Quantic Dream: käytetyt Heavy Rain -pelit veivät meiltä 10 miljoonaa
Siitä, kuinka käytettyjen pelien myynti vaikuttaa pelintekijöiden rahapussiin on ollut viime vuosina paljon polemiikkia ja monet julkaisijat ovatkin kehitelleet kikkoja saadakseen osan tästä siivusta. VG247 kertoo Heavy Rain -pelin tekijöiden ilmaisseen, että he ovat menettäneet 5-10 miljoonaa euroa sen vuoksi, että Heavy Rainia on ostettu niin paljon käytettynä, eikä uutena. Tähän päästiin siitä laskutoimituksesta, että pelissä on ansainnut trophyja ainakin 3 miljoonaa pelaajaa, mutta peliä on myyty vain 2 miljoonaa kappaletta. Miljoonan pelin myynnistä olisi lohjennut tekijöille tuo mainittu summa.
Quantic Dream asettaa osan vastuusta myös talousahdingolle - ihmiset ostivat pelinsä mielummin käytettynä. Studion laskutoimitusta voi tosin kritisoida monelta kantilta: olisivatko jotkut niistä miljoonasta pelaajasta ostaneet peliä sitten lainkaan, ellei sitä olisi ollut halvemmalla saatavana?
Keskustelut (35 viestiä)
12.09.2011 klo 15.17
12.09.2011 klo 15.18
12.09.2011 klo 15.36 1
12.09.2011 klo 15.43
Rekisteröitynyt 04.11.2007
12.09.2011 klo 15.47
12.09.2011 klo 15.48
12.09.2011 klo 16.03
Ja pitäisiköhän noita pelejä alkaa roskikseen sitten heittämään kun alkaa hyllyt vääränä olemaan "kertakäyttöisiä" pelejä?
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
12.09.2011 klo 16.06
Hassua, ettei vielä ole keksitty tapoja estää kirjojen, musiikin, elokuvien (pl. vain digitaalisessa muodossa olevat sekä käytetyt elokuvaliput) tai muun viihteen/taiteen uudelleen myyminen. Ja jos peliala keksisi tehokkaan tavan, jolla estää käytettyjen pelien myyminen, leviäisiköhän se myös muuhun viihteeseen? Kirjassa sormenjälkitunnistin, auki saa vain alkuperäinen omistaja, käytettyjen ostajien pitää ostaa oma avain jälkikäteen? Cd-levy, jota voi kuunnella ainoastaan soittimella, johon se on ensimmäisenä isketty? Elokuvalafkat eivät enää tuo leffoja dvd:lle/blu-raylle, kaikki on pakko katsoa elokuvateattereissa?
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
12.09.2011 klo 16.11 1
12.09.2011 klo 16.19
No aivan varmasti olisivat. Eivät ehkä kaikki mutta osa ainakin. Absurdia väittää muuta. Haluja kerran on pelata peliä niin hieman korkeampi hinta ei varmasti olisi liian suuri kynnys kaikille jättää kokonaan ostamatta.
12.09.2011 klo 16.19
12.09.2011 klo 16.21
Rekisteröitynyt 10.04.2007
12.09.2011 klo 16.39
jaa-a, meidän perheessä on kolme ihmistä jotka käyttävän pleikkaria. Olisi ollut hullua ostaa jokaiselle oma Heavy Rain, joten tietenkin samalta levyltä pelasimme kaikki. Sen pitäisi pystyä miinustamaan pois
Näin juuri. Eiköhän useimmissa perheissä pelaa samoja pelejä ainakin kaksi eri ihmistä eri PSN-tunnuksilla, joten Quantic Dreamin laskukaavat ovat kyllä nyt vähän feilanneet...
Rekisteröitynyt 19.04.2007
12.09.2011 klo 16.52
"olisivatko jotkut niistä miljoonasta pelaajasta ostaneet peliä sitten lainkaan"
No aivan varmasti olisivat. Eivät ehkä kaikki mutta osa ainakin. Absurdia väittää muuta. Haluja kerran on pelata peliä niin hieman korkeampi hinta ei varmasti olisi liian suuri kynnys kaikille jättää kokonaan ostamatta.
No sitten heistä suurin osa varmasti osti pelin heti julkaisussa kun käytettynäkään ei saanut.
12.09.2011 klo 17.35
Rekisteröitynyt 20.02.2010
12.09.2011 klo 18.09
Todellinen luku lienee murto-osa tuosta. Kuten uutisessakin mainittiin, niin todennäköisesti aika moni olisi jättänyt pelin ostamatta, ellei olisi saanut sitä halvalla käytettynä.
No kuitenkin jokuhan sen pelin on _uutena_ ostanut ja myynnyt käytettynä, loppupelissä pelintekijä saanut rahansa vaikka peli myytäiskin 10x eteenpäin.. alkaa vain raha ahneus haisemaan tässäkin
Mekin kaveri porukassa emme osta laiskaan samoja pelejä vaan lainailemme toisilemme jne jne
p.s: Pelihän oli vuoden 10 mielenkiintoisin kokemus
12.09.2011 klo 18.13
Miksi asiasta vedetään herne nenään vain pelialalla? Eikä edes laitevalmistajat valita käytettyjen konsolien myynnistä, ainoastaan pelien tekijät.
Koska peliteollisuus on joutunut jo taistelemaan piratismia vastaan samoin menetelmin ja perusteluin. Käytettyjen pelien myyntihän on pahempaa kun piratismi; peli on sen verran kiinnostava että siitä ollaan valmiina maksamaan rahaa ja tosin kun piratismissa kukaan ei lähde ostamaan samaa peliä uudestaan.
Nykyisinhän tuota yritetään rajoittaa nettipelikoodeilla ja pelin mukana tulevilla dlc-kupongeilla. Kunhan saadaan uusi konsolisukupolvi liikkeelle niin veikkaan että konsolipuolikin siirtyy pelien ostamisesta pelilisenssejen ostoon - itse peli voidaan joko ladata netistä tai asentaa levyltä, vähän niinkun steam toimii nyt. Tätä voidaan sitten iloisesti markkinoida siirtymänä tulevaisuuden nettiaikakauteen.
Ja kuten musiikkia ja kaikkea muuta taidetta, eikös pelejäkin tehdä rakkaudesta, ei rahasta?;)
Rakkaus ei maksa asuntolainaa eikä anna osinkoa osakkeenomistajille. Emme me missään kommunismissa elä.
12.09.2011 klo 18.52
Kuten uutisessakin mainittiin, niin todennäköisesti aika moni olisi jättänyt pelin ostamatta, ellei olisi saanut sitä halvalla käytettynä.
Mutta he olivat kuitenkin valmiita maksamaan pelistä. Voisihan sitä samaa tarjota alennettuna myöhemmin. Tuossa pahasti demonisoidussa piratismissahan ihmiset saattavat ladata esimerkiksi duke nukemin vain sen takia että näkevät itse kuinka huono se on, jos mahdollisuutta ei olisi niin se ei lisäisi myyntiä. Myöskin pelin käytettynä ostava ei tietenkään osta samaa peliä uudestaan, mutta piraatti saattaa ladata pelin esimerkiksi kokeillakseen sitä tai tarkistaakseen kuinka hyvin se toimii omalla tietokoneella.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
12.09.2011 klo 19.07
Kuten uutisessakin mainittiin, niin todennäköisesti aika moni olisi jättänyt pelin ostamatta, ellei olisi saanut sitä halvalla käytettynä.
Mutta he olivat kuitenkin valmiita maksamaan pelistä. Voisihan sitä samaa tarjota alennettuna myöhemmin.
He ovat valmiita maksamaan pelistä, muttei täyttä hintaa. Toki pelin hinta tippuu ajanmittaa, mutta peli on kiinnostavimmillaan silloin kun se on tuore ja halpa hinta laskee kynnystä hankkia peli.
Rekisteröitynyt 26.09.2007
12.09.2011 klo 19.18
Paljonkohan autotehtaat ovat tuolla järkevällä laskutavalla menettäneet?
Tuskin mitään. Varaosia myydään melkoiset määrät vanhoihiin autoihin.
12.09.2011 klo 19.21
Se oli sarkasmia. Tosin muusikkona näen ko. argumenttia käytettävän ihan tosissaankin varsin usein piratismia ja nettilatausta puollettaessa, joten jos sille tielle lähdetään, niin miksipä sama ei pätisi esim. pelialaan ihan samalla lailla?;) Tosin itse olen sitä mieltä, että ilman muuta tekijöille kuuluu tuotoksestaan maksaa korvausta (oli se sitten peli, levy tai leffa), kuten kaikille muillekin ammatinharjoittajille. Kunhan provosoin;)
Rekisteröitynyt 11.04.2007
12.09.2011 klo 19.30
Itselläni menee pelien osto käytettynä aika 50-50. Tosin viimeiset 6 peliä ostin uutena.
12.09.2011 klo 20.26
Paljonkohan autotehtaat ovat tuolla järkevällä laskutavalla menettäneet?
Tuskin mitään. Varaosia myydään melkoiset määrät vanhoihiin autoihin.
Tuskin 100 %:sti merkkiosia ja tuskin riittävästi, että korvattaisiin uuden auton hinta jokaisen käytettynä myydyn osalta. Eiköhän tässä oo tullu autoteollisuudelle miljardien tappiot aikojen saatossa.
Rekisteröitynyt 26.01.2011
12.09.2011 klo 20.47
Rekisteröitynyt 11.04.2007
12.09.2011 klo 21.36
Olen lainannut kavereille peliä ja pikkuveljeni on pelannut tuota. Eli aika huono laskutapa.
Sinun olisi pitänyt periä kummaltakin viiden pennin maksu ja lähettää tuotto tekijöille kirjekuoressa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
12.09.2011 klo 21.43
Mietinpä myös sitä rahamäärää, mikä MINULTA olisi vuorostaan kulunut, jos en olisi ostanut suurinta osaa pelaamistani peleistä käytettynä...
12.09.2011 klo 23.28
13.09.2011 klo 02.31
Niin kauan kun käytettyjen pelien ostaminen on täysin laillista, pelintekijöiden lienee turha valittaa. Tekisivät pitkäikäisempää sisältöä peleihin.
13.09.2011 klo 10.12
Rekisteröitynyt 29.07.2008
13.09.2011 klo 12.43
Peliala on äänekkäin valittaja tosta käytetyn tavaran kaupasta. Tottakai peli lähtee kiertoon, jos sen uudelleen pelattavuusarvo on nolla.
13.09.2011 klo 15.57
Kuten uutisessakin mainittiin, niin todennäköisesti aika moni olisi jättänyt pelin ostamatta, ellei olisi saanut sitä halvalla käytettynä
Siis täh? tolla logiikalla piratisi on täysin ok
"Varastin, kun en olisi kuitenkaan maksanut siitä mitään"
Silti olen samaa mieltä että ihan pelleilyähän tuo on. laskenta ontuu kun jättää perheet ja kaveriporukat pois ja esim autoteollisuudessa käytetyn kauppa on ainakin puolet
Rekisteröitynyt 04.11.2007
13.09.2011 klo 16.44
Kuten uutisessakin mainittiin, niin todennäköisesti aika moni olisi jättänyt pelin ostamatta, ellei olisi saanut sitä halvalla käytettynä
Siis täh? tolla logiikalla piratisi on täysin ok
"Varastin, kun en olisi kuitenkaan maksanut siitä mitään"
Ostaminen ja varastaminen ei ole samoja asioita.
Rekisteröitynyt 11.09.2011
14.09.2011 klo 00.28
Toisekseen pelaajat vievät näitä pelejä näihin liikkeisiin usein vaihtoon. Mukaan tarttuu uusi peli ja bisnes kukoistaa (tai ainakin voi hieman paremmin).
14.09.2011 klo 06.55
On selvä, että jos jm myy uutta peliä ja toisessa hyllyssä käytettyä, niin käytetty kelpaa usealle pelikokemuksen ollessa identtinen kuin uudella. Näin ei suinkaan ole autoissa, kuten usea vertaa.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
14.09.2011 klo 20.28
Hauska dilemma se, miten laitevalmistaja haluaa pelimedian josta pelintekijä kokee kärsivänsä. Seuraavaan sukupolveen mentäessä asiaan on puututtu satavarmasti raskaalla kädellä.
Periaatteessahan pelintekijä voi jo nyt valita pelkän digitaalisen jakelun jos haluaa niin konsoleilla kuin PC:lläkin. Tosin pelkällä digitaalisella jakelulla ei vielä saavuta yhtä suurta yleisöä kuin fyysisillä medioilla, jotenka rahaa tulisi entistä vähemmän vaikka käytettyjen pelien kaupasta päästäisiin eroon.