Tuorein sisältö

Epic: Tältä pelit näyttävät tulevaisuudessa

03.03.2011 klo 12.30 | Luettu: 23038 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

GDC-tapahtumassa Epic Games esitteli Unreal 3 -pelimoottoriin tekemiään viilauksia. Samalla he myös visioivat, kuinka hyviltä pelit tulevat näyttämään tulevaisuudessa heidän teknologiallaan. Alla olevat kuvat antavat tästä osviittaa.












V2.fi | Manu Pärssinen
< Näin komealta näyttä... Catherine käännetään... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (29 viestiä)

hienoa

03.03.2011 klo 12.46

Nyt olisi sopiva aika tuoda Blade Runner takaisin.
lainaa
totuudentuli

03.03.2011 klo 12.51

hienoa kirjoitti:
Nyt olisi sopiva aika tuoda Blade Runner takaisin.


Ei parane pilata klassikoita.
lainaa
wasd

03.03.2011 klo 12.53

Epic voisi opetella tekemään kunnollisen näköisiä ihmishahmoja. Jokaisessa Epicin pelissä hahmot ovat vain lihasmöykkyjä jotka menevät naama irvistellen.
lainaa
asdf

03.03.2011 klo 13.15

wasd kirjoitti:
Epic voisi opetella tekemään kunnollisen näköisiä ihmishahmoja. Jokaisessa Epicin pelissä hahmot ovat vain lihasmöykkyjä jotka menevät naama irvistellen.


Tai sitten haluavat pitää ns. signature-tyylin peleissään? Eli tuskin tuo taidosta on kiinni, vaan siitä, että he haluavat, että heidän pelit tunnistaa heti ensimmäiseltä vilkaisulta. Kaikki eivät tykkää, mutta silti ne pelit myyvät kuin häkä.
lainaa
crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

03.03.2011 klo 13.16

Joo, hienoa on. Mutta olen tyytyväinen vasta sitten, kun tekevät vielä saman pelimaailman toimivuudelle ja saavat ympättyä peleihin muutakin kuin kauniita putkia joita pitkin juosta. Nyt avoimemmat ja toimivammat pelimaailmat on lähinnä parin mmo:n ja indie pelien varassa.
lainaa
Jdaad

03.03.2011 klo 13.18

Harmi kun kuvat ovat resoluutioltaan tuollaisia kärpäsenpaskoja, mutta hyvältä näyttää
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.03.2011 klo 13.29

Nomnomnom nuo valoheijastukset. Tuo 2D Capitolkukkula vähä häirittee tuol taustalla.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.03.2011 klo 13.29

Nomnomnom nuo valoheijastukset. Tuo 2D Capitolkukkula vähä häirittee tuol taustalla.
lainaa
JohnMcMahon

03.03.2011 klo 13.35

crom kirjoitti:
Joo, hienoa on. Mutta olen tyytyväinen vasta sitten, kun tekevät vielä saman pelimaailman toimivuudelle ja saavat ympättyä peleihin muutakin kuin kauniita putkia joita pitkin juosta. Nyt avoimemmat ja toimivammat pelimaailmat on lähinnä parin mmo:n ja indie pelien varassa.


Olen samaa mieltä. Olisi mahtaavaa jos näkisi pelimaailma jossa mihin tahansa taloon pääsisi sisälle, talojen sisällä olisi asuntoja..toimistoja...haulikolla ovi mäsäksi ja käppäilemään jonnekin John & Lawson lakifirmaan sisälle. Toki ymmärrän että pelistä on helpompi tehdä kaunis putki kuin laaja, avara ympäristö jossa pääsee joka paikkaan. Mutta olis se vaan niin penteleen siistiä!

Joku pelifirma voisinkin tehdä ns. suuren kuvitteellisen pelimaan jossa sitten tapahtuisi paljon eri pelejä. Helpottaisi pelintekijöiden hommaa kun olisi aina "sama" tapahtumapaikka.
Autopelissä kaahailtaisiin kaupungin maisemissa, kun taas toimintapelissä liikuttaisiin vaikka eri puolilla tätä pelimaata ja ympäristöä. Lentokonepelissä lennetään kyseisen maan yläpuolella ja voisit nähdä jotain tiettyjä paikkoja toisista peleistä "hei, tuolla mä ammuin silloin sen tyypin siinä toisessa pelissä!"

Aina voi haaveilla.
lainaa
SnakeDrone

Rekisteröitynyt 07.10.2007

03.03.2011 klo 13.56

Tämä + DNF = :P
lainaa
ongelmia_on

03.03.2011 klo 13.59

JohnMcMahon kirjoitti:
Toki ymmärrän että pelistä on helpompi tehdä kaunis putki kuin laaja, avara ympäristö jossa pääsee joka paikkaan. Mutta olis se vaan niin penteleen siistiä!



Kyse ei ole niinkään siitä kuinka vaikeata tai helppoa on tehdä kaunis peli ns. putkeen, vaan se, että kuinka vaikeata on tehdä oikeasti hyvä ja kiinnostava peli rajattomalla tekemisen vapaudella. Resurssit ovat myöskin iso ongelma. Siksi van pari pelitaloa edes tavoittelee oikeasti vapaata peli-maailmaa. Mutta itse tosiaan näen pikemminkin sen ongelmana, ettei kaiken tyylisiä pelejä pakosti vain pysty tekemään liian vapaalla maailmalla niin, että jokaisella tavalla pelatessa peli olisi hyvä.
lainaa
Temposaur

03.03.2011 klo 14.03

JohnMcMahon kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Olisi mahtaavaa jos näkisi pelimaailma jossa mihin tahansa taloon pääsisi sisälle, talojen sisällä olisi asuntoja..toimistoja...haulikolla ovi mäsäksi ja käppäilemään jonnekin John & Lawson lakifirmaan sisälle. Toki ymmärrän että pelistä on helpompi tehdä kaunis putki kuin laaja, avara ympäristö jossa pääsee joka paikkaan. Mutta olis se vaan niin penteleen siistiä!

Joku pelifirma voisinkin tehdä ns. suuren kuvitteellisen pelimaan jossa sitten tapahtuisi paljon eri pelejä. Helpottaisi pelintekijöiden hommaa kun olisi aina "sama" tapahtumapaikka.
Autopelissä kaahailtaisiin kaupungin maisemissa, kun taas toimintapelissä liikuttaisiin vaikka eri puolilla tätä pelimaata ja ympäristöä. Lentokonepelissä lennetään kyseisen maan yläpuolella ja voisit nähdä jotain tiettyjä paikkoja toisista peleistä "hei, tuolla mä ammuin silloin sen tyypin siinä toisessa pelissä!"

Aina voi haaveilla.
Johan joku teknologiatiimi oli väsännyt Crysiksen moottorille kaupunkialgoritmin, joka loi siis "äärettömän" ison kaupungin, jossa pystyi mm. hajottamaan talojen seiniä ja mennä näin ollen kerrostalojen sisälle riehumaan.
lainaa
lolled

Rekisteröitynyt 13.02.2011

03.03.2011 klo 15.39

SnakeDrone kirjoitti:
Tämä + DNF = :P

Voi kun olisikin :) Käsittääkseni DNF on Unreal Engine 2 tai 2.5 peli (ainakin Wikipedian mukaan). Toivotaan, että Gearbox on saanut edes siirrettyä UE3:lle kyseisen pelin.
lainaa
jan1

Rekisteröitynyt 20.08.2009

03.03.2011 klo 16.04

Saisi tulla hieman vaihtelua tuohon pelien väriskaalaan, ei aina tuota pelkkää tummaa ja harmaata..
lainaa
nakkikone

03.03.2011 klo 16.32

Maksaakohan tupakkayhtiöt nykyään pelinäkyvyydestä, kun viime aikoina näitä syöpäkääryleitä on näkynyt enenevässä määrin? Outoa, koska muualta viihteestä ne ovat samalla kadonneet. Tässä demossa olevalle ukolle se vielä sopii, mutta mitähän hittoa tupakat ja sigge tekivät useamman NPC:n huulessa Mass Effect 2:sessa?
lainaa
Maade

03.03.2011 klo 16.35

Tuota.. Tulevaisuudessa pelit perustuvat vieläkin DX9 rajapintaan, joka taitaa kohta viettää 10v syntymäpäiviään? Noh, eipä Epic ole tainnut mitään teknologian edelläkävijöitä koskaan ollakaan. Luulisi kuitenkin että olisivat saaneet edes DX11 tuen tesselaatioineen pultattua engineensä kiinni..
lainaa
Asdf

03.03.2011 klo 17.24

En usko, että pelien ulkoasun kehityksessä tapahtuu pitkään aikaan mitään isoa hyppyä eteenpäin. Suurin osa parin viimevuodenkin kehityksestä on ollut vain feikkirealismia, jossa survotaan peliin erilaisia efektejä, jotka peittävät ne asiat, joissa epärealistisuus näkyisi. Niitä filttereitä ja sokaisevia valoja sitten kehuskellaan realismina ja jotkut kehtaavat vielä väittää pelejä photorealistisiksi.

Yhden oikeasti realistisen kuvan renderöimiseen voi mennä high-end myllylläkin päiviä, vaikka puhuttaisiin vain jostain perus sisätilasta, jossa on vain muutamia valonlähteitä. Sen takia hommaan keskittyvillä firmoilla on oikeasti valtavia renderöintifarmeja. Sen kaiken tiivistäminen järkevään kokoon ja framen renderöinti 0,016 sekunnissa (60 FPS) on aika mahdoton temppu.

Eiköhän ne koneiden tehot tasaisesti nouse, että saadaan vähän enemmän polygoneja ruudulle ja vähän paremmin laskettua valoja ja varjoja, mutta aika hidasta se tulee olemaan.

Mutta siis joku aika massiivinen läpimurto tarvittaisiin teknologiassa, että saataisiin kunnon hyppy eteenpäin pelien grafiikoissa.
lainaa
apex

Rekisteröitynyt 21.12.2010

03.03.2011 klo 17.30

Harmi ettei Mass Effect 3:een enää ehdi tämä teknologia, vaikka kyllähän se hienolta näyttää nykyiselläänkin
lainaa
Maade

03.03.2011 klo 18.12

apex kirjoitti:
Harmi ettei Mass Effect 3:een enää ehdi tämä teknologia, vaikka kyllähän se hienolta näyttää nykyiselläänkin


Jaa no eipä tietenkään ehdi, sehän on ollut pihalla jo Windows XP:n ajoista lähtien.

Asdf kirjoitti:
Yhden oikeasti realistisen kuvan renderöimiseen voi mennä high-end myllylläkin päiviä, vaikka puhuttaisiin vain jostain perus sisätilasta, jossa on vain muutamia valonlähteitä. Sen takia hommaan keskittyvillä firmoilla on oikeasti valtavia renderöintifarmeja.


Ei näin. Ei todellakaan näin. Se fantasiamaailma jossa elät ei todellakaan vastaa todellisuutta. Vai että ihan farmeja ja muuta. Kuva sitten maagisesti näkyy (kenties videokuvana ehkäpäkö?) ruudulla kun liikuttelet tattejasi?

Näinhän se tietenkin menee. Tästä syystä kakaroita eikä insinöörejä palkata oikeisiin töihin :P
lainaa
Muffinssi

Rekisteröitynyt 04.01.2011

03.03.2011 klo 20.02

säälittävän kokosina taas postattu tänne kuvat :P

http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=26259798&postc
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

03.03.2011 klo 20.11

lolled kirjoitti:
SnakeDrone kirjoitti:
Tämä + DNF = :P
Voi kun olisikin :) Käsittääkseni DNF on Unreal Engine 2 tai 2.5 peli (ainakin Wikipedian mukaan). Toivotaan, että Gearbox on saanut edes siirrettyä UE3:lle kyseisen pelin.

DNF:ssä on kylläkin ihan oma pelimoottorinsa joka haarukoitiin Unreal Engine 1.5:n teknologiasta joskus 2000-luvun alussa. Tämä tieto on peräisin Geore Broussardilta. Ja Gearbox ei ole siirtänyt peliä UE3:lle eikä tule siirtämään koska se vaatisi enemmän aikaa ja käsissä heillä on kuitenkin 98% valmispeli. Lisäksi pelin taide, kaikki 3d-mallit, yms. pitäisi tehdä uudelleen UE3:a varten.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

03.03.2011 klo 20.16

Maade kirjoitti:
Tuota.. Tulevaisuudessa pelit perustuvat vieläkin DX9 rajapintaan, joka taitaa kohta viettää 10v syntymäpäiviään? Noh, eipä Epic ole tainnut mitään teknologian edelläkävijöitä koskaan ollakaan. Luulisi kuitenkin että olisivat saaneet edes DX11 tuen tesselaatioineen pultattua engineensä kiinni..


On kyllä hyvin surullista että DX9 on PC-peleissä vieläkin johtavassa asemassa...on se meinaan sen verran vanha rajapinta että sen saisi jo kuopata.

Ja näköjään tulevaisuuden peleissä ei ole edes harmaasävyjä enää. Nyt on 65% mustaa. Sweet. Värit senku vähenee ja menot paranee vai miten se meni.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

03.03.2011 klo 20.22

Protec kirjoitti:
Maade kirjoitti:
Tuota.. Tulevaisuudessa pelit perustuvat vieläkin DX9 rajapintaan, joka taitaa kohta viettää 10v syntymäpäiviään? Noh, eipä Epic ole tainnut mitään teknologian edelläkävijöitä koskaan ollakaan. Luulisi kuitenkin että olisivat saaneet edes DX11 tuen tesselaatioineen pultattua engineensä kiinni..
On kyllä hyvin surullista että DX9 on PC-peleissä vieläkin johtavassa asemassa...on se meinaan sen verran vanha rajapinta että sen saisi jo kuopata.

Unohdatte, että Windows XP pyörii useimmissa koneissa, Direct9 on erittäin toimiva kokoelma rajapintoja, ja, että DirectX10 ja 11 vaativat rautaa allensa joka ei ole vielä kovinkaan monen ihmisen Windows-tietokoneessa, ja joka maksaa kohtalaisen paljon. Ei ole taloudellisesti järkevää kehittää pelejä jotka toimivat vain uusimmalla DirectX-rajapintakokoelmalla. Ja jos minulta kysytään niin toivottavasti DirectX9:ä ei kuopata vielä moneen vuoteen koska se on parempi tietyistä näkökulmista kuin 10 tai 11 (ja tuleva 12). Sitä paitsi OpenGL4 on kyvykkäämpi kuin Direct3D11. :P
lainaa
Maade

03.03.2011 klo 20.37

Dekonega kirjoitti:
Protec kirjoitti:
Maade kirjoitti:
Tuota.. Tulevaisuudessa pelit perustuvat vieläkin DX9 rajapintaan, joka taitaa kohta viettää 10v syntymäpäiviään? Noh, eipä Epic ole tainnut mitään teknologian edelläkävijöitä koskaan ollakaan. Luulisi kuitenkin että olisivat saaneet edes DX11 tuen tesselaatioineen pultattua engineensä kiinni..
On kyllä hyvin surullista että DX9 on PC-peleissä vieläkin johtavassa asemassa...on se meinaan sen verran vanha rajapinta että sen saisi jo kuopata.

Unohdatte, että Windows XP pyörii useimmissa koneissa, Direct9 on erittäin toimiva kokoelma rajapintoja, ja, että DirectX10 ja 11 vaativat rautaa allensa joka ei ole vielä kovinkaan monen ihmisen Windows-tietokoneessa, ja joka maksaa kohtalaisen paljon. Ei ole taloudellisesti järkevää kehittää pelejä jotka toimivat vain uusimmalla DirectX-rajapintakokoelmalla. Ja jos minulta kysytään niin toivottavasti DirectX9:ä ei kuopata vielä moneen vuoteen koska se on parempi tietyistä näkökulmista kuin 10 tai 11 (ja tuleva 12). Sitä paitsi OpenGL4 on kyvykkäämpi kuin Direct3D11. :P


Kyse ei ole siitä että ne toimisivat "vain" jollain rajapinnalla, DirectX kun on takaisin päin yhteensopiva. Haluaisin kuulla nuo sinun perustelut että miksi DX9 on parempi kuin 10 tai 11, koska nuo vaan lisäävät ominaisuuksia mitä näytönohjaimet osaavat hyödyntää. OpenGL, sillä oli hetkensä mutta se käytännössä kuoli pois. ATI tukee sitä paremmin, mutta käytännössä OpenGL pelejä ei tehdä enään.

Niin ja postaukseesi liittyen, STEAMin mukaan noin 58% käyttäjistä omistaa Windows 7 käyttöjärjestelmän (Että voi käyttää uusimpia DirectX versioita) ja omistaa ainakin DX10 tukevan näytönohjaimen. Minulla itselläni on DX11 näytönohjain, ja kyllä minä mielestäni ihan normaali henkilö olen :P
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

03.03.2011 klo 20.47

Dekonega kirjoitti:
Protec kirjoitti:
Maade kirjoitti:
Tuota.. Tulevaisuudessa pelit perustuvat vieläkin DX9 rajapintaan, joka taitaa kohta viettää 10v syntymäpäiviään? Noh, eipä Epic ole tainnut mitään teknologian edelläkävijöitä koskaan ollakaan. Luulisi kuitenkin että olisivat saaneet edes DX11 tuen tesselaatioineen pultattua engineensä kiinni..
On kyllä hyvin surullista että DX9 on PC-peleissä vieläkin johtavassa asemassa...on se meinaan sen verran vanha rajapinta että sen saisi jo kuopata.

Unohdatte, että Windows XP pyörii useimmissa koneissa, Direct9 on erittäin toimiva kokoelma rajapintoja, ja, että DirectX10 ja 11 vaativat rautaa allensa joka ei ole vielä kovinkaan monen ihmisen Windows-tietokoneessa, ja joka maksaa kohtalaisen paljon. Ei ole taloudellisesti järkevää kehittää pelejä jotka toimivat vain uusimmalla DirectX-rajapintakokoelmalla. Ja jos minulta kysytään niin toivottavasti DirectX9:ä ei kuopata vielä moneen vuoteen koska se on parempi tietyistä näkökulmista kuin 10 tai 11 (ja tuleva 12). Sitä paitsi OpenGL4 on kyvykkäämpi kuin Direct3D11. :P


Kyllä nyt pitäisi olla jo ihmisten koneissa vähintään DX10:ä tukeva kortti. On sekin jo meinaan aikaste vanha. Ja windows XP myös saataisin TODELLA jo kuopata. En tunne ketään kenellä olisi XP koneessaan enää. Mutta tuota en allekirjoita koskaan että DX9 on parempi kuin DX10 tai 11. DX11 tukee monia herkkuja mitä DX9 ei... Miksi turhaan jarruttaa kehitystä? Itse tässä äskettäin koneen kasasin jossa 2 näytönohjainta DX11 tuella ja kyllä jurppii kun kaikki pelit ovat jotain DX9-tukevia ainoastaan. Nyt eletään jo kuitenkin vuodessa 2011...

Ja mitä siihen hintaan tulee...niin 300 eurolla saa halvan koneen joka tukee DX11 ja tulee mukana joku muu kuin antiikkinen XP-käyttis.

Ja millä tavalla DX9 on mukamas parempi? Siksi koska sinä tykkäät siitä tai koneessasi ei ole DX10 tai 11 tukevaa rautaa? Dx11 sisältää kaikki samat kikat kuin DX9. Nehän ovat taaksepäin yhteensopivia. Enempää en noista sitten tiedäkään enkä välitäkään tietää. Sitä vaan että kehitystä on turha jarruttaa.
lainaa
justjoo

03.03.2011 klo 21.12

juu oma mielipide on kanssa "ooh pretty" mutta oikeasti PS2/Xbox/GC sukupolven jälkeen ulkoasullisesti en ole ollut kovinkaan innoissani. Kun mietin vaikka Super Smash Brosia joka on helvetin kulmikas ja yksinkertainen N64lla niin Melee on edelleenkin nätti peli eikä Brawl kovin paremman näköinen ole. Sama homma vaikka Gran Turismolla joka on ruma PS1llä mutta PS2lla ollaan jo todella korkeassa laadussa

joku saisi tehdä pelin jossa on San Andreas tyyppiset grafiikat mutta tehdä siitä juuri tuollaisen "mene mihin tahansa taloon ja seuraa NPCtä jotka oikeasti menevät aamulla töihin ja tulevat illalla kotiin/viihteelle". se voisikin olla aika vau

tai vaikka uusi Spiderman jonka NY on oikeasti avoin ja vilkas
lainaa
tääontaastätä

04.03.2011 klo 00.09

dekonega yrittää taas epätoivoisesti guruilla, vaikka ei tiedä eikä ymmärrä asiasta hölkäsen pöläystä
lainaa
hopup

04.03.2011 klo 02.29

Mitään kovin ihmeellistä on omasta mielestäni turha odottaa lähitulevaisuudessa peleiltä. Yksikään suuri pelifirma ei alkaisi tekemään peliä johon olisi suunnitteilla pistää rahaa likoamaan hirvittävästi pelkästään pc-alustalle vaan peli tulisi myös konsoleille jonka seurauksena peliin ei olisi mahdollista saada aikaan valtavaa mailmaa varustettuna edes tyydyttävillä grafiikoilla ottaen huomioon konsolien tehot jotka ovat huomattavasti tietokoneita jäljessä ja tulevat aina todennäköisesti olemaan.
lainaa
Joku

05.03.2011 klo 01.24

Minua sinällään inhottaa pelkkä ajatus siitä, kuinka grafiikoissa yritetään tavoitella realismia ja näin. Itse tykkään enemmän karkkigrafiikoista, ja muutenkin on mukavempaa nähdä pelejä joilla on persoonallisempi ilme.

En toki vastusta edistystä, mutta mieluummin panostaisin omaperäisyyteen kuin realismia tavoittelevaan teokseen. Realistisissa teoksissa kun sattuu olemaan myös hitunen "vakavuutta", joka ainakin minua estää rankan päivän jälkeen vain nauttimasta mukavaa ja rentoa peliä.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova