Tuorein sisältö

'Final Fantasy VII:n uusioversion tekeminen kestäisi yli 10 vuotta'

21.02.2010 klo 12.00 | Luettu: 26568 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


VGChartzin tietojen mukaan haaveet Final Fantasy VII:n uusioversiosta voinee unohtaa. Motuma Toriyamalta ja Yoshinori Kitaselta kysyttiin mahdollisuutta moiseen ja vastaus oli seuraava:

"Jos olisi mahdollista, että meillä olisi kaikki oikeat tilat ja ympäristö tehdä ja valmistaa Final Fantasy VII:n uusioversio vuoden sisällä, haluaisimme todella tehdä niin! Mutta FFXIII:n teko kesti yli 3,5 vuotta. Jos tekisimme FFVII:n yhtä hyvällä grafiikalla, se kestäisi varmasti 3 tai 4 kertaa niin kauan. Joten touhu on epärealistista. Mikäli tulee ilmi, että se olisi jotenkin mahdollista, tekisimme sen."

V2.fi | Manu Pärssinen
< Yakuza 4:stä uusi tr... de Blob 2 tulee myös... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (32 viestiä)

Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

21.02.2010 klo 12.04

Eli FF VII on noin kolme kertaa laajempi peli kuin FF XIII? Näin sen ainakin äkkiseltään päättelee.

En ymmärrä miksi se kestäisi niin kauan. On kuitenkin valmis peli joka pitää vain tehdä uusiksi. Tarinat, ympäristöt, hahmot, kaikki löytyy valmiina. FF XIII on kuitenkin tyhjästä aloitettu. No, enpä mikään pelintekemisen asiantuntija kyllä olekaan. Ihmettelen silti.
lainaa
Neoncat

Rekisteröitynyt 10.04.2007

21.02.2010 klo 12.15

Tämähän vain kertoo siitä että aikaisemmin peleissä pystyttiin panostamaan muuhunkin kuin grafiikkaan. Nykyisin grafiikka on pääosassa ja sisältö saa kärsiä sen takia. Vanhojen pelien uusioversiot siis veisivät liikaa aikaa, koska graafinen puoli veisi niin hemmetisti aikaa.

Kyllähän tossa uusimmassakin FF:ssä ne joutuivat luopumaan kaupungeista sun muista ja tekemään vain lineaarista putkea, koska muuten se olisi ollut liian työläs. :)
---
~Deneidez dot com
lainaa
Muntu

Rekisteröitynyt 08.12.2007

21.02.2010 klo 12.20

Tonitus kirjoitti:
on kyl nii paskoja pelisarjoja muutenki :D eihä näist muu tykkää ku animepellet ja pehmorpg:stä pitävät.. ME2 pesee näil lattiaa :D IMO

Hauskasti käytit järjetöntä provoo ja haukkumista ja väistit shitstormin lisäämällä IMO. Geez.

Toki tuon tekemiseen kauan menisi, VII:ssähän on suht paljon erinäisiä alueita, mutta ei nyt sentään yli kymmentä vuotta.
lainaa
lol

21.02.2010 klo 12.32

japanin peliteollisuus on jäämässä pahasti lännen jalkoihi ku kustannukset ja tuontantoajat nousee. ei ole mikään uus tieto.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

21.02.2010 klo 12.42

Sanoisi suoraan vain, etteivät he osaa. Kyllä osaava pelitalo vääntäisi näyttävän FF VII remaken 2-3 vuodessa.
lainaa
sittenkin

21.02.2010 klo 12.56

Ei se nvättämäti tarvittsi olla HD, ihan 480p riittäs, siltä pohjalta sitä vois rakentaa multiplättärinäkin. Lähinnä hahmot vain tarvitisi tehdä uusiksi ja parannella taistelukohtausten taustoja, pelimekaniikan ja muun saisi jättää ennalleen. Vuodessa tai parissa tuosta urakasta selviäisi.
lainaa
ApolloCreed

21.02.2010 klo 12.59

Japanilaisen kulttuurin hierarkasiset johtamismenetelmät ei tahdo pysyä enää länsimaalaisten ketterien menetelmien mukana. Onhan ne kovempia panostamaan työntekoon, mutta kun prosessit ovat liian jäykkiä nykyaikaiseen ohjelmistokehitykseen verrattuna niin yksinkertaisesti enää ei riitä pelkkä "ihmiset ovat resursseja" -ajattelumalli.

Tämä on se ydinetu länsimaalaisilla ohjelmistoyrityksillä jopa halpatyömaihin ulkoistettuun toimintaan nähden.
lainaa
jounihat

21.02.2010 klo 13.24

Teille jotka sanotte että kyllä sen saisi vuodessa tai parissa valmiiksi muutama sana; vanhasta pelikoodista ei voi käyttää mitään uusiksi, jos aiotaan tehdä uusioversio täysin eri sukupolven konsolille. Kaikki pitää tehdä alusta alkaen kokonaan uudestaan, koska pelin pitää oikeasti pyörittää tehokkaasti sitä nätimpää grafiikkaa aivan toisella alustalla. Ja nykyään lähes valtaosa pelin tekoon käytetystä ajasta kuluu grafiikan vääntämiseen. Ehkä 12 vuotta on hieman liioiteltu, mutta lähelle kymmentä vuotta saattaisi hyvinkin mennä. Tehokkain remaken vääntö menee varmaan Dark Athenan tehneelle tiimille, joka väänsi samalla Butcher Bayn remaken 5 vuodessa, mutta siinä olikin toisaalta vain yhden konsolisukupolven ero.
lainaa
kaktuz

Rekisteröitynyt 27.05.2007

21.02.2010 klo 14.04

kuka sanoi, että se pitää tulla ps3:lle? psp-versio riittäisi hyvin. tulihan FF3 ja 4 remake ds:lle
lainaa
Evoxia

21.02.2010 klo 15.51

Kyllä tuossa aika kauan kestäisi koska koko pelimoottori pitäisi tehdä uusiksi. Ja FF7 on niin laaja että siinä menee hetki jos toinenkin että kaikki saataisiin mallinnettua. Myös 480p:lle.

kaktuz en usko että pelkkä PSP-versio riittää koska sehän olisi periaatteessa sama peli ilman minkäänlaista "remakea" sillä eikös PSP:n graafinen suorituskyky ole hieman Ps1:stä parempi?
Ja FF7 ainoa asia mitä voi periaatteessa parantaa on graafinen ulkoasu koska kaikki muu on suurinpiirtein jo timanttia (gameplay, tarina, hahmot jne jne).

Oma mielipide FF7 remakesta on että ei sitä minun mielestä tarvitse. Palikkahahmoissa ja 2D taustagrafiikoissa on sitä jotain mikä lämmittää sydäntä. Ehkä se on se tunne minkä pienenä poikana sain kun ensimmäistä kertaa pistin FF7:n koneeseen. Oi niitä aikoja :)
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

21.02.2010 klo 16.29

ApolloCreed kirjoitti:
Japanilaisen kulttuurin hierarkasiset johtamismenetelmät ei tahdo pysyä enää länsimaalaisten ketterien menetelmien mukana. Onhan ne kovempia panostamaan työntekoon, mutta kun prosessit ovat liian jäykkiä nykyaikaiseen ohjelmistokehitykseen verrattuna niin yksinkertaisesti enää ei riitä pelkkä "ihmiset ovat resursseja" -ajattelumalli.

Tämä on se ydinetu länsimaalaisilla ohjelmistoyrityksillä jopa halpatyömaihin ulkoistettuun toimintaan nähden.

Tuo "ihmiset ovat resursseja" ja "asiakkaat on setelinippuja"-ajattelumallihan on todella vahva länsimaalaisissa pelitaloissa, erityisesti Activisionilla. Lisäksi S-E on todella länsimaalaistunut yritys nykyisin, jotenka minusta he eivät kuvasta kovikaan hyvin perinteistä Japanilaista pelitaloa.

Itse arvostan Japanilaisia pelitaloja siksi, että sieltä tulee useammin ulos persoonallisempia ja piristäviä pelejä. Länsimaalaisilta pelitaloilta tulee taas useammin pelejä, jotka on laskelmoitu myymään massoille ja ovat siksi "teollisen" tuntuisia temppuratoja.
lainaa
mielipide

21.02.2010 klo 16.43

Toivon mukaan FF VII:sta ei tule remakea. Eihän se olisi edes mahdollista, koska alkuperäiset tekijät ovat jo lähteneet pelitalosta. Sen sijaan ns. remakesta tulisi enemmänkin tribuutti, joskin tribuutti albumeistakin voi olla montaa eri mieltä.

Kun katselen nykyistä S-E:tä, niin huomaan että tarinankertojat on korvattu näillä muotitrenditekijöillä, joilleka fyysinen pelin ilme on tärkeämpi kuin sisältö. Advent children oli myös viimeinen todistus siitä, ettei S-E kykene tekemään hyvää remakea, korjaan tribuuttia, ff VII:stä.

Jos S-E:n on pakko tehdä peli uusiksi niin toivottavasti pelin tekeminen siirretään poist talon sisältä kokonaan, jotteivat nämä nykyiset firman vellisormet pääse pilaamaan peliä.
lainaa
pööpöileväapina

21.02.2010 klo 17.01

Mutta eihän pelimoottoria tarvitsisi tehdä uudestaan :O.. Sehän on jo esim FF13 valmiina.. Siitä vähän muokkaamalla. Tarinapohja on täysin varlmis, joten siinäkään ei pitäisi kauheesti nokka tuhista.. vai? Tietenkin jotain pientä korjausta joutuisi siihen tekemään.
lainaa
kaktuz

Rekisteröitynyt 27.05.2007

21.02.2010 klo 17.03

Evoxia kirjoitti:
eikös PSP:n graafinen suorituskyky ole hieman Ps1:stä parempi?

no ei todellakaan hieman
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

21.02.2010 klo 17.57

Taitaa Square-Enixin mies ehkä vähän liioitella. Mutta kyllä siinä silti varmaan aika pitkään menisi kun pitäisi käytännössä kaikki mahdollinen tehdä uudelleen jotta FF7:n uusinta painos vastaisi nykypäivän vaatimuksia. Vaikka mentäisiin vähän oikopolkuja ja esim. pelimoottori otettaisiin FF13:sta ja siitä aloitettaisiin muokkaamaan niin kuvittelisin, että osaavissa käsissä projektissa menisi helposti ainakin 5 vuotta ellei pidempään kaikesta huolimatta.

Final Fantasy pelit kun ovat (kuten kaikki hyvin laajat pelit) aika pitkälti yksilöllisiä taideteoksia visuaalisesti.

Mallintaminen, (orkesteri)musiikit, koodaus, ääninäyttely, kuvapinnoitteet, fysiikka, välivideot, liikekaappaus,... FF7:n kesto on niin laaja, että projektia ei kyllä ihan heti pistettäisi pakettiin. Lisäksi rahaa palaisi ihan törkeästi. Jopa niin paljon, että kannatta miettiä onko projektissa mitään järkeä koska ihmiset ovat jo pelanneet FF7:n läpi ja varmasti moneen kertaan. Kuinka moni jaksaisi yhä pelata pelin läpi? Muistatteko miten kävi Gamecube:n Resident Evil 1 uusintajulkaisulle ja sen myynneille?

lainaa
Kaitsu

Rekisteröitynyt 14.07.2008

21.02.2010 klo 19.33

Mulle kelpais paremmin remake FF VI:stä...
lainaa
barrett

21.02.2010 klo 19.53

PC-versio oli jo 480p vs. PS1 240p - voisivat sen pelin patchata niin että toimisi nyky-PC:llä ja myydä vaikka jonain fanipakettina oheiskrääsän kanssa .. koska se toimisi PC:llä, niin kääntäminen 360:lle olisi lasten leikkiä ja kai se toimisi PS3:lla ainakin emuloidusti .. mutta eivät he sitä tee, kun vanhalla maineella voi ratsastaa ja myydö FF-sarjaa eteenpäin .. toisaalta se FF7 ei välttämättä enää iskisi nuoreen sukupolveen, vaan olisi jotenkin liian sekava ja vaikea?
lainaa
Tuure2

Rekisteröitynyt 03.07.2007

21.02.2010 klo 20.12

Täyttä paskaa. Pelimoottori on valmiina XIII:n jäljiltä ja kaikki sisältö on jo olemassa, joten pelin kehityksen luulisi olevan nopeampi kuin tyhjästä taiotun XIII:n. En ymmärrä millä logiikalla se veisi pidemmän ajan.
lainaa
speksi

21.02.2010 klo 21.14

Evoxia kirjoitti:
eikös PSP:n graafinen suorituskyky ole hieman Ps1:stä parempi?

About PS2:sta vastaava.
lainaa
Manru

21.02.2010 klo 21.24

mielipide kirjoitti:
Kun katselen nykyistä S-E:tä, niin huomaan että tarinankertojat on korvattu näillä muotitrenditekijöillä, joilleka fyysinen pelin ilme on tärkeämpi kuin sisältö.

Siitä voit syyttää huoletta nykyajan pelaajia, pelinkehittäjien sijaan.
lainaa
pööpöileväapina

21.02.2010 klo 22.23

Tuure2 kirjoitti:
Täyttä paskaa. Pelimoottori on valmiina XIII:n jäljiltä ja kaikki sisältö on jo olemassa, joten pelin kehityksen luulisi olevan nopeampi kuin tyhjästä taiotun XIII:n. En ymmärrä millä logiikalla se veisi pidemmän ajan.


Samaa mieltä.. Tietty ääninäyttelyssä menisi aika tovi, mutta eiköhän kaikki muu tuosta olisi kuitenkin tehtävissä... työtä riittä, sitä en sano, mutta mahdollista kyllä olisi.

"Joten touhu on epärealistista. Mikäli tulee ilmi, että se olisi jotenkin mahdollista, tekisimme sen."

^onhan tuokin niin ympäripyöreä vastaus tuohon. Katsotaan miten käypi.
lainaa
Aleksi

21.02.2010 klo 22.43

Täyttä paskapuhetta. Vaikka en mitään ymmärrä pelien tekemisestä, omaan silti jotain suhteellisuudentajua. Ei se mitenkään voi nuin kauaa viedä.
lainaa
virallinen_totuus

21.02.2010 klo 23.26

Manru kirjoitti:
mielipide kirjoitti:
Kun katselen nykyistä S-E:tä, niin huomaan että tarinankertojat on korvattu näillä muotitrenditekijöillä, joilleka fyysinen pelin ilme on tärkeämpi kuin sisältö.

Siitä voit syyttää huoletta nykyajan pelaajia, pelinkehittäjien sijaan.


Joo, biowarekin rupes tekeen grafiikkademoja suoraputkisella pelattavuudella...lol wut?!?! Eli ei näin vaan kyllä ne pelintekijätkin ovat vastuussa tekemisistään, eikä ole metsää puihin katsominen.
lainaa
decr

22.02.2010 klo 00.42

FFVII psp:llä (ps1 image -> eboot) on jo nyt ihan toimiva ja mukava, kraffakin näyttää vielä hyvältä pieneltä ruudulta. Pelailin loppuun asti tyytyväisin mielin.

Mutta tosiaan tuo oli mahtava idea, FFVI remake tyyliin vaikka DS:lle tai psp:lle. Tulihan vitonenkin ds:lle. Itse olen pelaillu FFVI Advancea DS:llä mutta on se kuva vähän pieni ja olisi hienoa esim kahden ruudun käyttö.
lainaa
perce

22.02.2010 klo 13.12

Käsikonsolit ovat ainoa vaihtoehto FF VII Remakelle, kaikki muut alustat voi jättää väliin.

Toisaalta, Eidos voisi julkaista pactchin FF VII:n PC versioon ja julkaista koko pelin digitaalisena vaikkapa Steamissa. Tämä olisi ehdoton vaihtoehto.
lainaa
biovaari

22.02.2010 klo 15.02

virallinen_totuus kirjoitti:
Joo, biowarekin rupes tekeen grafiikkademoja suoraputkisella pelattavuudella.

Juurikin näin. ME:t on varsinaista putkiräiskintä kuraa pienin RGP vivahtein.
lainaa
Muntu

Rekisteröitynyt 08.12.2007

22.02.2010 klo 16.41

decr kirjoitti:

Mutta tosiaan tuo oli mahtava idea, FFVI remake tyyliin vaikka DS:lle tai psp:lle. Tulihan vitonenkin ds:lle. Itse olen pelaillu FFVI Advancea DS:llä mutta on se kuva vähän pieni ja olisi hienoa esim kahden ruudun käyttö.

VI remake DS:llä uusilla grafiikoilla muuten samana kelpaisi kyllä niin hyvin, täytyy myöntää että osittain graafisen ilmeen takia kyseinen peli jäi vähän puolitiehen osaltani.
lainaa
corner

22.02.2010 klo 18.10

Manru kirjoitti:
mielipide kirjoitti:
Kun katselen nykyistä S-E:tä, niin huomaan että tarinankertojat on korvattu näillä muotitrenditekijöillä, joilleka fyysinen pelin ilme on tärkeämpi kuin sisältö.

Siitä voit syyttää huoletta nykyajan pelaajia, pelinkehittäjien sijaan.

Kyllähän se näin on. Ei ne pelifirmat huvikseen investoi kymmeniä miljoonia teknologiaan ja visuaaliseen puoleen, vaan pakko on kun pelaajakansa on nykyään niin vaativaa. Mikään ei riitä...
lainaa
Jarmur

22.02.2010 klo 19.14

Dragon Age Origins julkaisiin vaatimattomilla grafiikoilla kaikille alustoille, jopa PC:lle ilman kopiosuojauksia ja katsokaa mitä tapahtu! Peli myi hyvin kaikilla alustoilla ja vuoden yksi parhaimpia pelejä. Eli:

Pelifirma ei vilkuillut teknologiaa, eikä karsinut pelin sisältöä grafiikan varjolla ja pelaajat kiittivät. Kyl se näinkin toimii, mut todellisuudessa esimerkiksi S-E:n kaltainen firma on jo kaukana realisimista pelisuunnittelussa. Rahaa tuhlataan, koska tahdotaan näyttää muille, et me ollaan numero 1. Ei vain toimi. Ei toimi.
lainaa
hnnngh

23.02.2010 klo 00.07

Tuure2 kirjoitti:
Täyttä paskaa. Pelimoottori on valmiina XIII:n jäljiltä ja kaikki sisältö on jo olemassa, joten pelin kehityksen luulisi olevan nopeampi kuin tyhjästä taiotun XIII:n. En ymmärrä millä logiikalla se veisi pidemmän ajan.

Ehh, "kaikki sisältö jo olemassa"? Mikä ihme sullakin mättää ymmärryksessä? :)
Jos et edes lukenut uutista, niin vinkkinä: "Jos tekisimme FFVII:n yhtä hyvällä grafiikalla, se kestäisi varmasti 3 tai 4 kertaa niin kauan."

Tuskin ovat tosissaan lähteneet aikatauluttamaan taskin tarkkuudella, kunhan ovat haastattelussa heittäneet läppänä jotain suuntaa antavaa...
lainaa
Jep

23.02.2010 klo 21.05

Jarmur kirjoitti:
Dragon Age Origins julkaisiin vaatimattomilla grafiikoilla kaikille alustoille...

Pelifirma ei vilkuillut teknologiaa, eikä karsinut pelin sisältöä grafiikan varjolla ja pelaajat kiittivät.

Kyllä muuten satavarmasti joutuivat vilkuilemaan teknologiaa, koska porttasivat pelin PS3:llekin ;) Ja Dragon Age ei sentään miltään Wii-peliltä näytä, vaan on ihan mukiinmenevän näköinen peli muiden ominaisuuksien lisäksi.
lainaa
Jarmur

23.02.2010 klo 21.16

Jep kirjoitti:
Jarmur kirjoitti:
Dragon Age Origins julkaisiin vaatimattomilla grafiikoilla kaikille alustoille...

Pelifirma ei vilkuillut teknologiaa, eikä karsinut pelin sisältöä grafiikan varjolla ja pelaajat kiittivät.

Kyllä muuten satavarmasti joutuivat vilkuilemaan teknologiaa, koska porttasivat pelin PS3:llekin ;) Ja Dragon Age ei sentään miltään Wii-peliltä näytä, vaan on ihan mukiinmenevän näköinen peli muiden ominaisuuksien lisäksi.


Joo, noh tuota en ihan tarkoittanut. Tottahan toki pelifirmat aina sen verran teknologiaa katsastavat, että tietävät mitä ovat tekemässä. Tarkoitus kuitenkin oli siinä, ettei teknologia koskaan mene edelle pelisuunnittelun, kuten FF XIII teki (putkikentät, vähemmät kaikkea, kiiltopinta grafiikoiden tähden, jne).

Totta myöskin, ettei DAO näytä huonolta. Itse tykkäsin ainakin. Tosin lieviä soraääniä tuli grafiikasta, joka ei ollut niin yyberiä kuin jotkut odottivat. Mut hei, tämäkin oli pointtini tarkoitus. :)
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova