Valven virtuaalitodellisuus paljastui - kumppanina yllätysnimi HTC
Valve on luvannut esitellä tällä viikolla virtuaalitodellisuuslasejaan, mutta eilen asiasta saatiin jo melkoinen kimpale tietoa. Suomessa lähinnä puhelinten ja puhelintarvikkeiden valmistajana tunnettu HTC esitteli nimittäin komeasti sivuillaan Valven kanssa yhteistyössä tehdyt Steam VR -teknologiaa käyttävät virtuaalitodellisuuslasinsa.
Vielä ei tiedetä, tuleeko HTC olemaan Steam VR -kumppani yksinoikeudella, vai tulevatko muutkin fimat valmistamaan omia, samaan pohjaan perustuvia VR-järjestelmiään, samaan tapaan kuin Steam OS -koneita tulee monelta eri yritykseltä.
HTC Vive -lasien kehittäjäversio käyttää kahta 1200 x 1080 näyttöä, joita päivitetään 90 kertaa sekunnissa. HTC:n mukaan moinen FPS poistaa nykimistä. Näyttöjen kerrotaan täyttävän koko katselualan, joten katsella voi joka suuntaan. Kokonaisuuteen sisältyvät lasien liikesensorien (gyro, kiihtyvyys) lisäksi myös "Steam VR base station" -vekottimia, jotka ilmeisesti Kinectin tapaan seuraavat pelaajan liikkeitä ja näin virtuaalitodellisuudessa voi toimia ilman ohjaimia, tai jopa kävellä 5x5 metrin alalla (jos base stationeita on pari). HTC:n paketissa tulee myös kaksi peliohjainta, joiden sijaintia laitteisto niinikään tarkkailee.
HTC:n mukaan lasit ovat myös todella kevyet ja niitä voi käyttää pitkiäkin aikoja tuntematta painoa. Kehittäjäversioon pitää kytkeä kuulokkeet, mutta todennäköisesti lopullisessa versiossa ne kuuluvat kiinteinä Viveen.
Sisältöpartnereiksi ilmoitetaan muun muassa HBO, Lionsgate ja Google, joten pelkkiä pelejä ei laseilla tarvitse katsella.
Tänään julkistettiin myös Oculuksen ja Samsungin virtuaalitodellisuusyhteistyön uusin versio.
Keskustelut (9 viestiä)
02.03.2015 klo 11.03 1
Sanokaa, mitä sanotte, mutta itse en näe yli 60 fps. Kokeiltu on pelatessa tietokoneella joitakin MMO-pelejä.
Ja hintaakin tulee varmaan mukavasti lisää moisen fps:n myötä.
02.03.2015 klo 11.13
02.03.2015 klo 11.43 16
"HTC Vive -lasien kehittäjäversio käyttää kahta 1200 x 1080 näyttöä, joita päivitetään 90 kertaa sekunnissa."
Sanokaa, mitä sanotte, mutta itse en näe yli 60 fps. Kokeiltu on pelatessa tietokoneella joitakin MMO-pelejä.
Ja hintaakin tulee varmaan mukavasti lisää moisen fps:n myötä.
02.03.2015 klo 12.09 10
"HTC Vive -lasien kehittäjäversio käyttää kahta 1200 x 1080 näyttöä, joita päivitetään 90 kertaa sekunnissa."
Sanokaa, mitä sanotte, mutta itse en näe yli 60 fps. Kokeiltu on pelatessa tietokoneella joitakin MMO-pelejä.
Ja hintaakin tulee varmaan mukavasti lisää moisen fps:n myötä.
Olet vaan niin tyhmä, ettet edes itse tajua mitä näe. :P
02.03.2015 klo 15.37 1
En oikein usko tuota, mutta melko ebin jos fov on niin suuri että mitään muuta ei näe kuin näyttöä.
02.03.2015 klo 15.41 10
"HTC Vive -lasien kehittäjäversio käyttää kahta 1200 x 1080 näyttöä, joita päivitetään 90 kertaa sekunnissa."
Sanokaa, mitä sanotte, mutta itse en näe yli 60 fps. Kokeiltu on pelatessa tietokoneella joitakin MMO-pelejä.
Ja hintaakin tulee varmaan mukavasti lisää moisen fps:n myötä.
Jäbällä on 60hz näyttö. "En näe eroa 60fps vs 120fps"
Rekisteröitynyt 03.01.2008
02.03.2015 klo 17.32 1
"HTC Vive -lasien kehittäjäversio käyttää kahta 1200 x 1080 näyttöä, joita päivitetään 90 kertaa sekunnissa."
Sanokaa, mitä sanotte, mutta itse en näe yli 60 fps. Kokeiltu on pelatessa tietokoneella joitakin MMO-pelejä.
Ja hintaakin tulee varmaan mukavasti lisää moisen fps:n myötä.
Näytön Hz (virkistystaajuus) ja Frames per Second eivät kuitenkaan ole sama-asia. Niitä ei pidä sekoittaa keskenään. Valven VR lasien 90Hz näytöt eivät siis tarkoita, että pelienkin framerate on oltava 90 kuvaa sekunnissa.
Rekisteröitynyt 14.12.2011
03.03.2015 klo 10.40
Hävittäjälentäjä tunnistaa 1/220 sekuntia näytetystä kuvasta lentokoneen mallin, eiköhän täällä jokainen näe 90 kuvaa sekunnissa
05.03.2015 klo 09.09 3
T - hree
C - onfirmed