Tuorein sisältö

Maailmanennätys syntyi - moninpelissä 999 pelaajaa

30.01.2012 klo 11.00 | Luettu: 24720 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Pari viikkoa sitten uutisoimme teknologiafirma MuchDifferentin kokeesta, jossa yrityksen PikkoServer-teknologia hyödyntäen pyritään saamaan tuhat pelaajaa samaan aikaan samaan FPS-peliin. Nyt tuo testi on tehty ja tavoitteeseen päästiin aivan melkein - maailmanennätykseksi muodostui hetkellinen 999 pelaajan sessio. Tasaisemmin pelissä pysyi 980 pelaajaa, mikä sekin on melkoinen suoritus. Aika näyttää, ottavatko isommat pelifirmat PikkoServer-tekniikan käyttöönsä.

Alla olevassa kuvassa on taltioituna tilanne, jossa toisessa joukkueessa on 500 pelaajaa ja toisessa 499.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Listasunnuntaissa mu... Taiwanilaisanimaatio... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (23 viestiä)

4vs3

30.01.2012 klo 11.09

lol miten epätasapainoiset tiimit
lainaa
Crudus

30.01.2012 klo 11.14

Montako pelaajaa kerralla ei kuitenkaan liene niin tärkeä kysymys kuin se, että oliko peli oikeasti pelattava? On ihan turha puhua tuhannesta pelaajasta, mikäli ei samalla keskustele pelattavuudesta. Miten pelaajien määrä (ruudulla) vaikutti vasteaikoihin, ruudunpäivitykseen sekä muihin FPS-kokemukselle oleellisin pelillisiin seikkoihin? Entä kuinka monta pelaajaa voi kerääntyä "pienelle" alueelle ennen kuin palvelin sanoo itsensä irti?
lainaa
Nakitmuussilla

30.01.2012 klo 11.34

Siis tämähän tehtiin vain maailmanennätys mielessä. Tuskin oli paljon pelattava joo mutta juuri ja juuria sen verran että saivat ennätyksen tehtyä.
lainaa
mrrightclick

30.01.2012 klo 11.35

http://www.youtube.com/watch?v=C_UebbnfLIM

Tuossa näyttäisi olevan pelikuvaa, tiedä sitten kuinka monta pelaajaa pelissä kyseisellä hetkellä.

Hektisen näköistä touhua, ja parhaaksi äänestetty kommentti lyhentääkin ajatukseni mainiosti: "spawn and die:? the game"
lainaa
Mopez

Rekisteröitynyt 10.04.2007

30.01.2012 klo 11.37

Crudus kirjoitti:
Montako pelaajaa kerralla ei kuitenkaan liene niin tärkeä kysymys kuin se, että oliko peli oikeasti pelattava? On ihan turha puhua tuhannesta pelaajasta, mikäli ei samalla keskustele pelattavuudesta. Miten pelaajien määrä (ruudulla) vaikutti vasteaikoihin, ruudunpäivitykseen sekä muihin FPS-kokemukselle oleellisin pelillisiin seikkoihin? Entä kuinka monta pelaajaa voi kerääntyä "pienelle" alueelle ennen kuin palvelin sanoo itsensä irti?


http://www.youtube.com/watch?v=JNN_J0g5fmQ

Hyvin näyttää serveri pyörivän. Clientin FPS on myös täysin irrelevantti seikka tätä testiä ajatellen. Jos luet dokumentaatiota serveristä niin saat myös vastauksen tohon vikaan kysymykseen ;)


Ja tarkoituksena ei myöskään ollut pelkästään hankkia joku guinness palkinto, vaan lähinnä mainostaa että "hei, meidän middleware toimii, ostakaa".
lainaa
Winder

Rekisteröitynyt 27.11.2008

30.01.2012 klo 12.23

Oli itse asiassa aikas hauska peli, sääli että servereillä tuli kyllä selvästi rajat vastaan ja alussa ilmeni kaatuilua. Meno oli kyllä massiivista!
lainaa
lolwutcssdamnkillgam

30.01.2012 klo 12.37

jeps kyllä nuo kommentit oli pelin parasta antia

muuten tämä kyllä muutti omankin mielipiteeni. ehkäpä sellaiset massiiviset 500 vs 500 taistelut eivät olekaan kovin hienoja ja tarpeellisia. jos kenttää suurennetaan niin sitten on taas saman tekevää onko 10 vai 1000 kun suhde säilyy
lainaa
muid

30.01.2012 klo 14.19

http://www.youtube.com/watch?v=xTIWnCgFay4&feature=relate

On kyllä vielä matkaa tähän määrään...
lainaa
Raipe

30.01.2012 klo 14.39

muid kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=xTIWnCgFay4&feature=relate

On kyllä vielä matkaa tähän määrään...


Musta 999 on enemmän kuin 899...
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

30.01.2012 klo 15.11

Olin itse mukana. Olenkion sitten maailmaennätysmies =D.
Ihan mukava sessio oli. Ilmoittivat muutamaa tuntia ennen sähköpostiin. Ensiksi ihmiset veivät mielin määrin. Sitten muuttivat tasapainotusta ja koneet teurastivat ihmiset bunkkereihinsa heti spawnättyään, josta ne eivät voineet ees ampua takaisin. Olennaista tässä ei ollut balanssi, vaan tekniikka, jolla saadaan tehtyä isoja nettipelejä jatkossa.
lainaa
Derby

30.01.2012 klo 15.42

Koska tulee 1000 yhtäaikaisen pelaajan autopeli! Olis kohtuullisesti hässäkkää radalla. Romuralli?
lainaa
Itsover90000000000

30.01.2012 klo 17.17

Derby kirjoitti:
Koska tulee 1000 yhtäaikaisen pelaajan autopeli! Olis kohtuullisesti hässäkkää radalla. Romuralli?


Aidoilla fysiikoilla joten siitä tulee vaan sellainen kasa jossa mikään ei liiku.

Tämä miljoonan pelaajan unelma on ihan turhaa hypetystä. Ei se olisi ollenkaan niin hienoa niinkuin tuokin video näyttää. Ehkä tuo kaaos on hauskaa ensimmäiset 5 minuuttia mutta ei pysty kuvittelemaan pelaavansa edes sataa tuntia tuollaista hallitsematonta kaaosta. Videonkin paras osuus oli kommentit, ehkä niihin 16 pelaajan CODeihinkin pitäisi päästää 900 kommentoijaa katselemaan ja spammaamaan ruudulle niin saataisiin kaikki hauskuus
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

30.01.2012 klo 18.24

Just tuli viikonloppuna taas MAGitettua 256:n pelaajan peleissä, jossa samalla puolella päälle 30 suomalaista. Harmi eytei vastaavia pelejä löydy. Ehkä MAG 2 sitte....
lainaa
KatsomoTotal

30.01.2012 klo 20.39

1000 pelaajalla syntyis realistinen Veikkausliiga-peli. 22 pelaa ja loput on katsomossa.
lainaa
Mopez

Rekisteröitynyt 10.04.2007

30.01.2012 klo 21.10

Itsover90000000000 kirjoitti:
Derby kirjoitti:
Koska tulee 1000 yhtäaikaisen pelaajan autopeli! Olis kohtuullisesti hässäkkää radalla. Romuralli?


Aidoilla fysiikoilla joten siitä tulee vaan sellainen kasa jossa mikään ei liiku.

Tämä miljoonan pelaajan unelma on ihan turhaa hypetystä. Ei se olisi ollenkaan niin hienoa niinkuin tuokin video näyttää. Ehkä tuo kaaos on hauskaa ensimmäiset 5 minuuttia mutta ei pysty kuvittelemaan pelaavansa edes sataa tuntia tuollaista hallitsematonta kaaosta. Videonkin paras osuus oli kommentit, ehkä niihin 16 pelaajan CODeihinkin pitäisi päästää 900 kommentoijaa katselemaan ja spammaamaan ruudulle niin saataisiin kaikki hauskuus


Teknologiademo, tajuatko mikä se on. Tämä pelin kenttä on ns. pahin mahdollinen tapaus mitä voi moninpelissä käydä serverin kannalta, kaikki näkee lähes kaikki pelaajat jolloin pelin tila täytyy replikoida todella isolle määrälle clienttejä.
Pointtini on että tuo "kaaos" on täysin irrelevantti asia. Pelin voit tehdä minkälaiseksi tahansa haluat, mutta jos on olemassa mahdollisuus että satoja pelaajia voi sotia toisiaan vastaan niin olisi ihan kiva että serveri ei kaatuisi samalla. Vähän kuten miten Evelle käy isoissa operaatioissa.
lainaa
muid

30.01.2012 klo 22.10

Raipe kirjoitti:
muid kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=xTIWnCgFay4&feature=relate

On kyllä vielä matkaa tähän määrään...


Musta 999 on enemmän kuin 899...


Minusta 2622 on enemmän kuin 999...
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

30.01.2012 klo 23.40

muid kirjoitti:
Raipe kirjoitti:
muid kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=xTIWnCgFay4&feature=relate

On kyllä vielä matkaa tähän määrään...


Musta 999 on enemmän kuin 899...


Minusta 2622 on enemmän kuin 999...

Mistä lähtien Minecraft on ollut fps? Kyse oli siis fps-pelien ennätyksestä. On MMOPRG-peleissäkin ollut yli tuhat, eri asia, miten hyvin servut kestää yleensä noita.
lainaa
Tompsimondi

31.01.2012 klo 00.45

Mopez kirjoitti:
Itsover90000000000 kirjoitti:
Derby kirjoitti:
Koska tulee 1000 yhtäaikaisen pelaajan autopeli! Olis kohtuullisesti hässäkkää radalla. Romuralli?


Aidoilla fysiikoilla joten siitä tulee vaan sellainen kasa jossa mikään ei liiku.

Tämä miljoonan pelaajan unelma on ihan turhaa hypetystä. Ei se olisi ollenkaan niin hienoa niinkuin tuokin video näyttää. Ehkä tuo kaaos on hauskaa ensimmäiset 5 minuuttia mutta ei pysty kuvittelemaan pelaavansa edes sataa tuntia tuollaista hallitsematonta kaaosta. Videonkin paras osuus oli kommentit, ehkä niihin 16 pelaajan CODeihinkin pitäisi päästää 900 kommentoijaa katselemaan ja spammaamaan ruudulle niin saataisiin kaikki hauskuus


Teknologiademo, tajuatko mikä se on. Tämä pelin kenttä on ns. pahin mahdollinen tapaus mitä voi moninpelissä käydä serverin kannalta, kaikki näkee lähes kaikki pelaajat jolloin pelin tila täytyy replikoida todella isolle määrälle clienttejä.
Pointtini on että tuo "kaaos" on täysin irrelevantti asia. Pelin voit tehdä minkälaiseksi tahansa haluat, mutta jos on olemassa mahdollisuus että satoja pelaajia voi sotia toisiaan vastaan niin olisi ihan kiva että serveri ei kaatuisi samalla. Vähän kuten miten Evelle käy isoissa operaatioissa.


Kyllä todellakin tämä oli hieno juttu,ehkä jossain vaiheessa pääsen viimein pelaamaan peliä jossa Normandian maihinnousu tapahtuu realistisesti, kun tämän hetken fps:ssä on yleensä parikymmentä pelaajaa vastakkain. Saa nähdä mitä hienoja pelikokemuksia tulevaisuus meille tuo!
lainaa
Uppmas

Rekisteröitynyt 15.11.2011

31.01.2012 klo 06.48

Lichi kirjoitti:
muid kirjoitti:
Raipe kirjoitti:
muid kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=xTIWnCgFay4&feature=relate

On kyllä vielä matkaa tähän määrään...


Musta 999 on enemmän kuin 899...


Minusta 2622 on enemmän kuin 999...

Mistä lähtien Minecraft on ollut fps? Kyse oli siis fps-pelien ennätyksestä. On MMOPRG-peleissäkin ollut yli tuhat, eri asia, miten hyvin servut kestää yleensä noita.


Minecraft on kuvattu ensimmäisestä persoonasta, jotenka se on hyvin verrattavissa FPS:iin. Tosin... kun Minecraft ei ole niitä tehoja vieviä pelejä... niin eipä siihen vertaaminen mitään järkevää ole, kun Minecraftissä et koskaan tule näkemään edes 100 000 polygonia kerralla.
lainaa
RandomEsa

31.01.2012 klo 11.11

Uppmas kirjoitti:
Lichi kirjoitti:
muid kirjoitti:
Raipe kirjoitti:
muid kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=xTIWnCgFay4&feature=relate

On kyllä vielä matkaa tähän määrään...


Musta 999 on enemmän kuin 899...


Minusta 2622 on enemmän kuin 999...

Mistä lähtien Minecraft on ollut fps? Kyse oli siis fps-pelien ennätyksestä. On MMOPRG-peleissäkin ollut yli tuhat, eri asia, miten hyvin servut kestää yleensä noita.


Minecraft on kuvattu ensimmäisestä persoonasta, jotenka se on hyvin verrattavissa FPS:iin. Tosin... kun Minecraft ei ole niitä tehoja vieviä pelejä... niin eipä siihen vertaaminen mitään järkevää ole, kun Minecraftissä et koskaan tule näkemään edes 100 000 polygonia kerralla.


Sama kun vertaisi real-time strategya ja turn-based strategya. Niin samanlaisia, mutta silti niin erilaisia.
lainaa
xCryonic

Rekisteröitynyt 13.10.2009

31.01.2012 klo 16.53

Olis ollu 1000 jos olisin muistanu mennä pelaamaan :P
lainaa
Talmunen

Rekisteröitynyt 20.12.2010

31.01.2012 klo 17.22

Wowissa on huomattavasti enemmän
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

04.02.2012 klo 21.40

V2.fi-toimitus on unohtanut mainita, että tämä tehtiin Unity3D:tä käyttäen! :/
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova