PS4:n emuloidut PS2-pelit pyörivät Euroopassa huonommin kuin Yhdysvalloissa
Sonyn PlayStation 4:lle on hiljattain alettu julkaista uudelleen vanhoja PlayStation 2:n klassikkopelejä. PS4:llä pelit pyörivät emulaattorin kautta. Eurooppalaisten pelaajien ei kuitenkaan välttämättä kannata hankkia emuloituja pelejä ainakaan vielä.
Tällä viikolla julkaistussa Eurogamerin artikkelissa kiinnitettiin huomiota emuloitujen PS2-pelien maakohtaisiin eroihin. Kävi ilmi, että eurooppalaiset versiot kärsivät kuvataajuuteen liittyvistä ongelmista, joita pohjoisamerikkalaisista versioista ei löydy.
Artikkelin mukaan ongelma syntyy eroista pelin emuloiduissa versioissa. Pohjois-Amerikassa pelit pyörivät NTSC-järjestelmän mukaisesti 30 kuvaa sekunnissa. Euroopan pelikaupasta löytyvät versiot ovat puolestaan PAL-koodattuja eli kuvataajuus on 25 kuvaa sekunnissa.
PS4:llä näiden PAL-versioiden kuvataajuus nostetaan keinotekoisesti 30 kuvaan sekunnissa yhdistelemällä kuvia toisiinsa. Pelin kuvataajuus nouseekin tämän prosessin jälkeen samalle tasolle kuin NTSC-versioiden, mutta valitettavasti se aiheuttaa myös suhteellisen usein esiintyvää nykimistä. Artikkelin mukaan vaiva esiintyy ainakin Grand Theft Auto: San Andreaksen ja Dark Cloudin PAL-versioissa.
Ongelmaa voi kiertää ostamalla pelejä pohjoisamerikkalaisesta pelikaupasta, jolloin ostetut versiot tukevat luonnostaan 30 kuvaa sekunnissa.
Alla Digital Foundryn video aiheesta:
Lähde: Eurogamer
Tällä viikolla julkaistussa Eurogamerin artikkelissa kiinnitettiin huomiota emuloitujen PS2-pelien maakohtaisiin eroihin. Kävi ilmi, että eurooppalaiset versiot kärsivät kuvataajuuteen liittyvistä ongelmista, joita pohjoisamerikkalaisista versioista ei löydy.
Artikkelin mukaan ongelma syntyy eroista pelin emuloiduissa versioissa. Pohjois-Amerikassa pelit pyörivät NTSC-järjestelmän mukaisesti 30 kuvaa sekunnissa. Euroopan pelikaupasta löytyvät versiot ovat puolestaan PAL-koodattuja eli kuvataajuus on 25 kuvaa sekunnissa.
PS4:llä näiden PAL-versioiden kuvataajuus nostetaan keinotekoisesti 30 kuvaan sekunnissa yhdistelemällä kuvia toisiinsa. Pelin kuvataajuus nouseekin tämän prosessin jälkeen samalle tasolle kuin NTSC-versioiden, mutta valitettavasti se aiheuttaa myös suhteellisen usein esiintyvää nykimistä. Artikkelin mukaan vaiva esiintyy ainakin Grand Theft Auto: San Andreaksen ja Dark Cloudin PAL-versioissa.
Ongelmaa voi kiertää ostamalla pelejä pohjoisamerikkalaisesta pelikaupasta, jolloin ostetut versiot tukevat luonnostaan 30 kuvaa sekunnissa.
Alla Digital Foundryn video aiheesta:
Lähde: Eurogamer
Keskustelut (8 viestiä)
Rekisteröitynyt 17.04.2007
10.12.2015 klo 19.10 2
Onneksi ei sentään menty sitä sössimään tälleen, mutta ärsyttävää.
10.12.2015 klo 19.56
Rekisteröitynyt 20.03.2008
10.12.2015 klo 20.02 4
10.12.2015 klo 20.47
siis todella typerä liike mennä sörkkimään. dont fix if not broke
10.12.2015 klo 21.07
11.12.2015 klo 12.02 3
kukaan ei huomaa 24 ja 30 eroa jos ei ihan vierekkäin ja peräjälkeen katsele
Todellakin huomaa
Rekisteröitynyt 18.03.2012
11.12.2015 klo 14.47
kukaan ei huomaa 24 ja 30 eroa jos ei ihan vierekkäin ja peräjälkeen katsele
siis todella typerä liike mennä sörkkimään. dont fix if not broke
Tuolla keinotekoisella ruudunpäivitysnopeudella korjataan tuo hidastusongelma, mutta siinä samalla sitten tuli tämä nykimisongelma.
14.12.2015 klo 09.26
Tuolla keinotekoisella ruudunpäivitysnopeudella korjataan tuo hidastusongelma, mutta siinä samalla sitten tuli tämä nykimisongelma.
Nyt ei ollut tästä kyse. Jengi näissä kommenteissa sekoittaa nyt eri asioita.
Vanhoilla koneilla aikana 8 tai 16 bittiä sekä luultavasti jossain määrin myös Pleikkari 1 & 2 -aikakaudella tuo televisiojärjestelmien ruudunpäivitysnopeuden ero johti siihen, että PAL-pelit toimivat hitaammin (25/50 Hz) kuin NTSC-pelit (30/60 Hz). Suurin osa peleistä tehtiin NTSC-markkinoille, ja tyypillisesti PAL-käännökset tehtiin sikäli laiskasti, että peli vain laitettiin pyörimään hitaammin. Plus kuva on semisti kasaan painunut, koska PAL-TV-standardissa vaakajuovia on enemmän kuin NTSC-järjestelmässä.
Mutta nykyään pelit pääsääntöisesti toimivat samalla nopeudella, vaikka ruudunpäivityksessä olisi eroja eri regionien välillä. Kyse kun on 3D-moottorin ruudunpäivityksestä, jotta se mätsäisi paikallisen TV-standardin kanssa. Pelin logiikka ja engine pyörii kuitenkin samalla nopeudella (Pleikkarissa samat gigahertsit riipumatta mistä ostettu. Vrt. wanhat koneet, joissa myös prosessori toimi PAL-versioissa hitaammin, koska koko koneen "kellot" oli täysin kytköksissä TV:n kuvanpäivitykseen).
Nyt tässä on sössitty siinä, että emuloitu peli päivittää grafiikkaa 25 fps, mutta tämä keinotekoisesti nostetaan 30 fps:ään jotenkin frameja blendaamalla. Miksi muka PS4 ei tässä tapauksessa voisi työntää PAL-alueella 50Hz signaalia telkkarille...