Klassikko täytti 21 vuotta: Upeaa Doom-historiaa John Romeron arkistojen uumenista
Ehkäpä kaikkien aikojen tunnetuin räiskintäpeli Doom julkaistiin 11. joulukuuta 1993. Muutama päivä sitten juhlittiin siis klassikkoräiskinnän 21. syntymäpävää.
Merkkipäivän kunniaksi John Romero julkaisi Twitterissä joukon ennennäkemättömiä kuvia pelin kehityksestä. Ohessa kovaa kamaa suoraan 90-luvun alusta:
The original and definitive sketch of DOOMGUY. The clay model was created from this sketch. (1993) pic.twitter.com/tL37fPWYqs
— John Romero (@romero) 13. joulukuuta 2014
This pic was taken for an interview in 1994 while making DOOM II. Jay, Adrian, Bobby, Kevin, John, me in front. pic.twitter.com/8e9aAsxLVs
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
If you look closely, you can see some of Julie's background city in DOOM II's skybox. pic.twitter.com/j4PRrSGkS0
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
This original DOOM II box cover was painted by Julie Bell. The Cyberdemon didn't look right so we switched to BROM. pic.twitter.com/u3RjhXZh1O
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Here are photos of the DOOMGUY and Baron of Hell taken just last year. Yes, they still exist in great shape. pic.twitter.com/ul4MyiQh4J
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Here are the Spiderdemon Mastermind and Mancubus near the scanning table. pic.twitter.com/vQNxidqpa7
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Here is a photo of the Cyberdemon when Adrian finished it (1993). pic.twitter.com/qNhnSDrYAq
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Here's a photo of the DOOMGUY clay model when Adrian was done making it. The Baron of Hell lurks in the background. pic.twitter.com/Wy4XxHRO4J
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
More DOOM wall textures for the community. From 1993. pic.twitter.com/hJXVGcDxds
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Yes, we did create a bottom for the door, but we couldn't make the bottom translucent. pic.twitter.com/Suf5ctUZol
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
How about some wall textures we didn't use? DOOM Community wins again! pic.twitter.com/83CWVhrQOY
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
A vertical spine wall. Sliced up, too. 1993. pic.twitter.com/0Eno7SJ5aR
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Almost finished cleaning up Adrian's sketchbook scan and about to make a new wall texture, 1993. pic.twitter.com/c9nTQWCd1k
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Freshly cleaned-up background of the DOOMGUY clay model, 1993. pic.twitter.com/hsqHLR7CNo
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Pre-pixel edit scan of the Cyberdemon, 1993. pic.twitter.com/yiMNODH3Ba
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Pre-pixel edit scan of the Baron of Hell, 1993. pic.twitter.com/b62TmncdK6
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
A bigger scan of the Spiderdemon Mastermind, 1993. pic.twitter.com/kE0FaNG3qH
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
A couple of original DOOM title logo tests. Plus, a possible background for the title. pic.twitter.com/yEbQesA4IV
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Guess what the original in-game DOOM font was like? pic.twitter.com/NdoY3kHgbv
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
The Icon of Sin, original scan of my head from a Businessweek photo shoot in 1994. Not the exact pic, but from then. pic.twitter.com/fEbkYObyw9
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Experimenting with various Pinky demon mouth-opening sizes, 1993. pic.twitter.com/soTdtvgvyo
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Tom Hall wanted some signs for walls, so some walls had signs on them, just not these. pic.twitter.com/bih45wM9eE
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Some of Adrian's sketchbook scans about to be turned into wall textures, 1993. pic.twitter.com/Tn8Hfgi4qR
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Pile of meat, never used. Maybe it was too gross in 1993. pic.twitter.com/xLrAjOSCKB
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
The Revenant from DOOM II, direct from video scan, 1994. pic.twitter.com/CdwMUasAl9
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Here are Adrian's scans from his sketchbook for various screens, pre-pixel edit. pic.twitter.com/MU0mp0O3gR
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
We bullet casing art, but never implemented it. pic.twitter.com/LZsIuAX3gm
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
We did make some bushes, but never used 'em. pic.twitter.com/KwQzM1hl0B
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Did you know the Pinky demon was drawn over a video scan of a dinosaur toy?? IT IS TRUE. pic.twitter.com/cBlTLZSthZ
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Not sure what kind of death Pinky was experiencing – something from Scanners? pic.twitter.com/bW7gAVJlVa
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Yes, we created even more extreme deaths for DOOMGUY. How about decapitation? Torso removal? pic.twitter.com/hs60pO5XLV
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Can you believe this? The Spiderdemon original had a MAGIC ATTACK along with the gatling gun. Too strange. pic.twitter.com/k6YQQOMcri
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Here's the video scan of the DOOM pistol before editing. pic.twitter.com/LXJ3jchyxu
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
The original Lost Soul character before further revision, circa 1993. pic.twitter.com/i4s4JN4SvB
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Here's an unused sky from DOOM... pic.twitter.com/n87Uo9mRNX
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
When we put the SS from Wolf3D into DOOM, there's evidence of the original 16-color EGA version of Wolf3D! pic.twitter.com/wXqDQLOTxB
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
More DOOM wall textures for the amazing DOOM community. pic.twitter.com/pWGqPkMpgy
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
For the DOOM community, some original wall textures possibly not used. pic.twitter.com/TLCXYaD2gB
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
BFG version 0.9, circa 1993. It shot out tons of multi-colored plasma balls and slowed down the computer. pic.twitter.com/mUlmukAkwL
— John Romero (@romero) 11. joulukuuta 2014
Lost Soul scan, 1993. pic.twitter.com/Zu4UyjPavm
— John Romero (@romero) 10. joulukuuta 2014
Circuit board scans for wall textures, 1993. pic.twitter.com/6xn4dqVOli
— John Romero (@romero) 10. joulukuuta 2014
Archvile model scan, circa 1994. pic.twitter.com/uwExWsstCb
— John Romero (@romero) 10. joulukuuta 2014
Toy scan for chaingun, 1993. pic.twitter.com/0p75pzUGjX
— John Romero (@romero) 10. joulukuuta 2014
Cyberdemon model scan, circa 1993. pic.twitter.com/yqdF5p0Ry7
— John Romero (@romero) 10. joulukuuta 2014
Keskustelut (7 viestiä)
13.12.2014 klo 11.45 3
Rekisteröitynyt 03.09.2007
13.12.2014 klo 15.59 3
14.12.2014 klo 03.18 1
Ei siinä, itse kylläkin pidän kyseistä jätkää nerona, tuo kyseinen teos vain on useimpien mielestä sen vertainen pohjanoteeraus ettei nämä 'useimmat' suostu noteeraamaan sen mitä kyseinen jätkä oikeasti on tehnyt pelimaailman eteen.
Harmittaa. Nostaisin parikin hattua kyseisen jätkän vuoksi. Prkl.
14.12.2014 klo 03.20 1
Nostan hattua sille, etten joutunut erikseen kaivamaan selityksiä kyseisille kuville. Kiitos.
14.12.2014 klo 16.09 1
15.12.2014 klo 14.41 1
Kesken pelin ei iske kohtauksia, joissa pelaaja ei ole ohjauksissa. Ei ole radiokeskusteluja, joiden ajaksi pelaajan liikkuminen rajoitetaan kävelynopeuteen. Missään kohdassa ei tarvitse odottaa, että tarinaa sepittävä hahmo saa puheet hoidettua ja suostuu aukaisemaan eteenpäin vievän oven.
Modien avulla vanhat grafiikat on saatu näyttämään yllättävän hyvältä ja ennen kaikkea toimimaan. Peli pyörii uskomattomilla ruudunpäivitysnopeudella (itsellä 300 - 1000). Liekkö tästä johtuu se uskomaton sulavuuden tunne.
Varsinkin jos Doomia on joskus pelannut ja siitä tykännyt, niin suosittelen Brutal Doomia koittamaan. Doom toimii pienen modirakkauden jälkeen yksinkertaisesti siksi, että se on 100 % täyttä peliä.
15.12.2014 klo 17.14 1
Varsinkin jos Doomia on joskus pelannut ja siitä tykännyt, niin suosittelen Brutal Doomia koittamaan. Doom toimii pienen modirakkauden jälkeen yksinkertaisesti siksi, että se on 100 % täyttä peliä.
Doomia pelannut julkaisusta aikalailla kyllästymiseen asti mutta jumaliste kun Brutal Doom kolahti, varsinkin kun latasi hd-tekstuurit sekä oikeilla soittimilla soitetun alkuperäistä myötäilevän soundtrackin, väkisinkin vetää suun virneeseen moottorisahan möristessä kilpaa särökitaroiden kanssa.. Toivottavasti ottavat id:llä vaikutteita siitä Doom 4:een, ja ruudulla olisi enemmän kuin 2 vihollista kerralla ilman fps-droppia..