Tuorein sisältö

Quantic Dream: käytetyt Heavy Rain -pelit veivät meiltä 10 miljoonaa

12.09.2011 klo 15.03 | Luettu: 31151 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Siitä, kuinka käytettyjen pelien myynti vaikuttaa pelintekijöiden rahapussiin on ollut viime vuosina paljon polemiikkia ja monet julkaisijat ovatkin kehitelleet kikkoja saadakseen osan tästä siivusta. VG247 kertoo Heavy Rain -pelin tekijöiden ilmaisseen, että he ovat menettäneet 5-10 miljoonaa euroa sen vuoksi, että Heavy Rainia on ostettu niin paljon käytettynä, eikä uutena. Tähän päästiin siitä laskutoimituksesta, että pelissä on ansainnut trophyja ainakin 3 miljoonaa pelaajaa, mutta peliä on myyty vain 2 miljoonaa kappaletta. Miljoonan pelin myynnistä olisi lohjennut tekijöille tuo mainittu summa.

Quantic Dream asettaa osan vastuusta myös talousahdingolle - ihmiset ostivat pelinsä mielummin käytettynä. Studion laskutoimitusta voi tosin kritisoida monelta kantilta: olisivatko jotkut niistä miljoonasta pelaajasta ostaneet peliä sitten lainkaan, ellei sitä olisi ollut halvemmalla saatavana?




V2.fi | Manu Pärssinen
< Skyrimissä voi pelat... NHL 12:ssa voi pelat... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (35 viestiä)

HMMM

12.09.2011 klo 15.17

jaa-a, meidän perheessä on kolme ihmistä jotka käyttävän pleikkaria. Olisi ollut hullua ostaa jokaiselle oma Heavy Rain, joten tietenkin samalta levyltä pelasimme kaikki. Sen pitäisi pystyä miinustamaan pois
lainaa
lollero

12.09.2011 klo 15.18

Ehkä olisi aika katsoa peiliin ja miettiä sopivaa hintaa pelille. Harvempia pelejä jaksaa ostaa täyteen hintaan muutenkaan ja jos hinnat eivät vuodessa halpene yhtään, niin ehkä on parempi olla ympäristöystävällinen ja ostaa käytetty.
lainaa
tollojakaikkialla

12.09.2011 klo 15.36 1 tykkää tästä

Paljonkohan autotehtaat ovat tuolla järkevällä laskutavalla menettäneet?
lainaa
jounihat

12.09.2011 klo 15.43

Aivan kertakaikkiaan mahtava peli, mutta kaikki fyysisesti myytävä täytyy pystyä myymään eteenpäin. Lisäksi tuo laskutapa ei kestä edes himmeää energiansäästölampun valoa.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

12.09.2011 klo 15.47

Todellinen luku lienee murto-osa tuosta. Kuten uutisessakin mainittiin, niin todennäköisesti aika moni olisi jättänyt pelin ostamatta, ellei olisi saanut sitä halvalla käytettynä. Lisäksi tuossa laskutoimituksessa ei ole tippaakaan mietitty sitä, että useassa taloudessa samalla laitteella voi olla useita pelaajia, joilla on oma käyttäjätilinsä. Moni myös lainailee pelejä sukulaisten ja tuttujen kesken.
lainaa
jooo

12.09.2011 klo 15.48

No onpas turha lasku. Ostin pelin uutena ja sitä on pelattu samalla konsolilla neljällä eri tunnuksella, enkä varmasti ole ainoa joka näin on tehnyt.
lainaa
asdf

12.09.2011 klo 16.03

Tavaroita myydään yleensäkkin eteen päin eikä niistä alkuperäinen omistaja mitään hyödy. Peleissä kyllä saattaa käytetty peli toimia hyvänä mainoksena, jos vaikka se jatko-osa tulisi ostettua sitten uutena.
Ja pitäisiköhän noita pelejä alkaa roskikseen sitten heittämään kun alkaa hyllyt vääränä olemaan "kertakäyttöisiä" pelejä?
lainaa
Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

12.09.2011 klo 16.06

Miksi asiasta vedetään herne nenään vain pelialalla? Eikä edes laitevalmistajat valita käytettyjen konsolien myynnistä, ainoastaan pelien tekijät.

Hassua, ettei vielä ole keksitty tapoja estää kirjojen, musiikin, elokuvien (pl. vain digitaalisessa muodossa olevat sekä käytetyt elokuvaliput) tai muun viihteen/taiteen uudelleen myyminen. Ja jos peliala keksisi tehokkaan tavan, jolla estää käytettyjen pelien myyminen, leviäisiköhän se myös muuhun viihteeseen? Kirjassa sormenjälkitunnistin, auki saa vain alkuperäinen omistaja, käytettyjen ostajien pitää ostaa oma avain jälkikäteen? Cd-levy, jota voi kuunnella ainoastaan soittimella, johon se on ensimmäisenä isketty? Elokuvalafkat eivät enää tuo leffoja dvd:lle/blu-raylle, kaikki on pakko katsoa elokuvateattereissa?
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

12.09.2011 klo 16.11 1 tykkää tästä

Tää keskustelu on ihan absurdia näiden yksinpelien kohdalla. En voi myydä Steam-pelejäni, mutta olisin voinut tehdä valinnan, etten osta niitä Steamista. Tuollanen ajattelu, että käytetyn myynti on poissa myyjältä on ihan typerää ellei se tuote todellisuudessa sijaitse jossain muualla. Eli siis ostetaan lähinnä klientti tjsp. jolla päästään sitten käsiksi jossakin muualla olevaan tavaraan(esim. mmorpit)
lainaa
Hmm

12.09.2011 klo 16.19

"olisivatko jotkut niistä miljoonasta pelaajasta ostaneet peliä sitten lainkaan"

No aivan varmasti olisivat. Eivät ehkä kaikki mutta osa ainakin. Absurdia väittää muuta. Haluja kerran on pelata peliä niin hieman korkeampi hinta ei varmasti olisi liian suuri kynnys kaikille jättää kokonaan ostamatta.
lainaa
kuraa

12.09.2011 klo 16.19

Heavy Rain ei ollut edes peli, vaan surkea B-luokan animaatioelokuva.
lainaa
Hemuli

12.09.2011 klo 16.21

On muuten todella hyvä peli tuo Heavy Rain. Tuli pelattua helmikuussa 2010 läpi parissa päivässä ja lainattua sitten kahdelle tutulle sen läpipelaamisen jälkeen. Muuten olisi jäänyt heiltä välistä.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

12.09.2011 klo 16.39

HMMM kirjoitti:
jaa-a, meidän perheessä on kolme ihmistä jotka käyttävän pleikkaria. Olisi ollut hullua ostaa jokaiselle oma Heavy Rain, joten tietenkin samalta levyltä pelasimme kaikki. Sen pitäisi pystyä miinustamaan pois


Näin juuri. Eiköhän useimmissa perheissä pelaa samoja pelejä ainakin kaksi eri ihmistä eri PSN-tunnuksilla, joten Quantic Dreamin laskukaavat ovat kyllä nyt vähän feilanneet...
lainaa
Tingle

Rekisteröitynyt 19.04.2007

12.09.2011 klo 16.52

Hmm kirjoitti:
"olisivatko jotkut niistä miljoonasta pelaajasta ostaneet peliä sitten lainkaan"

No aivan varmasti olisivat. Eivät ehkä kaikki mutta osa ainakin. Absurdia väittää muuta. Haluja kerran on pelata peliä niin hieman korkeampi hinta ei varmasti olisi liian suuri kynnys kaikille jättää kokonaan ostamatta.


No sitten heistä suurin osa varmasti osti pelin heti julkaisussa kun käytettynäkään ei saanut.
lainaa
Jestas

12.09.2011 klo 17.35

Heavy Rainin jälleenpeluuarvo oli aikalailla nolla, joten ei mikään ihme että niitä on myyty eteenpäin. Jos tällaiset asiat pitävät hereillä öisin, niin olisi ehkä kannattanut miettiä ennen pelin tekemistä, onko järkevää tehdä kertakäyttöistä interaktiivista elokuvaa. Ja jos ostan jonkin tuotteen omistukseeni, oli se sitten peli tai mikä tahansa, niin tasan tarkkaan teen sille mitä ikinä lystään - mukaanlukien myyn eteenpäin. Ei kai tässä voi olla edes ahneimmille pukuapinoille mitään epäselvää? Jotain rajaa, maailma hukkuu p#skaan ja kierrätystä pitäisi kannustaa, ei yrittää vaikeuttaa kaikin keinoin. Ja kuten musiikkia ja kaikkea muuta taidetta, eikös pelejäkin tehdä rakkaudesta, ei rahasta?;)
lainaa
Betrunken

Rekisteröitynyt 20.02.2010

12.09.2011 klo 18.09

tagman kirjoitti:
Todellinen luku lienee murto-osa tuosta. Kuten uutisessakin mainittiin, niin todennäköisesti aika moni olisi jättänyt pelin ostamatta, ellei olisi saanut sitä halvalla käytettynä.


No kuitenkin jokuhan sen pelin on _uutena_ ostanut ja myynnyt käytettynä, loppupelissä pelintekijä saanut rahansa vaikka peli myytäiskin 10x eteenpäin.. alkaa vain raha ahneus haisemaan tässäkin

Mekin kaveri porukassa emme osta laiskaan samoja pelejä vaan lainailemme toisilemme jne jne

p.s: Pelihän oli vuoden 10 mielenkiintoisin kokemus
lainaa
Asd

12.09.2011 klo 18.13

Arcane kirjoitti:
Miksi asiasta vedetään herne nenään vain pelialalla? Eikä edes laitevalmistajat valita käytettyjen konsolien myynnistä, ainoastaan pelien tekijät.


Koska peliteollisuus on joutunut jo taistelemaan piratismia vastaan samoin menetelmin ja perusteluin. Käytettyjen pelien myyntihän on pahempaa kun piratismi; peli on sen verran kiinnostava että siitä ollaan valmiina maksamaan rahaa ja tosin kun piratismissa kukaan ei lähde ostamaan samaa peliä uudestaan.

Nykyisinhän tuota yritetään rajoittaa nettipelikoodeilla ja pelin mukana tulevilla dlc-kupongeilla. Kunhan saadaan uusi konsolisukupolvi liikkeelle niin veikkaan että konsolipuolikin siirtyy pelien ostamisesta pelilisenssejen ostoon - itse peli voidaan joko ladata netistä tai asentaa levyltä, vähän niinkun steam toimii nyt. Tätä voidaan sitten iloisesti markkinoida siirtymänä tulevaisuuden nettiaikakauteen.

Jestas kirjoitti:
Ja kuten musiikkia ja kaikkea muuta taidetta, eikös pelejäkin tehdä rakkaudesta, ei rahasta?;)

Rakkaus ei maksa asuntolainaa eikä anna osinkoa osakkeenomistajille. Emme me missään kommunismissa elä.
lainaa
Trallior

12.09.2011 klo 18.52

tagman kirjoitti:
Kuten uutisessakin mainittiin, niin todennäköisesti aika moni olisi jättänyt pelin ostamatta, ellei olisi saanut sitä halvalla käytettynä.


Mutta he olivat kuitenkin valmiita maksamaan pelistä. Voisihan sitä samaa tarjota alennettuna myöhemmin. Tuossa pahasti demonisoidussa piratismissahan ihmiset saattavat ladata esimerkiksi duke nukemin vain sen takia että näkevät itse kuinka huono se on, jos mahdollisuutta ei olisi niin se ei lisäisi myyntiä. Myöskin pelin käytettynä ostava ei tietenkään osta samaa peliä uudestaan, mutta piraatti saattaa ladata pelin esimerkiksi kokeillakseen sitä tai tarkistaakseen kuinka hyvin se toimii omalla tietokoneella.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

12.09.2011 klo 19.07

Trallior kirjoitti:
tagman kirjoitti:
Kuten uutisessakin mainittiin, niin todennäköisesti aika moni olisi jättänyt pelin ostamatta, ellei olisi saanut sitä halvalla käytettynä.

Mutta he olivat kuitenkin valmiita maksamaan pelistä. Voisihan sitä samaa tarjota alennettuna myöhemmin.

He ovat valmiita maksamaan pelistä, muttei täyttä hintaa. Toki pelin hinta tippuu ajanmittaa, mutta peli on kiinnostavimmillaan silloin kun se on tuore ja halpa hinta laskee kynnystä hankkia peli.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

12.09.2011 klo 19.18

tollojakaikkialla kirjoitti:
Paljonkohan autotehtaat ovat tuolla järkevällä laskutavalla menettäneet?


Tuskin mitään. Varaosia myydään melkoiset määrät vanhoihiin autoihin.
lainaa
Jestas

12.09.2011 klo 19.21

"Rakkaus ei maksa asuntolainaa eikä anna osinkoa osakkeenomistajille. Emme me missään kommunismissa elä."

Se oli sarkasmia. Tosin muusikkona näen ko. argumenttia käytettävän ihan tosissaankin varsin usein piratismia ja nettilatausta puollettaessa, joten jos sille tielle lähdetään, niin miksipä sama ei pätisi esim. pelialaan ihan samalla lailla?;) Tosin itse olen sitä mieltä, että ilman muuta tekijöille kuuluu tuotoksestaan maksaa korvausta (oli se sitten peli, levy tai leffa), kuten kaikille muillekin ammatinharjoittajille. Kunhan provosoin;)
lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

12.09.2011 klo 19.30

Eikö nämä apinat voi laittaa tuotteitaan suoraan sähköisesti ladattaviksi. Sitten itkettäisiin, kun peli ei myy. Ja porukka ei nimenomaan sen takia osta peliä, ettei sitä voi myydä eteenpäin. +-0

Itselläni menee pelien osto käytettynä aika 50-50. Tosin viimeiset 6 peliä ostin uutena.
lainaa
Polttis

12.09.2011 klo 20.26

Protec kirjoitti:
tollojakaikkialla kirjoitti:
Paljonkohan autotehtaat ovat tuolla järkevällä laskutavalla menettäneet?


Tuskin mitään. Varaosia myydään melkoiset määrät vanhoihiin autoihin.


Tuskin 100 %:sti merkkiosia ja tuskin riittävästi, että korvattaisiin uuden auton hinta jokaisen käytettynä myydyn osalta. Eiköhän tässä oo tullu autoteollisuudelle miljardien tappiot aikojen saatossa.
lainaa
Kakkuonhyvaa

Rekisteröitynyt 26.01.2011

12.09.2011 klo 20.47

Olen lainannut kavereille peliä ja pikkuveljeni on pelannut tuota. Eli aika huono laskutapa.
lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

12.09.2011 klo 21.36

Kakkuonhyvaa kirjoitti:
Olen lainannut kavereille peliä ja pikkuveljeni on pelannut tuota. Eli aika huono laskutapa.


Sinun olisi pitänyt periä kummaltakin viiden pennin maksu ja lähettää tuotto tekijöille kirjekuoressa.
lainaa
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

12.09.2011 klo 21.43

Niin kauan kun käytettyjen pelien ostaminen on täysin laillista, pelintekijöiden lienee turha valittaa. Tekisivät pitkäikäisempää sisältöä peleihin. Pelaajien syyttäminen tuntuu jotenkin ikävältä.

Mietinpä myös sitä rahamäärää, mikä MINULTA olisi vuorostaan kulunut, jos en olisi ostanut suurinta osaa pelaamistani peleistä käytettynä...
lainaa
Jestas

12.09.2011 klo 23.28

Mietinpä myös sitä rahamäärää, mikä minulta olisi säästynyt, jos en olisi ostanut näitä pelintekijöiden hassuja interaktiivisia elokuvia ja muita pilipalipelejä. Olen menettänyt hirveän määrän rahaa näiden vuoksi!
lainaa
Kalle

13.09.2011 klo 02.31

Jarkko kirjoitti:
Niin kauan kun käytettyjen pelien ostaminen on täysin laillista, pelintekijöiden lienee turha valittaa. Tekisivät pitkäikäisempää sisältöä peleihin.
Tekeehän ne. Standardi pelifirman ratkaisu on tehdä kympin DLC jossa tulee yksi moninpeli kartta ja uusi ase. Tai sitten yksinpelistä ripattu tehtävä mikä on jo levyllä mukana mutta pitää maksaa sen unlockaamisesta.. Ja sitten itketään kun jengi ei halua maksaa..
lainaa
Idiootit

13.09.2011 klo 10.12

Olen samaa mieltä kuin valtaosa PS3 omistajista, aivan oikein mitä teette yksinoikeuksia ja myytte BD:llä.
lainaa
Hengeyokai

Rekisteröitynyt 29.07.2008

13.09.2011 klo 12.43

Sama kitinä kesät talvet. Lafka teki kuitenkin pelistä rahakkaan yksinoikeussopparin ja peli myi 2 miljoonaa kipaletta.

Peliala on äänekkäin valittaja tosta käytetyn tavaran kaupasta. Tottakai peli lähtee kiertoon, jos sen uudelleen pelattavuusarvo on nolla.
lainaa
nohuhhuh

13.09.2011 klo 15.57

tagman kirjoitti:
Kuten uutisessakin mainittiin, niin todennäköisesti aika moni olisi jättänyt pelin ostamatta, ellei olisi saanut sitä halvalla käytettynä


Siis täh? tolla logiikalla piratisi on täysin ok

"Varastin, kun en olisi kuitenkaan maksanut siitä mitään"

Silti olen samaa mieltä että ihan pelleilyähän tuo on. laskenta ontuu kun jättää perheet ja kaveriporukat pois ja esim autoteollisuudessa käytetyn kauppa on ainakin puolet
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

13.09.2011 klo 16.44

nohuhhuh kirjoitti:
tagman kirjoitti:
Kuten uutisessakin mainittiin, niin todennäköisesti aika moni olisi jättänyt pelin ostamatta, ellei olisi saanut sitä halvalla käytettynä


Siis täh? tolla logiikalla piratisi on täysin ok

"Varastin, kun en olisi kuitenkaan maksanut siitä mitään"

Ostaminen ja varastaminen ei ole samoja asioita.
lainaa
Dromedaari

Rekisteröitynyt 11.09.2011

14.09.2011 klo 00.28

Käytettyjen pelien kauppa pitää osaltaan kivijalkakauppoja ja ostarien Gamestoppeja jne pystyssä. Niiden olemassaolo merkitsee useampia paikkoja ostaa pelejä.

Toisekseen pelaajat vievät näitä pelejä näihin liikkeisiin usein vaihtoon. Mukaan tarttuu uusi peli ja bisnes kukoistaa (tai ainakin voi hieman paremmin).
lainaa
Loppu_tulee

14.09.2011 klo 06.55

Hauska dilemma se, miten laitevalmistaja haluaa pelimedian josta pelintekijä kokee kärsivänsä. Seuraavaan sukupolveen mentäessä asiaan on puututtu satavarmasti raskaalla kädellä.

On selvä, että jos jm myy uutta peliä ja toisessa hyllyssä käytettyä, niin käytetty kelpaa usealle pelikokemuksen ollessa identtinen kuin uudella. Näin ei suinkaan ole autoissa, kuten usea vertaa.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

14.09.2011 klo 20.28

Loppu_tulee kirjoitti:
Hauska dilemma se, miten laitevalmistaja haluaa pelimedian josta pelintekijä kokee kärsivänsä. Seuraavaan sukupolveen mentäessä asiaan on puututtu satavarmasti raskaalla kädellä.

Periaatteessahan pelintekijä voi jo nyt valita pelkän digitaalisen jakelun jos haluaa niin konsoleilla kuin PC:lläkin. Tosin pelkällä digitaalisella jakelulla ei vielä saavuta yhtä suurta yleisöä kuin fyysisillä medioilla, jotenka rahaa tulisi entistä vähemmän vaikka käytettyjen pelien kaupasta päästäisiin eroon.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova