Tuorein sisältö

Klassikko täytti 21 vuotta: Upeaa Doom-historiaa John Romeron arkistojen uumenista

13.12.2014 klo 11.30 | Luettu: 8696 kertaa | Teksti: Mats Kyyrö


Ehkäpä kaikkien aikojen tunnetuin räiskintäpeli Doom julkaistiin 11. joulukuuta 1993. Muutama päivä sitten juhlittiin siis klassikkoräiskinnän 21. syntymäpävää.

Merkkipäivän kunniaksi John Romero julkaisi Twitterissä joukon ennennäkemättömiä kuvia pelin kehityksestä. Ohessa kovaa kamaa suoraan 90-luvun alusta:

























































































V2.fi | Mats Kyyrö
< Läpsi mua lujaa -pel... Huhuja! Max Payne 3 ... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (7 viestiä)

NerdGasm

13.12.2014 klo 11.45 3 tykkää tästä

Youtube: A Visit to id Software (1993)
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

13.12.2014 klo 15.59 3 tykkää tästä

En tiennytkään aiemmin, että Doomin hahmot tehtiin ensin ihan oikeina hahmoina. Ihan kiinnostavaa...
lainaa
oujees

14.12.2014 klo 03.18 1 tykkää tästä

Ilman Daikatanaa tätä jätkää pidettäisiin nerona.
Ei siinä, itse kylläkin pidän kyseistä jätkää nerona, tuo kyseinen teos vain on useimpien mielestä sen vertainen pohjanoteeraus ettei nämä 'useimmat' suostu noteeraamaan sen mitä kyseinen jätkä oikeasti on tehnyt pelimaailman eteen.

Harmittaa. Nostaisin parikin hattua kyseisen jätkän vuoksi. Prkl.
lainaa
oujees

14.12.2014 klo 03.20 1 tykkää tästä

Muuten... kiitos kuvista ja että linkkasitte myös twitter-tekstit.
Nostan hattua sille, etten joutunut erikseen kaivamaan selityksiä kyseisille kuville. Kiitos.
lainaa
Työmies

14.12.2014 klo 16.09 1 tykkää tästä

Joko siitä on niin kauan. Tahtoisin vain palata tuohon aikaan takaisin. ;_;
lainaa
asdfqwer

15.12.2014 klo 14.41 1 tykkää tästä

Doom 1 ja 2 ovat yhä loistavia pelejä ja vuosien putkijuoksujen mättämisen jälkeen GZDoomilla ja Brutal Doomilla modatut vanhat Doomit iskivät vielä täysillä. Peleissä ei ole yhtään kohtaa, joka olisi tehty vain venyttämään pelin kestoa. Kentistä voi jäädä metsästämään salapaikkoja tai painaa täysillä seuraavaan kenttään. Ei tarvitse pelätä, että saavutuksia jäisi saamatta, niitä kun ei ole ollenkaan.

Kesken pelin ei iske kohtauksia, joissa pelaaja ei ole ohjauksissa. Ei ole radiokeskusteluja, joiden ajaksi pelaajan liikkuminen rajoitetaan kävelynopeuteen. Missään kohdassa ei tarvitse odottaa, että tarinaa sepittävä hahmo saa puheet hoidettua ja suostuu aukaisemaan eteenpäin vievän oven.

Modien avulla vanhat grafiikat on saatu näyttämään yllättävän hyvältä ja ennen kaikkea toimimaan. Peli pyörii uskomattomilla ruudunpäivitysnopeudella (itsellä 300 - 1000). Liekkö tästä johtuu se uskomaton sulavuuden tunne.

Varsinkin jos Doomia on joskus pelannut ja siitä tykännyt, niin suosittelen Brutal Doomia koittamaan. Doom toimii pienen modirakkauden jälkeen yksinkertaisesti siksi, että se on 100 % täyttä peliä.
lainaa
Doomisti

15.12.2014 klo 17.14 1 tykkää tästä

asdfqwer kirjoitti:
Varsinkin jos Doomia on joskus pelannut ja siitä tykännyt, niin suosittelen Brutal Doomia koittamaan. Doom toimii pienen modirakkauden jälkeen yksinkertaisesti siksi, että se on 100 % täyttä peliä.

Doomia pelannut julkaisusta aikalailla kyllästymiseen asti mutta jumaliste kun Brutal Doom kolahti, varsinkin kun latasi hd-tekstuurit sekä oikeilla soittimilla soitetun alkuperäistä myötäilevän soundtrackin, väkisinkin vetää suun virneeseen moottorisahan möristessä kilpaa särökitaroiden kanssa.. Toivottavasti ottavat id:llä vaikutteita siitä Doom 4:een, ja ruudulla olisi enemmän kuin 2 vihollista kerralla ilman fps-droppia..
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova