Tuorein sisältö

Fast & Furious 5

Ensi-ilta: 04.05.2011
Genre: Rikos, Toiminta, Trilleri
Ikäraja: 13
Jari Tapani Peltonen

05.05.2011 klo 12.00 | Luettu: 55296 kertaa | Teksti: Jari Tapani Peltonen

Anteeksipyyntö on uusi trendi. Elokuvien Titaanien taistelu ja Transformers: Kaatuneiden kosto tekijät ovat sanoneet suoraan, etteivät he ole laatuun tyytyväisiä, mutta jatko-osasta tulee parempi. Kuvittele, että olet The Fast and the Furious -sarjan tuottaja. Sarja on väsynyt. Noloihin floppeihin harhautunut Vin Diesel suostuu palaamaan rooliinsa. Yllättäen osa 4 on yksi vuoden 2009 suurimmista hiteistä. Nyt nolottaa: leffahan on hyvin pitkälti paskaa! Kunnian miehinä tekijät sopivat, että Fast & Furious 5 (Fast Five) on vuoden kovin toimintaelokuva.

Machoroistot kaahaavat yhä nopeilla kieseillä ryöstääkseen asioita ja laittaakseen pahat roistot kuriin. Kun Diesel, Jordana Brewster (hänen siskonsa) ja Paul Walker (siskon mies, ex-kyttä) tarvitsevat apua, he kutsuvat mukaan surkeita tyhjänpäiväisyyksiä aiemmista osista. Jostakin syystä tämä on hyvä idea. Brewster on paksuna. Diesel varsinkin on vähän herkkänä. Kaikkiaan kymmenpäinen roistojoukko kehittää perhemäiset kemiat. Fast & Furious 5 on kuin Oceans Eleven, paitsi ettei kenelläkään ole rautakankea peräsuolessa. Äijät äijäilevät. Jutut ovat levottomia, uho on uskottavaa. Alfauroksien lihakset pullistelevat, testosteronilla paljaiksi poltetut päälaet kimaltelevat hiestä. Vaikka kamera nuoleskelee toisinaan autoja ja emäntiä, heteromies tekee kardinaalimunauksen, jos hän kutsuu elokuvaa silmänruuaksi.

Asetelma on kiihkeä! Sankarit potkaisevat perseeseen gangsteria, joka pitää hallussaan Rio de Janeiroa poliisivoimia myöten. Samalla keikalla muutama amerikkalainen agentti kuolee, joten myös superkyttä Dwayne Johnson vannoo pistävänsä team Dieselin ojennukseen. Kunnollinen vastustaja tiimiltä on aina puuttunut, ja Johnson on sonnien sonni: oli katsoja nainen tai mies, hän tahtoo Johnsonin siittävän lapsensa. Tilanne on tiukka. Niinpä team Diesel päättää ryöstää gangsterilta sen koko omaisuuden.

Fysiikan lakeja, kansainvälisiä lakeja tai maalaisjärkeä ei kunnioiteta. Jo viiden minuutin sisällä se joudutaan selittämään, että kolarissa, jossa selvästikin kuoli parikymmentä ihmistä, ei käynyt kuinkaan. Loppuhuipennus on yksi kekseliäimmistä ja kiihkeimmistä takaa-ajoista miesmuistiin. Sankarit tappaisivat noin sata sivullista, elleivät he olisi sankareita. Sisäinen logiikka on löydettävissä. Dieselin hahmo Dominic Toretto on Messias. Yritä olla muuta mieltä, kun ristikaulainen mies Rion kuuluisan Jeesus-patsaan varjossa tekee ihmetekoja, saarnaa syntien anteeksiannosta ja lähimmäisten merkityksestä, ja taistelee korruptoitunutta järjestysvaltaa vastaan osoittaen sekä rautaista itseluottamusta että epäitsekkyyttä.

En muista aiemmista osista paljoa, mutta lunttasin arvostelustani, että Fast & Furious (4) sisälsi epäuskottavia tehosteita ja luuli toisinaan olevansa draama. Ensimmäinen vika on tiessään. Esimerkiksi kun Dieselin auto temppuaa soraisessa maastossa hänen jahdatessaan junaa, josta hänen toverinsa roikkuu, kohtaus eittämättä on älytön, mutta siinä on tiettyä karheaa elokuvien uskottavuutta, joka vangitsee katseen. Toista vikaa ei yritetä korjata, se korjaantuu. Kun äijämäisyyden ikoni ilmeilee tosissaan, tämä voi olla noloa tai herttaista, ja joskus tämän jopa saa ottaa vakavasti. Fast & Furious 5 on rytmitetty erinomaisen kiihkeäksi. Elokuva ei hidastele, eikä se tunnu liian hätäiseltä, mikä on tasapaino, joka on hakusessa useimmissa palkituissa draamoissakin. Katsoja päättää, jäävätkö aivot narikkaan, mutta elokuvan on narikka nikkaroitava.

Kohtaus, jossa Diesel ja Johnson mätkivät toisiaan, on leikattu lähes yhtä sekavaksi, kuin ikonisiksi tarkoitetut kohtaamiset tekeleessä The Expendables. Tämä oli kritiikkiä.


Yhteistyössä Filmtrailer.comin kanssa

V2.fi | Jari Tapani Peltonen
< Thor... Matthau Mikojan - He... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (30 viestiä)

GEN_esis

Rekisteröitynyt 15.11.2008

05.05.2011 klo 12.43

Tämä oli kyllä loistavaa viihdettä. Jos Tokio Drift ei olisi koskaan ilmestynyt, niin sanoisin että paras Fast & Furious -elokuva.
lainaa
jej

05.05.2011 klo 12.43

Mielenkiinto tätä sarjaa kohtaan kohtaan kuoli jo aikoja sitten, mutta trailerin ja tekstin perusteella tämänhän voisi ehkä jopa katsastaa. Vaikuttaa hyvältä popcorn-pätkältä!
lainaa
Ville

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

05.05.2011 klo 12.44

Enpä olisi uskonut.
lainaa
Killbourne

Rekisteröitynyt 21.06.2008

05.05.2011 klo 13.30

Anteeksi etukäteen:

GEN_esis kirjoitti:
Jos Tokio Drift ei olisi koskaan ilmestynyt, niin sanoisin että paras Fast & Furious -elokuva.


Yleensä huonot elokuvat eivät hetkauta minua suuntaan tai toiseen. Mitä nyt saatan naureskellen kirota vitutustani leffateatterista poistuttaessa. Mutta Tokio Drift... Puolet silloisista kavereistani katsoi ko. elokuvan vain, koska haukuin sitä minulle epätyypillisellä intensiivisyydellä. Se elokuva oli niin paska, että ... että ARGH!!!! Vieläkin raivostuttaa, että suostuin katsomaan sen elokuvissa.

Ai niin, nauroin kovaan ääneen Lucas Blackin huutaessa "NO!!" tms, kun hänen naisensa vietiin. Ainoa hetki, kun nautin elokuvasta ja sekin johtui näyttelijän huonoudesta.
lainaa
WTF

05.05.2011 klo 13.31

Tämä siis on edeltävä osa Tokion driftailuun nähden? Eihän tuo Han muuten tuossa kovin elävänä pörräis.
lainaa
GEN_esis

Rekisteröitynyt 15.11.2008

05.05.2011 klo 13.56

Killbourne kirjoitti:
Anteeksi etukäteen:

GEN_esis kirjoitti:
Jos Tokio Drift ei olisi koskaan ilmestynyt, niin sanoisin että paras Fast & Furious -elokuva.


Yleensä huonot elokuvat eivät hetkauta minua suuntaan tai toiseen. Mitä nyt saatan naureskellen kirota vitutustani leffateatterista poistuttaessa. Mutta Tokio Drift... Puolet silloisista kavereistani katsoi ko. elokuvan vain, koska haukuin sitä minulle epätyypillisellä intensiivisyydellä. Se elokuva oli niin paska, että ... että ARGH!!!! Vieläkin raivostuttaa, että suostuin katsomaan sen elokuvissa.

Ai niin, nauroin kovaan ääneen Lucas Blackin huutaessa "NO!!" tms, kun hänen naisensa vietiin. Ainoa hetki, kun nautin elokuvasta ja sekin johtui näyttelijän huonoudesta.

Tokio Drift on loistava. Olet väärässä.

E: Korjataan hiukan. Tokio Drift on typerä, TYPERÄ elokuva. Mutta erittäin viihdyttävä. Samoin kuin kaikki muutkin Fast & Furiousit. Paitsi 2.
lainaa
postal_dude

Rekisteröitynyt 17.03.2008

05.05.2011 klo 18.12

Tokio Drift on Fast and the Furious sarjan äpärä.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

05.05.2011 klo 18.28

Oho, 4 tähteä. Vois mennä kattomaan, jos on aikaa joskus.

"Kunnollinen vastustaja tiimiltä on aina puuttunut, ja Johnson on sonnien sonni: oli katsoja nainen tai mies, hän tahtoo Johnsonin siittävän lapsensa."

:DD
lainaa
Betrunken

Rekisteröitynyt 20.02.2010

05.05.2011 klo 18.30

WTF kirjoitti:
Tämä siis on edeltävä osa Tokion driftailuun nähden? Eihän tuo Han muuten tuossa kovin elävänä pörräis.


Juoni menee: 1->2->4->5->3 eli oikeassa olet.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

05.05.2011 klo 20.38

Jaa sieltä on tulossa myös uus Pirates of the Caribbean -leffa tässä kuussa. Saas nähdä kumpaa menis kattomaan, vai kenties molemmat.
lainaa
Bronson

Rekisteröitynyt 29.12.2009

05.05.2011 klo 21.23

Pakko kyllä mennä katsomaan. Traileri oli sen verran vakuuttava.
lainaa
totuuden_kertoja

05.05.2011 klo 22.18

Just. Kaikissa lukemissani arvosteluissa tätä on lähinnä haukuttu ja tähtiä on ollut 1 tai 2, muttta oikein 4 tähteä? Makunsa kullakin. Eipä ne edelliset osatkaan kummoisia olleet, mutta autopornon ystävät varmaan katsovat muna pystyssä.
lainaa
aaaatu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

06.05.2011 klo 00.18

täytynee ilmeisesti katsastaa kunhan julkaisevat optisena tallenteena (blu-ray). en elokuvateatteriin viitsine tuon takia vaivautua.
lainaa
no_toisaalta

06.05.2011 klo 08.15 1 tykkää tästä

totuuden_kertoja kirjoitti:
Just. Kaikissa lukemissani arvosteluissa tätä on lähinnä haukuttu ja tähtiä on ollut 1 tai 2, muttta oikein 4 tähteä? Makunsa kullakin. Eipä ne edelliset osatkaan kummoisia olleet, mutta autopornon ystävät varmaan katsovat muna pystyssä.


Itse taas lukenut että olisi paras, rotten tomatoesissakin 79% kriitikoista suosittelee. Vaikuttaa kyllä jo järjettömästi paremmalta kuin edellinen osa, kai tän sit jossain vaiheessa vois katsastaa. Aivot narikkaan vaan
lainaa
Killbourne

Rekisteröitynyt 21.06.2008

06.05.2011 klo 10.21

GEN_esis kirjoitti:

Tokio Drift on loistava. Olet väärässä.

E: Korjataan hiukan. Tokio Drift on typerä, TYPERÄ elokuva. Mutta erittäin viihdyttävä. Samoin kuin kaikki muutkin Fast & Furiousit. Paitsi 2.


Tämäkin. F&F sarja on luottanut vauhtiin ja autopornoon koko sarjansa ajan. Pohjustan väitteeni niille 3:lle, jotka olen nähnyt. Ja olen pitänyt näitä kahta muuta osaa viihdyttävinä rainoina.

Tokyo drift oli vain niin laiska kyhäelmä, josta en edes roskaleffojen ystävänä kyennyt nauttimaan. Kamera ei hivellyt autoja lainkaan, rällääminen oli täysin intohimotonta ja pääosan esittäjä niin käsittämätön pökkelö, että jopa Walkeria voisi kutsua luonnenäyttelijäksi Blackin rinnalla.

Mutta vihani Tokio Driftiä kohtaan on niin syvä, etten kykene näkemään siinä mitään positiivista. Tästä voidaan jatkaa keskustelua oluen parissa, jos eksyt joskus Helsinkiin ja Boothilliin.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

06.05.2011 klo 10.28

Ykkönen oli aikanaan hyvä, kakkonenkin muistaakseni ainakin ihan katottava (en muista siitä oikeastaan mitään), kolmonen.. Mikä se tämmönen on? En muista ollenkaan. Ja Tokyo Drift, miks tätä kehutaan? Katoin telkkarista sunnuntai-iltana ja oli kyllä niin surkee, että alta pois.

EDIT: Puhallettu 60 sekunnissa on hyvä.
lainaa
TireIron

06.05.2011 klo 12.17 1 tykkää tästä

Ykkönen oli jo niin suunnatonta paskaa että oksennusreaktio keskeytti elokuvan jo ennen keskivaihetta. En olisi IKINÄ uskonut että tulee tälläisiä (näin positiivisia) kommentteja luettua tästä elokuvasarjasta. Olen menettänyt uskoni ihmiskuntaan. Sanokaa edes että olette n. 12v. tai Amiksessa autopuolella niin saan taas otteen todellisuudesta.
lainaa
Matt

06.05.2011 klo 16.16

Thorille kolme tähteä ja haukut ja tälle neljä tähteä kehuin?
Ei näin...
lainaa
Aatu

06.05.2011 klo 18.52

Oikeasti?
Miten voit väittää tätä peremmaksi kuin Thor?

Thos oisi kyllä kiistämättä ollut kiisnnostavampi, jos elisi vaan pysytty siellä jumalten maailmassa. Yhtään Thor-sarjakuvaa en ole lukunut, lähinnä olen kuullut norjan mytologian Thorista. Lisäksi nähnyt joskus piirroselokuvan Hulk vs Thor.
lainaa
Jari-Pee

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

06.05.2011 klo 21.01 1 tykkää tästä

Aatu kirjoitti:
Miten voit väittää tätä peremmaksi kuin Thor?


Lähinnä siten, että Thor ei voita Fast & Furious viitosta millään osa-alueella. Molemmat elokuvat ovat hahmovetoisia toimintafantasioita vailla järjen häivää, joten vertailu on helppoa.

Olen suuri Marvel-fäni, joka tykkäsi Iron Man 2:sta enemmän kuin useimmat. Fanius on kuiteskin kaksipiippuinen juttu. Näen sieluni silmin, minkälainen on viiden tähden Thor tai vaikkapa Spider-Man. Jos elokuva ei edes lähentele samaa laatua kuin Ultimate-jatkumon sarjakuvat, se saa risuja. Kun Ultimate-jatkumossa käsiteltiin Thorin alkuperää, olin hymyä ja kylmiä väreitä koko mies. Thor-elokuva palautti noihin fiiliksiin alkupuolella, mutta vain alkupuolella.
lainaa
NOS

07.05.2011 klo 01.31

Oliks toi arvostelu joku vitsi? :DDD Toi oli ihan hyvä leffa, mun mielestä. Nyt oltiin vähän enemmän pois autojen kimpusta, kuin edellisissä. Suosittelen katsomaan :)
lainaa
gfdgd

07.05.2011 klo 18.49

Aatu kirjoitti:
Oikeasti?
Miten voit väittää tätä peremmaksi kuin Thor?

Thos oisi kyllä kiistämättä ollut kiisnnostavampi, jos elisi vaan pysytty siellä jumalten maailmassa. Yhtään Thor-sarjakuvaa en ole lukunut, lähinnä olen kuullut norjan mytologian Thorista. Lisäksi nähnyt joskus piirroselokuvan Hulk vs Thor.

Miten v*tussa joku jättiläispelleilyp*skaelokuva vois olla parempi ku joku autoihin ja moottoreihin keskittyvä?
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

08.05.2011 klo 00.55

Omasta mielestä TOkyo drift on sarjan paras leffa..mutta makunsa kai kullakin.

Tämä pätkä on kuitenkin parempi kuin kaikki sarjan leffat yhteensä:

http://www.youtube.com/watch?v=i4rtXYgqaPQ
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

09.05.2011 klo 09.47

Protec kirjoitti:
Tämä pätkä on kuitenkin parempi kuin kaikki sarjan leffat yhteensä:

http://www.youtube.com/watch?v=i4rtXYgqaPQ


Ei kun tämä:
http://www.youtube.com/watch?v=N2IWxqvsSY8
lainaa
jepjep

09.05.2011 klo 11.49

voi varmaan muutaman tähden ottaa pois jos ei katso leffaa teiniamiksen silmin?

ei sillä että tykkäisin twilighteista, mutta olen aina pitänyt fast furious sarjaa samanlaisena ripulina kuin twilight mutta pojille suunnattuna
lainaa
Jabdah

11.05.2011 klo 00.20

Killbourne kirjoitti:
GEN_esis kirjoitti:

Tokio Drift on loistava. Olet väärässä.

E: Korjataan hiukan. Tokio Drift on typerä, TYPERÄ elokuva. Mutta erittäin viihdyttävä. Samoin kuin kaikki muutkin Fast & Furiousit. Paitsi 2.


Tämäkin. F&F sarja on luottanut vauhtiin ja autopornoon koko sarjansa ajan. Pohjustan väitteeni niille 3:lle, jotka olen nähnyt. Ja olen pitänyt näitä kahta muuta osaa viihdyttävinä rainoina.

Tokyo drift oli vain niin laiska kyhäelmä, josta en edes roskaleffojen ystävänä kyennyt nauttimaan. Kamera ei hivellyt autoja lainkaan, rällääminen oli täysin intohimotonta ja pääosan esittäjä niin käsittämätön pökkelö, että jopa Walkeria voisi kutsua luonnenäyttelijäksi Blackin rinnalla.

Mutta vihani Tokio Driftiä kohtaan on niin syvä, etten kykene näkemään siinä mitään positiivista. Tästä voidaan jatkaa keskustelua oluen parissa, jos eksyt joskus Helsinkiin ja Boothilliin.


On totta että TD:ssä olisi saanut olla enemmän ajamista ja vuoristo driftaus olisi pitänyt toteuttaa ilman digiä (varsinkin final battle). Ja se akka olisi voinut kurkkia pari kertaa miltä se näyttää kun vedetään kahva edellä mutkia. Akka vaan hymyili ja vähän käänteli rattia. Mutta sen eka omakotitaloalue battle oli hyvä "etsä rakastakkaan mua" jäänyt elämään. Veilsiden RX7 on hieno ja se kohtaus jossa pojat pakenee zetoja ja painaa pitkin tokyon katuja RX7:n paukuttaessa rajottimeen on elokuvan onnistuneimpia kohtauksia. Myös se R34 GTR pikamatsi motarilla oli hyvä, mutta aivan liian lyhyt. Olisi voinut muutaman minuutin siihen käyttää ja kehittää siitä kunnon matsi. Yakuzan mukaan tunkeminen oli vähän liikaa, ihan kuin jotain old school rikollispomoa nappaisi poikien ajoleikit. Ois vaan chalnessoinut sen siihen battleen ja selvittäneet välinsä keskenään.

Stadilaisia kestä selvänäkään, miten sitten kännissä?
lainaa
Vincent

11.05.2011 klo 13.11

gfdgd kirjoitti:
Aatu kirjoitti:
Oikeasti?
Miten voit väittää tätä peremmaksi kuin Thor?

Thos oisi kyllä kiistämättä ollut kiisnnostavampi, jos elisi vaan pysytty siellä jumalten maailmassa. Yhtään Thor-sarjakuvaa en ole lukunut, lähinnä olen kuullut norjan mytologian Thorista. Lisäksi nähnyt joskus piirroselokuvan Hulk vs Thor.

Miten v*tussa joku jättiläispelleilyp*skaelokuva vois olla parempi ku joku autoihin ja moottoreihin keskittyvä?


Thorissa on parempi tarina
Paremmat näyttelijät
Parempi ohjaaja
Perustuu helvetin kovaan sarjikseen
Parempi huumori
Sopii niillekkin, jotka eivät saa orgasmeja autojen kuvista
Alustaa Kostajat-leffaa
lainaa
Aatu

11.05.2011 klo 18.52

gfdgd kirjoitti:
Aatu kirjoitti:
Oikeasti?
Miten voit väittää tätä peremmaksi kuin Thor?

Thos oisi kyllä kiistämättä ollut kiisnnostavampi, jos elisi vaan pysytty siellä jumalten maailmassa. Yhtään Thor-sarjakuvaa en ole lukunut, lähinnä olen kuullut norjan mytologian Thorista. Lisäksi nähnyt joskus piirroselokuvan Hulk vs Thor.

Miten v*tussa joku jättiläispelleilyp*skaelokuva vois olla parempi ku joku autoihin ja moottoreihin keskittyvä?


Koska jättiläiset ovat paljon kiinnostavampi aihe elokuvalle kuin autot. Autot on käteviä, kun niillä pääsee liikkumaan nopeammin ja vaivattomammin paikkohin kuin julkisilla, mutta ei ne mitään intohimoja herätä, toisin kuin fantasia-teemat.

Fast 5:ssä oli muuten auto hurjastelua yllättävän vähän kahteen ekaan osaan verrattuna. 3 ja 4 ei jaksanut katsoa tämän päädyin katsomaan, kun ei ollut muita kiinnostavia leffassa kattomatta.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

13.05.2011 klo 23.37

Fast 5 oli ihan yllättävän mukiinmenevä leffa. Ehkä vähän olisi voinut sitä överi-nuppia vääntää pienemmälle, leffassa rikottiin sen vertaa noita fysiikan lakeja että meno oli jo jossain paikoin vähän mautontakin. En nyt mitään äärirealistista toimintaleffaa siis missään nimessä tarkoita mutta rajansa kaikella. Se että kun auto vetää perässään monen tonnin painoista kassakaappia sen juuri vaikuttamatta auton ajo-ominaisuuksiin niin ollaan menty jo tietyn rajan yli.

Myös alun "vedän kipponi bussin eteen ja koslalleni ei käy mitään" kohtaus pisti naurattamaan.

Mutta kyllä se toimintaleffana oli ihan jees pätkä. Paljon parempi mitä odotin ja ehdottomasti parempi mitä F&F4 joka oli kuraa joka osa-alueella. Toki niitä autokisoja olisi saanut olla hitusen enemmän.
lainaa
Uskomatonta

18.05.2011 klo 18.09

Laatu elokuva kannattaa mennä katsomaan ihmeesssä
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova