Starcraft II maksoi yli 100 miljoonaa dollaria
Pelibisneksessä ei nykyään pikkurahoilla pelata, se on tiedetty jo jonkin aikaa, mutta silti StarCraft II:n budjetti oli melkoinen. Gamasutra kertoo raportista, jonka mukaan pelin kehitykseen käytettiin yli sata miljoonaa dollaria. Yli sata miljoonaa dollaria.
Iso osa rahoista meni todennäköisesti Battle.netin uudistamiseen, eikä Activisionilla ole varmasti kovin suurta huolta siitä, etteikö rahoja saataisi lopulta takaisin - korkojen kera.
Keskustelut (19 viestiä)
Rekisteröitynyt 16.06.2008
18.07.2010 klo 11.21
Rekisteröitynyt 28.11.2008
18.07.2010 klo 11.48
18.07.2010 klo 12.05
Rekisteröitynyt 17.04.2007
18.07.2010 klo 12.25
nii ajatelkaa wowissta 11miljoonaa pelaajaa kaikki maksaa 12€ kuussa tulee jo aika paljon rahaa onko 140miltisii?
Ja tästähän ei tietenkään mene penniäkään pelin servereihin, tekniseen tukeen ja jatkuvaan patchaamiseen? Miettikää minkälaiset kustannukset tuollaisen jätin ylläpitämiselle tulee.
18.07.2010 klo 13.02
nii ajatelkaa wowissta 11miljoonaa pelaajaa kaikki maksaa 12€ kuussa tulee jo aika paljon rahaa onko 140miltisii?
Ja tästähän ei tietenkään mene penniäkään pelin servereihin, tekniseen tukeen ja jatkuvaan patchaamiseen? Miettikää minkälaiset kustannukset tuollaisen jätin ylläpitämiselle tulee.
Aivan. Miettikää mikä työllistys sillä pelillä tällä hetkellä on. Toki WoW on tehnyt myös voittonsa ja saman pelitalon eri pelit tukevat toisiaan mahdollistaen jatkuvuuden. Puhettahan oli siitä että WoW:istakin poistuu kuukausimaksut, kun se sattuu kohtaamaan voittajansa ja kuka ties ToR saattaa hyvinkin syödä pelaaja kantaa.
Vaatii varmaan Starcraft samaa ylläpitoa, mutta huomattavasti pienemmässä scaalassa. Nykypelien kehittäminen vaatiinkin suhteellisen ison sijoituksen menestyksen takaamiseksi.
18.07.2010 klo 13.18
18.07.2010 klo 13.25
18.07.2010 klo 13.30
Olet oikeassa, wowissa on 11,7 aktiivista pelaajaa.
Puuttuuko tuolta 0,7 ihmiseltä jalat? Tai jotain muuta kun kerta on vain 0,7.
Rekisteröitynyt 29.10.2009
18.07.2010 klo 14.41
Blizzardilla asia ei tietenkään ole rahasta kiinni.
nii ajatelkaa wowissta 11miljoonaa pelaajaa kaikki maksaa 12€ kuussa tulee jo aika paljon rahaa onko 140miltisii?
Ja tästähän ei tietenkään mene penniäkään pelin servereihin, tekniseen tukeen ja jatkuvaan patchaamiseen? Miettikää minkälaiset kustannukset tuollaisen jätin ylläpitämiselle tulee.
Wowin ylläpitokustannukset vuosittain on noin 50 miljoonaa dollaria. Eikö kukaan lukenut 2008 loppupuolella, kun Blizzard julkisti, että wowin ylläpito on maksanut niille reilut 200miljoonaa dollaria siihen mennessä?
Rekisteröitynyt 28.07.2009
18.07.2010 klo 14.54
Tulevaisuudessa dollarin merkitys tulee vielä nykyisestä vähenemään. Joten aika turhaan tässäkin artikkelissa toistetaan tuota sataa miljoonaa ja pidetään sitä jotenkin ihmeellisenä maagisena lukuna.
Windows kehitysalustana on nykyään hyvin kallis ja Blizzardin porukka on niin pikkutarkka kaiken kanssa, että seuraavakin projekti varmasti nielee yhtä paljon pätäkkää. Tarvittaisiin enemmän valmiita pelimoottorien lisensoijia jotta pelien kehityskustannukset olisivat pienemmän. Ei tekisi haittaa myöskään se, että aloitteleville pelintekijöille annettaisiin enemmän tukea.
Maailman suurimman pelialustan käyttöjärjestelmällä on hieman sama ongelma kuin maailman eniten käytetyimmällä matkapuhelinkäyttöjärjestelmälläkin. Ja tuon lisäksi sekin nostaa kehityskuluja, että Blizzard teki StarCraft 2:sta myös Mac OS X:lle käännöksen joka on pelattavissa samalta levyltä kuin Windows käännöskin.
Ja V2.fi voisi vähän tarkentaa artikkelin tietoja sillä Gamasutra sai tietonsa Wall Street Journalilta joka oli haastatellut yhteiskunnan suosikki vihollista #1:stä joka oli sitten laukonut, että pelin kulut ovat yli sata miljoonaa. Tämä on annettu sijoittajat mielessä pitäen joten uskoisin, että tätä lukua on vähän liioiteltu.
http://bit.ly/bUejZn
Rekisteröitynyt 26.12.2007
18.07.2010 klo 15.28
Olet oikeassa, wowissa on 11,7 aktiivista pelaajaa.
Puuttuuko tuolta 0,7 ihmiseltä jalat? Tai jotain muuta kun kerta on vain 0,7.
11,7 miljoonaa = 11 700 000. Eli miten vitussa joltakin puuttuisi ruumiinosia, koska koko luvussa ei ole edes desimaaleja.
paska trolli
18.07.2010 klo 15.35
Olet oikeassa, wowissa on 11,7 aktiivista pelaajaa.
Puuttuuko tuolta 0,7 ihmiseltä jalat? Tai jotain muuta kun kerta on vain 0,7.
11,7 miljoonaa = 11 700 000. Eli miten vitussa joltakin puuttuisi ruumiinosia, koska koko luvussa ei ole edes desimaaleja.
paska trolli
Jos osaat lukea niin huomaat että gfds sanoo "11,7 aktiivista pelaaja" ei 11,7 miljoonaa aktiivista pelaajaa. Tiedän että varmaan vain typo mutta silti.
18.07.2010 klo 16.32
Olet oikeassa, wowissa on 11,7 aktiivista pelaajaa.
Puuttuuko tuolta 0,7 ihmiseltä jalat? Tai jotain muuta kun kerta on vain 0,7.
11,7 miljoonaa = 11 700 000. Eli miten vitussa joltakin puuttuisi ruumiinosia, koska koko luvussa ei ole edes desimaaleja.
paska trolli
"Koomikko" lienee saanut auringonpistoksen. Sen verran sekavaa tekstiä.
Rekisteröitynyt 17.09.2007
18.07.2010 klo 17.36
Olet oikeassa, wowissa on 11,7 aktiivista pelaajaa.
Puuttuuko tuolta 0,7 ihmiseltä jalat? Tai jotain muuta kun kerta on vain 0,7.
11,7 miljoonaa = 11 700 000. Eli miten vitussa joltakin puuttuisi ruumiinosia, koska koko luvussa ei ole edes desimaaleja.
paska trolli
Koomikko, olet joko rekisteröitynyt trollaaja tai olet lintsannut äidinkielen ja matikan tunnit. Ei tässä muuta
18.07.2010 klo 22.38
Rekisteröitynyt 17.03.2009
19.07.2010 klo 01.55
Kyllähän Blizzu varmasti saa rahansa takaisin korkojen kera kun jokainen pelin ostaja ostaa pelin kolmeen kertaan...
Tsekkaan Wings of Libertyn. Jos ei ole selkeästi täyden hemmetin hyvän pelin verran sisältöä, niin en todellakaan aio maksaa 150 yhdestä pelistä ja kahdesta tehtäväpaketista.
Rekisteröitynyt 17.02.2010
19.07.2010 klo 11.18
19.07.2010 klo 18.18
Kyllähän Blizzu varmasti saa rahansa takaisin korkojen kera kun jokainen pelin ostaja ostaa pelin kolmeen kertaan...
Miten niin? Ei kukaan eurooppalainen oikesti edes halua pelata Korealaisia tai jenkkejä vastaan. Paljon parempi vain, etteivät ole sekaisin, kun pingi kasvaa mielettömäksi jos serveri on esim austraaliassa.
19.07.2010 klo 19.25
Kyllähän Blizzu varmasti saa rahansa takaisin korkojen kera kun jokainen pelin ostaja ostaa pelin kolmeen kertaan...
Miten niin? Ei kukaan eurooppalainen oikesti edes halua pelata Korealaisia tai jenkkejä vastaan. Paljon parempi vain, etteivät ole sekaisin, kun pingi kasvaa mielettömäksi jos serveri on esim austraaliassa.
Ei kukaan eri realmin takia luulisi ostavan kolmea kappaletta mutta voisin ymmärtää kun myyvät pelin kolmessa osassa paketin kullekkin rodulle.