Maailmanennätys syntyi - moninpelissä 999 pelaajaa
Pari viikkoa sitten uutisoimme teknologiafirma MuchDifferentin kokeesta, jossa yrityksen PikkoServer-teknologia hyödyntäen pyritään saamaan tuhat pelaajaa samaan aikaan samaan FPS-peliin. Nyt tuo testi on tehty ja tavoitteeseen päästiin aivan melkein - maailmanennätykseksi muodostui hetkellinen 999 pelaajan sessio. Tasaisemmin pelissä pysyi 980 pelaajaa, mikä sekin on melkoinen suoritus. Aika näyttää, ottavatko isommat pelifirmat PikkoServer-tekniikan käyttöönsä.
Alla olevassa kuvassa on taltioituna tilanne, jossa toisessa joukkueessa on 500 pelaajaa ja toisessa 499.
Alla olevassa kuvassa on taltioituna tilanne, jossa toisessa joukkueessa on 500 pelaajaa ja toisessa 499.
Keskustelut (23 viestiä)
30.01.2012 klo 11.09
30.01.2012 klo 11.14
30.01.2012 klo 11.34
30.01.2012 klo 11.35
Tuossa näyttäisi olevan pelikuvaa, tiedä sitten kuinka monta pelaajaa pelissä kyseisellä hetkellä.
Hektisen näköistä touhua, ja parhaaksi äänestetty kommentti lyhentääkin ajatukseni mainiosti: "spawn and die:? the game"
Rekisteröitynyt 10.04.2007
30.01.2012 klo 11.37
Montako pelaajaa kerralla ei kuitenkaan liene niin tärkeä kysymys kuin se, että oliko peli oikeasti pelattava? On ihan turha puhua tuhannesta pelaajasta, mikäli ei samalla keskustele pelattavuudesta. Miten pelaajien määrä (ruudulla) vaikutti vasteaikoihin, ruudunpäivitykseen sekä muihin FPS-kokemukselle oleellisin pelillisiin seikkoihin? Entä kuinka monta pelaajaa voi kerääntyä "pienelle" alueelle ennen kuin palvelin sanoo itsensä irti?
http://www.youtube.com/watch?v=JNN_J0g5fmQ
Hyvin näyttää serveri pyörivän. Clientin FPS on myös täysin irrelevantti seikka tätä testiä ajatellen. Jos luet dokumentaatiota serveristä niin saat myös vastauksen tohon vikaan kysymykseen ;)
Ja tarkoituksena ei myöskään ollut pelkästään hankkia joku guinness palkinto, vaan lähinnä mainostaa että "hei, meidän middleware toimii, ostakaa".
Rekisteröitynyt 27.11.2008
30.01.2012 klo 12.23
30.01.2012 klo 12.37
muuten tämä kyllä muutti omankin mielipiteeni. ehkäpä sellaiset massiiviset 500 vs 500 taistelut eivät olekaan kovin hienoja ja tarpeellisia. jos kenttää suurennetaan niin sitten on taas saman tekevää onko 10 vai 1000 kun suhde säilyy
30.01.2012 klo 14.19
On kyllä vielä matkaa tähän määrään...
30.01.2012 klo 14.39
http://www.youtube.com/watch?v=xTIWnCgFay4&feature=relate
On kyllä vielä matkaa tähän määrään...
Musta 999 on enemmän kuin 899...
Rekisteröitynyt 04.09.2011
30.01.2012 klo 15.11
Ihan mukava sessio oli. Ilmoittivat muutamaa tuntia ennen sähköpostiin. Ensiksi ihmiset veivät mielin määrin. Sitten muuttivat tasapainotusta ja koneet teurastivat ihmiset bunkkereihinsa heti spawnättyään, josta ne eivät voineet ees ampua takaisin. Olennaista tässä ei ollut balanssi, vaan tekniikka, jolla saadaan tehtyä isoja nettipelejä jatkossa.
30.01.2012 klo 15.42
30.01.2012 klo 17.17
Koska tulee 1000 yhtäaikaisen pelaajan autopeli! Olis kohtuullisesti hässäkkää radalla. Romuralli?
Aidoilla fysiikoilla joten siitä tulee vaan sellainen kasa jossa mikään ei liiku.
Tämä miljoonan pelaajan unelma on ihan turhaa hypetystä. Ei se olisi ollenkaan niin hienoa niinkuin tuokin video näyttää. Ehkä tuo kaaos on hauskaa ensimmäiset 5 minuuttia mutta ei pysty kuvittelemaan pelaavansa edes sataa tuntia tuollaista hallitsematonta kaaosta. Videonkin paras osuus oli kommentit, ehkä niihin 16 pelaajan CODeihinkin pitäisi päästää 900 kommentoijaa katselemaan ja spammaamaan ruudulle niin saataisiin kaikki hauskuus
Rekisteröitynyt 10.04.2007
30.01.2012 klo 18.24
30.01.2012 klo 20.39
Rekisteröitynyt 10.04.2007
30.01.2012 klo 21.10
Koska tulee 1000 yhtäaikaisen pelaajan autopeli! Olis kohtuullisesti hässäkkää radalla. Romuralli?
Aidoilla fysiikoilla joten siitä tulee vaan sellainen kasa jossa mikään ei liiku.
Tämä miljoonan pelaajan unelma on ihan turhaa hypetystä. Ei se olisi ollenkaan niin hienoa niinkuin tuokin video näyttää. Ehkä tuo kaaos on hauskaa ensimmäiset 5 minuuttia mutta ei pysty kuvittelemaan pelaavansa edes sataa tuntia tuollaista hallitsematonta kaaosta. Videonkin paras osuus oli kommentit, ehkä niihin 16 pelaajan CODeihinkin pitäisi päästää 900 kommentoijaa katselemaan ja spammaamaan ruudulle niin saataisiin kaikki hauskuus
Teknologiademo, tajuatko mikä se on. Tämä pelin kenttä on ns. pahin mahdollinen tapaus mitä voi moninpelissä käydä serverin kannalta, kaikki näkee lähes kaikki pelaajat jolloin pelin tila täytyy replikoida todella isolle määrälle clienttejä.
Pointtini on että tuo "kaaos" on täysin irrelevantti asia. Pelin voit tehdä minkälaiseksi tahansa haluat, mutta jos on olemassa mahdollisuus että satoja pelaajia voi sotia toisiaan vastaan niin olisi ihan kiva että serveri ei kaatuisi samalla. Vähän kuten miten Evelle käy isoissa operaatioissa.
30.01.2012 klo 22.10
http://www.youtube.com/watch?v=xTIWnCgFay4&feature=relate
On kyllä vielä matkaa tähän määrään...
Musta 999 on enemmän kuin 899...
Minusta 2622 on enemmän kuin 999...
Rekisteröitynyt 04.09.2011
30.01.2012 klo 23.40
http://www.youtube.com/watch?v=xTIWnCgFay4&feature=relate
On kyllä vielä matkaa tähän määrään...
Musta 999 on enemmän kuin 899...
Minusta 2622 on enemmän kuin 999...
Mistä lähtien Minecraft on ollut fps? Kyse oli siis fps-pelien ennätyksestä. On MMOPRG-peleissäkin ollut yli tuhat, eri asia, miten hyvin servut kestää yleensä noita.
31.01.2012 klo 00.45
Koska tulee 1000 yhtäaikaisen pelaajan autopeli! Olis kohtuullisesti hässäkkää radalla. Romuralli?
Aidoilla fysiikoilla joten siitä tulee vaan sellainen kasa jossa mikään ei liiku.
Tämä miljoonan pelaajan unelma on ihan turhaa hypetystä. Ei se olisi ollenkaan niin hienoa niinkuin tuokin video näyttää. Ehkä tuo kaaos on hauskaa ensimmäiset 5 minuuttia mutta ei pysty kuvittelemaan pelaavansa edes sataa tuntia tuollaista hallitsematonta kaaosta. Videonkin paras osuus oli kommentit, ehkä niihin 16 pelaajan CODeihinkin pitäisi päästää 900 kommentoijaa katselemaan ja spammaamaan ruudulle niin saataisiin kaikki hauskuus
Teknologiademo, tajuatko mikä se on. Tämä pelin kenttä on ns. pahin mahdollinen tapaus mitä voi moninpelissä käydä serverin kannalta, kaikki näkee lähes kaikki pelaajat jolloin pelin tila täytyy replikoida todella isolle määrälle clienttejä.
Pointtini on että tuo "kaaos" on täysin irrelevantti asia. Pelin voit tehdä minkälaiseksi tahansa haluat, mutta jos on olemassa mahdollisuus että satoja pelaajia voi sotia toisiaan vastaan niin olisi ihan kiva että serveri ei kaatuisi samalla. Vähän kuten miten Evelle käy isoissa operaatioissa.
Kyllä todellakin tämä oli hieno juttu,ehkä jossain vaiheessa pääsen viimein pelaamaan peliä jossa Normandian maihinnousu tapahtuu realistisesti, kun tämän hetken fps:ssä on yleensä parikymmentä pelaajaa vastakkain. Saa nähdä mitä hienoja pelikokemuksia tulevaisuus meille tuo!
Rekisteröitynyt 15.11.2011
31.01.2012 klo 06.48
http://www.youtube.com/watch?v=xTIWnCgFay4&feature=relate
On kyllä vielä matkaa tähän määrään...
Musta 999 on enemmän kuin 899...
Minusta 2622 on enemmän kuin 999...
Mistä lähtien Minecraft on ollut fps? Kyse oli siis fps-pelien ennätyksestä. On MMOPRG-peleissäkin ollut yli tuhat, eri asia, miten hyvin servut kestää yleensä noita.
Minecraft on kuvattu ensimmäisestä persoonasta, jotenka se on hyvin verrattavissa FPS:iin. Tosin... kun Minecraft ei ole niitä tehoja vieviä pelejä... niin eipä siihen vertaaminen mitään järkevää ole, kun Minecraftissä et koskaan tule näkemään edes 100 000 polygonia kerralla.
31.01.2012 klo 11.11
http://www.youtube.com/watch?v=xTIWnCgFay4&feature=relate
On kyllä vielä matkaa tähän määrään...
Musta 999 on enemmän kuin 899...
Minusta 2622 on enemmän kuin 999...
Mistä lähtien Minecraft on ollut fps? Kyse oli siis fps-pelien ennätyksestä. On MMOPRG-peleissäkin ollut yli tuhat, eri asia, miten hyvin servut kestää yleensä noita.
Minecraft on kuvattu ensimmäisestä persoonasta, jotenka se on hyvin verrattavissa FPS:iin. Tosin... kun Minecraft ei ole niitä tehoja vieviä pelejä... niin eipä siihen vertaaminen mitään järkevää ole, kun Minecraftissä et koskaan tule näkemään edes 100 000 polygonia kerralla.
Sama kun vertaisi real-time strategya ja turn-based strategya. Niin samanlaisia, mutta silti niin erilaisia.
Rekisteröitynyt 13.10.2009
31.01.2012 klo 16.53
Rekisteröitynyt 20.12.2010
31.01.2012 klo 17.22
Rekisteröitynyt 28.07.2009
04.02.2012 klo 21.40