Tuorein sisältö

Starcraft II maksoi yli 100 miljoonaa dollaria

18.07.2010 klo 10.59 | Luettu: 16057 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Pelibisneksessä ei nykyään pikkurahoilla pelata, se on tiedetty jo jonkin aikaa, mutta silti StarCraft II:n budjetti oli melkoinen. Gamasutra kertoo raportista, jonka mukaan pelin kehitykseen käytettiin yli sata miljoonaa dollaria. Yli sata miljoonaa dollaria.

Iso osa rahoista meni todennäköisesti Battle.netin uudistamiseen, eikä Activisionilla ole varmasti kovin suurta huolta siitä, etteikö rahoja saataisi lopulta takaisin - korkojen kera.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Ar Tonelico Qogan ta... Huhut Final Fantasyn... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (19 viestiä)

medium

Rekisteröitynyt 16.06.2008

18.07.2010 klo 11.21

Blizzuhan tekee ton verran rahaa joka kuukaus pelkistä wowin kuukausimaksuista
lainaa
MiiQ

Rekisteröitynyt 28.11.2008

18.07.2010 klo 11.48

Laatu maksaa, no toivottavasti tulee olemaan loistava peli, monet taitavat todellakin odottaa tätä, itse en kyllä ole kiinnostunut näistä :/
lainaa
alex

18.07.2010 klo 12.05

nii ajatelkaa wowissta 11miljoonaa pelaajaa kaikki maksaa 12€ kuussa tulee jo aika paljon rahaa onko 140miltisii?
lainaa
Gaeryc

Rekisteröitynyt 17.04.2007

18.07.2010 klo 12.25

alex kirjoitti:
nii ajatelkaa wowissta 11miljoonaa pelaajaa kaikki maksaa 12€ kuussa tulee jo aika paljon rahaa onko 140miltisii?

Ja tästähän ei tietenkään mene penniäkään pelin servereihin, tekniseen tukeen ja jatkuvaan patchaamiseen? Miettikää minkälaiset kustannukset tuollaisen jätin ylläpitämiselle tulee.
lainaa
Flits

18.07.2010 klo 13.02

Gaeryc kirjoitti:
alex kirjoitti:
nii ajatelkaa wowissta 11miljoonaa pelaajaa kaikki maksaa 12€ kuussa tulee jo aika paljon rahaa onko 140miltisii?

Ja tästähän ei tietenkään mene penniäkään pelin servereihin, tekniseen tukeen ja jatkuvaan patchaamiseen? Miettikää minkälaiset kustannukset tuollaisen jätin ylläpitämiselle tulee.


Aivan. Miettikää mikä työllistys sillä pelillä tällä hetkellä on. Toki WoW on tehnyt myös voittonsa ja saman pelitalon eri pelit tukevat toisiaan mahdollistaen jatkuvuuden. Puhettahan oli siitä että WoW:istakin poistuu kuukausimaksut, kun se sattuu kohtaamaan voittajansa ja kuka ties ToR saattaa hyvinkin syödä pelaaja kantaa.
Vaatii varmaan Starcraft samaa ylläpitoa, mutta huomattavasti pienemmässä scaalassa. Nykypelien kehittäminen vaatiinkin suhteellisen ison sijoituksen menestyksen takaamiseksi.
lainaa
FatCow

18.07.2010 klo 13.18

Eikä WoWissa ole 11 miljoonaa aktiivista pelaajaa...
lainaa
gfds

18.07.2010 klo 13.25

Olet oikeassa, wowissa on 11,7 aktiivista pelaajaa.
lainaa
asdasdasdasd

18.07.2010 klo 13.30

gfds kirjoitti:
Olet oikeassa, wowissa on 11,7 aktiivista pelaajaa.


Puuttuuko tuolta 0,7 ihmiseltä jalat? Tai jotain muuta kun kerta on vain 0,7.
lainaa
Jaffe

Rekisteröitynyt 29.10.2009

18.07.2010 klo 14.41

Hurjan suuria budjetteja peleissä nykyään. Kuitenkin 8 vuotta sitten pelinkehittäminen maksoi keskimäärin 2-3 miljoonaa.

Blizzardilla asia ei tietenkään ole rahasta kiinni.

Gaeryc kirjoitti:
alex kirjoitti:
nii ajatelkaa wowissta 11miljoonaa pelaajaa kaikki maksaa 12€ kuussa tulee jo aika paljon rahaa onko 140miltisii?

Ja tästähän ei tietenkään mene penniäkään pelin servereihin, tekniseen tukeen ja jatkuvaan patchaamiseen? Miettikää minkälaiset kustannukset tuollaisen jätin ylläpitämiselle tulee.


Wowin ylläpitokustannukset vuosittain on noin 50 miljoonaa dollaria. Eikö kukaan lukenut 2008 loppupuolella, kun Blizzard julkisti, että wowin ylläpito on maksanut niille reilut 200miljoonaa dollaria siihen mennessä?
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

18.07.2010 klo 14.54

Ei tuo sata miljoonaa paljon ole rahaa kun otetaan huomioon Activision-Blizzardin talouslaskelmat ja dollarin nykyinen kurssi. Sata miljoonaa dollaria on vain joku 75 miljoonaa euroa. (Huomautan, että kyllä kyseinen summa minulle kelpaisi. On se sen verran iso ja merkittävä potti rahaa. Mutta kirjoitan tässä vain samalla tasolla asioista kuin nykyisten AAA-nimikkeiden kehitys budjeteista yleensäkin.)

Tulevaisuudessa dollarin merkitys tulee vielä nykyisestä vähenemään. Joten aika turhaan tässäkin artikkelissa toistetaan tuota sataa miljoonaa ja pidetään sitä jotenkin ihmeellisenä maagisena lukuna.

Windows kehitysalustana on nykyään hyvin kallis ja Blizzardin porukka on niin pikkutarkka kaiken kanssa, että seuraavakin projekti varmasti nielee yhtä paljon pätäkkää. Tarvittaisiin enemmän valmiita pelimoottorien lisensoijia jotta pelien kehityskustannukset olisivat pienemmän. Ei tekisi haittaa myöskään se, että aloitteleville pelintekijöille annettaisiin enemmän tukea.

Maailman suurimman pelialustan käyttöjärjestelmällä on hieman sama ongelma kuin maailman eniten käytetyimmällä matkapuhelinkäyttöjärjestelmälläkin. Ja tuon lisäksi sekin nostaa kehityskuluja, että Blizzard teki StarCraft 2:sta myös Mac OS X:lle käännöksen joka on pelattavissa samalta levyltä kuin Windows käännöskin.

Ja V2.fi voisi vähän tarkentaa artikkelin tietoja sillä Gamasutra sai tietonsa Wall Street Journalilta joka oli haastatellut yhteiskunnan suosikki vihollista #1:stä joka oli sitten laukonut, että pelin kulut ovat yli sata miljoonaa. Tämä on annettu sijoittajat mielessä pitäen joten uskoisin, että tätä lukua on vähän liioiteltu.

http://bit.ly/bUejZn
lainaa
Koomikko

Rekisteröitynyt 26.12.2007

18.07.2010 klo 15.28

asdasdasdasd kirjoitti:
gfds kirjoitti:
Olet oikeassa, wowissa on 11,7 aktiivista pelaajaa.


Puuttuuko tuolta 0,7 ihmiseltä jalat? Tai jotain muuta kun kerta on vain 0,7.

11,7 miljoonaa = 11 700 000. Eli miten vitussa joltakin puuttuisi ruumiinosia, koska koko luvussa ei ole edes desimaaleja.

paska trolli
lainaa
Azze

18.07.2010 klo 15.35

Koomikko kirjoitti:
asdasdasdasd kirjoitti:
gfds kirjoitti:
Olet oikeassa, wowissa on 11,7 aktiivista pelaajaa.


Puuttuuko tuolta 0,7 ihmiseltä jalat? Tai jotain muuta kun kerta on vain 0,7.

11,7 miljoonaa = 11 700 000. Eli miten vitussa joltakin puuttuisi ruumiinosia, koska koko luvussa ei ole edes desimaaleja.

paska trolli

Jos osaat lukea niin huomaat että gfds sanoo "11,7 aktiivista pelaaja" ei 11,7 miljoonaa aktiivista pelaajaa. Tiedän että varmaan vain typo mutta silti.
lainaa
tähtirahti

18.07.2010 klo 16.32

Koomikko kirjoitti:
asdasdasdasd kirjoitti:
gfds kirjoitti:
Olet oikeassa, wowissa on 11,7 aktiivista pelaajaa.


Puuttuuko tuolta 0,7 ihmiseltä jalat? Tai jotain muuta kun kerta on vain 0,7.

11,7 miljoonaa = 11 700 000. Eli miten vitussa joltakin puuttuisi ruumiinosia, koska koko luvussa ei ole edes desimaaleja.

paska trolli


"Koomikko" lienee saanut auringonpistoksen. Sen verran sekavaa tekstiä.
lainaa
Nikke

Rekisteröitynyt 17.09.2007

18.07.2010 klo 17.36

Koomikko kirjoitti:
asdasdasdasd kirjoitti:
gfds kirjoitti:
Olet oikeassa, wowissa on 11,7 aktiivista pelaajaa.


Puuttuuko tuolta 0,7 ihmiseltä jalat? Tai jotain muuta kun kerta on vain 0,7.

11,7 miljoonaa = 11 700 000. Eli miten vitussa joltakin puuttuisi ruumiinosia, koska koko luvussa ei ole edes desimaaleja.

paska trolli

Koomikko, olet joko rekisteröitynyt trollaaja tai olet lintsannut äidinkielen ja matikan tunnit. Ei tässä muuta
lainaa
KatkeraTilittäjä

18.07.2010 klo 22.38

Kyllähän Blizzu varmasti saa rahansa takaisin korkojen kera kun jokainen pelin ostaja ostaa pelin kolmeen kertaan...
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

19.07.2010 klo 01.55

KatkeraTilittäjä kirjoitti:
Kyllähän Blizzu varmasti saa rahansa takaisin korkojen kera kun jokainen pelin ostaja ostaa pelin kolmeen kertaan...

Tsekkaan Wings of Libertyn. Jos ei ole selkeästi täyden hemmetin hyvän pelin verran sisältöä, niin en todellakaan aio maksaa 150 yhdestä pelistä ja kahdesta tehtäväpaketista.
lainaa
Weedos

Rekisteröitynyt 17.02.2010

19.07.2010 klo 11.18

moninpeli ollu kyl yhtä nannaa, viel vähä aikaa ehtii betaaki pelata :P
lainaa
Eetu

19.07.2010 klo 18.18

KatkeraTilittäjä kirjoitti:
Kyllähän Blizzu varmasti saa rahansa takaisin korkojen kera kun jokainen pelin ostaja ostaa pelin kolmeen kertaan...


Miten niin? Ei kukaan eurooppalainen oikesti edes halua pelata Korealaisia tai jenkkejä vastaan. Paljon parempi vain, etteivät ole sekaisin, kun pingi kasvaa mielettömäksi jos serveri on esim austraaliassa.
lainaa
Flits

19.07.2010 klo 19.25

Eetu kirjoitti:
KatkeraTilittäjä kirjoitti:
Kyllähän Blizzu varmasti saa rahansa takaisin korkojen kera kun jokainen pelin ostaja ostaa pelin kolmeen kertaan...


Miten niin? Ei kukaan eurooppalainen oikesti edes halua pelata Korealaisia tai jenkkejä vastaan. Paljon parempi vain, etteivät ole sekaisin, kun pingi kasvaa mielettömäksi jos serveri on esim austraaliassa.


Ei kukaan eri realmin takia luulisi ostavan kolmea kappaletta mutta voisin ymmärtää kun myyvät pelin kolmessa osassa paketin kullekkin rodulle.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova