin herrat omia mielipiteitään PC pelaamisesta. Minä jatkan PC:llä pelaamista sillä välin.
Samoilla linjoilla ollaan. :)
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

11.03.2008 klo 15.00

No en kyllä tiedä monellako tapaa tuon haastattelun voi tulkita. Kaveri sanoo selvästi, että PC:lle kehittäminen on paljon vaikeampaa kuin ennen jo pelkästään koneiden tehoskaalan laajentumisen myötä.

Toki Sweeney kritisoi PC:tä enemmän kehitysalustana kuin varsinaisena pelialustana, mutta nostaa esiin myös pelaajan eteen ilmenneet ongelmat, kun uudet pelit eivät pyöri mitenkään valtaosassa maailman PC:istä ja tästä ei kuluttajia informoida laitehankinnan yhteydessä.

Toki PC on hieno alusta, jopa ylivertainen kunhan rauta on viimeisen päälle. Ongelma on siinä, ettei näitä teho-PC:itä ole kuin pieni prosentti kaikista myydyistä koneista, joten PC-pelien potentiaalinen kohdeyleisö kutistuu jatkuvasti. Tämä ei välttämättä ole pelinkehittäjille kovinkaan hyvä tilanne.
lainaa
Jari

11.03.2008 klo 15.26

zeroic kirjoitti:

Toki PC on hieno alusta, jopa ylivertainen kunhan rauta on viimeisen päälle. Ongelma on siinä, ettei näitä teho-PC:itä ole kuin pieni prosentti kaikista myydyistä koneista, joten PC-pelien potentiaalinen kohdeyleisö kutistuu jatkuvasti. Tämä ei välttämättä ole pelinkehittäjille kovinkaan hyvä tilanne.


http://www.channelregister.co.uk/2007/06/11/one_billion_p

Jos maailmassa on miljardi pc-konetta tämän vuoden loppuun mennessä niin tuo pieni prosenttikin on aika suuri luku.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

11.03.2008 klo 15.42

Totta kyllä tuokin, mitä Jari totesi. Näkisin kuitenkin kokonaistilanteen varsin sekavana PC-markkinoilla. Ainoa selkeästi toimiva konsepti tuntuu olevan Steam. Veikkaan Sweeneynkin tarkoittaneen juuri Steamia puhuessaan verkkokaupasta.

Muuten ongelmina ovat sekalainen laitekanta, huono kuluttajien informointi ja tietysti yhtenä pahana peikkona myös piratismi. Älkää käsittäkö väärin, allekirjoittanut on ollut harras PC-pelaaja vuodesta '93 lähtien, mutta sen mitä tuota tuotantopuolta olen opiskellut tässä aikuisiällä, niin mieluummin laittaisin kolikkoni konsolikehitykseen. PC-skene on kyllä aina ollut rikkonaisempi kuin konsolipuoli.

Vielä pahempi tilanne oli kenties '95-'98 kun osa peleistä julkaistiin DOS:lle ja osa Windowsille. Myös tuolloin oli tilanne, että osa peleistä ei vain yksinkertaisesti toiminut monissa koneissa. Sitten tulivat vielä 3D-näytönohjaimet, jotka sekoittivat soppaa. Nykyiset ongelmatkin juontavat juurensa tuolta 90-luvun lopulta, jolloin keskussuorittimen käytöstä siirryttiin erillisen grafiikkasuorittimen käyttöön peleissä. Tämä teki hardware-valikoimasta laajan ja rikkonaisen. Nykyään on sentään toimiva DirectX-protokolla, joten osittain ongelma on ratkaistu. Nykyään myydään kuitenkin sekä tehokoneita, että halpismikroja ja näiden väliin mahtuu laaja harmaa alue, joiden pelikäyttö on varsin kyseenalaista.
lainaa
Jari

11.03.2008 klo 15.54

Zeroic puhuu asiaa. Ainakin itselläni tuo pc-koneiden monipuolisuus ja muokattavuus on yksi koukuttavimmista asioista. Valitettavasti nykyinen adhd sukupolvi valitsee kuitenkin mieluummin sen helpon konsolin pelikoneekseen. Pc-pelaajistakin iso osa on myös sellaisia jotka eivät oikeasti sitä konetta osaa käyttää ja huoltaa ja pelaavat vain counter-strikeä ja warettavat nykyään erittäin simppeleillä ja helppokäyttöisillä p2p-ohjelmilla.


Tim Sweeney ja epic voisivat keskittyä enemmän niiden hyvien pelien tekemiseen eikä julkaista esimerkiksi semmoista sontaa kuin unreal tournament 3 ja täysin yliarvostetun tusinaräiskinnän (pc-peliksi) kuin gears of war. Sama koskee monta muuta pelinkehittäjää.
lainaa
zergbur

Rekisteröitynyt 07.08.2007

11.03.2008 klo 19.59

vois imasta paskaa
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

11.03.2008 klo 23.35

Jari kirjoitti:
Zeroic puhuu asiaa. Ainakin itselläni tuo pc-koneiden monipuolisuus ja muokattavuus on yksi koukuttavimmista asioista. Valitettavasti nykyinen adhd sukupolvi valitsee kuitenkin mieluummin sen helpon konsolin pelikoneekseen. Pc-pelaajistakin iso osa on myös sellaisia jotka eivät oikeasti sitä konetta osaa käyttää ja huoltaa ja pelaavat vain counter-strikeä ja warettavat nykyään erittäin simppeleillä ja helppokäyttöisillä p2p-ohjelmilla.


Tim Sweeney ja epic voisivat keskittyä enemmän niiden hyvien pelien tekemiseen eikä julkaista esimerkiksi semmoista sontaa kuin unreal tournament 3 ja täysin yliarvostetun tusinaräiskinnän (pc-peliksi) kuin gears of war. Sama koskee monta muuta pelinkehittäjää.


Tim Sweeney voisi näppäränä miehenä vääntää ZZT 2:sen. Muistan kun tuli ZZT:llä tehtyä omia seikkailuja :D Oi niitä aikoja...ja niille ketkä ei tiedä ZZT:tä niin: http://members.chello.at/theodor.lauppert/games/zzt.htm
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova