Tuorein sisältö

PS4:n emuloidut PS2-pelit pyörivät Euroopassa huonommin kuin Yhdysvalloissa

10.12.2015 klo 19.00 | Luettu: 12560 kertaa | Teksti: Erkki Mervaala

Sonyn PlayStation 4:lle on hiljattain alettu julkaista uudelleen vanhoja PlayStation 2:n klassikkopelejä. PS4:llä pelit pyörivät emulaattorin kautta. Eurooppalaisten pelaajien ei kuitenkaan välttämättä kannata hankkia emuloituja pelejä ainakaan vielä.

Tällä viikolla julkaistussa Eurogamerin artikkelissa kiinnitettiin huomiota emuloitujen PS2-pelien maakohtaisiin eroihin. Kävi ilmi, että eurooppalaiset versiot kärsivät kuvataajuuteen liittyvistä ongelmista, joita pohjoisamerikkalaisista versioista ei löydy.

Artikkelin mukaan ongelma syntyy eroista pelin emuloiduissa versioissa. Pohjois-Amerikassa pelit pyörivät NTSC-järjestelmän mukaisesti 30 kuvaa sekunnissa. Euroopan pelikaupasta löytyvät versiot ovat puolestaan PAL-koodattuja eli kuvataajuus on 25 kuvaa sekunnissa.

PS4:llä näiden PAL-versioiden kuvataajuus nostetaan keinotekoisesti 30 kuvaan sekunnissa yhdistelemällä kuvia toisiinsa. Pelin kuvataajuus nouseekin tämän prosessin jälkeen samalle tasolle kuin NTSC-versioiden, mutta valitettavasti se aiheuttaa myös suhteellisen usein esiintyvää nykimistä. Artikkelin mukaan vaiva esiintyy ainakin Grand Theft Auto: San Andreaksen ja Dark Cloudin PAL-versioissa.

Ongelmaa voi kiertää ostamalla pelejä pohjoisamerikkalaisesta pelikaupasta, jolloin ostetut versiot tukevat luonnostaan 30 kuvaa sekunnissa.

Alla Digital Foundryn video aiheesta:



Lähde: Eurogamer

V2.fi | Erkki Mervaala
< Heitä Square Enixill... Fallout 4:n uusi päi... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (8 viestiä)

Gaeryc

Rekisteröitynyt 17.04.2007

10.12.2015 klo 19.10 2 tykkää tästä

Pleikkari ykköselläkin on paljon pelejä joissa euro versioissa on huonompi framerate ja näistäkin saa jenkit paremman version vielä tänä päivänäkin psn storesta.

Onneksi ei sentään menty sitä sössimään tälleen, mutta ärsyttävää.
Muokannut: Gaeryc 10.12.2015 klo 19.10 lainaa
PekkaKana

10.12.2015 klo 19.56

Sama ongelma oli jo SNES-aikana, joten ei mitään uutta.
lainaa
pikkuarska

Rekisteröitynyt 20.03.2008

10.12.2015 klo 20.02 4 tykkää tästä

voijeesus. tästä ei olla päästy vieläkään eroon
lainaa
fdjsifdjpioq

10.12.2015 klo 20.47

kukaan ei huomaa 24 ja 30 eroa jos ei ihan vierekkäin ja peräjälkeen katsele

siis todella typerä liike mennä sörkkimään. dont fix if not broke
lainaa
safeaw

10.12.2015 klo 21.07

Entäs 1080i-resoluutiota 30fps tukeva Gran Turismo 4?
lainaa
Vilke

11.12.2015 klo 12.02 3 tykkää tästä

fdjsifdjpioq kirjoitti:
kukaan ei huomaa 24 ja 30 eroa jos ei ihan vierekkäin ja peräjälkeen katsele


Todellakin huomaa
lainaa
Sove

Rekisteröitynyt 18.03.2012

11.12.2015 klo 14.47

fdjsifdjpioq kirjoitti:
kukaan ei huomaa 24 ja 30 eroa jos ei ihan vierekkäin ja peräjälkeen katsele

siis todella typerä liike mennä sörkkimään. dont fix if not broke
Vanhemmissa peleissä kyllä aivan selkeästi huomaa kuka tahansa, kun pelit jopa pyörivät hitaammin. Tuosta syyssä esimerkiksi FFIX Perfect Game (Excal2 on juuri ja juuri mahdollinen) on mahdotonta tehdä PAL-versiossa, koska peli pyörii 17% hitaammin, mutta kello pyörii normaalisti.

Tuolla keinotekoisella ruudunpäivitysnopeudella korjataan tuo hidastusongelma, mutta siinä samalla sitten tuli tämä nykimisongelma.
Muokannut: Sove 11.12.2015 klo 14.48 lainaa
TarkistaFaktat

14.12.2015 klo 09.26

Sove kirjoitti:
Tuolla keinotekoisella ruudunpäivitysnopeudella korjataan tuo hidastusongelma, mutta siinä samalla sitten tuli tämä nykimisongelma.

Nyt ei ollut tästä kyse. Jengi näissä kommenteissa sekoittaa nyt eri asioita.

Vanhoilla koneilla aikana 8 tai 16 bittiä sekä luultavasti jossain määrin myös Pleikkari 1 & 2 -aikakaudella tuo televisiojärjestelmien ruudunpäivitysnopeuden ero johti siihen, että PAL-pelit toimivat hitaammin (25/50 Hz) kuin NTSC-pelit (30/60 Hz). Suurin osa peleistä tehtiin NTSC-markkinoille, ja tyypillisesti PAL-käännökset tehtiin sikäli laiskasti, että peli vain laitettiin pyörimään hitaammin. Plus kuva on semisti kasaan painunut, koska PAL-TV-standardissa vaakajuovia on enemmän kuin NTSC-järjestelmässä.

Mutta nykyään pelit pääsääntöisesti toimivat samalla nopeudella, vaikka ruudunpäivityksessä olisi eroja eri regionien välillä. Kyse kun on 3D-moottorin ruudunpäivityksestä, jotta se mätsäisi paikallisen TV-standardin kanssa. Pelin logiikka ja engine pyörii kuitenkin samalla nopeudella (Pleikkarissa samat gigahertsit riipumatta mistä ostettu. Vrt. wanhat koneet, joissa myös prosessori toimi PAL-versioissa hitaammin, koska koko koneen "kellot" oli täysin kytköksissä TV:n kuvanpäivitykseen).

Nyt tässä on sössitty siinä, että emuloitu peli päivittää grafiikkaa 25 fps, mutta tämä keinotekoisesti nostetaan 30 fps:ään jotenkin frameja blendaamalla. Miksi muka PS4 ei tässä tapauksessa voisi työntää PAL-alueella 50Hz signaalia telkkarille...
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova