Tuorein sisältö

Päivän pelipuheenaihe: Proteus

03.02.2013 klo 15.00 | Luettu: 11007 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Proteus -niminen peli julkaistiin tällä viikolla ja pelikriitikkomaailma kohahti. Kuten pelin sivuston pääsivultakin käy ilmi, monet pelijulkaisut ovat ylistäneet Proteusta muun muassa sen tunnelmasta ja tietynlaisesta rohkeudesta, mutta teos on herättänyt myös paljon keskustelua: onko se edes peli?



Gamasutran toimittaja käsittelee kohua sarkasmin keinoin seuraavasti:

"Tällä hetkellä ei ole lainkaan coolia sanoa, ettei nauttinut Proteuksesta tai edes vihjata siihen, että tämä ei ole yksi tämän hetken tärkeimpiä pelijulkaisuja. Tämä on kokemus ja se venyttää sen rajoja, mitä pelit voivat meille tarjota, ja sitä vastaan puhuminen tarkoittaa, ettet selvästikään pidä videopeleistä, piste."

Toimittaja itse piti rentouttavasta puolituntisesta Proteuksen maailmassa, mutta testihenkilönä toiminut tyttöystävä tylsistyi viiden minuutin jälkeen. Hänen mielestään ei ole kuitenkaan syytä nostaa pikkurilliä pystyyn, siemaista teetä, korjata monokkelia ja tuomita typeriksi niitä, jotka eivät siitä nauti.

Yksi Proteuksen tekijöistä, Ed Key, on nyt kirjoittanut vastineen, jossa hän kertoo oman näkökulmansa.

"En kutsu Proteusta antipeliksi tai epäpeliksi. Kutsun sitä peliksi, mutta tuskastuttaa tehdä koko ajan selväksi, että siinä ei ole selkeää haastetta tai 'voittamista'."

Myös mm. Sims- ja SimCity-pelejä on kutsuttu epäpeleiksi.

"Proteuksessa ei ole, eikä se edes pyri samanlaiseen monimutkaiseen järjestelmään kuin Simcity, mutta siinä on rakenteita. On vain 95-prosenttisesti vapaaehtoista haluaako osallistua niihin, eikä peli yleensä kerro sinulle mitenkään, jos niin teet. Tämä on tarkoituksellista."

Keskustelupalstat ja pelisivustojen kommenttipalstat ovat tulvillaan kinastelua aiheesta, mutta Key toteaa, että taustalla voi olla vieläkin periaatteellisempi kysymys - mikä on pelin määritelmä?

"Akateemisten keskustelujen ulkopuolella täsmällisen pelin määritelmän hakeminen vain kylvää vanhakantaisuutta ja puolustelua kulttuurissa, joka on jo tunnettu molemmista."

Milloin peli on enemmän taide-elämys kuin peli? Pitäisikö puhua vain digitaalisesta viihteestä?



V2.fi | Manu Pärssinen
< Minecraft-Notch tien... Listasunnuntaissa li... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (9 viestiä)

gdfgd

03.02.2013 klo 16.03

tietokonepeli = tietokoneella pelattava peli

peli = ajanvietteeksi harjoitettava määrämuotoinen ja -sääntöinen kilpailu tai leikki

leikki = mielihyvänsävyinen toiminta ilman hyötytarkoitusta, us. määrämuotoisena ja määräsääntöjä noudattavana
lainaa
dasdas

03.02.2013 klo 16.11 5 tykkää tästä

Eli mitä tässä pelissä pitää tehdä?
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

03.02.2013 klo 16.27 2 tykkää tästä

gdfgd kirjoitti:
tietokonepeli = tietokoneella pelattava peli

peli = ajanvietteeksi harjoitettava määrämuotoinen ja -sääntöinen kilpailu tai leikki

leikki = mielihyvänsävyinen toiminta ilman hyötytarkoitusta, us. määrämuotoisena ja määräsääntöjä noudattavana


Peli viittaa kilpailumieliseen leikkiin. Pelissä täytyy olla jokin haaste, mutta onneksi elämässä pystyy löytämään haasteita ihan mistä vain. Peli voi haastaa ihmisessä mitä tahansa osa-aluetta logiikasta mielikuvitukseen.

http://www.youtube.com/watch?v=gWs_RKXkyu0

Tämä Proteus vaikuttaa kyllä aivan helvetinmoiselta hipsteröinniltä. Vaelellaan ympäriinsä ja ihaillaan groovyja värejä ja vilkkuvia sieniä, jotka sanovat pling-plong? 420 jne.
Sinänsä ihan mielenkiintoinen pohja, mutta maailma vaikuttaa detailittomalta, ja kunhan tuohon paratiisi-monoliitti -rytmiin kyllästyy, niin en näe mitään syytä jatkaa pelaamista. Saattaisi tämän eurolla tai kahdella tsekata, mutta 10 ekee? Plz.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.02.2013 klo 17.08 3 tykkää tästä

dasdas kirjoitti:
Eli mitä tässä pelissä pitää tehdä?
Ei mitään. Siinä voi kävellä ympäriinsä ja maailma reagoi siihen paikalle ilmestymisees. Näin ymmärsin. Mitään tavoitteita yms. ei ole.

Meikästä on ihan hyvä et tulee näitä raja-aitojen kaatelijoita, turhan pitkään pelit ollu vähän yhdenlaisia. Nyt sit indieaallon mukana on tullu oikeasti ihan mielenkiintoisia kokeiluja.
lainaa
fic

03.02.2013 klo 17.18

Tätä mietin kun erehdyin ostamaan Dear Estherin hetken mielijohteesta. Genreksi oli määritelty "adventure", ja pelin lyhyt kuvaus kertoi alkuasetelmasta, jossa heräät autiolla saarella ja tarkoituksenasi on selvittää, mitä on tapahtunut, kuka olet jne. No, itse peli osoittautuikin sitten putkeksi, jota pitkin kävelet, ja samalla kuuntelet kun kertojaääni kertoilee jotain syvällistä tarinaa ihmismielestä.

Totta puhuaksi kokemus oli samalla tasolla jonkun 3D Markin kanssa. Nättejä maisemia, mutta itse peliä siinä ei sitten ollutkaan. Pelaaja ei pystynyt mitenkään olemaan vuorovaikutuksessa maailman kanssa, vaan käveli orjallisesti pelin alusta loppuun. Olo oli kuin jossain safaritourilla, katsoa saa muttei koskea.
lainaa
fic

03.02.2013 klo 17.22

fic kirjoitti:


Jahas, näköjään Steam on luokitellut tämän Proteuksen genreksi täysin samat kuin Dear Estherille, "Adventure, Indie, Casual". Että joo, eipähän tähänkään tarvitse vaivautua.
lainaa
Penaqua

Rekisteröitynyt 22.11.2009

03.02.2013 klo 20.25 1 tykkää tästä

Dear Esther oli hyvä "interaktiivinen" tarina. Tästä tapauksesta kun puuttuu se juonen alkukin.

Kai tuota tuhannen pöllyssä pelaisi, mutta löysin juuri Antichamberin siihen tarkoitukseen.

Sitä suosittelen kaikille hämärän rajamailla kulkeville puzzle-narkkareille.
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

03.02.2013 klo 21.39

Ostin tämän kun vaikusti kiinnostavlta. Ja kyllä alkutuntuma ainakin pelistä on hyvin mielenkiintoinen. Todella nerokas ja massasta poikkeava peli. 9e saa nyt steamissa, ei se nyt niin pahan hintainen ole. Meinaakos Manu testata tätä?
lainaa
Rolle

05.02.2013 klo 12.47

Jos Flower laskettiin peliksi ni miksei mikä tahansa rimpula?
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova