Tuorein sisältö

Batman: Arkham City

Arvioitu: Xbox 360
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: Rocksteady Studios
Julkaisija: Warner Bros. Interactive Entertainment
Julkaisupäivä: 21.10.2011
Pelin kotisivut
Manu Pärssinen

31.10.2011 klo 10.20 | Luettu: 42135 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Bat in the city
Varmasti jokainen peliarvostelija voi joskus katsoa taaksepäin ja huomata, että on tullut antaneeksi alkuinnostuksessaan paljon pisteitä pelille, joka sitten vaipuikin nopeasti unholaan. Annoin kaksi vuotta sitten Batman: Arkham Asylumille 94 pistettä, enkä kadu sitä, sillä peli on edelleen yksi kaikkien aikojen suosikeistani. Batman näytti sekä lisenssi-, supersankari- että toimintapeleille kaapin paikan syksyllä 2009 ja jatkoa on odotettu siitä asti. Arkham Cityssä lepakkomiehelle annetaan entistä enemmän tilaa mellestää.

Arkham Cityn tarina jatkuu jotakuinkin suoraan Asylumin jälkimainingeista. Vankilan johtana Quincy Sharp on keplotellut itsensä Hugo Strangen taustatuella Gotham Cityn pormestariksi ja perustanut sinne kokonaisen kaupunginosan, Arkham Cityn, rikollisten sijoituspaikaksi. Arkhamin sisällä käydään valtataistelua paikan herruudesta ja kärkiniminä ovat Kaksinaama ja Jokeri. Batman lähtee selvittämään mitä on tekeillä, mutta sotkeutuu Jokerin juoneen vähän liiankin omakohtaisesti (vaikkakaan ei omasta tahdostaan) ja monia rikollisia sekä muutamia yllättäviä mutkia sisältävä soppa on valmis.


Koska Arkham City on ympäristönä avoin, eikä kaikkia sivutehtäviä ole pakko tehdä, ontuu pelin tarina lievästi sen keskivaiheilla, ainakin jos sitä vertaa vahvatarinaiseen ja suoraviivaisempaan Arkham Asylumiin. Vaikka moni asia ratkeaa matkan varrella, monia jätetään myös hieman hämärän peittoon, tai niistä vain vihjaillaan. Tämä, kaiken muun ohella, saa syntymään liki pakottavan tarpeen nähdä ja kokea peli loppuun asti - ja se on sen arvoista. Rocksteady saa bat-koukun pitämään otteessaan kepeästi parikymmentä tuntia (eikä sittenkään läheskään kaikkea ole koluttu) ja jäljelle jäävät vihjeet saavat jo odottamaan seuraavaa Bat-peliä.

Arkham City Boy


Avoimuus tuo tarinan notkahtamisen lisäksi mukanaan sekä hyviä, että huonoja puolia. Arkham Cityssä on paljon nähtävää, kuultavaa ja koluttavaa, mutta ainakin aluksi sai pomppia koko ajan karttanäkymässä, jotta tiesi, mihin päin suunnata seuraavaksi. Bat-signaali toki auttaa, sitten kun sen saa näköpiiriinsä. Paikasta toiseen siirtyminen ei myöskään ole aina kovin sujuvaa bat-köyden ja viitalla liitelyn kanssa vaan väkisinkin välillä tipahtaa tahtomattaan kadulle tallustelemaan. Kissanaisen Hämähäkkimiesmäinen eteneminen ruoskan kanssa toimii jopa sujuvammin, mutta suunnasta on taas vaikeampi pitää huolta.

Batmanin tekemiset kutoutuvat enimmäkseen mukavasti juoneen, mutta elokuvamaisen tunnelman särkevät aina välillä “liian pelimäiset” tehtävät... Miksi noita kytkimiä on juuri kolme? Miksi tuosta ei pääsekään, vaikka juuri pääsin samanlaisesta paikasta? Miksei liki supersankarikyvyillä varustettu mestarietsivä muka huomaa tuollaista ja tällaista asiaa ilman, että tarvitsee ensin käydä tuolla? Toki useimmat epäloogisuudet voi selittää sillä, ettei Lepiksen maailma ole totta, mutta näennäisen realismin rikkoutuminen muuten niin hiotussa kokonaisuudessa pistää välillä aivoon.


Ensimmäisen pelin tunnelmallisimpia ja vaikuttavimpia kohtia olivat hallusinaatiomaiset Scarecrow-osiot. Monta tunnelmallista hetkeä on Arkham Cityssä muutenkin, mutta selvästi Linnunpelätin painajaisille vastineeksi on otettu - enkä nyt spoilaa liikaa, sillä miehen mukana olo oli tiedossa - Ra’s Al Ghulin demonikokeet. Niiden sisällöstä en tässä kerro, mutta yhtä suurta vaikutusta ne eivät tehneet. Kylmänväreitä herättävin kohtaus onkin säästetty nyt loppuun.

Vaikeamman kautta


Yksi ykkös-Arkhamin vahvuuksista oli mätkintä, eikä se ole huonontunut kaupunkiin siirryttäessä. Liikkeitä on luonnollisesti lisää ja nyrkkirytäkät soljuvat entistä luontevammin ja monipuolisemmin vastustajasta toiseen. Monia bättiksen apulaitteista voi hyödyntää myös kesken taistelun, sillä niille on annettu oma pikatulinäppäin, mikä takaa myös sen, ettei taistelun tahti katkea. Varsin tyydyttävää on suorittaa beatdown-liike, jolloin Batman viittahämäyksen jälkeen iskee vihollisen rintapanssariin sarjan napakoita iskuja: paf-paf-paf-pa-pa-pa-pa-pa-pa-paf-kaBOOM! Pahikset käyttäytyvät myös yllättävän järkevästi, kun vaikkapa yksi heistä katoaa vartiopaikaltaan.

Pelasin Arkham Cityä sekä normaalilla, että helpoimmalla vaikeustasolla ja totean tässä kaikille: älkää pelatko helpoimmalla! Pari tuntia Easylla pelattuani olin jo päässyt samaan paikkaan, mihin normaalilla tasolla kuudessa-seitsemässä tunnissa, eikä pelissä ollut mitään haastetta. Vaikeustason noston myötä jokainen taistelu, jossa vihollisilla on tuliaseita, muuttuu strategiseksi ja nostaa pelin tunnelman toiseen ulottuvuuteen. Käytännössä usean asemiehen ryppäät pitää hoidella Batmanin laitteita hyväksi käyttäen yksi pahis kerrallaan, eikä ramboilulle ole sijaa, vaikka kuinka olisi hankkinut panssareihinsa lisätehoja. Helpoimmalla tasolla jokaiseen taisteluun voi loikata ampumisesta huolestumatta.


Heti pelin alkupuolella Batmanin super-etsiväkykyjä käytetään tarkka-ampujan luodin lentoradan määrittelyyn. Valitettavasti tämän jälkeen sitä ei montaa kertaa hyödynnetäkään ja tässä näkisin vielä Rocksteadylla parantamisen varaa. Hankalammat puzzlet ovat harvinaista herkkua, eikä oivaltamisen iloa synny kuin oikeastaan yhdessä kohtaa. 90 prosenttia ajasta etsivänäköä käytetään jälleen vihollisten liikkeiden havainnointtin seinien läpi - mikä kyllä sekin on hyödyllistä.

The city that never sleeps


Ottaen huomioon, että kyseessä on avoimen maailman peli, ovat Arkhamista löytyvät maisemat ja yksityiskohdat vakuuttavia. Rocksteady on viritellyt Unreal Engine 3:a tavalla, joka tekee varmasti Epic Gamesinkin paikoittain kateelliseksi. Kovin suuria kauneusvirheitä ei tule missään kohtaa vastaan ja tärkeimmät hahmot on tietenkin mallinnettu komeasti, pienenä yksityiskohtana batpukukin saa matkan varrella siipeensä.

Arkham Asylumin arviossa kehuin jo Mark Hamillin huikeaa suoritusta Jokerina, mutta paikoittain se kalpenee miehen äänijännebravuureille uudessa pelissä. Tällä kertaa myös Batmanin ääni on tehtäviensä tasalla, eikä vaikuta enää niin elottomalta jäppiseltä kuin aiemmin. Kaikkiin vähänkin isompiin rooleihin (mm. Mr. Freeze ja Pingviini vakuuttavat) on saatu osaavia tekijöitä mm. Batman-animaatiosarjan puolelta ja peruspahiksetkin jutustelevat kadulla niitä sun näitä varsin uskottavasti. Musiikki jää kaiken taustalla vähän mitäänsanomattomaksi, ainoastaan taisteluissa se lisää adrenaliinin tuotantoa sankarifiiliksellään.


Vaikka pelissä on vain yksinpeli, ei moninpelattavaa jää kaipaamaan, sillä bat-levy on tungettu niin täyteen bat-tavaraa, kuin varmaankin on bat-mahdollista. Pääjuonen lisäksi on tietenkin sivutehtäviä, AR-harjoituksia sekä Arvuuttaja on taas ripotellut kerättäviään, joita on yli 400 ja joihin ei aina pääsekään kovin helposti käsiksi, ympäriinsä ja niiden myötä aukeaa kaikenmoista katseltavaa pelitaiteesta hahmopatsaisiin. Aina uuden bat-universumin hahmon tullessa vastaan siitä saa luettavakseen infopläjäyksen. Lisäksi on vielä Kissanaisen tehtävät, Kissanaisen omat arvuuttajapalkinnot, haastetilat, läpäisyn jälkeen aukeava New Game Plus ja niin bat-edelleen.

Ensimmäisen pelin ystävät eivät tule pettymään jatko-osaan, jolla oli melkoinen rima ylitettävänään. En kadu kaksi vuotta sitten Arkham Asylumille antamiani pisteitä - enkä usko, että kahden vuoden päästä katsoessani tätä arvostelua, kadun näitäkään. Batman: Arkham City ansaitsee sille antamani pistemäärän ja asettaa toimintaseikkailuille uuden rajapyykin, johon muiden pitää tähdätä. Deus Ex on omissa kirjoissani päässyt tänä vuonna toistaiseksi lähimmäksi ja seuraava yrittäjä, Uncharted 3, on jo nurkan takana.

V2.fi | Manu Pärssinen

Batman: Arkham City (Xbox 360)

Arkham City petraa kokonaisuutena edeltäjästään ja pelaaja ON jälleen itse Batman. Toimintapelien aatelia.
  • lähes täydellinen toimintapeli
  • Batman ja Jokeri parhaimmillaan
  • paljon tekemistä, pitää otteessaan
  • etsiväkykyä olisi voinut hyödyntää enemmän
  • jotkut tehtävät tuntuvat keinotekoisilta
  • kauko-ohjattava batarangi argh
< Might & Magic Heroes... Dead Island... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (25 viestiä)

Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

31.10.2011 klo 10.40

Peli tilauksessa jo päälle viikon verran... jospa se tänään viimein saapuisi. Onpahan ollut BF3 pitämässä seuraa siihen saakka.
lainaa
Lepikkömies

31.10.2011 klo 11.12 1 tykkää tästä

Ketäpä nyt sitten taas uskoisi kun ulkomaiset lehdet sanoo että tämä ei ole niin hyvä. Jotkut taas sanoo että on parempi...
Pitänee itse pelata sitten vaan ja antaa tuomio.
lainaa
Leppäkerttu

31.10.2011 klo 12.30

Sanoisinpa että lopulta ylihype meni taas yli, vaikka onnistuinkin välttelemään aika hyvin. Ei tämä mikään messiaspeli ole, pahimpana ongelmana fiilis että tämähän on jo aika pitkälti nähty Asylumissa, mutta vuoden paras tähän mennessä. Lumisateessa fiilistely ja lähes Spiderman 2mainen "seittisinkoilu" viihdyttää jo itsessään

Mitä nyt olen nähnyt arvosteluja ja kommentteja niin melkoisen subjetiivista on. Joku olisi halunnut Strangelle isomman roolin, joku olisi halunnut vähemmän sekavan maailman tai yksinkertaisemman taistelun (?), jonkun mielestä vihuja oli liikaa ja toisen mielestä ei tarpeeksi. Aika saakelin moni on pettynyt loppuratkaisuun ja vakuuttelevat jo että kepponenhan se vaan on, toisaalta eräiden mielestä pelihistorian parhaita kohtia ja rukoilevat ettei tapahdu taikatemppuja. Jotkut eivät pääse yli DLC-hutusta jne.

Taistelu toimii kuin tauti ja tällä kertaa syvyyttäkin löytyy kiitettävästi (Savupommihyökkäykset FTW), vihuilla on paremmat työkalut ja ällit hiippailuosioissa, maailma olisi ehkä voinut olla inan isompi (Asylum tuntuu isommalta) mutta sitten olisi varmaan menetetty yksityiskohtaisuutta. Itse sanoisin että vihujen roolitus oli ihan kunnossa, yksi oli välibossi, yksi epävarma liittolainen, yksi tiedonantaja, yksi homman johtaja ja yksi stara ansaitsi kunnon näyttämöltä poistumisen, lisäksi pari apuria.

Suurimpana erona sanoisin että siinä missä Arkham Asylumissa kulutin haasteissa yhtä paljon aikaa kuin tarinassa niin nyt ei vain huvita pelata haasteita vaikka ne ovat Arvuuttajan juontamia, koska tarinamoodi on vaan niin paljon parempi vaikka ihan vaan sinkoilisi ja lentelisi ympäri kaupunkia mättäen jäljellä olevia roistoja

Harvoin innostun peleistä mutta nyt oli ihan pakko lopputekstien ilmestyessä kysyä: Koska Batman 3? Toisaalta pelkään että homma muuttuu liikaa niinkuin toiset ehdottelevat että Brucen pitäisi kuolla, kuolleiden nousta henkiin yms sarjiksista revittyjä kliseitä
lainaa
Bruntti

Rekisteröitynyt 05.11.2009

31.10.2011 klo 14.34

Execta kirjoitti:
Peli tilauksessa jo päälle viikon verran... jospa se tänään viimein saapuisi. Onpahan ollut BF3 pitämässä seuraa siihen saakka.

Mistä tilasit?
lainaa
zorro7

31.10.2011 klo 15.13 1 tykkää tästä

Ihmetteln arvostelua. Pisteiksi on annettu 96, vaikka huomautettavaa löytyy monen kappaleen verran.
lainaa
manu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

31.10.2011 klo 15.28 1 tykkää tästä

zorro7 kirjoitti:
Ihmetteln arvostelua. Pisteiksi on annettu 96, vaikka huomautettavaa löytyy monen kappaleen verran.


Huomasin itsekin nipottavani pikkuasioista, ja niitä ne todellakin ovat... kokonaisuudesta ne eivät montaa pistettä yhteensäkään vähennä.
lainaa
aaaatu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

31.10.2011 klo 16.30 1 tykkää tästä

alkaa olla vähitellen koluttuna. pääjuoni vaikutti lyhyehköltä, mutta pelattavaa riittää vielä päiviksi. kerättävät asiat on mielekkäämpiä kerätä kuin gta:issa. miinusta siitä että wonder towerista ei voi hypätä alas vapaasti.
lainaa
kokofiilis

31.10.2011 klo 17.48

aaaatu kirjoitti:
miinusta siitä että wonder towerista ei voi hypätä alas vapaasti.


-20

ps eihän peliä voi niin arvostella että jos on jotain heikkouksia niin niistä automaattisesti rokotetaan rajusti. ainakin tämän pelin nipotukset ovat tasoa "Joskus jossain pelissä on ollut parempaakin musiikkia"
lainaa
Repslol

31.10.2011 klo 18.59 1 tykkää tästä

Arkham City Boy *tirsk*
lainaa
inflationable

31.10.2011 klo 19.04

ei sovi unohtaa että nykyään ihan kiva pelikin saa vähintään 80 pistettä joten totta kai merkkiteokselle on pakko antaa melkein 100

10 vuoden päästä kaikille ihan pelattaville peleille annetaan varmaan 100 pistettä. "miksi pelille ei voisi antaa 100 jos siinä ei ole periaatteessa mitään vikaa?"

varsinkin kun joku lehti meni jo sille linjalle että Batman sai 6/5 mistä syntyi melkoinen shitstormi
lainaa
villeee

31.10.2011 klo 19.07

aaaatu kirjoitti:
alkaa olla vähitellen koluttuna. pääjuoni vaikutti lyhyehköltä, mutta pelattavaa riittää vielä päiviksi. kerättävät asiat on mielekkäämpiä kerätä kuin gta:issa. miinusta siitä että wonder towerista ei voi hypätä alas vapaasti.


Kävi sama mielessä, mutta sieltä kun hyppää buustejen kanssa, lentää suoraa päätä arkham asylumiin :D
lainaa
Hmm

31.10.2011 klo 19.21

Sarjassamme pelejä jotka parantavat todella paljon edellisestä erinomaisesta pelistä, ja jättävät ihmettelemään; miten tästä pystyy muka enää parantamaan? Omissa kirjoissa selkeästi tämän vuoden peli.
lainaa
morik

Rekisteröitynyt 27.06.2007

31.10.2011 klo 19.43

Siis pitäskö tätä päästä jo pelaamaan? Lisäsin pari kolme viikkoa sitten koodilla Steamiin eikä ainakaan nyt voi asentaa peliä sitä kautta. :(
lainaa
Aquq

Rekisteröitynyt 05.06.2010

31.10.2011 klo 20.49

morik kirjoitti:
Siis pitäskö tätä päästä jo pelaamaan? Lisäsin pari kolme viikkoa sitten koodilla Steamiin eikä ainakaan nyt voi asentaa peliä sitä kautta. :(

Boksin versio julkastii muita aijemmin.

Steam: Available: 18 November 2011
This game will unlock in approximately 2 weeks, 4 days and 0 hours
lainaa
ItsGonnaFlop

31.10.2011 klo 21.06

Hmm kirjoitti:
Sarjassamme pelejä jotka parantavat todella paljon edellisestä erinomaisesta pelistä, ja jättävät ihmettelemään; miten tästä pystyy muka enää parantamaan? Omissa kirjoissa selkeästi tämän vuoden peli.


1. Koko Gotham samalla yksityiskohtaisuudella
2. Vielä enemmän vihuja, mutta kunnon rooleilla
3. Ajoneuvot käyttöön
4. Co-op Batman/Robin/Nightwing/Batgirl
5. Challengeihin vihuja kuten Bane ja Poison Ivy pelattaviksi
6. Lisää dramaattista juonta eikä turhaa pyörimistä
7. Batman vs Thugs moninpeli

Mutta joo en usko että seuraava peli voi ainakaan näin massiivisesti parantaa ainakaan tällä konsolisukupolvella. Taistelu ja stealth ovat jo niin viimeisteltyjä, tarinakin vetää kovat pohjat eikä seuraavassa pelissä ole Pingviinin, Kaksinaaman, Jokerin tai oikein kenenkään muun ison nimen mahdollista yllättää kun kaikki on jo nähty. Ainoaksi ongelmaksi sanoisin alueen koon joka tuntuu hetken päästä kyllä melkoisen pieneltä vaikka alussa onkin eksyksissä

P.S. Arvostelusta sellainen valitus että Ra'sin mukanaolo ei todellakaan ole välttämättä tiedossa. Hän olikin ainoa iso hahmo jonka mukanaolosta en tiennyt ennen pelaamista, thank god onnistuin välttämään edes joitain spoilereita. Toisekseen jos nyt saan sanoa niin Mad Hatterin osio tuntui paljon enemmän Scarecrowmaiselta hetkeltä
lainaa
Hmm

01.11.2011 klo 07.57

ItsGonnaFlop kirjoitti:

1. Koko Gotham samalla yksityiskohtaisuudella
2. Vielä enemmän vihuja, mutta kunnon rooleilla
3. Ajoneuvot käyttöön
4. Co-op Batman/Robin/Nightwing/Batgirl
5. Challengeihin vihuja kuten Bane ja Poison Ivy pelattaviksi
6. Lisää dramaattista juonta eikä turhaa pyörimistä
7. Batman vs Thugs moninpeli

Jep, jotain tohon suuntaan. Kuullostaa melko utopistiselta, eikä Rocksteadyn pojat varmana kykene tuollaista urotekoa suorittamaan nykyisen konsolilaitteiston puitteissa eikä todellakaan parissa vuodessa mikä meni AC:n tekemiseen.
lainaa
Jep

01.11.2011 klo 12.18

Kauheasti valitettiin virheistä ja puutteista ja juonen notkahteluista, mutta silti 96?!

Älkääkä sanoko, että ne ovat vain pieniä asioita eivätkä siksi vaikuta; eivät vaikuta ehkä kokonaisuuteen mutta arvosanassa nämä tulisi ilman muuta ottaa huomioon. Eikä tämä noiden virheiden korjaamisella ole vielä aivan 99/100 peli.
lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

01.11.2011 klo 13.49

Jep kirjoitti:
Kauheasti valitettiin virheistä ja puutteista ja juonen notkahteluista, mutta silti 96?!

Älkääkä sanoko, että ne ovat vain pieniä asioita eivätkä siksi vaikuta; eivät vaikuta ehkä kokonaisuuteen mutta arvosanassa nämä tulisi ilman muuta ottaa huomioon. Eikä tämä noiden virheiden korjaamisella ole vielä aivan 99/100 peli.


Mitä tämäkin nyt taas olevinaan tarkoittaa? Jos pistemäärä ei edusta pelikokemusta kokonaisuutena, niin mitä sitten?

Manu kirjoitti:
"Batman: Arkham City ansaitsee sille antamani pistemäärän ja asettaa toimintaseikkailuille uuden rajapyykin, johon muiden pitää tähdätä."

Voiko tuosta enää selvemmin sanoa? Jos kriitikko on sitä mieltä, että uuden rajapyykin asettaja on 96 pisteen peli, niin sitten se on, eikä sanoja vääntelemällä ja mainittuja epäkohtia korostamalla asia siitä miksikään muutu.

Lähes jokaisen huippupelin arvosteluissa viime aikoina on ollut tätä itkua, että "epäkohtia mainittiin mutta silti korkeat pisteet!!!" - Näen asian näin, että oli peli kuinka hyvä vain, niin on silti aiheellista, suorastaan oletettavaa, että ne heikoimmat osuudet mainitaan myös. Kun elokuvakriitikko antaa 5 tähteä, ei kukaan oleta, ettei kriitikon mielestä elokuvassa ole yhtään ei-täydellistä sekuntia. Miksi kummassa kukaan olettaisi, että 96 pisteen pelissä ei ole yhtään mitään parantamisen varaa, missään?

2011 on ollut melkoinen huippupelien vuosi, eikätkä kaikki ehdokkaat huipulle ole vielä edes ovista ulkona. Rutisijat voivat valmistautua ottamaan vähän lisäpulttia siitä, että todella laadukkaita pelejä julkaistaan. Me jatkamme peleistä nauttimista ja huippupeleille huippupisteiden antamista. Ja maksettujen kapitalisti-elinkeino-arvostelujen raha-altaassa uimista!!! 10 metriä syvä!!!!!
lainaa
hekoheko

01.11.2011 klo 14.27

Rams kirjoitti:
Ja maksettujen kapitalisti-elinkeino-arvostelujen raha-altaassa uimista!!! 10 metriä syvä!!!!!

Ei taida unchartedin tapauksessa syvyys ihan riittää...
lainaa
TohtoriX

01.11.2011 klo 14.32 1 tykkää tästä

Yksi vuoden parhaimpia pelejä. Tiivistettynä erittäin täyteläinen juoni, loistava pelattavuus ja upean näköinen. Arvostelussa mainittiinkin, että peli ei kaipaa moninpeliä kun levy on yksinkertaisesti niin täynnä pelattavaa. On todella upeata nähdä, että joku lafka jaksaa panostaa näin paljon pelkkään yksinpeliin.

Toivon vain, että muutkin kehittäjät ottaisivat sarjakuvahahmoja tämmöisen erikoiskohteluun. Kyllä puhun juuri sinusta Spiderman.
lainaa
Turhatoivo

01.11.2011 klo 14.58

TohtoriX kirjoitti:
Yksi vuoden parhaimpia pelejä. Tiivistettynä erittäin täyteläinen juoni, loistava pelattavuus ja upean näköinen. Arvostelussa mainittiinkin, että peli ei kaipaa moninpeliä kun levy on yksinkertaisesti niin täynnä pelattavaa. On todella upeata nähdä, että joku lafka jaksaa panostaa näin paljon pelkkään yksinpeliin.

Toivon vain, että muutkin kehittäjät ottaisivat sarjakuvahahmoja tämmöisen erikoiskohteluun. Kyllä puhun juuri sinusta Spiderman.


En osaa edes kuvitella tämäntyyppistä Hämispeliä. Äijä on ihan liian nopea ja ketterä. Avoimen NYn pelit ovat menneet ihan liian repaleisiksi ja Shattered Dimension/Edge Of Time ei vain kuvaa hahmon olemusta. Vihutkin ovat liian pinnallisia voimapesiä tai armeijan omisajia
lainaa
Excellente

01.11.2011 klo 17.27

Jep kirjoitti:
Kauheasti valitettiin virheistä ja puutteista ja juonen notkahteluista, mutta silti 96?!

Älkääkä sanoko, että ne ovat vain pieniä asioita eivätkä siksi vaikuta; eivät vaikuta ehkä kokonaisuuteen mutta arvosanassa nämä tulisi ilman muuta ottaa huomioon. Eikä tämä noiden virheiden korjaamisella ole vielä aivan 99/100 peli.


Eli Medievil on 100/100 koska itse en löytänyt pelistä mitään vikaa. Näin jälkikäteen voisi tietysti urputtaa grafiikoista mutta grafiikat ei tee peliä ja vanhoja arvosanoja ei voi muuttaa
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

01.11.2011 klo 23.34

Rams kirjoitti:

Lähes jokaisen huippupelin arvosteluissa viime aikoina on ollut tätä itkua, että "epäkohtia mainittiin mutta silti korkeat pisteet!!!" - Näen asian näin, että oli peli kuinka hyvä vain, niin on silti aiheellista, suorastaan oletettavaa, että ne heikoimmat osuudet mainitaan myös. Kun elokuvakriitikko antaa 5 tähteä, ei kukaan oleta, ettei kriitikon mielestä elokuvassa ole yhtään ei-täydellistä sekuntia. Miksi kummassa kukaan olettaisi, että 96 pisteen pelissä ei ole yhtään mitään parantamisen varaa, missään?
En ny sen enempää puutu kuin, että ajattelin aina että nämä 100 pistettä ovat juuri sen takia että ne pienet erot saadaan eriteltyä. Neljä ja puol tähteä on kuitenki 90 pistettä, nii siinä se ero tuppaa olemaan. Ainaki omasta näkemyksestä nuo miinukset mitä tuossa mainitaan on melko pieniä ja jopa korkeampikin arvosana olis voitu antaa, riippuen noista tehtävien keinotekoisuudesta.

Enkyl varsinaisesti ite enää tykkää koko sadan pisteen skaalasta juuri näiden turhien kymmenyksien takia. Varsinki ku niitä tuijotetaa ja niuhotetaa sit et tuo peli sai kaks pistettä enemmän ku tämä, onko se parempi vaikka siinä oli enemmän vikoja. Pitäs ymmärtää, että pisteet tulee pitkälti fiilispohjalta vaikka niitä vikoja onkin. Riippuu aina vioista ja viihdyttävyydestä et paljonko niitä pisteitä sit annetaan. Toinen ongelma noista pisteen eroista syntyy siitä, että sitte suurinosa arvosteluista pakkautuu jonnekki 85-100 välille, ja ainoastaan huonot pelit sit seilaa jossain 40-79 välillä.
lainaa
Sensori

02.11.2011 klo 09.56

perato kirjoitti:
Toinen ongelma noista pisteen eroista syntyy siitä, että sitte suurinosa arvosteluista pakkautuu jonnekki 85-100 välille, ja ainoastaan huonot pelit sit seilaa jossain 40-79 välillä.


Asia ei ollut noin 10 vuotta sitten. Ainakin pelilehdissä muistan että 60-80 oli todella yleinen pisteskaala ja moni peleistä oli ihan kelvollisia. 80-100 olivat varattu merkittäville Must-Have peleille eikä millekään "ihan kivoja paremman puutteessa" hutulle

Mutta joo itsekin olen kääntynyt sille kannalle että 1-5 tähteä on ihan tarpeeksi iso skaala. Surkea, siedettävä, ok, hyvä, loistava. Olisi myös kiinnostava tietää että saisivatko nämä kaikki viimeaikojen superpelit (myös Ragen +85 on melkoinen superarvosana) 4-5 tähteä

En sitten tiedä arvostelevatko arvostelijat pelejä näin koska jos perus pleikka1 pelit saivat 70 niin onhan perus PS3 peli vähintään 80 arvoinen. mutta se tarkoittaisi että seuraavalla sukupolvella kaikki vähänkään ajatuksella tehdyt pelit saavat +90
lainaa
Rantti

02.11.2011 klo 22.58

Nyt on pääjuoni pelattu ja sivutehtävistäkin noin 30%.... Nyt sitten Arkham Aylum tilaukseen ja sitä ootellessa koluais sivutehtäviä ;))
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova