Tuorein sisältö

Iron Sky

Ensi-ilta: 04.04.2012
Genre: Komedia, Sci-fi, Sota, Toiminta
Ikäraja: 12
Jari Tapani Peltonen

02.04.2012 klo 16.04 | Luettu: 64634 kertaa | Teksti: Jari Tapani Peltonen


Saasta saattaa viihdyttää. Joskus hullujen ideoiden ympärille rakentuu draamaa. Siihen tarvitaan enemmän taitoa kuin mm. Rare Exportsin ja Attack the Blockin takojilla on. Joskus hulluilla ideoilla oikeasti tehdään jotakin. Silloin tarpeeseen tulee mielikuvitus ja sykkivä aivokasvain. Niiden puutteesta ei kärsi tuleva kulttiklassikko Iron Sky.

Toisen maailmansodan jälkeen natsit karkasivat Kuuhun. 2018 ne tulevat takaisin. Luvassa on Kapteeni Pirkin Patentoituu Ufopornoo, eli pienellä budjetilla vakuuttavasti tehtyjä avaruusalusten välisiä taisteluja. Iron Sky on visuaalisesti kekseliäämpi ja viihdyttävämpi kuin samaa tyyliä edustava ja kymmenen kertaa tyyriimpi Sky Captain and the World of Tomorrow. Mutta mites tarina ja hahmot? Voin vakuuttaa, etten nipota: ne asiat tilttailevat jopa verrattuna tissikauhuun. Absurdius, ideoiden runsaus ja herjat paikkaavat puutteita. Toivoin etukäteen, että Iron Sky on Suomen Star Wars: Episodi I – Pimeä uhka ja sitä se on.

Yhdysvaltain presidentti kalastelee ääniä. Sarah Palinia muistuttava matami lähettää Kuuhun katukieltä suoltavan mallin James Washingtonin, koska mies on tummaihoinen. Tehokompuutterilla (kännykällä) varustettu nokikeppi kummastuttaa vanhan liiton natseja. Ehkä on aika toimia? Keskeisiä sakemanneja ovat seuraava führer Klaus Adler ja hänen tuleva vaimonsa, kiltti opettaja Renate Richter. Tarina toimii omalla logiikallaan, jos silläkään. En kuvaile ufopornoo edeltäviä tapahtumia yllättäviksi, mutta kun perinteisen päähenkilön tilalla on jou-män ja natseja, sitä saa arvailla, mitä olemme katsomassa.

Kun tapahtumat siirtyivät maapallolle, aistin elokuvan saavan tuulta purjeisiin. Punainen lanka on löytymässä? Väärin. Käsikirjoitus kosahtaa. Ei siinä vielä mitään, että natsit käyttävät univormuja tiedusteluretkellä vihollisen maaperällä, mutta ehkä muu käytös voisi olla hitusen loogisempaa kuin Marvin Marsilaisella. Natseihin ei reagoida tyydyttävästi. Asioita vain tapahtuu. Katsojalla ja hahmoilla voi olla intiimi suhde kaasuisimmassakin filmissä, mutta Iron Skyn kömpelyys yhdistettynä virnuilevaan asenteeseen etäännyttää. Se on sääli, sillä muutaman hahmon kehityskaari on teoriassa asiallinen.

En silti osannut olla tästä nauttimatta. Pimeän uhan tavoin Iron Sky on poliittinen kertomus pässinpäisellä tyylillä. Sarah Palin ei ole mukana Yhdysvaltain presidenttipelissä, joten viittaukset häneen vaikuttavat sisäpiirivitsiltä, joka ei koskaan ollut osuva, mikä toisaalta on tahatonta huumoria. Muun maailmanmenon kommentointi on simppeliä, mutta maaliin osutaan usein. Pohjois-Korea-viittaus räjäytti salin. Hihittelin itse monille pienille asioille, jotka hujahtavat ohi sekunneissa. Ohjaaja Timo Vuorensola ja tiimi viihdyttävät vakavissaan. Myös Star Wreck -saagaa oli kiva seurata, mutta se pysyi fanifiktion fetissimäisissä rajoissa. Näillä tyypeillä jöpöttää jo kun avaruuslaiva esiin lipuu, mutta Iron Sky ei koskaan unohda olevansa komedia.

Iron Sky nyppi rahoituksensa murusina maailmalta. Leffa on inspiroiva saavutus ja nostetaan hattua, jne. Voi jospa tekijät olisivat innostuneita myös tarinankerronnan taiteesta. Eräs hieno idea on käyttää Charlie Chaplinin klassikkoa Diktaattoria hahmonkehityksessä. Kuussa esitetään leikattua versiota. Kun naiivi natsiope katsoo koko version, Diktaattorin tunteva katsoja ymmärtää heti missä mennään. Valitettavasti emme näe tarkoin valittua katkelmaa Diktaattorista, tai maikan hämmentyneitä kasvoja, vaan kun idea on esitelty, se on jo unohdettu - seuraava idea kehiin.

Hetkittäin mieleeni hiipi maanpetturin ajatuksia... hui! Saattaisiko Hollywoodissa tehty uusi versio olla tätä nautittavampi? Astetta päheemmän leffan aineksia tässä kuitenkin on?

Tuskin sentään. Painotetaan vielä, että koin elokuvan huumorintajun ja maailmankuvan kiehtovan outona, tai ei, käytetään hienoa sanaa: eksentrisenä. Iron Sky on uniikki.

V2.fi | Jari Tapani Peltonen
< Titaanien raivo... The Country Dark - S... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (46 viestiä)

Jibbe

Rekisteröitynyt 18.12.2009

02.04.2012 klo 18.35

Leffaprojektin pitkäikäisyys aiheutti tosiaan rahoitusongelmia tekijöille. Hakivat kansainvälistä rahoitusta, ja rahoittajat halusivat näppinsä käsikirjoitukseen. Tästä syystä (ja varmaan muistakin) osa leffasta tosiaan vaikutti vähän "out of place".
lainaa
Flits

02.04.2012 klo 18.56 1 tykkää tästä

On hienoa, että tällä tavalla tuotettu elokuva on saatu valkokankaalle. Onhan se jo saavutus sinäänsä, että on päässyt kilpailemaan laajemmin tuotettujen elokuvien kanssa. Toivottavasti poikien scifisarja projekti onnistuu.
lainaa
Priami

Rekisteröitynyt 07.03.2012

02.04.2012 klo 21.20

Jos Red Alertista tehtäisiin leffaversio, tulos olisi jotakuinkin tällainen.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

03.04.2012 klo 11.56

Priami kirjoitti:
Jos Red Alertista tehtäisiin leffaversio, tulos olisi jotakuinkin tällainen.


Jotenkin sellainen muistikuva, että Star Wreckissä olisi ollut yksi tai kaksi lähes identtistä shottia johonkin vanhaan Command & Conqueriin.

http://www.youtube.com/watch?v=1L6jhIpfUuA
lainaa
hasasasa

03.04.2012 klo 12.21 2 tykkää tästä

3 tähteä mokomasta sonnasta. Mielenkiintoista.
lainaa
Törö

03.04.2012 klo 14.46

Anteeksi nyt vaan arvostelijalle, mutta tekstisi on melkoisen rasittavaa sekamelskaa.

Esimerkiksi:
"Kun naiivi natsiope katsoo koko version, Diktaattorin tunteva katsoja ymmärtää heti missä mennään. Valitettavasti emme näe tarkoin valittua katkelmaa Diktaattorista, tai maikan hämmentyneitä kasvoja, vaan kun idea on esitelty, se on jo unohdettu - seuraava idea kehiin. Hetkittäin mieleeni hiipi maanpetturin ajatuksia... hui jui."

Öööh, ettäkö mitäkö?

lainaa
foundNirvana

Rekisteröitynyt 21.05.2009

03.04.2012 klo 18.43

Törö kirjoitti:
Anteeksi nyt vaan arvostelijalle, mutta tekstisi on melkoisen rasittavaa sekamelskaa.

Esimerkiksi:
"Kun naiivi natsiope katsoo koko version, Diktaattorin tunteva katsoja ymmärtää heti missä mennään. Valitettavasti emme näe tarkoin valittua katkelmaa Diktaattorista, tai maikan hämmentyneitä kasvoja, vaan kun idea on esitelty, se on jo unohdettu - seuraava idea kehiin. Hetkittäin mieleeni hiipi maanpetturin ajatuksia... hui jui."

Öööh, ettäkö mitäkö?



Täytyy kyllä olla luetun ymmärtämisessä ongelmia jos kyseistä tekstinpätkää ei ymmärtänyt. Itse leffa ei kiinnosta yhtään. Vaikuttaa B-luokan roskaleffalta, joka nyt on vain satuttu tekemään isolla budjetilla, ja joka on saanut suomalaisuutensa takia erikoishuomiota.
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

03.04.2012 klo 18.46 1 tykkää tästä

hasasasa kirjoitti:
3 tähteä mokomasta sonnasta. Mielenkiintoista.

Et tainnut lukea arvostelua, tai olla muutenkaan perillä elokuvasta. Kyseessä on koko SUomen elokuvahistorian kallein projekti. Se ei ole sontaa. Pakkohan tuo on käydä katsastamassa. Ja varmaankin neljän tähden arvoinen on kun Peltonen jostain syystä jättää Suomi-leffojen bonustähdet antamatta.
lainaa
HeDuXe

Rekisteröitynyt 12.01.2011

03.04.2012 klo 19.09 1 tykkää tästä

Olihan tämä hyvä elokuva. Pelkäsin suuren rahoituksen kaatavan koko homman, mutta olin väärässä. Ennakkonäytöksen kokeneena mieleen jäivät positiiviset muistot, ja tulen varmasti katsomaan elokuvan vielä useasti uudelleen.

Oh, nyt täytyy mennä, Star Wreck pyörii naapurihuoneessa.
lainaa
Kurmu

04.04.2012 klo 07.15

Aluksi pidin näistä JTP:n teksteistä, mutta nykyään koen ne niin rasittavaksi luettavaksi, että skippaan artikkelit liki suoriltaan. Nyt luin artikkelin, koska elokuva kiinnosti. Kyllä siihen melkoisia ponnistuksia vaadittiinkin. Uskomatonta sillisalaattia, josta on vaikea löytää punaista lankaa opaskoirankaan kanssa.

Voisiko ihan vaihtelun vuoksi välillä joku muukin kirjoittaa näitä leffaskuuppeja? JTP, olet hyvä ja hauska, mutta kärsinyt jo persoonallisen tyylisi kanssa melkoisen inflaation.
lainaa
anon

04.04.2012 klo 08.10

Kyllä tuohon arvioon on jo se yksi bonustähti annettu Suomesta ja hyvästä yrityksestä. Vakaa kahden tähden keskinkertaisuus oli Iron Sky.
lainaa
Jari-Pee

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

04.04.2012 klo 08.34

Kurmu kirjoitti:
JTP, olet [...] kärsinyt jo persoonallisen tyylisi kanssa melkoisen inflaation.


Niin siinä käy. Se on elämää. Tahdot viihdyttää. Ilahtunut palaute vähenee. Pian huomaat siirtyneesi pornoon (pornoparodia-artikkeliin).
lainaa
Weteraani

04.04.2012 klo 11.01

Lichi kirjoitti:
Kyseessä on koko SUomen elokuvahistorian kallein projekti. Se ei ole sontaa.

Nämä kaksihan eivät ole toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja.

Lichi kirjoitti:
Peltonen jostain syystä jättää Suomi-leffojen bonustähdet antamatta.

Miksi suomi-leffalle sitten pitäisi antaa bonustähtiä? Ovatko ne automaattisesti tähden verran parempia vain koska ovat suomalaisia?
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

04.04.2012 klo 11.39

Hienoa, että Peltonen osaa antaa neutraaleja arvosteluita... Hienon leffaprojektin saivat jätkät kuitenkin vedettyä läpi.

Priami kirjoitti:
Jos Red Alertista tehtäisiin leffaversio, tulos olisi jotakuinkin tällainen.

Haluan ehdottomasti Command and Conquer, ja erityisesti Red Alert -fanina, tarkentaa Priamin kommenttia. Jos Red Alertista tehtäisiin elokuvaversio, EI SE OLISI MITÄÄN TÄMÄN KALTAISTA! Red Alert on vakavahenkinen tarina, ja esiosa Tiberium-universumissa.

Jos Red Alert 2:sta tai Red Alert 3:sta tehtäisiin leffaversio, olisi tulos kyllä saattaisi olla jotain tämän kaltaista. Erityisesti jos se tehtäisiin Red Alert 3:n pohjalle.
lainaa
fic

04.04.2012 klo 12.35

Dekonega kirjoitti:
Hienoa, että Peltonen osaa antaa neutraaleja arvosteluita


Mitä neutraalia tässä on? Ai sitä että arvosana on kolme tähteä, jonka voisi äkkiä ajatella olevan jokin keskiarvo? Neutraalia arvostelua ei kirjaimellisesti voi olla olemassa, silloin kyseessä olisi lähinnä leffan esittely. Tässä Peltonen selvästi piti leffasta, kaukana "neutraalista".
lainaa
Weteraani

04.04.2012 klo 13.10

fic kirjoitti:
Mitä neutraalia tässä on? Ai sitä että arvosana on kolme tähteä, jonka voisi äkkiä ajatella olevan jokin keskiarvo?

Neutraali tarkoittanee tässä tapauksessa sitä, ettei leffaa hehkuteta ansiotta tai tyrmätä aiheetta.
lainaa
Talmunen

Rekisteröitynyt 20.12.2010

04.04.2012 klo 14.36

Annatko Suomilisää arvosteluissasi?
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

04.04.2012 klo 15.14

Weteraani kirjoitti:

Miksi suomi-leffalle sitten pitäisi antaa bonustähtiä? Ovatko ne automaattisesti tähden verran parempia vain koska ovat suomalaisia?


Aivan näin. Tämnä saitti kumminkin arvioi elokuvia Suomalaisten näkökulmasta. Esimerkiksi jos on kaksi yhtä hyvää elokuvaa, joista toinen on suomalainen ja toinen saksalainen, kummasta suomalaiset tykkäävät enemmän? Suomalaisuutensa takia suomalaiset elokuvat koskettavat suomalaisia enemmän kun ulkomaalaiset, joten ulkomaalaisen pitää olla neutraalilta kannalta reilusti parempi, että saisi saman arvosanan kuin kotimainen elokuva. Katsoppa huviksesi vaikka paljonko suomalaisilla elokuvilla on leffateatterissa katsojia.
lainaa
Justuas

Rekisteröitynyt 20.04.2011

04.04.2012 klo 20.57 1 tykkää tästä

hasasasa kirjoitti:
3 tähteä mokomasta sonnasta. Mielenkiintoista.


Ei oo sontaa jos peltonen antaa 3 tähtee ja IMDb:ssa pistemäärä 8.0
lainaa
asda

04.04.2012 klo 22.54

Justuas kirjoitti:
hasasasa kirjoitti:
3 tähteä mokomasta sonnasta. Mielenkiintoista.


Ei oo sontaa jos peltonen antaa 3 tähtee ja IMDb:ssa pistemäärä 8.0

Peltonen nyt antoi Serbian Filmillekkin 4 tähtee vaikka se oli täyttä paskaa ja IMDb:ssä on korkea arvosana vähäisten arvosteluiden takia.
lainaa
Kriitikko

04.04.2012 klo 23.30

Herra Peltonen. Olen pitkään miettinyt miten saat näin kummallisia ja hankala lukuisia arvioita tehtyä. Nyt haluan tietää mietitkö yhtään mitä kirjoitat arvioosi vai heitätkö aina ensimmäisen ajatuksen mitä tulee mieleen arvioitavasta kohteesta?
lainaa
Adolf_Hotler

05.04.2012 klo 05.47

Hollywoodin erikoisefekti spektaakkeleihin verrattuna Iron Sky on huippu luokkaa. Ainoat miinukset joita voidaan harkita tulevat teknisestä toteutuksesta, jotka voidaan saman tien hylätä kun tiedetään elokuvan toteutus tapa ja budjetti. Monelta kriitikolta ja katsojalta tuntuu menevän ohi tarinan amerikkalaisia kritisoiva sanoma, tai ei ymmärretä miksi heitä pilkataan. Ehkä kannattaisi kiinnittää huomiota heidän maailman politiikkaansa ja yleensä maailman tapahtumiin. Tämänkin jos jättää huomioimatta elokuva on erinomainen komedia, josta löytyy vitsinsä klassikko elokuvien ystäville ja internet kulttuurin faneille.

Nohh.. Tietenkään moni ei ymmärrä elokuvan sanomaa ja puolet vitseistä menee ohi kun parasta viihdettä on joku Jersey Shore. Surullista. En tähän mennessä ole lukenut yhdenkään vakavasti otettavan kriitikon ylistävän elokuvaa. Korkeintaan haukkuvan elokuvan poliittista satiiria, koska poliittinen satiiri on aina tottakai huono asia. Amerikka on jotenkin kai aivopessyt suomalaisten päät..

Huomioon ei myöskään tunnuta ottavan sitä, että elokuva ottaa suuria riskejä ja on hauskempi ja parempi kuin mikään suomalainen elokuva koskaan. Itse en ainakaan haluaisi nähdä enää yhtäkään huuto draamaa Helsingin lähiöistä, tai yhtäkään uutta talvisota elokuvaa. Suomalainen osaa tehdä muutakin, jos vaan haluaa.. ja pystyy olemaan arvostettu ohjaaja/elokuvan tekijä maailmalla. Tähän tarvitaan Iron Skyn tyylisiä riskejä ottavia hyvin tehtyjä elokuvia. Eikä sitä samaa paskaa mitä on tehty ainakin viimeiset 50 vuotta. Lisää tätä, eikä mitään Härmä ja Vuosaari leffoja. Kiitos ja anteeksi.
lainaa
Adolf_Hotler

05.04.2012 klo 06.02

Nyt erikseen arvostelun lukeneena on pakko todeta, että jos koit elokuvan huumorin ja maailman kuvan outona, niin sinun on pakko olla aika tyhmä ihminen. Älä huolehdi.. Et kuitenkaan ole keskivertoa huonompi, tai vähempää tiedostava. Kaikki ei ehkä ole vielä menetetty..
lainaa
Weteraani

05.04.2012 klo 08.31

Lichi kirjoitti:
jos on kaksi yhtä hyvää elokuvaa, joista toinen on suomalainen ja toinen saksalainen, kummasta suomalaiset tykkäävät enemmän?

Et kai tosissasi yritä väittää, että kaikki suomalaiset tykkävät aina enemmän suomalaisesta elokuvasta? Se ei taatusti pidä paikkaansa. Noista kahdesta minä valitsisin ennemmin saksalaisen, ja olen vähintään yhtä suomalainen kuin sinäkin.

Suomalainen elokuva ei kosketa minua. Yleisesti ottaen näyttelijäsuoritukset, ohjaus, aihe ja käsikirjoitus ovat puisevia, tylsiä, tai noloja. En edes muista milloin olen elokuvateatterissa käynyt katsomassa kotimaista elokuvaa, taisi olla Talvisota joten siitä on vähän aikaa.
lainaa
Jari-Pee

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

05.04.2012 klo 09.42

Kriitikko kirjoitti:
Herra Peltonen. Olen pitkään miettinyt miten saat näin kummallisia ja hankala lukuisia arvioita tehtyä. Nyt haluan tietää mietitkö yhtään mitä kirjoitat arvioosi vai heitätkö aina ensimmäisen ajatuksen mitä tulee mieleen arvioitavasta kohteesta?


Kiitos mielenkiinnosta, arvoisa lukija. Aloitan kirjoittamalla ylös ajatukseni. Enemmän aikaa menee siihen, kun luen tekstin yhä uudestaan, järjestelen ajatuksia ja tarkistan faktoja. Korvaan kaikki vaikeat sanat ja liian pitkät lauseet yksinkertaisemmilla. Joskus kirjoitan arvostelun kokonaan uusiksi 2-3 kertaa. Lopuksi luen arvostelun ääneen yrittäen samaistua lukijaan. Sitten joku sanoo että kiva ja toinen sanoo että käsittämätöntä sotkua.

Tässä ketjussa Adolf_Hotler epäilee, että olen aika tyhmä ihminen, koska sanoin elokuvan huumorintajun ja maailmankuvan olevan kiinnostava. En sanonut kiinnostava. Käytin sanoja outo, eksentrinen ja uniikki, mutta tarkoitin kiinnostavaa. Osa lukijoista ei ymmärrä. Vuosien varrella olen oppinut olemaan murehtimatta liikaa. Lukijoille minä kuitenkin kirjoitan ihan vakavissani.

Tykkään negatiivisesta palautteesta varsinkin, kun lukija sanoo suoraan, mitä hän ei ymmärtänyt, kuten muiden muassa Hotler sanoi.
lainaa
Adolf_Hotler

05.04.2012 klo 13.10

Täytyy pahoitella aikaisempien kommenttien liian hyökkäävää sävyä. Sen siitä saa kun katsoo elokuvan josta nauttii, lähtee seuraavaksi baariin ja päätyy sen jälkeen internetin taikamaailmaan lukemaan arvosteluja. Takaisin ei kuitenkaan tullut vasta skitsoamista. Arvostan.
lainaa
Weteraani

05.04.2012 klo 13.51

Adolf_Hotler kirjoitti:
Itse en ainakaan haluaisi nähdä enää yhtäkään huuto draamaa Helsingin lähiöistä, tai yhtäkään uutta talvisota elokuvaa. Suomalainen osaa tehdä muutakin, jos vaan haluaa..

Tästä olen eri mieltä. Ne jotka tekevät huutodraamoja Helsingin lähiöistä tai talvisotaelokuvia, eivät osaa tehdä mitään muuta vaikka haluaisivat (eivät silti halua). Ne, jotka osaavat tehdä jotain muutakin, ovat ihan eri suomalaisia. Kyseessä ei ole siis tahdonvarainen asia. Liioin me suomalaiset emme ole mikään yhteen hahmoon henkilöityvä kollektiiivi, sen enempää kuin Renny Harlin edustaa perussuomalaista (siis ei-poliittisessa mielessä)
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

05.04.2012 klo 18.37

Weteraani kirjoitti:
Lichi kirjoitti:
jos on kaksi yhtä hyvää elokuvaa, joista toinen on suomalainen ja toinen saksalainen, kummasta suomalaiset tykkäävät enemmän?

Et kai tosissasi yritä väittää, että kaikki suomalaiset tykkävät aina enemmän suomalaisesta elokuvasta? Se ei taatusti pidä paikkaansa. Noista kahdesta minä valitsisin ennemmin saksalaisen, ja olen vähintään yhtä suomalainen kuin sinäkin.

Suomalainen elokuva ei kosketa minua. Yleisesti ottaen näyttelijäsuoritukset, ohjaus, aihe ja käsikirjoitus ovat puisevia, tylsiä, tai noloja. En edes muista milloin olen elokuvateatterissa käynyt katsomassa kotimaista elokuvaa, taisi olla Talvisota joten siitä on vähän aikaa.

Mutta kun kyse oli yhtä hyvistä. Tällöinhän myös saksalisen elokuvan näyttelijäsuoritukset, ohjaus, aihe ja käsikirjoitus ovat puisevia, tylsiä, tai noloja. Tälläinen elokuva ei tietenkään pääsisi koskaan Suomessa julkaisuun.

Ja todellakin tykkäävät, vai miten selität, että kolmessa kuukaudessa Suomalaiset on käyneet yli moljoona kertaa katsomassa leffateatterissa kotimaista elokuvaa. Kotimaisten elokuvien korkealla laadulla vai?
lainaa
Texas_Pete

05.04.2012 klo 21.22

Ja jos joku ei vielä tiedä niin tämä on maailmakaikkeuden kallein suomalainen elokuva joka on ulkoilmailla kuvattu , jossa näyttelevät ulkomaalaiset, jonka ovat rahoittaneet ulkomaiset ja jonka käsikirjoitti joku ulkomaalainen ja jonka musiikit teki joku ulkomaalainen bändi. Ja jos en väärin muista, niin elokuvan leikkaaja, puvustaja, maskeeraajat ja suurin osa tuotanto ym. efektiporukasta oli ulkomaalaisia. Vittu täähän ansaitsee jo jonkun avainlipputunnuksen. HYVÄ SUOMI!
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

05.04.2012 klo 22.40

Oli parempi leffa mitä odotin. Visuaalisesti leffa oli todella hyvän näköinen eikä pieni budjetti näkynyt oikein missään. Mutta se huumori...leffan aikana oli pari hyvää vitsiä, mutta ainakin itseeni ei toiminut sitten yhtään. Kyllä toki nauroin muutamaan otteeseen mutta olisi tästä enemmänkin saanut irti. Näyttelijät hoisivat hommansa kyllä hyvin, nazitypy oli söpö ja sitä mustaa miestä olisi katsellut enemmänkin.


Mutta lähinnä tämän leffan pahin kompastuskivi oli huumori.

2,5/5
lainaa
Adolf_Hotler

06.04.2012 klo 01.51

Elokuvan ohjaaja ja tuottaja ovat suomalaisia. Elokuvan tehosteista vastasivat suomalaiset. Elokuvan käsikirjoitti suomalainen ja yksi ulkomaalainen käsikirjoittaja. Mielestäni tässä on tavallaan tarpeeksi perusteita kutsua elokuvaa suomalaiseksi, vaikka yhteistuotanto onkin.
lainaa
Texas_Pete

06.04.2012 klo 09.24

No samalla logiikalla Rennyn "Kurkunleikkaajien saari" oli kotimainen elokuva ja maksoi varmasti enemmän kuin tämä tuotos. Edelleen väitän, että elokuvalla on vain yksi käsikirjoittaja joka ei ole enään Sinisalo. Tehosteitten tekijöistä varmaan puolet on ulkomaalaisia. Jos et usko niin käy katsomassa Internet Movie Databasesta. Elokuvan yhdestätoista tuottajasta vain kaksi on suomalaista.
lainaa
Kake

06.04.2012 klo 15.45

Oli kyllä suuri pettymys... ehkä 2/5 korkeintaan! Pieni budjetti ja paska kässäri näkyi..
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

06.04.2012 klo 17.11 1 tykkää tästä

Kake kirjoitti:
Oli kyllä suuri pettymys... ehkä 2/5 korkeintaan! Pieni budjetti ja paska kässäri näkyi..

Vai vielä pieni budjetti? Ymmärrätkö, että tässä on isoin budjetti suomalaisessa elokuvissa koskaan. Vareksissa oli pieni budjetti.
lainaa
Justuas

Rekisteröitynyt 20.04.2011

06.04.2012 klo 19.34 1 tykkää tästä

Lichi kirjoitti:
Kake kirjoitti:
Oli kyllä suuri pettymys... ehkä 2/5 korkeintaan! Pieni budjetti ja paska kässäri näkyi..

Vai vielä pieni budjetti? Ymmärrätkö, että tässä on isoin budjetti suomalaisessa elokuvissa koskaan. Vareksissa oli pieni budjetti.


Jos verrataan amerikkalaisten elokuvien budjetteihin, niin onhan tän leffan budjetti aika pieni.
lainaa
Texas_Pete

06.04.2012 klo 20.03

Lichi kirjoitti:
Kake kirjoitti:
Oli kyllä suuri pettymys... ehkä 2/5 korkeintaan! Pieni budjetti ja paska kässäri näkyi..

Vai vielä pieni budjetti? Ymmärrätkö, että tässä on isoin budjetti suomalaisessa elokuvissa koskaan. Vareksissa oli pieni budjetti.


Ymmärrätkö, että Lauri Harjolan tuottama, ohjaama ja osittain kai käsikirjoittamakin "Kurkunleikkaajien saari" maksoi aikoinaan melkein 100 miljoonaa taalaa.
lainaa
Edennyt

07.04.2012 klo 18.14

Texas_Pete kirjoitti:
Lichi kirjoitti:
Kake kirjoitti:
Oli kyllä suuri pettymys... ehkä 2/5 korkeintaan! Pieni budjetti ja paska kässäri näkyi..

Vai vielä pieni budjetti? Ymmärrätkö, että tässä on isoin budjetti suomalaisessa elokuvissa koskaan. Vareksissa oli pieni budjetti.


Ymmärrätkö, että Lauri Harjolan tuottama, ohjaama ja osittain kai käsikirjoittamakin "Kurkunleikkaajien saari" maksoi aikoinaan melkein 100 miljoonaa taalaa.


En lähtisi kyllä Harlinin leffoja tähän vertaamaan. Taitavat kumminkin kaikki olla isojen Hollywood studioiden tuottamia.
lainaa
Junssi

07.04.2012 klo 21.51 1 tykkää tästä

Ihme vikinää arvostelusta!! Jos ei arvostelun taso tyydytä, niin laittakaa joku itku-blogi pystyy ja koittakaa itse tehdä näin kovatasoista arvostelua!! Apinat ***kele!

Hyvin arvosteltu, toi esiin tärkeimmät pointit ja 3 tähteä on mielestäni juuri oikea tähtimäärä! 3 tähteä tarkoittaa että leffa on OK, mutta siinä on puutteensa, niin kuin Iron Skyssä on.
lainaa
DeepDarkFantasy

08.04.2012 klo 15.07

Ehdottomasti leffan pisteytys osuu varsin oikeaan vaikkakin pientä suomilisää on havaittavissa.
Ehkäpä elokuvan pahin kompastuskivi on lupaavan alun jälkeen muodostuva haamuilu ja ihmettely ilman kunnollista punaista lankaa. Elokuvan keskikohta olisi tarvinnut käsikirjoitusvaiheessa reilusti enemmän työskentelyä, nyt tuntuu kuin homma olisi jätetty puolitiehen.

Mutta loppupelissä varsin viihdyttävä tapaus, IMDb:n asteikolla kuuden tähden luokkaa.
lainaa
Lihatuomari

Rekisteröitynyt 17.01.2012

08.04.2012 klo 23.25

Lichin puheessa on yhtä paljon järkeä kuin tämän elokuvan pahiksilla. En tajua sanaakaan mitä haluat sanoa, paitsi että suomalaiset elokuvat ovat ulkomaisia elokuvia parempia, koska ovat suomalaisia?
Noh, eivät Adolf_Hotlerinkaan puheet sen parempia ole.
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

10.04.2012 klo 20.46

Lihatuomari kirjoitti:
Lichin puheessa on yhtä paljon järkeä kuin tämän elokuvan pahiksilla. En tajua sanaakaan mitä haluat sanoa, paitsi että suomalaiset elokuvat ovat ulkomaisia elokuvia parempia, koska ovat suomalaisia?
Noh, eivät Adolf_Hotlerinkaan puheet sen parempia ole.

Ne ovat parempia suomalaisesta näkökulmasta. Ja vertailukohta oli siis ulkopuolisesti katsottuna samantasoinen leffa. Yhtään tämmöistä jenkki leffaahan ei esim. edes päädy Suomeen asti ainakaan leffateattereihin. Samalla perusteellahanha mun ja monen muun mielestä eurooppalaisista elokuvista 90% on aivan katselukelvotonta kuraa.

Painiihan Hollowyyd-elokuvat ja Suomifilmit ihan eri sarjassa. Silti keskiarvoa parempi Suomifilmi on katsomisen arvoinen, jos pitää SUomifilmeistä. Jos kaikki oisivat Lihatuomarin kanssa samaa mieltä, Suomessa lopetattaisiin elokuvien tuontonto kokonaan. Sekö olisi sitten hyvä?
lainaa
Lihatuomari

Rekisteröitynyt 17.01.2012

10.04.2012 klo 22.01 1 tykkää tästä

Jos kaikki olisivat Lichin kanssa samaa mieltä, Suomessa - ja muualla - tehtäisin vain ja ainoastaan typerää ja puuduttavaa Hollywood- moskaa. Hieno kärjistys, Hermanni.

Ehkä nyt vasta ymmärsin mitä ajat takaa "suomalaisella näkökulmalla", kun et varmaan oikeita elokuvia katso. Aleksi Mäkelät eivät ole hyviä elokuvia, joten on täysin ymmärrettävää miksei norjalainen versio Vareksesta ei maistu.
lainaa
Raimu

Rekisteröitynyt 07.10.2009

11.04.2012 klo 11.08

Filmi jossa vaalein kaunotar pussaa mitä mustinta miestä on aina paikkansa arvoinen. Ainakin joku takuuvarmasti raivostuu siitä jos jotenkin päätyy filmin näkemään.
Muokannut: Raimu 11.04.2012 klo 11.08 lainaa
petri

17.04.2012 klo 21.30 1 tykkää tästä

Kävin juuri katsomassa tämän leffan ja ikävä sanoa mutta huonoin elokuva ikinä. Komedia mutta ei elokuvateatterissa juurikaan kukaan nauranut, mitä nyt yksi tyyppi mutta nauroi vähän kaikelle muutenkin.

Nyt leffan jälkeen ajateltuna, mieleenpainuvin kohta minusta oli kun siltä kauniilta pääosan esittäjältä valahti hame alas ja näkyi pikkuhousut. Toivottavasti en pilannut kenenkään leffanautintoa tällä paljastuksella.

En voi alkaa elokuvaa kehumaan sen takia että se on osaksi kotimainen.
Komedia josta huumori puuttuu.
Suomi viittauksia ei ole kuin yksi parinsekunnin pätkä.

lainaa
Psy-J

20.04.2012 klo 10.15

Vaikea kuvitella Vuorensolalle lupaavaa tulevaisuutta alalla. Muissa projekteissa ei taatusti ole luvassa yhtä pitkää kehitysaikaa, ja nytkään sitä ei täysin hyödynnetty. Visuaalisesti suomileffaksi todella jees, mutta sisältöä ei ollut kyllä nimeksikään.

Tätä mainostettiin vähän humoristisena B-leffana, mutta sitten kuitenkin jäätiin vähän sen ja vakavuuden harmaaseen välimaastoon. Ja vaikka sieltä faneilta on tullutkin myös rahoitusta, niin ei se nyt mun mielestä tarkoita sitä, että itse elokuvan sisältöön pitää jättää pokkauksia siihen suuntaan. Rahoitusta hankitaan, jotta elokuva saadaan valmiiksi, ei siitä erikseen tarvitse lähteä kiittelemään. En määkään käy pomoani jokaisen palkkapäivän yhteydessä kumartelemassa.

Hieman liikaa saa boostia tämäkin pätkä nyt siitä, että on pienellä porukalla ollut pitkään työstön alla. Totuuden nimissä, jos tää olis vaikka jenkeistä tullut, niin ei tätä kukaan olis kauheasti sen enempää noteerannut kuin vaikka Battle: Los Angelesia, aika kauheeta kuraahan tää loppujen lopuksi vaan elokuvana oli.
lainaa
Gaagamel

22.12.2013 klo 11.45 1 tykkää tästä

Tuli TV2:lta eilen illalla ja näin ensimmäisen kerran. Kyseessä on pikemminkin kerronnaltaan rikkinäinen videokollaasi, kuin oikea elokuva. Tehosteet ja muu ilme on saatu elokuvamaiseksi, mutta se ei tee vielä elokuvaa.

Alku oli vielä siedettävä, mutta jo siinä vaiheessa kun lähdettiin maahan natsiufolla, tarina alkoi sakata pahasti. Samaa sakkausta se oli loppuun saakka. Leffa ei enää päässyt siivilleen, vaan sama vaivaantuneisuus seurasi loppuun saakka.

Väkivaltaakin oli, mutta se oli kakaramaista, järjetöntä ja ilman patoutunutta vihaa. Ei ihan tarantino ;)

Jotkut leffat ovat paskuudessaan "hyvää paskaa" kuten chuck norrisit ja rambot, mutta Iron Sky on epäonnistunutta paskaa.






lainaa

Liittyviä artikkeleita

V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova