Tuorein sisältö

Double Finen seikkailupeli tarvitsee lisää rahaa

03.07.2013 klo 11.31 | Luettu: 9002 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Yksi isoimmista Kickstarter-menestyksistä, Double Finen seikkailupeli, jonka nimeksi tiedetään nyt Broken Age, tarvitsee lisää rahaa. Tim Schafer kertoo kirjeessään, että Kickstarterin kautta saatu 3 miljoonaa ei riitäkään. Miehen mukaan hän suunnitteli pelin liian suureksi, eikä sitä saada näillä kustannuksilla valmiiksi.

Uutta Kickstarteria ei kuitenkaan haluta aloittaa, joten Double Finen ratkaisu on tämä: Peli laitetaan puoliksi ja sitä myydään Steamissa ennakkoon.

"Entä jos tekisimme pieniä leikkauksia ja saisimme pelin ensimmäisen puoliskon valmiiksi tammikuussa heinäkuun sijaan ja sitten julkaisimme sen hiotun puolikkaan Steam Early Accessissa? Kickstarter-takaajat voisivat yhä halutessaan olla pelaamatta sitä, mutta ne, jotka eivät halua odottaa, saisivat pelata ensimmäisen puoliskon jo tammikuussa!"

Beta-versio pelistä oli joka tapauksessa tarkoitus julkaista Steamissa, mutta nyt firma haluaa/tarvitsee lisää rahaa, jotta pelin toinen puolisko saadaan valmiiksi. Sen luvataan saapuvan Steam-ostajille sitten huhti-toukokuussa ilmaisena päivityksenä.

"Tällä julkaisutavalla uskon, että saamme tasapainotettua pelin koon ja rahoittamisen todellisuuden melkoisen hyvin. Riippumatta siitä, koska Steam-myynti alkaa, Kickstarter-takaajat pääsevät aikaisemmin betatestiin, kuten lupasimme."

Schaferin koko kirje löytyy Kotakun uutisesta.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Ubisoft pyytää vaiht... Last of Usin kehittä... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (12 viestiä)

Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

03.07.2013 klo 12.11 122 tykkää tästä

Pyydetään 400 000, saadaan 3,5 miljoonaa, niin onhan se nyt normia ettei se sitten riitäkään...
lainaa
jokadf

03.07.2013 klo 12.12 7 tykkää tästä

3,3 miljoonaa ei riittänyt 2D puzzle/adventure plättiksen tekemiseen. No, heittäkää nyt sitten ihmiset lisää rahaa hänelle.
lainaa
meecca

03.07.2013 klo 12.18 1 tykkää tästä

Mikko kirjoitti:
Pyydetään 400 000, saadaan 3,5 miljoonaa, niin onhan se nyt normia ettei se sitten riitäkään...


Onhan se aika hauskaa, mutta tuskimpa ihan saman mittaluokan peliä ovat tekemässä kuin mikä oli suunnitteilla 400k:lla. Tais vaan kaverilta karata mopo käsistä kun saivat noin paljon isomman budjetin. Jos siitä mitään lohtua on niin peli näyttää kuulemma komeimmalta 2D-seikkailulta vähään aikaan (tukijoille näytettyjen videoiden perusteella - en ole itse nähnyt, koska en tukenut).

Tarinan opetus: Tim Schafer tiimeineen on paska budjetoimaan.
lainaa
asdasdff

03.07.2013 klo 12.24 1 tykkää tästä

Ottakoot rahat omista taskuistaan. Käsittämätöntä ettei 3 miljoonaa riittänyt.
lainaa
Reverendum

Rekisteröitynyt 20.11.2012

03.07.2013 klo 12.38 11 tykkää tästä

Taisi Timpalle iskeä suuruudenhulluus kun fanit paiskoivat taaloja tietokoneen ruutua kohti. Eli on miehen harkintakyky pettänyt siinä vaiheessa täysin.
lainaa
voiElämänKevät

03.07.2013 klo 15.38

Eihän se ole tyhmä joka pyytää...
lainaa
Flagg

Rekisteröitynyt 13.04.2007

03.07.2013 klo 19.37

Ja sitten sieltä tulee kummiskin joku Caven tapainen buginen räpellys.
lainaa
hörökorva-putkalutka

03.07.2013 klo 19.43 1 tykkää tästä

Ahneella on paskainen loppu.
lainaa
Scg-feer

03.07.2013 klo 21.05

Tim Schafer on tainnut aiemminkin hämmentää näiden budjettien kanssa.. Eikös miehellä aina välillä tule suuruudenhulluus näiden projektien kanssa ja sitten ne vaan venyy ja venyy?
lainaa
Karma

Rekisteröitynyt 16.04.2012

03.07.2013 klo 22.09

@TimOfLegend Twitterissä:

"Double Fine is NOT asking for more money. We are fine, financially. We are using our OWN money to deliver a bigger game than we Kickstarted."
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

03.07.2013 klo 22.53

meecca kirjoitti:
Mikko kirjoitti:
Pyydetään 400 000, saadaan 3,5 miljoonaa, niin onhan se nyt normia ettei se sitten riitäkään...


Onhan se aika hauskaa, mutta tuskimpa ihan saman mittaluokan peliä ovat tekemässä kuin mikä oli suunnitteilla 400k:lla. Tais vaan kaverilta karata mopo käsistä kun saivat noin paljon isomman budjetin. Jos siitä mitään lohtua on niin peli näyttää kuulemma komeimmalta 2D-seikkailulta vähään aikaan (tukijoille näytettyjen videoiden perusteella - en ole itse nähnyt, koska en tukenut).
Aivan. Ja tämä on myös Kickstarterin yksi ongelmista. Aluksi peli suunnitellaan siten, että lasketaan tietty määrä rahaa mitä tekemiseen kuluu (vaikka tuo 400k) ja laitetaan Kickstarter-keräys pystyyn, mutta sitten rahaa tuleekin ihan liikaa ja pitäisi äkkiä keksiä jotain käyttöä rahoille. Aletaan laajentamaan ja ideoimaan uusia juttuja ja sitten käykin näin. Massit katosi ja peli ei olekaan valmis. Pitäisi vain tylysti pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa ja tehdä lisäkrediitillä vaikka joku toinen peli.

Mielenkiinnolla odotan mitä käy Chris Robertsin Star Citizenille.
lainaa
Lihatuomari

Rekisteröitynyt 17.01.2012

03.07.2013 klo 23.57

Duster kirjoitti:

Aivan. Ja tämä on myös Kickstarterin yksi ongelmista.

Ei, se on kehittäjien ongelma, ei Kickstarterin.

Aika kiusallinen tilanne, mikä varmasti vaikuttaa luultavasti kaikkiin, tai ainakin Double Finen seuraaviin Kickstartereihin. Toisaalta on ihan hyvä että näitä takaiskuja tulee, oppivathan ainakin, toivottavasti.

Duster kirjoitti:

Mielenkiinnolla odotan mitä käy Chris Robertsin Star Citizenille.

Kuin myös minä. Toivottavasti saavat vedettyä kunnialla loppuun.
lainaa

V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova