Tuorein sisältö

Doom-Carmack kritisoi nokkavia indiekehittäjiä

19.07.2011 klo 11.01 | Luettu: 24837 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


id Softwaren John Carmack arvostelee snobbailevia indiekehittäjiä ja puolustaa samalla ominta alaansa, FPS-genreä, kertoo Eurogamer. Miehen mukaan pelinkehittäjien tehtävä on tehdä pelejä, joita ihmiset rakastavat ja ostavat, ei pelejä, jotka venyttävät rajoja.

"Olen itse asiassa iloinen, että Rage on vähän erilainen tunnelmaltaan. Se ei ole vain 'tässä on tiimisi jäsenet'. Mutta se on silti hyväksi todistettu asetelma, josta ihmiset pitävät ja sellaista ei pitäisi väheksyä. Kunhan ihmiset ostavat peliä, se tarkoittaa että he nautttivat siitä. Jos he ostavat seuraavan Call of Dutyn, se tarkoittaa että he pitivät edellisestä ja haluavat lisää samaa."

"Joten karsastan ihmisiä, jotka ottavat touhuun 'luovan taiteilijan' näkökulman. Heidän mielestään emme ole luovia, mutta luomme jotain, mitä ihmiset haluavat - se on meidän työtämme! Se ei ole mitään, mitä ei olisi ennen nähty, mutta se on jotain, jota ihmiset rakastavat niin paljon, että maksavat meille siitä. Joten olen aika näreissäni sellaisesta ja joillakin indiepelien tekijöillä on tosi nokkava asenne. Ihan kuin olisi niin, että jos joku on suosittua, se ei ole hyvää. Se ei ole totta", laukoi Carmack.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Suomalainen mobiilim... 3DS-pelejä perutaan ... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (33 viestiä)

juurikinäin

19.07.2011 klo 11.21

Mies puhuu asiaa.
lainaa
aadsasd

19.07.2011 klo 11.30

Valitettavasti totta.
lainaa
Herbert

19.07.2011 klo 11.42

No olipa taas pölhö kommentti ja uutisointi.
Miksei pelejä voisi luoda monesta eri syystä?
Se että joku luo pelejä vaikka vain omaksi ilokseen tai rajoja rikkovaksi ei ole pois aivottomien(ei ole synonyymi huonolle)viihdepläjäysten tarjonnasta.
Olen itse kyllä sitä mieltä, että geneerinen fps on sen verran hyvin edustettuna tällä hetkellä, että myös muun tyyliset pelit ovat haluttuja ja niille löytyy oma paikkansa.

Se, että joku myy paljon ei ole myöskään synonyymi sille, että joku olisi hyvää. Ei tietenkään myös toisin päin.
lainaa
sepe

19.07.2011 klo 11.59

Herbert kirjoitti:
No olipa taas pölhö kommentti ja uutisointi.
Miksei pelejä voisi luoda monesta eri syystä?


Toki voi ja pitääkin, mutta kun joillain indiekehittäjillä on juurikin tuollainen asenne ettei suosittu peli ole hyvä ja vaan heidän taidepelinsä jossa heitellään takaperinkuperkeikkoja gibbonilla etelänavalla on oikea peli. Ja kyllähän tämä ilmiö näkyy ihan muuallakin kuin peleissä, kuten musiikissa. Kaikilla on syynsä tehdä pelejä, vielä kun kaikki kunnioittaisivat muiden syitä ja pelejä, vaikka ne omista eroaisivatkin. Sitä tämä mieskin taisi ajaa takaa.
lainaa
Mikkoo

19.07.2011 klo 12.09

Muttakun en jaksa samaa paskaa joka peliltä, kaikki FPS pelit ovat jo niin nähty ja nämä halvatun third person view ammuskelutkin alkavat olemaan jo kuluneita.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

19.07.2011 klo 12.19

Mies puhuu asiaa. Alkaa ittiä tympimään tämä faniporukka erityisesti jonka mielestä CoDia pelaa vaan 12v jannut ku lähinnä sen suurin ostajaryhmä on 20-30v tyypit joita ei vois vähempää kiinnostaa näide kitinä.

"Miehen mukaan pelinkehittäjien tehtävä on tehdä pelejä, joita ihmiset rakastavat ja ostavat, ei pelejä, jotka venyttävät rajoja." Tätä en tosin ymmärrä. Nykyään ku grafiikan tekeminen on iha helvetin kallista ja aikaa vievää puuhaa on indie-peleillä yhä suurempi merkitys peliteollisuudelle. Ne pikkuset talot mitkä keksii jonku yhen idean tuovat sen idean markkinoille ja sen jälkee joku AAA-firma voi sen jollain tavoin kopioida omiin peleihinsä jos tekstuureiltaan ehtii. Muuten niillä isoilla firmoilla jää kehitys junnaamaan paikalleen kirjaimellisesti kun kohta eivät ehdi muuta tekemäänkään kun jonku ohikulkijan kasvoja hienosäätämään.
lainaa
samperi

19.07.2011 klo 12.29

Tottakai ihmiset ostaa sitä samaa aina KOSKA PAREMPAA EI OLE TARJOLLA!... osittain silti yhdyn Carmackin kommentteihin, mutta uudistua saa ja pitää ja sitä kuluttaja odottaa myös.
lainaa
Varium

Rekisteröitynyt 22.06.2010

19.07.2011 klo 13.17

perato kirjoitti:
Mies puhuu asiaa. Alkaa ittiä tympimään tämä faniporukka erityisesti jonka mielestä CoDia pelaa vaan 12v jannut ku lähinnä sen suurin ostajaryhmä on 20-30v tyypit joita ei vois vähempää kiinnostaa näide kitinä.


Hyvän vitsin murjasit.
lainaa
BRaaatwurst

19.07.2011 klo 15.39

perato kirjoitti:
"Miehen mukaan pelinkehittäjien tehtävä on tehdä pelejä, joita ihmiset rakastavat ja ostavat, ei pelejä, jotka venyttävät rajoja." Tätä en tosin ymmärrä. Nykyään ku grafiikan tekeminen on iha helvetin kallista ja aikaa vievää puuhaa on indie-peleillä yhä suurempi merkitys peliteollisuudelle. Ne pikkuset talot mitkä keksii jonku yhen idean tuovat sen idean markkinoille ja sen jälkee joku AAA-firma voi sen jollain tavoin kopioida omiin peleihinsä jos tekstuureiltaan ehtii. Muuten niillä isoilla firmoilla jää kehitys junnaamaan paikalleen kirjaimellisesti kun kohta eivät ehdi muuta tekemäänkään kun jonku ohikulkijan kasvoja hienosäätämään.


Täysin totta. Harmi vaan, että uusia rajoja kokeilevat indiepulkat sulavat ennemmin tai myöhemmin näiden AAA-hirviöiden kylkeen.
lainaa
nauroin

19.07.2011 klo 16.33

"Ihan kuin olisi niin, että jos joku on suosittua, se ei ole hyvää" mutta näinhän ne pc-elitistit haluavat itselleen uskotella.
lainaa
Asdf

19.07.2011 klo 17.06

Ei FPS-peleissä ole mitään vikaa, ne ovat vain liian samanlaisia. Miksi tarvitsisin kymmennen geneerisen räiskinnän, kun on jo COD/BC/TF/CS/UT yms. jotka ovat juurikin räiskintäpeleinä erinomaisia.

FPS Genressä on niin vahva edustus arcade-henkisillä peleillä, että jotenkin pidän haaskauksena kehittää aina vain lisää.

Sen sijaan Red Orchestra 2 vaikuttaa aika monessakin suhteessa poikkeavalta ja virkistävältä vaihtelulta. Vähän enemmän realismia ja painoa tiimipelillä, sekä innovatiivisia uusia mekaniikkoja.

Missä on vaikka Mount & Bladen tyyliset keskiaikaiset sotapelit? Sekin genre on edustettuna kunnolla peräti yhden pelin voimin ja sekin pienen pienen studion kehittämä.

Ihan oikeassa indie-kehittäjät ovat, kun vähän mollaavat isoja pelitaloja, jotka kehittävät kaikki vain kilpailevia geneerisiä räiskintäpelejä. Muitakin genrejä on olemassa ja osassa on todella marginaalinen edustus.

Ei aina tarvitse innovaatiota, mutta voisi kehittää jotain muutakin, kun aina sitä samaa arcade-räiskintää.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

19.07.2011 klo 17.21

Varium kirjoitti:
perato kirjoitti:
Mies puhuu asiaa. Alkaa ittiä tympimään tämä faniporukka erityisesti jonka mielestä CoDia pelaa vaan 12v jannut ku lähinnä sen suurin ostajaryhmä on 20-30v tyypit joita ei vois vähempää kiinnostaa näide kitinä.


Hyvän vitsin murjasit.
Ei se mikää vitsi ole vaikka susta nyt siltä tuntuu ku pääsit vihdoin siitä jostain maagisesta ikäryhmästä pois ja niitä nyt solvaat kovaan ääneen sellaisiksi ja sellaisiksi pelaajiksi. Tiiän omasta ikäryhmästä montaki ihmistä joille pelaamine on semmone muutaman tunnin juttu viikossa ja niille uuden Codin ja änärin ostaminen konsolille ei oo mikää iso homma. Se, että peliä pitäs opetella pelaamaa viikkotolkulla taas on isompi homma eikä niitä oikeestaa semmone sit kiinnosta. Edelleen pelien suurin kuluttajakunta on 20-30v miehet niin miksei ne myös sit olis kuluttamassa niitä suurimpia myyntinimikkeitä. Lopettakaa jo hyväne aika siinä harhaluulossa eläminen, että pelaamine o lasten harrastus ja pelit joista ette tykkää menestyy vaan siks koska "jonne, ES, lammas, tyhmä kuluttaja".
lainaa
asdasd

19.07.2011 klo 17.57

perato kirjoitti:
Varium kirjoitti:
perato kirjoitti:
Mies puhuu asiaa. Alkaa ittiä tympimään tämä faniporukka erityisesti jonka mielestä CoDia pelaa vaan 12v jannut ku lähinnä sen suurin ostajaryhmä on 20-30v tyypit joita ei vois vähempää kiinnostaa näide kitinä.


Hyvän vitsin murjasit.
Ei se mikää vitsi ole vaikka susta nyt siltä tuntuu ku pääsit vihdoin siitä jostain maagisesta ikäryhmästä pois ja niitä nyt solvaat kovaan ääneen sellaisiksi ja sellaisiksi pelaajiksi. Tiiän omasta ikäryhmästä montaki ihmistä joille pelaamine on semmone muutaman tunnin juttu viikossa ja niille uuden Codin ja änärin ostaminen konsolille ei oo mikää iso homma. Se, että peliä pitäs opetella pelaamaa viikkotolkulla taas on isompi homma eikä niitä oikeestaa semmone sit kiinnosta. Edelleen pelien suurin kuluttajakunta on 20-30v miehet niin miksei ne myös sit olis kuluttamassa niitä suurimpia myyntinimikkeitä. Lopettakaa jo hyväne aika siinä harhaluulossa eläminen, että pelaamine o lasten harrastus ja pelit joista ette tykkää menestyy vaan siks koska "jonne, ES, lammas, tyhmä kuluttaja".

Hyvä vitsi.. Seuraavaksi sitten faktoja pöytään, kiitos.
lainaa
vihainenpelaaja

19.07.2011 klo 18.01

Varium kirjoitti:
perato kirjoitti:
Mies puhuu asiaa. Alkaa ittiä tympimään tämä faniporukka erityisesti jonka mielestä CoDia pelaa vaan 12v jannut ku lähinnä sen suurin ostajaryhmä on 20-30v tyypit joita ei vois vähempää kiinnostaa näide kitinä.


Hyvän vitsin murjasit.


Miten niin? Itse olen 34 vuotta ja olen pelannut lähes kaikki edelliset CoDit moneen kertaan läpi, myös Modern Warfaret. Aion myös hankkia kolmosen, koska pidän CoD sarjasta.

Muuten mulle on aivan sama mitä jotkut pikkuvanhat snobit kitisevät, mutta alkaa vähitellen vituttamaan tämä loputon Modern Warfarejen mollaaminen. Tehkää itse parempi peli jos osaatte, uunot.
lainaa
blahblahblah

19.07.2011 klo 18.08

asdasd kirjoitti:
perato kirjoitti:
Varium kirjoitti:
perato kirjoitti:
Mies puhuu asiaa. Alkaa ittiä tympimään tämä faniporukka erityisesti jonka mielestä CoDia pelaa vaan 12v jannut ku lähinnä sen suurin ostajaryhmä on 20-30v tyypit joita ei vois vähempää kiinnostaa näide kitinä.


Hyvän vitsin murjasit.
Ei se mikää vitsi ole vaikka susta nyt siltä tuntuu ku pääsit vihdoin siitä jostain maagisesta ikäryhmästä pois ja niitä nyt solvaat kovaan ääneen sellaisiksi ja sellaisiksi pelaajiksi. Tiiän omasta ikäryhmästä montaki ihmistä joille pelaamine on semmone muutaman tunnin juttu viikossa ja niille uuden Codin ja änärin ostaminen konsolille ei oo mikää iso homma. Se, että peliä pitäs opetella pelaamaa viikkotolkulla taas on isompi homma eikä niitä oikeestaa semmone sit kiinnosta. Edelleen pelien suurin kuluttajakunta on 20-30v miehet niin miksei ne myös sit olis kuluttamassa niitä suurimpia myyntinimikkeitä. Lopettakaa jo hyväne aika siinä harhaluulossa eläminen, että pelaamine o lasten harrastus ja pelit joista ette tykkää menestyy vaan siks koska "jonne, ES, lammas, tyhmä kuluttaja".

Hyvä vitsi.. Seuraavaksi sitten faktoja pöytään, kiitos.


Juokse perseeseen, pelle.
lainaa
hoppe1

19.07.2011 klo 18.34

Kun John "Jeesus" Carmack puhuu, niin tavalliset kuolevaiset sitten perhana kuuntelevat id softan messiasta
lainaa
Videopelaaja

Rekisteröitynyt 18.12.2010

19.07.2011 klo 19.20

Carmack puhuu osittain asiaa, mutta...
Asdf kirjoitti:
Ei FPS-peleissä ole mitään vikaa, ne ovat vain liian samanlaisia.
Tuossahan taitaa olla nykypelien ongelma.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

19.07.2011 klo 20.07

No sehän se juuri ongelma onkin, että jengi haluaa paskaa. Tai Codin tapauksessa tylsiä, mielikuvituksettomia putkia doom-tasoisella tekoälyllä ja juonella, jota ei tarvitse ajatella.

Eikä tämä tule miltään RPGCodex-aspielta, Halo CE, Mass Effect ja Bulletstorm ovat viimeisen kymmenen vuoden parhaimpia pelejä itselle. CoD4 oli sarjassaan ihan jees peli, mutta siitä eteenpäin on laatu laskenut jyrkästi. Ja ymmärtääkseni myös myynnit ovat nousseet samalla, ja sen ohella myös Homefrontin kaltaisia todellisia paskakasoja alkanut sikiämään.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

19.07.2011 klo 20.11

Miten sitten FPS genreä voisi enää kehittää? Siis tarkoitan sitä ydintoimintoa mikä tekee FPS pelistä FPS pelin? Eli Pelaajalla on ase ja peli kuvataan ensimmäisestä persoonasta.

Itsestäni tuntuu ainakin että lähes kaikki on jo kokeiltu ja tehty mikä muokkaisi tai kehittäisi nimenomaan FPS pelin ydintoimintoa. On simulaatioräiskintää ja arcadehenkisempää ja kaikkea siltä väliltä.

Ainoa asia mitä itselleni tulee mieleen on rakentaa FPS pelin ympärille enemmän tekemistä. Se varsinainen räiskintä ei olisi enää pääosassa tai ei ainakaan olisi ainoa pääosaa esittävä pelielementti. Rakennettaisiin jotain Mass Effectin tyylisiä FPS pelejä kunnon tarinalla ja seikkailulla. Siihen suuntaan voitaisiin enemmän mennä. Mutta eipä se räiskintä siitä juuri muuttuisi tai kehittyisi, olisipahan vain isompi kehys missä sitä harjoittaa.

Yksi esimerkki tulee tälläisestä FPS pelistä mieleen ja se on jostain Ukrainan suunnalta tuleva Precursors. Valitettavasti peli on lokalisoitu todella surkeasti ja on erittäin buginen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Precursors_%28video_game%29

RAGE on kaiketi vähän enemmän vapaampi kuin FPS pelit yleensä.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

19.07.2011 klo 21.00

Turhaan kinaatte. Carmack on aina ollut "yksi vanha idea on parempi kuin pussillinen uusia"-mies. Sen vuoksi John Romero läheti vetämään ID:ltä. Romeron mitta tuli täyteen kun Quake jonka piti olla ensimmäisestä persoonasta kuvattu toiminta-roolipeli ottikin kehityksessä kokonaan uuden suunnan... joka edusti enemmän Carmackin ajamaa linjaa jossa jo kertaalleen tehtyä samaa vanhaa pistettiin uuteen tuotteeseen.

Pitää muistaa, että Quake 1:n jälkeen ID on aika pitkälti vain junnannut paikoillaan muiden mennessä heistä ohi innovaatioissa. Doom 3:kin oli vain Doom/Quake, mutta paremmilla grafiikoilla. Mielestäni mies joka otettiin John Romeron tilalle (Tim Willits) on idiootti. Hän tekee käytännössä kaiken mitä John Carmack haluaa hänen tekevän.

Tosin jos Rage onnistuu olemaan jotain muuta kuin Quake/Fallout/Motorstorm-yhdistelmäklooni niin Willitsin osakkeet nousevat kyllä huikeasti.
lainaa
Aatu

19.07.2011 klo 22.10

perato kirjoitti:
Mies puhuu asiaa. Alkaa ittiä tympimään tämä faniporukka erityisesti jonka mielestä CoDia pelaa vaan 12v jannut ku lähinnä sen suurin ostajaryhmä on 20-30v tyypit joita ei vois vähempää kiinnostaa näide kitinä.


Ehkä noin 10% on noita yli 20-vuotiaita. Kyseessä on kuitenkin lapsille/nuorille suunnattu pelisarja. Jos on käynyt intin, ei tuo enään maistu.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

19.07.2011 klo 22.51

Aatu kirjoitti:
perato kirjoitti:
Mies puhuu asiaa. Alkaa ittiä tympimään tämä faniporukka erityisesti jonka mielestä CoDia pelaa vaan 12v jannut ku lähinnä sen suurin ostajaryhmä on 20-30v tyypit joita ei vois vähempää kiinnostaa näide kitinä.


Ehkä noin 10% on noita yli 20-vuotiaita. Kyseessä on kuitenkin lapsille/nuorille suunnattu pelisarja. Jos on käynyt intin, ei tuo enään maistu.
=DDD Mitä sillä intillä on mitää tekemistä asian kanssa =D. Joku rotin näihin argumentteihin. Jos se olis nuorille suunnattu pelisarja nii sen ikärajat tuskin olis 18, 16, 18 ja M. Turha mussuttaa jostaki "vanhemmat ostaa" paskasta. Ostaa joo, mutta jos ne haluais todellaki myydä sitä pelisarjaansa 10-14v niiku te väitätte, nii ne löis sen ikärajan alemmaks, että se menis varmasti kaupaksi siinä ikäryhmässä. Niinkuin elokuvien kohdalla monesti tehdään. Ja tähän ette voi lyyä argumenttia, että ne ei tee sitä koska sitte se ei myis nii paljoa. Johan te olette väittäneet, että se myy vaikka se olis minkälainen peli ku ostajat o alaikäsiä ja lampaita ja mussun mussun en tykkää tästä pelistä nii ei tätä osta kukaa järkevä ihminen.

Se on yksinkertaisesti minun mielestä paska pelisarja nykyään, United Offensiven jälkeen, mutta siitä huolimatta se myy koska se miellyttää ihmisiä jotka ei oo nii paskantärkeitä siitä pelaamisestaan. Satunnaista viihdettä ja helppo omaksua. Helppo hypätä mukaan ja helppo lopettaa. Ei mitää rajotteita aikuiselle ihmiselle jolla ei oo aikaa tai halua istua montaa tuntia sen parissa joka ilta.
lainaa
CommanderKnee

20.07.2011 klo 02.42

Carmack on väärässä. id Software ja mies itse ovat ratsastaneet sillä Doomin kunnialla jo vuosikymmenet ja jääneet ilmeisesti junnaamaan siihen limboon. FPS nykyisenlaisena genrenä alkaa olla niin paljaaksi kaluttu kuin kuollut hevonen vain voi; samaa kaavaa on parikymmentä vuotta toistettu ja toistettu, ja joidenkin mukaan pitäisi jatkaa hamaan tulevaisuuteen, koska se myy. Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä paskakasan ääressä, vai mitä?

Olen pettynyt Carmackiin, olivathan hekin id:llä aikoinaan rajoja rikkovia "snobeja" pelibisneksen rock-staroja. Mutta joskus käy näin, aikansa suuret tekijät fakkiutuvat omiin näkemyksiinsä ja institutioivat (huh, mikä sana) asemansa. Tarvitaan uutta verta pakkiin ja rohkeutta uhata nykyisiä asetelmia!
lainaa
Evoxia

20.07.2011 klo 03.10

Se minkä takia COD sarjaa pidetään kakaroiden peleinä on se että he pitävät eniten ääntä. Ei kukaan aikuinen viitsi mennä foorumeille ja youtubeen huutelemaan että COD on paras ja BF on perseestä. Esille nousee myös enemmän näitä ärsyttäviä valittajia kuin niitä fiksuja pelaajia joita CODissa kyllä on.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

20.07.2011 klo 10.08

http://www.youtube.com/watch?v=teMYg--8z0g

CoD pelaajakunta koostuu pääasiassa 12-vuotiaista ja MLG-tasoisista idiooteista.

Ja mitä tuohon inttiin tulee, kaikki kenellä on tarpeeksi älykyyttä olla pelaamatta CoDia netissä myös tuskin menevät armeijaankaan tuhlaamaan aikaansa.
lainaa
larry

20.07.2011 klo 13.13

Hetkonen... Ikää 22 vuotta. Intti käytynä hyviä hommia 362 (masentaja) codit pelattuna mw 1- blackops. Oonko nyt jotenkin väärässä mut oon kuvauksen mukaan täysin väärien pelien äärellä? Ja lisäyksenä että enpä pelaillessa noihin 12 v janareihin oo niinkää törmänny. Hyviä kasuaalisia nettiräimintöjä. Josset pärjää ei tarvi kuitenkaan parjaa.
lainaa
larry

20.07.2011 klo 13.15

Hetkonen... Ikää 22 vuotta. Intti käytynä hyviä hommia 362 (masentaja) codit pelattuna mw 1- blackops. Oonko nyt jotenkin väärässä mut oon kuvauksen mukaan täysin väärien pelien äärellä? Ja lisäyksenä että enpä pelaillessa noihin 12 v janareihin oo niinkää törmänny. Hyviä kasuaalisia nettiräimintöjä. Josset pärjää ei tarvi kuitenkaan parjaa.
lainaa
Huhhuijaa

20.07.2011 klo 16.09

Mirr5 kirjoitti:
CoD pelaajakunta koostuu pääasiassa 12-vuotiaista ja MLG-tasoisista idiooteista.

Onko sulla oikeasti heittää jotain faktaa vai mennäänkö edelleen hakuammunnalla?

Plus "MLG-tasoisista," eli mistä? Sua ja pelaajien enemmistöä selkeästi paremmista pelaajista?
lainaa
Weteraani

22.07.2011 klo 00.30

juurikinäin kirjoitti:
Mies puhuu asiaa.

Eli lisää jatko-osia, ei tässä mitään uusia pelejä saati ideoita tarvita, right?

Doom ykkönen itse venytti aikanaan rajoja, tai vähintään Wolfenstein sitä ennen. Oliko se huonoa kehitystä mitä häh?
lainaa
Weteraani

22.07.2011 klo 00.36

perato kirjoitti:
Se, että peliä pitäs opetella pelaamaa viikkotolkulla taas on isompi homma eikä niitä oikeestaa semmone sit kiinnosta. Edelleen pelien suurin kuluttajakunta on 20-30v miehet niin miksei ne myös sit olis kuluttamassa niitä suurimpia myyntinimikkeitä.


Eli rivien välistä jos ei sinun niin ainakin Carmackin sanoista on luettavissa, että koko peliteollisuuden pitäisi tuottaa pelejä vain sille 20-30v miesten porukalle jotka tykkäävät vain FPS:istä? Että taidepelien tekeminen on täysin turhaa ja tuomittavaa, koska enemmistö kuitenkin pelaa popcornpelejä?
lainaa
Weteraani

22.07.2011 klo 00.40

perato kirjoitti:
Jos se olis nuorille suunnattu pelisarja nii sen ikärajat tuskin olis 18, 16, 18 ja M. Turha mussuttaa jostaki "vanhemmat ostaa" paskasta. Ostaa joo, mutta jos ne haluais todellaki myydä sitä pelisarjaansa 10-14v niiku te väitätte, nii ne löis sen ikärajan alemmaks, että se menis varmasti kaupaksi siinä ikäryhmässä.


Siinä on vaan sellainen ongelma, että jos ne löisivät sen ikärajan alemmaksi, sen ikäiset eivät olisi enää siitä niinkään kiinnostuneita. On todellakin helpompi luottaa siihen, että vanhemmat ostaa. Pääasia kun on, että joku ostaa, ei sillä niin väliä kuka sillä pelaa.
lainaa
Weteraani

22.07.2011 klo 00.42

hoppe1 kirjoitti:
Kun John "Jeesus" Carmack puhuu, niin tavalliset kuolevaiset sitten perhana kuuntelevat id softan messiasta

Miksi muka? Ei ole ensimmäinen pelialan niinsanottu "messias" joiden terä on tylsynyt ajan myötä.
lainaa
Weteraani

22.07.2011 klo 00.56

Duster kirjoitti:
Miten sitten FPS genreä voisi enää kehittää? Siis tarkoitan sitä ydintoimintoa mikä tekee FPS pelistä FPS pelin? Eli Pelaajalla on ase ja peli kuvataan ensimmäisestä persoonasta.

Esimerkiksi sijoittamalla se ennennäkemättömään, hyvin toteutettuun miljööseen, kuten Bioshock teki. FPS:nä peli ei taatusti ollut millään tapaa hämmästyttävä, ja vihollisten sekä asevalikoiman suhteen suorastaan tylsä. Mutta en minä siitä piitannut, kun jokainen kenttä avasi uuden näkökulman vedenalaiseen art deco-kaupunkiin ja valaisi viime aikojen tapahtumia hieman lisää. Plasmiditkin olivat ihan kelpo lisäys.

Toinen vaihtoehto on lisätä erilaisia "luokkia". Borderlandsissa ja Team Fortress 2:ssa nämä toimivat sen verran hyvin, että peliin saa sopivasti vaihtelua.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova