Tuorein sisältö

Valven virtuaalitodellisuus paljastui - kumppanina yllätysnimi HTC

02.03.2015 klo 09.48 | Luettu: 14110 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen



Valve on luvannut esitellä tällä viikolla virtuaalitodellisuuslasejaan, mutta eilen asiasta saatiin jo melkoinen kimpale tietoa. Suomessa lähinnä puhelinten ja puhelintarvikkeiden valmistajana tunnettu HTC esitteli nimittäin komeasti sivuillaan Valven kanssa yhteistyössä tehdyt Steam VR -teknologiaa käyttävät virtuaalitodellisuuslasinsa.

Vielä ei tiedetä, tuleeko HTC olemaan Steam VR -kumppani yksinoikeudella, vai tulevatko muutkin fimat valmistamaan omia, samaan pohjaan perustuvia VR-järjestelmiään, samaan tapaan kuin Steam OS -koneita tulee monelta eri yritykseltä.

HTC Vive -lasien kehittäjäversio käyttää kahta 1200 x 1080 näyttöä, joita päivitetään 90 kertaa sekunnissa. HTC:n mukaan moinen FPS poistaa nykimistä. Näyttöjen kerrotaan täyttävän koko katselualan, joten katsella voi joka suuntaan. Kokonaisuuteen sisältyvät lasien liikesensorien (gyro, kiihtyvyys) lisäksi myös "Steam VR base station" -vekottimia, jotka ilmeisesti Kinectin tapaan seuraavat pelaajan liikkeitä ja näin virtuaalitodellisuudessa voi toimia ilman ohjaimia, tai jopa kävellä 5x5 metrin alalla (jos base stationeita on pari). HTC:n paketissa tulee myös kaksi peliohjainta, joiden sijaintia laitteisto niinikään tarkkailee.

HTC:n mukaan lasit ovat myös todella kevyet ja niitä voi käyttää pitkiäkin aikoja tuntematta painoa. Kehittäjäversioon pitää kytkeä kuulokkeet, mutta todennäköisesti lopullisessa versiossa ne kuuluvat kiinteinä Viveen.

Sisältöpartnereiksi ilmoitetaan muun muassa HBO, Lionsgate ja Google, joten pelkkiä pelejä ei laseilla tarvitse katsella.



Tänään julkistettiin myös Oculuksen ja Samsungin virtuaalitodellisuusyhteistyön uusin versio.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Pelataanpa: Incredib... Saimme postissa liha... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (9 viestiä)

hohhohhoijaa

02.03.2015 klo 11.03 1 tykkää tästä

"HTC Vive -lasien kehittäjäversio käyttää kahta 1200 x 1080 näyttöä, joita päivitetään 90 kertaa sekunnissa."

Sanokaa, mitä sanotte, mutta itse en näe yli 60 fps. Kokeiltu on pelatessa tietokoneella joitakin MMO-pelejä.

Ja hintaakin tulee varmaan mukavasti lisää moisen fps:n myötä.
lainaa
jsd0fidsfij0sjif

02.03.2015 klo 11.13

no on ainakin valinnanvaraa. ei ole ihme että valve haluaa vedota hc-masterracelaisiin joiden kone on maksanut 15000 e ja pelejä löytyy 6000
lainaa
ASdsdsad

02.03.2015 klo 11.43 16 tykkää tästä

hohhohhoijaa kirjoitti:
"HTC Vive -lasien kehittäjäversio käyttää kahta 1200 x 1080 näyttöä, joita päivitetään 90 kertaa sekunnissa."

Sanokaa, mitä sanotte, mutta itse en näe yli 60 fps. Kokeiltu on pelatessa tietokoneella joitakin MMO-pelejä.

Ja hintaakin tulee varmaan mukavasti lisää moisen fps:n myötä.
Kai testasit näytöllä joka pystyy edes näyttämään yli 60 fps kuvaa? 60hz näyttö päivittää kuvan maksimissaan tasan 60 kertaa sekunnissa ja se on sitten ihan sama pyöriikö peli 100 vai 200fps. Kokeile jollain kunnon yli 120hz näytöllä jotain tarkkuutta vaativaa peliä esim. Counter Strikea niin huomaat eron varmasti.
lainaa
nimunam

02.03.2015 klo 12.09 10 tykkää tästä

hohhohhoijaa kirjoitti:
"HTC Vive -lasien kehittäjäversio käyttää kahta 1200 x 1080 näyttöä, joita päivitetään 90 kertaa sekunnissa."

Sanokaa, mitä sanotte, mutta itse en näe yli 60 fps. Kokeiltu on pelatessa tietokoneella joitakin MMO-pelejä.

Ja hintaakin tulee varmaan mukavasti lisää moisen fps:n myötä.


Olet vaan niin tyhmä, ettet edes itse tajua mitä näe. :P
lainaa
BetterPC

02.03.2015 klo 15.37 1 tykkää tästä

"Näyttöjen kerrotaan täyttävän koko katselualan"

En oikein usko tuota, mutta melko ebin jos fov on niin suuri että mitään muuta ei näe kuin näyttöä.
lainaa
vilke

02.03.2015 klo 15.41 10 tykkää tästä

hohhohhoijaa kirjoitti:
"HTC Vive -lasien kehittäjäversio käyttää kahta 1200 x 1080 näyttöä, joita päivitetään 90 kertaa sekunnissa."

Sanokaa, mitä sanotte, mutta itse en näe yli 60 fps. Kokeiltu on pelatessa tietokoneella joitakin MMO-pelejä.

Ja hintaakin tulee varmaan mukavasti lisää moisen fps:n myötä.


Jäbällä on 60hz näyttö. "En näe eroa 60fps vs 120fps"
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

02.03.2015 klo 17.32 1 tykkää tästä

vilke kirjoitti:
hohhohhoijaa kirjoitti:
"HTC Vive -lasien kehittäjäversio käyttää kahta 1200 x 1080 näyttöä, joita päivitetään 90 kertaa sekunnissa."

Sanokaa, mitä sanotte, mutta itse en näe yli 60 fps. Kokeiltu on pelatessa tietokoneella joitakin MMO-pelejä.

Ja hintaakin tulee varmaan mukavasti lisää moisen fps:n myötä.
Jäbällä on 60hz näyttö. "En näe eroa 60fps vs 120fps"
Juu vähän pahoin pelkään, Hohhohhoijaa, että tästä on ollu kyse. Yli 60Hz näytöt nykypäivänä eivät ole mikään itsestäänselvyys. Ja ihan vain varmistuksena, 60Hz näyttö ei voi maksimissaan näyttää kuin 60 kuvaa sekunnissa. Sitä, kuinka monta framea sekunnissa ihmissilmä pystyy erottamaan, ei voida kunnolla mitata. Ei voida rajat, että ihminen ei näe kuin tämän ja tämän verran. Jotkut pystyvät erottamaan enemmän frameja ja jotkut vähemmän.

Näytön Hz (virkistystaajuus) ja Frames per Second eivät kuitenkaan ole sama-asia. Niitä ei pidä sekoittaa keskenään. Valven VR lasien 90Hz näytöt eivät siis tarkoita, että pelienkin framerate on oltava 90 kuvaa sekunnissa.
lainaa
Jantsa

Rekisteröitynyt 14.12.2011

03.03.2015 klo 10.40

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Hävittäjälentäjä tunnistaa 1/220 sekuntia näytetystä kuvasta lentokoneen mallin, eiköhän täällä jokainen näe 90 kuvaa sekunnissa
lainaa
joopajoo

05.03.2015 klo 09.09 3 tykkää tästä

H - alf-Life
T - hree
C - onfirmed
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova