Tuorein sisältö

Tulevaisuudessa latausajat saattavat paljastaa piraatit Sonylle

25.02.2013 klo 13.13 | Luettu: 13161 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Eurogamer kertoo Sonyn patentoineen teknologian, joka tunnistaa pelien latausaikojen perusteella, ovatko ne aitoja vai piraattikopioita. Käytännössä ideana on se, että tietyntyyppiselle ohjelmistolle on määritelty latausaika ja mikäli se ei tietyissä rajoissa täyty, määrittelee laite ohjelmiston laittomaksi. Sony anoi patenttia jo elokuussa 2011, mutta se tuli julkiseksi viime viikolla, mikä aiheuttaa spekulointia patentin yhteydestä Playstation 4:ään.

Mikäli järjestelmä tulee käyttöön, on mielenkiintoista nähdä, miten se reagoi esimerkiksi likaisiin pelilevyihin tai huonosti toimivaan asemaan.


V2.fi | Manu Pärssinen
< AMD lupaa aivan uude... Kaksi kuukautta seur... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (15 viestiä)

xCryonic

Rekisteröitynyt 13.10.2009

25.02.2013 klo 13.59 18 tykkää tästä

Ei kyllä kuulosta ihan vesitiiviiltä hommalta, jos joskus käykin niin että peli jää junnaamaan tiettyyn latauskohtaan vaikkapa pelissä olevan bugin tai järjestelmä/tallennus -virheen takia niin mitäs sitten?
lainaa
JulioBungholio

25.02.2013 klo 14.05 12 tykkää tästä

Luulempa, että kyseessä on siirrettävältä massamuistilta (kovalevy/muistitikku) kokonaisuudessaan ladattu peli. Eli jos liian nopeasti lataantuu niin tulee virheilmoitus.

Tuskin piraatteja hirveästi haittaa, tulevat tuonkin ominaisuuden nollaamaan siinä missä muutkin suojaukset. Saattaa viedä aikaa, mutta loppupeleis moiset suojaukset jää loppukäyttäjän omistamiin alkuperäisiin peleihin.
lainaa
Sliipperi

Rekisteröitynyt 14.06.2010

25.02.2013 klo 14.13 7 tykkää tästä

xCryonic kirjoitti:
Ei kyllä kuulosta ihan vesitiiviiltä hommalta, jos joskus käykin niin että peli jää junnaamaan tiettyyn latauskohtaan vaikkapa pelissä olevan bugin tai järjestelmä/tallennus -virheen takia niin mitäs sitten?


Näkisin asian niin, että toi tapa ei ole tyyliä insta-death. Muutaman oudon latausajan jälkeen banhammer heiluu, mutta tosiaan - mitä jos tämä osuukin kuluttajien nilkkaan taas?
lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

25.02.2013 klo 14.15 16 tykkää tästä

Miksi piraatit saavat aina kaikki herkut päälle, kuten lyhyemmät latausajat?
lainaa
Rabadaba

25.02.2013 klo 14.37

xCryonic kirjoitti:
Ei kyllä kuulosta ihan vesitiiviiltä hommalta, jos joskus käykin niin että peli jää junnaamaan tiettyyn latauskohtaan vaikkapa pelissä olevan bugin tai järjestelmä/tallennus -virheen takia niin mitäs sitten?


Niin no voisihan tuon patentinkin tuosta vilkaista. Siinähän näkyy, että jos latausaika ei ole kohdillaan, suoritetaan toinen varmennus. Jos sekään ei mene läpi, käyttäjä blockataan.
lainaa
aasi

25.02.2013 klo 14.50 6 tykkää tästä

Lataustaika :D:D
lainaa
PidetäänTylsääPS4

25.02.2013 klo 15.32 37 tykkää tästä

Kun siihen uuteen pleikkaan tulee se kamera, niin ne vois tarkistaa, ettei pelaaja hymyile liikaa. Jos on liian kivaa, niin on luultavasti piraatti tai jotenkin muuten epäilyttävä pervo.
lainaa
Alajarvi84

Rekisteröitynyt 09.11.2011

25.02.2013 klo 15.38 1 tykkää tästä

Tässä nyt varmaan on kuitenkin kysymys siitä, että kun pelejä piratisoidaan niin niistä karsitaan yleensä turhuuksia pois. Se vastaavasti pienentää itse pelin kokoa joka vaikuttaa latausaikaan. Samaa strategiaa voi käyttää hyväksi myös digitaalisesti ladattavien pelien kanssa, koska jos koko muuttuu niin latausaika muuttuu myös (marginaalisesti).

Itse kuvittelisin asian näin, toki eiköhän tähänkin tyhyjätaskut rosvot jonkin keinon keksi.
lainaa
Aitoa_ainakin

25.02.2013 klo 15.55

Sir_Rymylys kirjoitti:
Miksi piraatit saavat aina kaikki herkut päälle, kuten lyhyemmät latausajat?


Koskee myäs PSN-latauksia.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

25.02.2013 klo 16.21

Alajarvi84 kirjoitti:
Tässä nyt varmaan on kuitenkin kysymys siitä, että kun pelejä piratisoidaan niin niistä karsitaan yleensä turhuuksia pois. Se vastaavasti pienentää itse pelin kokoa joka vaikuttaa latausaikaan. Samaa strategiaa voi käyttää hyväksi myös digitaalisesti ladattavien pelien kanssa, koska jos koko muuttuu niin latausaika muuttuu myös (marginaalisesti).

Itse kuvittelisin asian näin, toki eiköhän tähänkin tyhyjätaskut rosvot jonkin keinon keksi.

"Yleensä" on turhan voimakas sana, koska yleensä ainoa asia josta karsitaan, on kopiosuojaus. Joka tapauksessa minulla on sellainen mielikuva, että jos jotain karsitaankin, niin ei ainakaan mitään sellaista, mikä nopeuttaisi lataamista mitenkään - paitsi ehkä päävalikkoon pääsemisen kohdalla, jos turhat introvideot karsitaan pois.
lainaa
pööpöileväapina

25.02.2013 klo 16.43

Jännä kun jo pelkän kovalevyn vaihtaminen nopeempaan aiheuttaisi tuon, siis JOS PS4:ssä voi saman tehdä kuin PS3:ssa.
lainaa
Jantsa

Rekisteröitynyt 14.12.2011

25.02.2013 klo 21.38

kannattaa katsoa patenttihakemukseen liitetyt kuvat, ei siitä ihan samantien banaania napsahda.

mutta insinööri, joka luottaa luomukseensa 100%, on kohtuu vaarallinen tapaus..
lainaa
Alajarvi84

Rekisteröitynyt 09.11.2011

26.02.2013 klo 02.59

Yleensä siksi, että pääsääntöisesti pelit ainakin aikoinaan olivat huomattavasti pienempiä kooltaan kuin alkuperäiset. Voi toki ajat olla muuttuneet.. Turhia lokalisointeja, videoita ja niin edelleen ainakin PC:llä.

Saattaisi bannivasara tosin heilua kun nakkaisi oman SSD levyn PS4:n :) PS3:saa on nyt Samsung 840 Pro 512Gb.
lainaa
Resetti

26.02.2013 klo 07.08

Ilmeeni kun Boxissa ei olisi tätä ongelmaa.
lainaa
torspo

28.02.2013 klo 07.04

Eli PS4:een ei voi laittaa SSD:tä koska sen jälkeen bannivasara heilahtaa?
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova