Oculus Rift -virtuaalilasit herättävät ihastusta
Oculus Rift -virtuaalilasit ovat saaneet vähitellen enemmän 'vau' -arvioita kuin 'mahtavatko nuo toimia' -kummastelua.
90-vuotias isoäiti testaa Oculus Riftiä
Mirror's Edgeä Oculus Riftillä
90-vuotias isoäiti testaa Oculus Riftiä
Mirror's Edgeä Oculus Riftillä
Keskustelut (13 viestiä)
Rekisteröitynyt 24.08.2008
16.04.2013 klo 00.06 11
16.04.2013 klo 10.49 4
-padia on kuitenkin käytettävä
mitä tässä sitten oikein saavutetaan? ei tuo lisävaihdetta rentouttavaan pelitapaan eikä myöskään tarjoa oikeasti immersioivempaa tapaa pelata. mielummin ottaisin vain lasit ilman head-trackingiä jolloin voisi tatilla kääntyä, eli käytännössä telkkari on saatu muutaman metrin lähemmäs pelaajaa hurraa.
enkä ymmärrä mummun merkitystä. yhtäkkiä 90-vuotiaatkin innostuvat pelaamisesta kun saavat lasit? just joo.
Rekisteröitynyt 22.11.2009
16.04.2013 klo 11.40 1
-pelaaminen ei onnistu istualtaan
-padia on kuitenkin käytettävä
mitä tässä sitten oikein saavutetaan? ei tuo lisävaihdetta rentouttavaan pelitapaan eikä myöskään tarjoa oikeasti immersioivempaa tapaa pelata. mielummin ottaisin vain lasit ilman head-trackingiä jolloin voisi tatilla kääntyä, eli käytännössä telkkari on saatu muutaman metrin lähemmäs pelaajaa hurraa.
enkä ymmärrä mummun merkitystä. yhtäkkiä 90-vuotiaatkin innostuvat pelaamisesta kun saavat lasit? just joo.
Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä.
Rekisteröitynyt 13.05.2009
16.04.2013 klo 11.46 5
-pelaaminen ei onnistu istualtaan
-padia on kuitenkin käytettävä
- Hyvin onnistuu istualtaan, tällä hetkellä seisoaltaan pelaamisessa ei ole muuta hyötyä kuin mahdollisuus pyöriä 360-astetta ympäri, ottaen huomioon myös laitteesta lähtevät johdot jotka vähän estää vapaata pyörimistä.
- TF2:n Oculus Rift toteutus toimii hiirellä sekä padilla, ja hiiren käyttäjille on tarjolla useita eri ohjausvaihtoehtoja. Missään ei (tietääkseni) ole sanottu padin olevan pakollinen varuste.
Rekisteröitynyt 22.03.2012
16.04.2013 klo 12.05
-pelaaminen ei onnistu istualtaan
-padia on kuitenkin käytettävä
mitä tässä sitten oikein saavutetaan? ei tuo lisävaihdetta rentouttavaan pelitapaan eikä myöskään tarjoa oikeasti immersioivempaa tapaa pelata. mielummin ottaisin vain lasit ilman head-trackingiä jolloin voisi tatilla kääntyä, eli käytännössä telkkari on saatu muutaman metrin lähemmäs pelaajaa hurraa.
enkä ymmärrä mummun merkitystä. yhtäkkiä 90-vuotiaatkin innostuvat pelaamisesta kun saavat lasit? just joo.
Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä.
& toisille kelpaa näkäjään isoäitikin o_O
mutta juu, palataan asiaan kun ovat saaneet aurinkolasien kokoon niputettua.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
16.04.2013 klo 14.17
Rekisteröitynyt 26.01.2011
16.04.2013 klo 15.13 1
Voisikohan seuraavaan konsolipolveen saada mukaan head trackingin?
Sonylla on jo samantyyppiset lasit, joissa ei ole head tracking:ia. Voisi olla hyvin mahdollista, että jos Oculus Rift:in suosio nousee, niin Sony kopioi sitä. Ei olisi vaikeaa lisätä head track:ingia siihen.
16.04.2013 klo 15.18 2
mitä tässä sitten oikein saavutetaan? ei tuo lisävaihdetta rentouttavaan pelitapaan eikä myöskään tarjoa oikeasti immersioivempaa tapaa pelata. mielummin ottaisin vain lasit ilman head-trackingiä jolloin voisi tatilla kääntyä, eli käytännössä telkkari on saatu muutaman metrin lähemmäs pelaajaa hurraa.
Koko laitteen pointtina on se, että katselukulmasi kasvaa lähes luonnollisiin mittoihin, jolla saavutetaan se, että olet "sisällä" pelimaailmassa, sen sijaan että katsot sinne ikkunan (monitorin) läpi. Näet moninkertaisesti sen mitä normaalisti (ns. työnnät pääsi ulos ikkunasta) ja huomaat asioita myös "sivusilmällä".
Tämän lisäksi immersioon vaikuttaa merkittävästi se, että pelihahmon pää (kamera) kääntyy itsenäisesti pääsi mukana, jolloin voit jatkuvasti katsella ympärillesi vaikka juoksisit ja ampuisit suoraan eteenpäin. Tästä tuleva massiivinen parannus havainnointikykyyn on aika ilmiselvä.
Pelihahmon vartaloa käännetään edelleen normaalisti hiirellä tai tatilla ja liikutetaan näppäimistöllä tai toisella tatilla. Kontrollit eivät muutu mihinkään ja voit istua sohvalla padi kädessä ihan normaalisti. Näet vain paljon enemmän eikä pelihahmosi ole enää jäykkä palikka joka ei osaa kääntää päätään.
Artikkeliin upotettu Mirror's Edge video on roskaa, eikä ole mikään oikea Oculus Rift -implementaatio. Siinä pelihahmon pää ei käänny itsenäisesti, vaan kääntämällä päätäsi käännät koko hahmoa, joka tuhoaa koko homman pointin täysin. Korkean paikan kammo tuolla varmaan saadaan aikaan, mutta ilman oikeaa head trackingiä tuo on äärimmäisen epäkäytännöllinen eikä tunnu yhtään luonnolliselta.
Katso ennemmin vaikka Valven TF2 demo: http://www.youtube.com/watch?v=P50fvL_EWYY niin ymmärrät paremmin mistä laitteessa on kyse.
Matala resoluutio ja viive ovat tietysti kokemusta heikentäviä ongelmia, jotka täytyy saada minimoitua kuluttajaversioon. Huhujen mukaan devikitistäkin olisi tulossa kakkosversio, jossa parannuksia on tehty näiden osalta.
16.04.2013 klo 15.21
Voisikohan seuraavaan konsolipolveen saada mukaan head trackingin?
Sonylla on jo samantyyppiset lasit, joissa ei ole head tracking:ia. Voisi olla hyvin mahdollista, että jos Oculus Rift:in suosio nousee, niin Sony kopioi sitä. Ei olisi vaikeaa lisätä head track:ingia siihen.
Sonyn lasit ovat kuraa, eivätkä mitenkään vertailukelpoisia tähän. Sonyn härveli vastaa sitä, että katsoisit isoa telkkaria/valkokangasta, kun taas Oculus Rift levittää ja taittaa kuvan koko luonnollisen näkökenttäsi alueelle.
Rekisteröitynyt 04.01.2011
16.04.2013 klo 17.45
Voisikohan seuraavaan konsolipolveen saada mukaan head trackingin?
Joo.
Kinectil homma toimii parissa peliss'ä, TrackIRn saa häxsittyy Wiille. PS3 aina päällä oleva kamera joten who knowns.
16.04.2013 klo 18.37
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
16.04.2013 klo 23.21 2
13.08.2013 klo 15.47