Tuorein sisältö

Oculus Rift -virtuaalilasit herättävät ihastusta

15.04.2013 klo 23.18 | Luettu: 15457 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Oculus Rift -virtuaalilasit ovat saaneet vähitellen enemmän 'vau' -arvioita kuin 'mahtavatko nuo toimia' -kummastelua.

90-vuotias isoäiti testaa Oculus Riftiä



Mirror's Edgeä Oculus Riftillä


V2.fi | Manu Pärssinen
< Disneyn Megadrive-kl... Lobo jakaa epäoikeut... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (13 viestiä)

Hattiwatti

Rekisteröitynyt 24.08.2008

16.04.2013 klo 00.06 11 tykkää tästä

Innolla julkaisua odotellen...
lainaa
skepti

16.04.2013 klo 10.49 4 tykkää tästä

-pelaaminen ei onnistu istualtaan
-padia on kuitenkin käytettävä

mitä tässä sitten oikein saavutetaan? ei tuo lisävaihdetta rentouttavaan pelitapaan eikä myöskään tarjoa oikeasti immersioivempaa tapaa pelata. mielummin ottaisin vain lasit ilman head-trackingiä jolloin voisi tatilla kääntyä, eli käytännössä telkkari on saatu muutaman metrin lähemmäs pelaajaa hurraa.

enkä ymmärrä mummun merkitystä. yhtäkkiä 90-vuotiaatkin innostuvat pelaamisesta kun saavat lasit? just joo.
lainaa
Penaqua

Rekisteröitynyt 22.11.2009

16.04.2013 klo 11.40 1 tykkää tästä

skepti kirjoitti:
-pelaaminen ei onnistu istualtaan
-padia on kuitenkin käytettävä

mitä tässä sitten oikein saavutetaan? ei tuo lisävaihdetta rentouttavaan pelitapaan eikä myöskään tarjoa oikeasti immersioivempaa tapaa pelata. mielummin ottaisin vain lasit ilman head-trackingiä jolloin voisi tatilla kääntyä, eli käytännössä telkkari on saatu muutaman metrin lähemmäs pelaajaa hurraa.

enkä ymmärrä mummun merkitystä. yhtäkkiä 90-vuotiaatkin innostuvat pelaamisesta kun saavat lasit? just joo.


Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä.
lainaa
GoaLitiuM

Rekisteröitynyt 13.05.2009

16.04.2013 klo 11.46 5 tykkää tästä

skepti kirjoitti:
-pelaaminen ei onnistu istualtaan
-padia on kuitenkin käytettävä

- Hyvin onnistuu istualtaan, tällä hetkellä seisoaltaan pelaamisessa ei ole muuta hyötyä kuin mahdollisuus pyöriä 360-astetta ympäri, ottaen huomioon myös laitteesta lähtevät johdot jotka vähän estää vapaata pyörimistä.
- TF2:n Oculus Rift toteutus toimii hiirellä sekä padilla, ja hiiren käyttäjille on tarjolla useita eri ohjausvaihtoehtoja. Missään ei (tietääkseni) ole sanottu padin olevan pakollinen varuste.
lainaa
min5sevaan

Rekisteröitynyt 22.03.2012

16.04.2013 klo 12.05

Penaqua kirjoitti:
skepti kirjoitti:
-pelaaminen ei onnistu istualtaan
-padia on kuitenkin käytettävä

mitä tässä sitten oikein saavutetaan? ei tuo lisävaihdetta rentouttavaan pelitapaan eikä myöskään tarjoa oikeasti immersioivempaa tapaa pelata. mielummin ottaisin vain lasit ilman head-trackingiä jolloin voisi tatilla kääntyä, eli käytännössä telkkari on saatu muutaman metrin lähemmäs pelaajaa hurraa.

enkä ymmärrä mummun merkitystä. yhtäkkiä 90-vuotiaatkin innostuvat pelaamisesta kun saavat lasit? just joo.


Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä.


& toisille kelpaa näkäjään isoäitikin o_O

mutta juu, palataan asiaan kun ovat saaneet aurinkolasien kokoon niputettua.
lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

16.04.2013 klo 14.17

Voisikohan seuraavaan konsolipolveen saada mukaan head trackingin?
lainaa
Kakkuonhyvaa

Rekisteröitynyt 26.01.2011

16.04.2013 klo 15.13 1 tykkää tästä

Sir_Rymylys kirjoitti:
Voisikohan seuraavaan konsolipolveen saada mukaan head trackingin?

Sonylla on jo samantyyppiset lasit, joissa ei ole head tracking:ia. Voisi olla hyvin mahdollista, että jos Oculus Rift:in suosio nousee, niin Sony kopioi sitä. Ei olisi vaikeaa lisätä head track:ingia siihen.
lainaa
Fdsa

16.04.2013 klo 15.18 2 tykkää tästä

skepti kirjoitti:
mitä tässä sitten oikein saavutetaan? ei tuo lisävaihdetta rentouttavaan pelitapaan eikä myöskään tarjoa oikeasti immersioivempaa tapaa pelata. mielummin ottaisin vain lasit ilman head-trackingiä jolloin voisi tatilla kääntyä, eli käytännössä telkkari on saatu muutaman metrin lähemmäs pelaajaa hurraa.


Koko laitteen pointtina on se, että katselukulmasi kasvaa lähes luonnollisiin mittoihin, jolla saavutetaan se, että olet "sisällä" pelimaailmassa, sen sijaan että katsot sinne ikkunan (monitorin) läpi. Näet moninkertaisesti sen mitä normaalisti (ns. työnnät pääsi ulos ikkunasta) ja huomaat asioita myös "sivusilmällä".

Tämän lisäksi immersioon vaikuttaa merkittävästi se, että pelihahmon pää (kamera) kääntyy itsenäisesti pääsi mukana, jolloin voit jatkuvasti katsella ympärillesi vaikka juoksisit ja ampuisit suoraan eteenpäin. Tästä tuleva massiivinen parannus havainnointikykyyn on aika ilmiselvä.

Pelihahmon vartaloa käännetään edelleen normaalisti hiirellä tai tatilla ja liikutetaan näppäimistöllä tai toisella tatilla. Kontrollit eivät muutu mihinkään ja voit istua sohvalla padi kädessä ihan normaalisti. Näet vain paljon enemmän eikä pelihahmosi ole enää jäykkä palikka joka ei osaa kääntää päätään.

Artikkeliin upotettu Mirror's Edge video on roskaa, eikä ole mikään oikea Oculus Rift -implementaatio. Siinä pelihahmon pää ei käänny itsenäisesti, vaan kääntämällä päätäsi käännät koko hahmoa, joka tuhoaa koko homman pointin täysin. Korkean paikan kammo tuolla varmaan saadaan aikaan, mutta ilman oikeaa head trackingiä tuo on äärimmäisen epäkäytännöllinen eikä tunnu yhtään luonnolliselta.

Katso ennemmin vaikka Valven TF2 demo: http://www.youtube.com/watch?v=P50fvL_EWYY niin ymmärrät paremmin mistä laitteessa on kyse.

Matala resoluutio ja viive ovat tietysti kokemusta heikentäviä ongelmia, jotka täytyy saada minimoitua kuluttajaversioon. Huhujen mukaan devikitistäkin olisi tulossa kakkosversio, jossa parannuksia on tehty näiden osalta.
lainaa
Fdsa

16.04.2013 klo 15.21

Kakkuonhyvaa kirjoitti:
Sir_Rymylys kirjoitti:
Voisikohan seuraavaan konsolipolveen saada mukaan head trackingin?

Sonylla on jo samantyyppiset lasit, joissa ei ole head tracking:ia. Voisi olla hyvin mahdollista, että jos Oculus Rift:in suosio nousee, niin Sony kopioi sitä. Ei olisi vaikeaa lisätä head track:ingia siihen.


Sonyn lasit ovat kuraa, eivätkä mitenkään vertailukelpoisia tähän. Sonyn härveli vastaa sitä, että katsoisit isoa telkkaria/valkokangasta, kun taas Oculus Rift levittää ja taittaa kuvan koko luonnollisen näkökenttäsi alueelle.

lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

16.04.2013 klo 17.45

Sir_Rymylys kirjoitti:
Voisikohan seuraavaan konsolipolveen saada mukaan head trackingin?

Joo.

Kinectil homma toimii parissa peliss'ä, TrackIRn saa häxsittyy Wiille. PS3 aina päällä oleva kamera joten who knowns.
lainaa
Hienoteknodemoelmeri

16.04.2013 klo 18.37

Tossahan taitaa olla ongelmana se että toi laitos on ihan julmetun kokoinen, enkä oo varma pystyykö tuota edes aurinkolasimittoihin pienentämään tuolla tekniikalla, vai laskeeko hökötys juri sen varaan että screenit ovat lähes kymmenen sentin päässä silmistä. Toivottavasti tajuavat implementata tuohon kameran joka seuraa pelaajan silmien liikettä ja muokkaa näkymää sen mukaan mihin pelaajan katse milloinkin fokusoituu eikä vain ole silmien eteen tuotu näyttö.
lainaa
Marq

Moderaattori

Rekisteröitynyt 25.01.2008

16.04.2013 klo 23.21 2 tykkää tästä

Jos perinteiset ongelmat kuten paino, johdot, lägi, huono reso, paikannus, pieni katselukulma, hinta ja ohjelmistotuki saadaan ratkottua, niin sittenkin jäävät auki kysymykset häkkyrän todellisesta lisäarvosta, silmien rasittumisesta ja etenkin simulaattorisairaudesta. Ihan hyvä, että yrittelevät - ja onhan tässä jotain uutta - mutta näitä on vaan tehty jo niin moneen moneen kertaan, että on helppoa olla skeptinen. Toistaiseksi ainoa menestynyt stereonäyttö on View-Master :)
lainaa
minä

13.08.2013 klo 15.47

Eikö se olis parempi että tän sais lisävarusteeksi niiku vaikka ps4 ja x1.lle, koska nyt tähän tulee niin vähän pelejä että tää on aika turha.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova