Päivän pelipuheenaihe: Proteus
Proteus -niminen peli julkaistiin tällä viikolla ja pelikriitikkomaailma kohahti. Kuten pelin sivuston pääsivultakin käy ilmi, monet pelijulkaisut ovat ylistäneet Proteusta muun muassa sen tunnelmasta ja tietynlaisesta rohkeudesta, mutta teos on herättänyt myös paljon keskustelua: onko se edes peli?
Gamasutran toimittaja käsittelee kohua sarkasmin keinoin seuraavasti:
"Tällä hetkellä ei ole lainkaan coolia sanoa, ettei nauttinut Proteuksesta tai edes vihjata siihen, että tämä ei ole yksi tämän hetken tärkeimpiä pelijulkaisuja. Tämä on kokemus ja se venyttää sen rajoja, mitä pelit voivat meille tarjota, ja sitä vastaan puhuminen tarkoittaa, ettet selvästikään pidä videopeleistä, piste."
Toimittaja itse piti rentouttavasta puolituntisesta Proteuksen maailmassa, mutta testihenkilönä toiminut tyttöystävä tylsistyi viiden minuutin jälkeen. Hänen mielestään ei ole kuitenkaan syytä nostaa pikkurilliä pystyyn, siemaista teetä, korjata monokkelia ja tuomita typeriksi niitä, jotka eivät siitä nauti.
Yksi Proteuksen tekijöistä, Ed Key, on nyt kirjoittanut vastineen, jossa hän kertoo oman näkökulmansa.
"En kutsu Proteusta antipeliksi tai epäpeliksi. Kutsun sitä peliksi, mutta tuskastuttaa tehdä koko ajan selväksi, että siinä ei ole selkeää haastetta tai 'voittamista'."
Myös mm. Sims- ja SimCity-pelejä on kutsuttu epäpeleiksi.
"Proteuksessa ei ole, eikä se edes pyri samanlaiseen monimutkaiseen järjestelmään kuin Simcity, mutta siinä on rakenteita. On vain 95-prosenttisesti vapaaehtoista haluaako osallistua niihin, eikä peli yleensä kerro sinulle mitenkään, jos niin teet. Tämä on tarkoituksellista."
Keskustelupalstat ja pelisivustojen kommenttipalstat ovat tulvillaan kinastelua aiheesta, mutta Key toteaa, että taustalla voi olla vieläkin periaatteellisempi kysymys - mikä on pelin määritelmä?
"Akateemisten keskustelujen ulkopuolella täsmällisen pelin määritelmän hakeminen vain kylvää vanhakantaisuutta ja puolustelua kulttuurissa, joka on jo tunnettu molemmista."
Milloin peli on enemmän taide-elämys kuin peli? Pitäisikö puhua vain digitaalisesta viihteestä?
Gamasutran toimittaja käsittelee kohua sarkasmin keinoin seuraavasti:
"Tällä hetkellä ei ole lainkaan coolia sanoa, ettei nauttinut Proteuksesta tai edes vihjata siihen, että tämä ei ole yksi tämän hetken tärkeimpiä pelijulkaisuja. Tämä on kokemus ja se venyttää sen rajoja, mitä pelit voivat meille tarjota, ja sitä vastaan puhuminen tarkoittaa, ettet selvästikään pidä videopeleistä, piste."
Toimittaja itse piti rentouttavasta puolituntisesta Proteuksen maailmassa, mutta testihenkilönä toiminut tyttöystävä tylsistyi viiden minuutin jälkeen. Hänen mielestään ei ole kuitenkaan syytä nostaa pikkurilliä pystyyn, siemaista teetä, korjata monokkelia ja tuomita typeriksi niitä, jotka eivät siitä nauti.
Yksi Proteuksen tekijöistä, Ed Key, on nyt kirjoittanut vastineen, jossa hän kertoo oman näkökulmansa.
"En kutsu Proteusta antipeliksi tai epäpeliksi. Kutsun sitä peliksi, mutta tuskastuttaa tehdä koko ajan selväksi, että siinä ei ole selkeää haastetta tai 'voittamista'."
Myös mm. Sims- ja SimCity-pelejä on kutsuttu epäpeleiksi.
"Proteuksessa ei ole, eikä se edes pyri samanlaiseen monimutkaiseen järjestelmään kuin Simcity, mutta siinä on rakenteita. On vain 95-prosenttisesti vapaaehtoista haluaako osallistua niihin, eikä peli yleensä kerro sinulle mitenkään, jos niin teet. Tämä on tarkoituksellista."
Keskustelupalstat ja pelisivustojen kommenttipalstat ovat tulvillaan kinastelua aiheesta, mutta Key toteaa, että taustalla voi olla vieläkin periaatteellisempi kysymys - mikä on pelin määritelmä?
"Akateemisten keskustelujen ulkopuolella täsmällisen pelin määritelmän hakeminen vain kylvää vanhakantaisuutta ja puolustelua kulttuurissa, joka on jo tunnettu molemmista."
Milloin peli on enemmän taide-elämys kuin peli? Pitäisikö puhua vain digitaalisesta viihteestä?
Keskustelut (9 viestiä)
03.02.2013 klo 16.03
peli = ajanvietteeksi harjoitettava määrämuotoinen ja -sääntöinen kilpailu tai leikki
leikki = mielihyvänsävyinen toiminta ilman hyötytarkoitusta, us. määrämuotoisena ja määräsääntöjä noudattavana
03.02.2013 klo 16.11 5
Rekisteröitynyt 17.03.2009
03.02.2013 klo 16.27 2
tietokonepeli = tietokoneella pelattava peli
peli = ajanvietteeksi harjoitettava määrämuotoinen ja -sääntöinen kilpailu tai leikki
leikki = mielihyvänsävyinen toiminta ilman hyötytarkoitusta, us. määrämuotoisena ja määräsääntöjä noudattavana
Peli viittaa kilpailumieliseen leikkiin. Pelissä täytyy olla jokin haaste, mutta onneksi elämässä pystyy löytämään haasteita ihan mistä vain. Peli voi haastaa ihmisessä mitä tahansa osa-aluetta logiikasta mielikuvitukseen.
http://www.youtube.com/watch?v=gWs_RKXkyu0
Tämä Proteus vaikuttaa kyllä aivan helvetinmoiselta hipsteröinniltä. Vaelellaan ympäriinsä ja ihaillaan groovyja värejä ja vilkkuvia sieniä, jotka sanovat pling-plong? 420 jne.
Sinänsä ihan mielenkiintoinen pohja, mutta maailma vaikuttaa detailittomalta, ja kunhan tuohon paratiisi-monoliitti -rytmiin kyllästyy, niin en näe mitään syytä jatkaa pelaamista. Saattaisi tämän eurolla tai kahdella tsekata, mutta 10 ekee? Plz.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
03.02.2013 klo 17.08 3
Eli mitä tässä pelissä pitää tehdä?
Meikästä on ihan hyvä et tulee näitä raja-aitojen kaatelijoita, turhan pitkään pelit ollu vähän yhdenlaisia. Nyt sit indieaallon mukana on tullu oikeasti ihan mielenkiintoisia kokeiluja.
03.02.2013 klo 17.18
Totta puhuaksi kokemus oli samalla tasolla jonkun 3D Markin kanssa. Nättejä maisemia, mutta itse peliä siinä ei sitten ollutkaan. Pelaaja ei pystynyt mitenkään olemaan vuorovaikutuksessa maailman kanssa, vaan käveli orjallisesti pelin alusta loppuun. Olo oli kuin jossain safaritourilla, katsoa saa muttei koskea.
03.02.2013 klo 17.22
Jahas, näköjään Steam on luokitellut tämän Proteuksen genreksi täysin samat kuin Dear Estherille, "Adventure, Indie, Casual". Että joo, eipähän tähänkään tarvitse vaivautua.
Rekisteröitynyt 22.11.2009
03.02.2013 klo 20.25 1
Kai tuota tuhannen pöllyssä pelaisi, mutta löysin juuri Antichamberin siihen tarkoitukseen.
Sitä suosittelen kaikille hämärän rajamailla kulkeville puzzle-narkkareille.
Rekisteröitynyt 04.09.2011
03.02.2013 klo 21.39
05.02.2013 klo 12.47