Kotaku pääsi
Gran Turismo -sarjan isän
Kazunori Yamauchin läheisyyteen E3:n yhteydessä ja on sitä mieltä, että vuosien hionta ja työstö todella näkyy pelissä. Yamauchi itse alkoi tosin pohtia jo itsekin, että mentiinkö yksityiskohtien kanssa liian pitkälle.
Pelissä on yli tuhat autoa, jotka jaetaan kahteen ryhmään: standard ja premium. Standardeista löytyy sellaisia klassikoita kuin Countach ja Mustang ja premium-autoissa on taas uudempia moottorihirmuja kuten Lamborghini Gallardo. Vain jälkimmäiseen ryhmään kuuluvat autot voivat hajota näyttävästi. Premium-autojen sisustat on tehty pienen pienintä yksityiskohtaa myöten aidon näköisiksi ja niihin on mallinnettu myös alapuolen putket ja muut osat siltä varalta, että auto pyörähtää ympäri.
Yamauchin mukaan yksityiskohtien määrä voi olla jo liikaa ja soveltuisi paremmin seuraavalle Playstationille. Mm. Nurburgringin radalle maalattuja graffiteja on jo päivitelty peliin monta kertaa vuosien kuluessa. Pelille on tullut kehityshintaa jo ilmeisesti yli 60 miljoonaa dollaria.
Alla olevista kuvista niitä yksityiskohtia voi ihastella.
V2.fi | Manu Pärssinen
Keskustelut (49 viestiä)
20.06.2010 klo 19.05
Tarkoitus on kuitenkin ajaa kilpaa...
Rekisteröitynyt 16.06.2010
20.06.2010 klo 19.07
Rekisteröitynyt 17.03.2009
20.06.2010 klo 19.08
Rekisteröitynyt 09.08.2009
20.06.2010 klo 19.11
20.06.2010 klo 19.16
voiko muka yksityiskohtia olla liikaa kun pyritään yhä realistisempaan peli elämykseen? totuus on se ettei pelit ole enään halpoja tehdä eikä niitä tule joka vuosi uusia kun vaatimukset nousevat vuosi vuodelta.luultavasti tulevaisuudessa 5 vuotta voi olla ihan perus kehittämisaika.
20.06.2010 klo 19.18
voiko muka yksityiskohtia olla liikaa kun pyritään yhä realistisempaan peli elämykseen? totuus on se ettei pelit ole enään halpoja tehdä eikä niitä tule joka vuosi uusia kun vaatimukset nousevat vuosi vuodelta.luultavasti tulevaisuudessa 5 vuotta voi olla ihan perus kehittämisaika.
Kyllä voi, jos ajopelissä ruvetaan mallintamaan kuskin ruoansulatusta, niin mennään metsään ja pahasti.
Rekisteröitynyt 09.08.2009
20.06.2010 klo 19.22
voiko muka yksityiskohtia olla liikaa kun pyritään yhä realistisempaan peli elämykseen? totuus on se ettei pelit ole enään halpoja tehdä eikä niitä tule joka vuosi uusia kun vaatimukset nousevat vuosi vuodelta.luultavasti tulevaisuudessa 5 vuotta voi olla ihan perus kehittämisaika.
Taitaa olla se 95% sitten skeidaa kun kaikki mielestäni hyvien pelien tekemiseen on mennyt vähintään sen 2 vuotta.
Rekisteröitynyt 18.09.2008
20.06.2010 klo 19.24
voiko muka yksityiskohtia olla liikaa kun pyritään yhä realistisempaan peli elämykseen? totuus on se ettei pelit ole enään halpoja tehdä eikä niitä tule joka vuosi uusia kun vaatimukset nousevat vuosi vuodelta.luultavasti tulevaisuudessa 5 vuotta voi olla ihan perus kehittämisaika.
Kyllä siinä helposti kuluu 5 vuotta, kun aletaan peliä ihan alusta asti rakentamaan pelimoottoria myöten.
Rekisteröitynyt 10.08.2007
20.06.2010 klo 19.29
20.06.2010 klo 19.57
Itse ainakin odottaisin enemmän sulavaa ruudunpäivitystä, kuin lokinpaskaa jonkun valotolpan kyljessä.
Tarkoitus on kuitenkin ajaa kilpaa...
Joo, kyllä mullakin menee ruudunpäivitys graffojen edelle mutta käsittääkseni tuo pyörii vakaalla 60 freimiä sekunnissa :)
20.06.2010 klo 20.05
voiko muka yksityiskohtia olla liikaa kun pyritään yhä realistisempaan peli elämykseen? totuus on se ettei pelit ole enään halpoja tehdä eikä niitä tule joka vuosi uusia kun vaatimukset nousevat vuosi vuodelta.luultavasti tulevaisuudessa 5 vuotta voi olla ihan perus kehittämisaika.
Kyllä voi, jos ajopelissä ruvetaan mallintamaan kuskin ruoansulatusta, niin mennään metsään ja pahasti.
Onhan se oleellinen osa simulaatiota, jos 24h kisassa kuskille yllättää vatsatauti niin kisa jää sitten siihen.
20.06.2010 klo 20.54
20.06.2010 klo 20.57
Rekisteröitynyt 19.10.2009
20.06.2010 klo 20.58
20.06.2010 klo 21.00
voiko muka yksityiskohtia olla liikaa kun pyritään yhä realistisempaan peli elämykseen? totuus on se ettei pelit ole enään halpoja tehdä eikä niitä tule joka vuosi uusia kun vaatimukset nousevat vuosi vuodelta.luultavasti tulevaisuudessa 5 vuotta voi olla ihan perus kehittämisaika.
Mikäs siinä on, kun pelin tekeminen "venyy" ja palkka juoksee ja iso-pomo ei sano mitään.
20.06.2010 klo 21.08
...puutteessa.
20.06.2010 klo 21.35
voiko muka yksityiskohtia olla liikaa kun pyritään yhä realistisempaan peli elämykseen? totuus on se ettei pelit ole enään halpoja tehdä eikä niitä tule joka vuosi uusia kun vaatimukset nousevat vuosi vuodelta.luultavasti tulevaisuudessa 5 vuotta voi olla ihan perus kehittämisaika.
Mistähän nämä luvut kehitit?
Eiköhän edelleenkin suurimpaan osaan AAA-luokan peleissä mene ainakin pari vuotta.
20.06.2010 klo 22.02
Rekisteröitynyt 10.06.2010
20.06.2010 klo 22.12
Sitä vaan jaksetaan julistaa kuinka hienolta tämä peli tulee näyttämään mutta jos pelattavuus on sitä luokkaa ku aikasemmissa gt sarjan peleissä nii ei siinä yksityiskohdat paljo pelasta.
Pelattavuus huonoa? Ettei vika olisi ihan kuskissa.
Rekisteröitynyt 19.06.2008
20.06.2010 klo 23.07
Nätti se ainakin on! Ei sit tiedä tosin kuinka pienellä fps:llä toi pyörii...
60fps ja resoluutiolla 1280x1080 skaalattuna 1080p:en.
20.06.2010 klo 23.40
Rekisteröitynyt 24.06.2008
20.06.2010 klo 23.50
21.06.2010 klo 00.19
21.06.2010 klo 08.02
Sitä vaan jaksetaan julistaa kuinka hienolta tämä peli tulee näyttämään mutta jos pelattavuus on sitä luokkaa ku aikasemmissa gt sarjan peleissä nii ei siinä yksityiskohdat paljo pelasta.
Pelattavuus huonoa? Ettei vika olisi ihan kuskissa.
huonolla pelattavuudella tarkoitan epärealistisuutta! Kuten esimerkiksi sitä miten maisema vaihtuu suhteessa auton nopeuteen, jarrutus matkat...ja tietysti kaasun ja jarrun oletusasetukset napeille, ei liipasimille onki taas ihan oma lukunsa!
Rekisteröitynyt 09.08.2009
21.06.2010 klo 09.00
Sitä vaan jaksetaan julistaa kuinka hienolta tämä peli tulee näyttämään mutta jos pelattavuus on sitä luokkaa ku aikasemmissa gt sarjan peleissä nii ei siinä yksityiskohdat paljo pelasta.
Pelattavuus huonoa? Ettei vika olisi ihan kuskissa.
huonolla pelattavuudella tarkoitan epärealistisuutta! Kuten esimerkiksi sitä miten maisema vaihtuu suhteessa auton nopeuteen, jarrutus matkat...ja tietysti kaasun ja jarrun oletusasetukset napeille, ei liipasimille onki taas ihan oma lukunsa!
Onko sulla sitten paljonkin kokemusta rata/rallin ajamisesta miten auto käyttäytyy ja mitä sillä väliä missä ne napit oletuksena on jos niitä kerran voi muuttaa?Ja tälläistä pelihän pelataan ratilla eikä normi ohjaimella.ja siihen maiselman vaihtumiseen kyllä tässä maiselma oikeasti vaihtuu nopeasti toisin kuin forzassa missä 400km/h tuntuu kun pärryttäisi 120Km/h kehä kolmosella.
21.06.2010 klo 09.18
Ja valhe jälleen. Vissiin tuosta mainitsemastasi syystä peli (f3) valittiin Suomessakin vuoden urheilupeliksi ja on tämän hetken noteeratuin julkaistu autopeli. Se mitä GT5:stä nähtiin demon muodossa viime jouluna, oli todella heikko esitys. Ajaminen tahmasi ja ruudunpäivitys oli järkyttävä. Voi olla että osa yksityiskohdista olisi pitänyt jättää PS4:lle tulevaan versioon, kuten tekijäkin vihjaa. Onko muuten tämä ainoa oikea GT-pelisarjan edustaja tässä sukupolvessa? Voi hyvinkin olla, joten muistakaa pelata tätä sitten seuraavat 5v.
Rekisteröitynyt 11.08.2007
21.06.2010 klo 09.22
Nätti se ainakin on! Ei sit tiedä tosin kuinka pienellä fps:llä toi pyörii...
Rekisteröitynyt 09.08.2009
21.06.2010 klo 09.23
"...kyllä tässä maiselma oikeasti vaihtuu nopeasti toisin kuin forzassa missä 400km/h tuntuu kun pärryttäisi 120Km/h kehä kolmosella."
Ja valhe jälleen. Vissiin tuosta mainitsemastasi syystä peli (f3) valittiin Suomessakin vuoden urheilupeliksi ja on tämän hetken noteeratuin julkaistu autopeli. Se mitä GT5:stä nähtiin demon muodossa viime jouluna, oli todella heikko esitys. Ajaminen tahmasi ja ruudunpäivitys oli järkyttävä. Voi olla että osa yksityiskohdista olisi pitänyt jättää PS4:lle tulevaan versioon, kuten tekijäkin vihjaa. Onko muuten tämä ainoa oikea GT-pelisarjan edustaja tässä sukupolvessa? Voi hyvinkin olla, joten muistakaa pelata tätä sitten seuraavat 5v.
Syytä vain valehtijaksi mutta totuus on se että mailselman vilinä ei vastaa ajonopeutta vaikka muuten forza onkin mainio autopeli vaikka 3 vähän liikaa arcadeen menikin...
21.06.2010 klo 09.31
Se on seuraus kun siirrytään 30fps:sta sulavaan lukittuun 60fps:ään. R1-luokan autoa ajaessa, maisema vaihtuu niin että vain nopeimmat pärjäävät. No saa olla mitä mieltä huvittaa mutta omissa piireissä F3 rankataan hetken parhaaksi autopeliksi konsoleilla. F2 oli sitä ennen F3:a. Voitaisiin palata keskusteluun kun GT5 saadaan pöydälle vihdoin, ja F4 ensi vuonna.
Rekisteröitynyt 09.08.2009
21.06.2010 klo 11.19
"Syytä vain valehtijaksi mutta totuus on se että mailselman vilinä ei vastaa ajonopeutta vaikka muuten forza onkin mainio autopeli vaikka 3 vähän liikaa arcadeen menikin..."
Se on seuraus kun siirrytään 30fps:sta sulavaan lukittuun 60fps:ään. R1-luokan autoa ajaessa, maisema vaihtuu niin että vain nopeimmat pärjäävät. No saa olla mitä mieltä huvittaa mutta omissa piireissä F3 rankataan hetken parhaaksi autopeliksi konsoleilla. F2 oli sitä ennen F3:a. Voitaisiin palata keskusteluun kun GT5 saadaan pöydälle vihdoin, ja F4 ensi vuonna.
totta kai FM3 nyt on paras autopeli kun ei ole haastajaa tällä hetkellä kuten itse sanoit katsotaan maaraskuussa sitten.FM4 saadaan vielä odottaa ettei peräti seuraavaan konsoli sukupolveen :P.
21.06.2010 klo 12.19
Sitä vaan jaksetaan julistaa kuinka hienolta tämä peli tulee näyttämään mutta jos pelattavuus on sitä luokkaa ku aikasemmissa gt sarjan peleissä nii ei siinä yksityiskohdat paljo pelasta.
Jos ei simulaattorit kiinnosta, voit kyllä kaikkien puolesta pelata niitä Modnation Racerssejasi ja Blurejasi.
21.06.2010 klo 13.24
"Syytä vain valehtijaksi mutta totuus on se että mailselman vilinä ei vastaa ajonopeutta vaikka muuten forza onkin mainio autopeli vaikka 3 vähän liikaa arcadeen menikin..."
Se on seuraus kun siirrytään 30fps:sta sulavaan lukittuun 60fps:ään. R1-luokan autoa ajaessa, maisema vaihtuu niin että vain nopeimmat pärjäävät. No saa olla mitä mieltä huvittaa mutta omissa piireissä F3 rankataan hetken parhaaksi autopeliksi konsoleilla. F2 oli sitä ennen F3:a. Voitaisiin palata keskusteluun kun GT5 saadaan pöydälle vihdoin, ja F4 ensi vuonna.
Joo Formula 3 on kyllä kova kilpasarja. Sais se suomalainenkin vaan pärjätä siellä.
21.06.2010 klo 13.31
21.06.2010 klo 13.44
Rekisteröitynyt 01.07.2009
21.06.2010 klo 14.38
2.Kuva puut = Silent Hill ykkösestä revittyjä. Tätäkö nyt on hinkattu monta vuotta? Nyt jumalauta oikeesti
Rekisteröitynyt 11.04.2007
21.06.2010 klo 15.49
21.06.2010 klo 16.44
*520x260 scaalattuja screenshotteja 5 vuotta kehityksessä olleesta autopelien luvatusta messiaasta*"
*facepalm*
21.06.2010 klo 16.56
Sama koskee muuten myös moottorin ääniä, ihme sirinää ja surinaa.
21.06.2010 klo 17.14
Pitää myös muistaa että oikeassakin elämässä ajaessa tulee jossain kohtaa se "vauhtisokeus", joten tuota olisi vähän mahdotonta mallintaa oikein joltain ruudulta. Siksihän valitetaan että on naurettavan pitkät jarrutusmatkat 200km/h kun peli yrittääkin vain pysyä vauhtisokeuden mukana.
Mutta onhan se peleissä hiukan liian hitaaksi tuunattu. Taitaisi olla vähän hankalaa tuunata reagointinopeus tarpeeksi pitkäksi ettei se vauhdin tunne katoaisi. :)
22.06.2010 klo 11.26
Ja mitä te itkette? Onhan se sanottu sanottu jo moneen kertaan että lopullinen GT5 on kuulemma aivan eri peli kuin Prologue.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 02.04.2007
22.06.2010 klo 11.41
Nätti se ainakin on! Ei sit tiedä tosin kuinka pienellä fps:llä toi pyörii...
Nätisti muttei nautinnollisen sulavasti.
Resoluution kasvaessahan myös sen FPS:n olisi mukava kasvaa, sillä liikkuva objekti harppoo matalammalla FPS:llä näkyvämmin. Ennen pieni FPS riitti hyvin pienelle resolle ja 14" matkatelkulle :D
Jos tähän tulee se muutama vuosi viilattu 3D-lasen tuki, niin normaali FPS tavallaan puolittuu 60:sta kolmeenkymmeneen. Onneksi se riittäisi ihan hyvin =)
22.06.2010 klo 12.06
Ja mitä te itkette? Onhan se sanottu sanottu jo moneen kertaan että lopullinen GT5 on kuulemma aivan eri peli kuin Prologue.
No shit Sherlock?
22.06.2010 klo 22.10
voiko muka yksityiskohtia olla liikaa kun pyritään yhä realistisempaan peli elämykseen? totuus on se ettei pelit ole enään halpoja tehdä eikä niitä tule joka vuosi uusia kun vaatimukset nousevat vuosi vuodelta.luultavasti tulevaisuudessa 5 vuotta voi olla ihan perus kehittämisaika.
ja suurinosa siitäkin on semmosta vitun massatuotantoa että huhhuh. Älkää boksipojat itkekö jos forza ei maistu vaan ostakaa pleikkari kolmonen ja gta5 kunhan se julkaistaan.
23.06.2010 klo 11.25
voiko muka yksityiskohtia olla liikaa kun pyritään yhä realistisempaan peli elämykseen? totuus on se ettei pelit ole enään halpoja tehdä eikä niitä tule joka vuosi uusia kun vaatimukset nousevat vuosi vuodelta.luultavasti tulevaisuudessa 5 vuotta voi olla ihan perus kehittämisaika.
ja suurinosa siitäkin on semmosta vitun massatuotantoa että huhhuh. Älkää boksipojat itkekö jos forza ei maistu vaan ostakaa pleikkari kolmonen ja gta5 kunhan se julkaistaan.
Jaa miks pitäs ostaa joku plegen rämä? tuleehan mainitsemasi GTA5 Xboxille vieläpä paremmilla grafiikoilla jos vanhat merkit pitää paikkaansa!
Rekisteröitynyt 11.04.2007
23.06.2010 klo 13.50
Sitä vaan jaksetaan julistaa kuinka hienolta tämä peli tulee näyttämään mutta jos pelattavuus on sitä luokkaa ku aikasemmissa gt sarjan peleissä nii ei siinä yksityiskohdat paljo pelasta.
Jos ei simulaattorit kiinnosta, voit kyllä kaikkien puolesta pelata niitä Modnation Racerssejasi ja Blurejasi.
Gran Turismolla ei ole mitään tekemistä simulaattoreiden kanssa. Astetta vakavampaa arcade-autoilua. Jos autosimulaattorin haluat, niin pelaa Richard Burns rallya tai iRacingia.
23.06.2010 klo 22.57
No saa olla mitä mieltä huvittaa mutta omissa piireissä F3 rankataan hetken parhaaksi autopeliksi konsoleilla.
Nimenomaan vain hetken parhaaksi. Tämän vuoden lopulla se mantteli siirtyykin täysin eri pelisarjalle ja konsolille :)
24.06.2010 klo 18.46
voiko muka yksityiskohtia olla liikaa kun pyritään yhä realistisempaan peli elämykseen? totuus on se ettei pelit ole enään halpoja tehdä eikä niitä tule joka vuosi uusia kun vaatimukset nousevat vuosi vuodelta.luultavasti tulevaisuudessa 5 vuotta voi olla ihan perus kehittämisaika.
ja suurinosa siitäkin on semmosta vitun massatuotantoa että huhhuh. Älkää boksipojat itkekö jos forza ei maistu vaan ostakaa pleikkari kolmonen ja gta5 kunhan se julkaistaan.
Jaa miks pitäs ostaa joku plegen rämä? tuleehan mainitsemasi GTA5 Xboxille vieläpä paremmilla grafiikoilla jos vanhat merkit pitää paikkaansa!
Tietääkseni GTA 5 EI ole tulossa Boxille! Joten nakerra sitä laatikkoa!
27.06.2010 klo 21.53
12.07.2010 klo 16.54
"Syytä vain valehtijaksi mutta totuus on se että mailselman vilinä ei vastaa ajonopeutta vaikka muuten forza onkin mainio autopeli vaikka 3 vähän liikaa arcadeen menikin..."
Joo Formula 3 on kyllä kova kilpasarja. Sais se suomalainenkin vaan pärjätä siellä.
Mitä vittua? :D