Doom-Carmack kritisoi nokkavia indiekehittäjiä
id Softwaren John Carmack arvostelee snobbailevia indiekehittäjiä ja puolustaa samalla ominta alaansa, FPS-genreä, kertoo Eurogamer. Miehen mukaan pelinkehittäjien tehtävä on tehdä pelejä, joita ihmiset rakastavat ja ostavat, ei pelejä, jotka venyttävät rajoja.
"Olen itse asiassa iloinen, että Rage on vähän erilainen tunnelmaltaan. Se ei ole vain 'tässä on tiimisi jäsenet'. Mutta se on silti hyväksi todistettu asetelma, josta ihmiset pitävät ja sellaista ei pitäisi väheksyä. Kunhan ihmiset ostavat peliä, se tarkoittaa että he nautttivat siitä. Jos he ostavat seuraavan Call of Dutyn, se tarkoittaa että he pitivät edellisestä ja haluavat lisää samaa."
"Joten karsastan ihmisiä, jotka ottavat touhuun 'luovan taiteilijan' näkökulman. Heidän mielestään emme ole luovia, mutta luomme jotain, mitä ihmiset haluavat - se on meidän työtämme! Se ei ole mitään, mitä ei olisi ennen nähty, mutta se on jotain, jota ihmiset rakastavat niin paljon, että maksavat meille siitä. Joten olen aika näreissäni sellaisesta ja joillakin indiepelien tekijöillä on tosi nokkava asenne. Ihan kuin olisi niin, että jos joku on suosittua, se ei ole hyvää. Se ei ole totta", laukoi Carmack.
Keskustelut (33 viestiä)
19.07.2011 klo 11.21
19.07.2011 klo 11.30
19.07.2011 klo 11.42
Miksei pelejä voisi luoda monesta eri syystä?
Se että joku luo pelejä vaikka vain omaksi ilokseen tai rajoja rikkovaksi ei ole pois aivottomien(ei ole synonyymi huonolle)viihdepläjäysten tarjonnasta.
Olen itse kyllä sitä mieltä, että geneerinen fps on sen verran hyvin edustettuna tällä hetkellä, että myös muun tyyliset pelit ovat haluttuja ja niille löytyy oma paikkansa.
Se, että joku myy paljon ei ole myöskään synonyymi sille, että joku olisi hyvää. Ei tietenkään myös toisin päin.
19.07.2011 klo 11.59
No olipa taas pölhö kommentti ja uutisointi.
Miksei pelejä voisi luoda monesta eri syystä?
Toki voi ja pitääkin, mutta kun joillain indiekehittäjillä on juurikin tuollainen asenne ettei suosittu peli ole hyvä ja vaan heidän taidepelinsä jossa heitellään takaperinkuperkeikkoja gibbonilla etelänavalla on oikea peli. Ja kyllähän tämä ilmiö näkyy ihan muuallakin kuin peleissä, kuten musiikissa. Kaikilla on syynsä tehdä pelejä, vielä kun kaikki kunnioittaisivat muiden syitä ja pelejä, vaikka ne omista eroaisivatkin. Sitä tämä mieskin taisi ajaa takaa.
19.07.2011 klo 12.09
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
19.07.2011 klo 12.19
"Miehen mukaan pelinkehittäjien tehtävä on tehdä pelejä, joita ihmiset rakastavat ja ostavat, ei pelejä, jotka venyttävät rajoja." Tätä en tosin ymmärrä. Nykyään ku grafiikan tekeminen on iha helvetin kallista ja aikaa vievää puuhaa on indie-peleillä yhä suurempi merkitys peliteollisuudelle. Ne pikkuset talot mitkä keksii jonku yhen idean tuovat sen idean markkinoille ja sen jälkee joku AAA-firma voi sen jollain tavoin kopioida omiin peleihinsä jos tekstuureiltaan ehtii. Muuten niillä isoilla firmoilla jää kehitys junnaamaan paikalleen kirjaimellisesti kun kohta eivät ehdi muuta tekemäänkään kun jonku ohikulkijan kasvoja hienosäätämään.
19.07.2011 klo 12.29
Rekisteröitynyt 22.06.2010
19.07.2011 klo 13.17
Mies puhuu asiaa. Alkaa ittiä tympimään tämä faniporukka erityisesti jonka mielestä CoDia pelaa vaan 12v jannut ku lähinnä sen suurin ostajaryhmä on 20-30v tyypit joita ei vois vähempää kiinnostaa näide kitinä.
Hyvän vitsin murjasit.
19.07.2011 klo 15.39
"Miehen mukaan pelinkehittäjien tehtävä on tehdä pelejä, joita ihmiset rakastavat ja ostavat, ei pelejä, jotka venyttävät rajoja." Tätä en tosin ymmärrä. Nykyään ku grafiikan tekeminen on iha helvetin kallista ja aikaa vievää puuhaa on indie-peleillä yhä suurempi merkitys peliteollisuudelle. Ne pikkuset talot mitkä keksii jonku yhen idean tuovat sen idean markkinoille ja sen jälkee joku AAA-firma voi sen jollain tavoin kopioida omiin peleihinsä jos tekstuureiltaan ehtii. Muuten niillä isoilla firmoilla jää kehitys junnaamaan paikalleen kirjaimellisesti kun kohta eivät ehdi muuta tekemäänkään kun jonku ohikulkijan kasvoja hienosäätämään.
Täysin totta. Harmi vaan, että uusia rajoja kokeilevat indiepulkat sulavat ennemmin tai myöhemmin näiden AAA-hirviöiden kylkeen.
19.07.2011 klo 16.33
19.07.2011 klo 17.06
FPS Genressä on niin vahva edustus arcade-henkisillä peleillä, että jotenkin pidän haaskauksena kehittää aina vain lisää.
Sen sijaan Red Orchestra 2 vaikuttaa aika monessakin suhteessa poikkeavalta ja virkistävältä vaihtelulta. Vähän enemmän realismia ja painoa tiimipelillä, sekä innovatiivisia uusia mekaniikkoja.
Missä on vaikka Mount & Bladen tyyliset keskiaikaiset sotapelit? Sekin genre on edustettuna kunnolla peräti yhden pelin voimin ja sekin pienen pienen studion kehittämä.
Ihan oikeassa indie-kehittäjät ovat, kun vähän mollaavat isoja pelitaloja, jotka kehittävät kaikki vain kilpailevia geneerisiä räiskintäpelejä. Muitakin genrejä on olemassa ja osassa on todella marginaalinen edustus.
Ei aina tarvitse innovaatiota, mutta voisi kehittää jotain muutakin, kun aina sitä samaa arcade-räiskintää.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
19.07.2011 klo 17.21
Mies puhuu asiaa. Alkaa ittiä tympimään tämä faniporukka erityisesti jonka mielestä CoDia pelaa vaan 12v jannut ku lähinnä sen suurin ostajaryhmä on 20-30v tyypit joita ei vois vähempää kiinnostaa näide kitinä.
Hyvän vitsin murjasit.
19.07.2011 klo 17.57
Mies puhuu asiaa. Alkaa ittiä tympimään tämä faniporukka erityisesti jonka mielestä CoDia pelaa vaan 12v jannut ku lähinnä sen suurin ostajaryhmä on 20-30v tyypit joita ei vois vähempää kiinnostaa näide kitinä.
Hyvän vitsin murjasit.
Hyvä vitsi.. Seuraavaksi sitten faktoja pöytään, kiitos.
19.07.2011 klo 18.01
Mies puhuu asiaa. Alkaa ittiä tympimään tämä faniporukka erityisesti jonka mielestä CoDia pelaa vaan 12v jannut ku lähinnä sen suurin ostajaryhmä on 20-30v tyypit joita ei vois vähempää kiinnostaa näide kitinä.
Hyvän vitsin murjasit.
Miten niin? Itse olen 34 vuotta ja olen pelannut lähes kaikki edelliset CoDit moneen kertaan läpi, myös Modern Warfaret. Aion myös hankkia kolmosen, koska pidän CoD sarjasta.
Muuten mulle on aivan sama mitä jotkut pikkuvanhat snobit kitisevät, mutta alkaa vähitellen vituttamaan tämä loputon Modern Warfarejen mollaaminen. Tehkää itse parempi peli jos osaatte, uunot.
19.07.2011 klo 18.08
Mies puhuu asiaa. Alkaa ittiä tympimään tämä faniporukka erityisesti jonka mielestä CoDia pelaa vaan 12v jannut ku lähinnä sen suurin ostajaryhmä on 20-30v tyypit joita ei vois vähempää kiinnostaa näide kitinä.
Hyvän vitsin murjasit.
Hyvä vitsi.. Seuraavaksi sitten faktoja pöytään, kiitos.
Juokse perseeseen, pelle.
19.07.2011 klo 18.34
Rekisteröitynyt 18.12.2010
19.07.2011 klo 19.20
Ei FPS-peleissä ole mitään vikaa, ne ovat vain liian samanlaisia.
Rekisteröitynyt 17.03.2009
19.07.2011 klo 20.07
Eikä tämä tule miltään RPGCodex-aspielta, Halo CE, Mass Effect ja Bulletstorm ovat viimeisen kymmenen vuoden parhaimpia pelejä itselle. CoD4 oli sarjassaan ihan jees peli, mutta siitä eteenpäin on laatu laskenut jyrkästi. Ja ymmärtääkseni myös myynnit ovat nousseet samalla, ja sen ohella myös Homefrontin kaltaisia todellisia paskakasoja alkanut sikiämään.
Rekisteröitynyt 03.01.2008
19.07.2011 klo 20.11
Itsestäni tuntuu ainakin että lähes kaikki on jo kokeiltu ja tehty mikä muokkaisi tai kehittäisi nimenomaan FPS pelin ydintoimintoa. On simulaatioräiskintää ja arcadehenkisempää ja kaikkea siltä väliltä.
Ainoa asia mitä itselleni tulee mieleen on rakentaa FPS pelin ympärille enemmän tekemistä. Se varsinainen räiskintä ei olisi enää pääosassa tai ei ainakaan olisi ainoa pääosaa esittävä pelielementti. Rakennettaisiin jotain Mass Effectin tyylisiä FPS pelejä kunnon tarinalla ja seikkailulla. Siihen suuntaan voitaisiin enemmän mennä. Mutta eipä se räiskintä siitä juuri muuttuisi tai kehittyisi, olisipahan vain isompi kehys missä sitä harjoittaa.
Yksi esimerkki tulee tälläisestä FPS pelistä mieleen ja se on jostain Ukrainan suunnalta tuleva Precursors. Valitettavasti peli on lokalisoitu todella surkeasti ja on erittäin buginen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Precursors_%28video_game%29
RAGE on kaiketi vähän enemmän vapaampi kuin FPS pelit yleensä.
Rekisteröitynyt 28.07.2009
19.07.2011 klo 21.00
Pitää muistaa, että Quake 1:n jälkeen ID on aika pitkälti vain junnannut paikoillaan muiden mennessä heistä ohi innovaatioissa. Doom 3:kin oli vain Doom/Quake, mutta paremmilla grafiikoilla. Mielestäni mies joka otettiin John Romeron tilalle (Tim Willits) on idiootti. Hän tekee käytännössä kaiken mitä John Carmack haluaa hänen tekevän.
Tosin jos Rage onnistuu olemaan jotain muuta kuin Quake/Fallout/Motorstorm-yhdistelmäklooni niin Willitsin osakkeet nousevat kyllä huikeasti.
19.07.2011 klo 22.10
Mies puhuu asiaa. Alkaa ittiä tympimään tämä faniporukka erityisesti jonka mielestä CoDia pelaa vaan 12v jannut ku lähinnä sen suurin ostajaryhmä on 20-30v tyypit joita ei vois vähempää kiinnostaa näide kitinä.
Ehkä noin 10% on noita yli 20-vuotiaita. Kyseessä on kuitenkin lapsille/nuorille suunnattu pelisarja. Jos on käynyt intin, ei tuo enään maistu.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
19.07.2011 klo 22.51
Mies puhuu asiaa. Alkaa ittiä tympimään tämä faniporukka erityisesti jonka mielestä CoDia pelaa vaan 12v jannut ku lähinnä sen suurin ostajaryhmä on 20-30v tyypit joita ei vois vähempää kiinnostaa näide kitinä.
Ehkä noin 10% on noita yli 20-vuotiaita. Kyseessä on kuitenkin lapsille/nuorille suunnattu pelisarja. Jos on käynyt intin, ei tuo enään maistu.
Se on yksinkertaisesti minun mielestä paska pelisarja nykyään, United Offensiven jälkeen, mutta siitä huolimatta se myy koska se miellyttää ihmisiä jotka ei oo nii paskantärkeitä siitä pelaamisestaan. Satunnaista viihdettä ja helppo omaksua. Helppo hypätä mukaan ja helppo lopettaa. Ei mitää rajotteita aikuiselle ihmiselle jolla ei oo aikaa tai halua istua montaa tuntia sen parissa joka ilta.
20.07.2011 klo 02.42
Olen pettynyt Carmackiin, olivathan hekin id:llä aikoinaan rajoja rikkovia "snobeja" pelibisneksen rock-staroja. Mutta joskus käy näin, aikansa suuret tekijät fakkiutuvat omiin näkemyksiinsä ja institutioivat (huh, mikä sana) asemansa. Tarvitaan uutta verta pakkiin ja rohkeutta uhata nykyisiä asetelmia!
20.07.2011 klo 03.10
Rekisteröitynyt 17.03.2009
20.07.2011 klo 10.08
CoD pelaajakunta koostuu pääasiassa 12-vuotiaista ja MLG-tasoisista idiooteista.
Ja mitä tuohon inttiin tulee, kaikki kenellä on tarpeeksi älykyyttä olla pelaamatta CoDia netissä myös tuskin menevät armeijaankaan tuhlaamaan aikaansa.
20.07.2011 klo 13.13
20.07.2011 klo 13.15
20.07.2011 klo 16.09
CoD pelaajakunta koostuu pääasiassa 12-vuotiaista ja MLG-tasoisista idiooteista.
Onko sulla oikeasti heittää jotain faktaa vai mennäänkö edelleen hakuammunnalla?
Plus "MLG-tasoisista," eli mistä? Sua ja pelaajien enemmistöä selkeästi paremmista pelaajista?
22.07.2011 klo 00.30
Mies puhuu asiaa.
Eli lisää jatko-osia, ei tässä mitään uusia pelejä saati ideoita tarvita, right?
Doom ykkönen itse venytti aikanaan rajoja, tai vähintään Wolfenstein sitä ennen. Oliko se huonoa kehitystä mitä häh?
22.07.2011 klo 00.36
Se, että peliä pitäs opetella pelaamaa viikkotolkulla taas on isompi homma eikä niitä oikeestaa semmone sit kiinnosta. Edelleen pelien suurin kuluttajakunta on 20-30v miehet niin miksei ne myös sit olis kuluttamassa niitä suurimpia myyntinimikkeitä.
Eli rivien välistä jos ei sinun niin ainakin Carmackin sanoista on luettavissa, että koko peliteollisuuden pitäisi tuottaa pelejä vain sille 20-30v miesten porukalle jotka tykkäävät vain FPS:istä? Että taidepelien tekeminen on täysin turhaa ja tuomittavaa, koska enemmistö kuitenkin pelaa popcornpelejä?
22.07.2011 klo 00.40
Jos se olis nuorille suunnattu pelisarja nii sen ikärajat tuskin olis 18, 16, 18 ja M. Turha mussuttaa jostaki "vanhemmat ostaa" paskasta. Ostaa joo, mutta jos ne haluais todellaki myydä sitä pelisarjaansa 10-14v niiku te väitätte, nii ne löis sen ikärajan alemmaks, että se menis varmasti kaupaksi siinä ikäryhmässä.
Siinä on vaan sellainen ongelma, että jos ne löisivät sen ikärajan alemmaksi, sen ikäiset eivät olisi enää siitä niinkään kiinnostuneita. On todellakin helpompi luottaa siihen, että vanhemmat ostaa. Pääasia kun on, että joku ostaa, ei sillä niin väliä kuka sillä pelaa.
22.07.2011 klo 00.42
Kun John "Jeesus" Carmack puhuu, niin tavalliset kuolevaiset sitten perhana kuuntelevat id softan messiasta
Miksi muka? Ei ole ensimmäinen pelialan niinsanottu "messias" joiden terä on tylsynyt ajan myötä.
22.07.2011 klo 00.56
Miten sitten FPS genreä voisi enää kehittää? Siis tarkoitan sitä ydintoimintoa mikä tekee FPS pelistä FPS pelin? Eli Pelaajalla on ase ja peli kuvataan ensimmäisestä persoonasta.
Esimerkiksi sijoittamalla se ennennäkemättömään, hyvin toteutettuun miljööseen, kuten Bioshock teki. FPS:nä peli ei taatusti ollut millään tapaa hämmästyttävä, ja vihollisten sekä asevalikoiman suhteen suorastaan tylsä. Mutta en minä siitä piitannut, kun jokainen kenttä avasi uuden näkökulman vedenalaiseen art deco-kaupunkiin ja valaisi viime aikojen tapahtumia hieman lisää. Plasmiditkin olivat ihan kelpo lisäys.
Toinen vaihtoehto on lisätä erilaisia "luokkia". Borderlandsissa ja Team Fortress 2:ssa nämä toimivat sen verran hyvin, että peliin saa sopivasti vaihtelua.