Torment-Kickstarter jyristeli yli neljän miljoonan
Torment: Tides of Numeneran Kickstarter-projekti on päättynyt ja siitä on tullut kaikkien aikojen parhaiten rahoitettu Kickstarter-peli. Loppusummaksi keräytyi hieman yli 4 miljoonaa dollaria. Peliaiheisista projekteista ainoastaan Ouya-konsoli on kerännyt enemmän.
Tekijät hakivat Torment-pelisarjan jatkoon alkujaan 900 000 dollaria, mikä faneilta löytyi alle vuorokaudessa. Lisärahan myötä peliprojektin laajuuttakin on kasvatettu, ja sen julkaisu siirtyy vuoden 2014 joulukuulta vuodelle 2015.
Tekijät hakivat Torment-pelisarjan jatkoon alkujaan 900 000 dollaria, mikä faneilta löytyi alle vuorokaudessa. Lisärahan myötä peliprojektin laajuuttakin on kasvatettu, ja sen julkaisu siirtyy vuoden 2014 joulukuulta vuodelle 2015.
Keskustelut (10 viestiä)
Rekisteröitynyt 03.01.2008
06.04.2013 klo 15.34
Pikkuhiljaa sitä alkaisi jo kaipaamaan näitä Kickstarterin kautta rahoitettuja projekteja näkemään päivänvaloa. Yhteenkään en tosin ole rahaa sijoittanut, mutta mielenkiintoisia silti. Vuosia näitä saa venailla ja ne tulee jos tulee.
06.04.2013 klo 15.52 8
Rekisteröitynyt 17.01.2012
06.04.2013 klo 17.14
Pikkuhiljaa sitä alkaisi jo kaipaamaan näitä Kickstarterin kautta rahoitettuja projekteja näkemään päivänvaloa. Yhteenkään en tosin ole rahaa sijoittanut, mutta mielenkiintoisia silti. Vuosia näitä saa venailla ja ne tulee jos tulee.
Niin. Näissä kickstartertereissa on harvemmin edetty esituotantoa pidemmälle kun ne julkistetaan, toisin kuin jo valmiiksi rahoitetuissa peleissä.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
06.04.2013 klo 17.23
Pikkuhiljaa sitä alkaisi jo kaipaamaan näitä Kickstarterin kautta rahoitettuja projekteja näkemään päivänvaloa. Yhteenkään en tosin ole rahaa sijoittanut, mutta mielenkiintoisia silti. Vuosia näitä saa venailla ja ne tulee jos tulee.
No onhan noita jo tullut, Faster Than Light vaikka nyt esimerkkinä. Double Finen pelistä, Wasteland 2:sta, Shadowrun Returnsista ja monesta muusta isommasta projektista on jo tullut traileria, pelikuvaa ynnä muuta, vaikka projektit lyötiin liikkeelle vasta viime vuonna. En tiedä, että kuinka kova sen tahdin pitäisi muka olla, mutta vuoden kehitysajalla ei pelinkehityksessä vielä saada ihmeitä aikaiseksi, jos liikkeelle lähdetään hyvin pitkälti nollasta.
Tormentin kohdalla inXile pystyy jo hyödyntämään Wasteland 2:n ja Obsidianin Project Eternityn parissa tehtyä työtä (sama pelimoottori kaikilla peleillä), ja 2015 on minusta vähintäänkin kohtuullinen julkaisuajankohta.
Rekisteröitynyt 17.03.2009
06.04.2013 klo 17.35 1
pitäisi keksiä joku hyvä kickstarter projekti itsellekin, sellainen jossa rahantuloa ei voi estää.
Ei onnistu ilman kaulapartojen nostalgiaa. Huomaa, että kaikki menestyneet Kickstarterit ovat vedonneet laatua perustellessa johonkin, +15 vuotta vanhaan hittiin. Ja todellakin täytyy olla hitti, esmes Larianin Original Sinillä tuntuu lupaavuudestaan huolimatta olevan vaikeuksia saada edes avainsumma 400k kasaan. Ilmeisesti startattavan pelin edeltäjä Divine Divinity, peli joka oli ihan hyvä aikanaan ei ole jäänyt ihmisillä tarpeeksi hyvin mieleen.
06.04.2013 klo 17.55
best.Plan.EVER !!1!
Rekisteröitynyt 11.04.2007
07.04.2013 klo 13.39 1
Ei onnistu ilman kaulapartojen nostalgiaa. Huomaa, että kaikki menestyneet Kickstarterit ovat vedonneet laatua perustellessa johonkin, +15 vuotta vanhaan hittiin. Ja todellakin täytyy olla hitti
Planescape: Torment ei ollut millään mittapuulla hitti. Sitä myytiin pari sataa tuhatta kappaletta, mikä ei ollut häävisti edes vuonna 1999.
Larianin Kickstarter on hyvä, mutta peli julkaistaan joka tapauksessa, vaikka tavoitteet eivät täyttyisikään. Se itsessään vähentää huomattavasti ihmisten lahjoitusintoa.
Rekisteröitynyt 17.03.2009
07.04.2013 klo 16.15 1
Ei onnistu ilman kaulapartojen nostalgiaa. Huomaa, että kaikki menestyneet Kickstarterit ovat vedonneet laatua perustellessa johonkin, +15 vuotta vanhaan hittiin. Ja todellakin täytyy olla hitti
Planescape: Torment ei ollut millään mittapuulla hitti. Sitä myytiin pari sataa tuhatta kappaletta, mikä ei ollut häävisti edes vuonna 1999.
Larianin Kickstarter on hyvä, mutta peli julkaistaan joka tapauksessa, vaikka tavoitteet eivät täyttyisikään. Se itsessään vähentää huomattavasti ihmisten lahjoitusintoa.
Vaikkei rahallisesti olisi menestynyt, niin kyllä Tormentti aika kulttimaineessa nykyään on. Ja kyllä tämän Tormentin ja Eternityn taustalla on kaikki Black Islen tuotokset.
07.04.2013 klo 17.08
pitäisi keksiä joku hyvä kickstarter projekti itsellekin, sellainen jossa rahantuloa ei voi estää.
Paitsi että suomessa se on laitonta rahankeräystä.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
07.04.2013 klo 20.18
Vaikkei rahallisesti olisi menestynyt, niin kyllä Tormentti aika kulttimaineessa nykyään on. Ja kyllä tämän Tormentin ja Eternityn taustalla on kaikki Black Islen tuotokset.
Joo, se on kulttimaineessa koska se on loistava peli. Tuleeko yllätyksenä, että kovilla meriiteillä saadaan kerättyä enemmän rahaa kuin ei-niin-kovilla meriiteillä? Kickstarter on uhkapeliä, mutta jos Brian Fargo, Chris Avellone, Josh Sawyer tms. laittaa nimensä ja maineensa likoon, niin kyllähän se vähän aina lisää vakuuttavuutta.
Menestyneitä Kickstartereitahan löytyy tuntemattomammiltakin tekijöiltä, mutta miljoonasummien keräämiseen tarvitaan myös tunnettuja nimiä ja vähän ylimääräistä magiaa.