Frozen Synapse
Arvioitu: | Tietokonepelit |
Genre: | Strategiapelit |
Pelaajia: | 1-2 |
Ikärajoitus: | 1 |
Kehittäjä: | Mode 7 Games |
Julkaisija: | Mode 7 Games |
Julkaisupäivä: | 26.05.2011 |
Pelin kotisivut |
Vuoden moninpeli
”Äärimmäinen strategiapeli” ja ”vuoropohjainen Counter-Strike” ovat hurjaa pullistelua pelistä, josta en ole kuullutkaan ennen sen saapumista arvosteluun. Frozen Synapse kulkee jo fossiilisen Laser Squad Nemesiksen jalanjäljissä, mutta pelkistää matsit nopeiksi alle tusinan yksikön kärhämiksi. Yksinkertaisuus on kaunista myös ulkoasussa, kun futuristisen sinisissä maisemissa yhteen ottavat punainen ja vihreä joukkue. Ideana on suunnitella vihreille tarkat toimet vuoro kerrallaan seuraavan viiden sekunnin ajaksi.
Noin tusinalla komennolla joukkueelleen saa erittäin tarkat ohjeet: Kyttää oviaukossa 1,7 sekuntia ja jatka matkaa seuraavalla välietapille, jos punaisia ei vilahtanut näköpiirissä. Avonaisten alueiden läpi rynnätään välittämättä kiikarikivääreistä, mutta kulman takana tuli on taas vapaa. Haulikkomiehet hiipivät ikkunoiden alitse ja kääntävät nokkansa kohti putsattavaa huonetta jo ennen oviaukkoa. Suojasta ampuva voittaa suojattoman ja odottava liikkuvan. Valmiiksi oikeaan suuntaan tähtäävällä on nopeampi liipaisinsormi. Näitä kolmea perussääntöä pitää parhaansa mukaan hyödyntää. Kuivaharjoittelu on kaiken suola. Erilaisten tilanteiden kokeilu on vaivatonta, sillä vihollisellekin voi asettaa oletetut liikkeet. Tyhmiä virheitä tekevät vain hätiköivät pelaajat, jotka jättävät vuoronsa testaamatta. Kun suunnitelma on viilattu, lyödään taktiikat lukkoon, suljetaan silmät ja toivotaan, ettei homma kuse reisille. Kello tikittää yksiköiden totellessa asetettuja komentoja niin orjallisesti kuin suinkin pystyvät.
Lopputuloksen seuraaminen on intensiivistä katsottavaa, koska tapahtumia pariin sekuntiin riittää. Voitonriemu on suuri, kun yksi sokkona hyvin sijoitettu kranaatti tappaa vastustajan parhaat yksiköt - ahtaassa luukussa leiriytyminen loppuu hetkessä, kun takaovelta tupsahtanut yllätysvieras putsaa koko huoneen. Jos joukkoja on vielä jäljellä tai/ja tavoitteita ei ole saavutettu, on aika suunnitella seuraava vuoro. Vuoroja on maksimissaan kahdeksasta pariinkymmeneen, mutta useimmat yhteenotot ovat ohi muutamissa vuoroissa. Pelkän tappamisen lisäksi puolustetaan alueita, pelastetaan panttivankeja, rynnäköidään ja kerätään laatikoita. Yleensä pelit päättyvät joka tapauksessa vastapuolen eliminoimiseen, mutta jokainen pelimuoto on toimiva ja hauska pelata. Pelimuotoja voi pelata versiona, jossa vastustajat ovat koko ajan näkyvissä, tai versioina, jossa yksiköt piilotetaan heidän kadotessaan joukkueen näköpiiristä. Piilotetuista joukoista jää kuitenkin haamut, joilla pidetään kirjaa missä ja milloin kukakin on viimeksi nähty. Vihollisten sijainnin ja liikkeiden arviointi on elintärkeää.
Koukuttavimpia puolia on näennäinen yksinkertaisuus ja siten matala oppimiskynnys. Yksiköitä ei tyrkytetä suuria määriä, vaan mukana on vain viisi selvästi toisistaan erottuvaa laatua: rynnäkkökivääri, tarkkuuskivääri, haulikko, kranaatinheitin ja raketinheitin. Kolme ensimmäistä tulittavat automaattisesti. Konekivääri roiskii ensimmäiset panokset seinille, mutta on jokaisen tason sekatyömies. Hitaat kranaatinheitinmiehet ampuvat seinistä kimpoavia räjähteitä, kun taas raketinheittimet tuhoavat seinät tieltään. Yksinpelin puzzlemaiset 55 tehtävää ovat etenkin aluksi oiva tapa opetella pelin kulku, vaikka tarjolla on myös tutoriaali ja runsaasti informatiivisia opetusvideoita. Kampanjassa tehtäviä on aivan laidasta laitaan, jopa paljon sellaista, jota ei moninpelissä nähdä. Koska tekoäly on kuitenkin täysi tampio, on sopivaa vaikeustasoa pidettävä monipuolisilla ja joukkueiltaan epätasaisilla tehtävillä. Pelaaja saatetaankin komentaa eliminoimaan kourallinen tarkkuusampujia vain lähietäisyydeltä tappavilla haulikoilla.
Juonipohjainen kampanja ja tekoälyä vastaan pelaaminen tuntuu silkalta hiekkalaatikkoleikiltä, kun hyväksyy ensimmäiset haasteet aidoilta ihmispelaajilta. Tiivistunnelmaisissa kaksinkamppailuissa mitataan viekkaus ja selvännäkijän taidot. Nettipelaaminen aiheuttaa runsasta riippuvuutta, kun yön pimeinä tunteina hioo suunnitelmaansa nervous_testpilotin uskomattoman jumputusmusiikin tahdissa. Vaikka Frozen Synapsessa ei vuorojen tuumiminen kauaa kestäkään, ovat kehittäjät ymmärtäneet vuoropohjaisten nettipelien ongelman – odottelun.
Turhalta odottamiselta säästytään, kun pelihaasteita voi lähettää ja vastaanottaa loputtomasti. Kun vuoro on yhdessä tehty, otetaan listasta seuraava keskeneräinen peli tai aloitetaan uusi. Samanaikaisia pelejä on välillä auki kymmeniä. Jos Frozen Synapsen lisäksi omista muutakin elämää, sähköposti täyttyy ilmoituksista kun vastustajat ovat pelanneet vuoronsa. Useimmat matsit pelataan loppuun yhdeltä istumalta, mutta on myös paljon pelaajia, jotka pelaavat vain pari vuoroa kahvitauon aikana. Jos vuoroaan ei kahteen viikkoon hyväksy, saa kärsiä automaattisen tappion. Hieman typerästi luovutusmahdollisuus kuitenkin puuttuu, vaikka tietäisi häviävänsä.
Entistä paremman pelistä tekee sen pelaajakunta ja pelin ympärille luodut yhteisöt. Johtuen vielä pelin tuoreudesta ja tuntemattomuudesta, ovat kaikki vastustajani olleet ystävällisiä ja hyvää seuraa. Päävalikosta löytyy yhteydet suosituimpiin yhteisöpalveluihin sekä suora pääsy kehittäjän IRC-keskustelukanavalle. Uusintojen nauhoittaminen on mahdollista Youtube-tililleen. Nauhoittaminen ei kuitenkaan ole aivan ongelmatonta, sillä esimerkiksi pelin sammuttaminen kesken lähetyksen kaataa ohjelman. Usein nauhoitus ja lähetys eivät toimi lainkaan. Mahdollisuus oikeaan videokäsittelyyn uupuu myös kokonaan, joten video on ainoastaan uusinta vuorojen tapahtumista. Pelin sisällä omia ja muiden vanhoja matseja voi vapaasti tutkia, joten unelmahetkiään voi helposti linkittää kavereille analysoitaviksi. Suorittajille on tutkittavaksi tilastoja voittojen ja tappioiden määrästä sekä sijoituksestaan maailmanlistoilla. Toistaiseksi peli palkitsee lähinnä paljon pelaavia, mutta piakkoin on tarkoitus siirtyä toimivampaan Elo-luokitukseen.
Aivan ongelmaton kolmen hengen koodaama Frozen Synapse ei kuitenkaan ole. Nauhoitus ei ole ainoa joka tuppaa kaatamaan peliä, vaan peli kaatuilee satunnaisesti ja palvelimia bootataan käytännössä päivittäin. Useat pelaajat ovat motkottaneet tökkimisestä ja junnaamisesta uutuudenkarheilla tietokoneillakin. Halvahko arvostelukoneeni yski, köhisi ja lopulta kaatui, kun yritin parinkymmenen yksikön taistelua tekoälyä vastaan. Pelkistetyn ulkokuoren vuoksi odottaisi pelin toimivan jouhevammin. Käyttöliittymässä on edelleen parantamisen varaa, sillä se on vaikeuksissa etenkin, jos vastustaja halpamaisesti kasaa joukkojaan päällekkäin. Kontrollit kaipaisivat kustomointia. Nuolilla ohjataan kameraa ja askelpalautin peruuttaa komentoja, mutta yksiköt valitaan toisella puolella näppäimistöä numeroista. Eikö näppäimiä saisi yhtään lähemmäs toisiaan sulavamman pelikokemuksen takaamiseksi?
Pelissä on vielä sen verran teknisiä ongelmia sekä pikkuvirheitä, että en edes fanipipo päässä kykene antamaan korkeampaa arvosanaa. Käyttöliittymää, peliä ja etenkin sen palvelinkantaa päivitetään lähes päivittäin, joten osa ongelmista on saatettu korjata jo ennen arvostelun ilmestymistä. Vahvasti pelaajayhteisöä seuraavat ja tiedottavat kehittäjät ovat jo lupailleet mahdollisuutta co-opille ja monen pelaajan taisteluille tulevaisuudessa. Yksinkertaisuudellaan viehättävän ja addiktoivan Frozen Synapsen miellän jo nyt vuoden moninpeliksi, joten muutamat päivitykset korottaisivat arvosanan helposti yli 90 pisteen maagisen rajan. Hintakin on vaivaiset 23 euroa.
Noin tusinalla komennolla joukkueelleen saa erittäin tarkat ohjeet: Kyttää oviaukossa 1,7 sekuntia ja jatka matkaa seuraavalla välietapille, jos punaisia ei vilahtanut näköpiirissä. Avonaisten alueiden läpi rynnätään välittämättä kiikarikivääreistä, mutta kulman takana tuli on taas vapaa. Haulikkomiehet hiipivät ikkunoiden alitse ja kääntävät nokkansa kohti putsattavaa huonetta jo ennen oviaukkoa. Suojasta ampuva voittaa suojattoman ja odottava liikkuvan. Valmiiksi oikeaan suuntaan tähtäävällä on nopeampi liipaisinsormi. Näitä kolmea perussääntöä pitää parhaansa mukaan hyödyntää. Kuivaharjoittelu on kaiken suola. Erilaisten tilanteiden kokeilu on vaivatonta, sillä vihollisellekin voi asettaa oletetut liikkeet. Tyhmiä virheitä tekevät vain hätiköivät pelaajat, jotka jättävät vuoronsa testaamatta. Kun suunnitelma on viilattu, lyödään taktiikat lukkoon, suljetaan silmät ja toivotaan, ettei homma kuse reisille. Kello tikittää yksiköiden totellessa asetettuja komentoja niin orjallisesti kuin suinkin pystyvät.
Elä hetkessä. Viiden sekunnin hetkessä
Koukuttavimpia puolia on näennäinen yksinkertaisuus ja siten matala oppimiskynnys. Yksiköitä ei tyrkytetä suuria määriä, vaan mukana on vain viisi selvästi toisistaan erottuvaa laatua: rynnäkkökivääri, tarkkuuskivääri, haulikko, kranaatinheitin ja raketinheitin. Kolme ensimmäistä tulittavat automaattisesti. Konekivääri roiskii ensimmäiset panokset seinille, mutta on jokaisen tason sekatyömies. Hitaat kranaatinheitinmiehet ampuvat seinistä kimpoavia räjähteitä, kun taas raketinheittimet tuhoavat seinät tieltään. Yksinpelin puzzlemaiset 55 tehtävää ovat etenkin aluksi oiva tapa opetella pelin kulku, vaikka tarjolla on myös tutoriaali ja runsaasti informatiivisia opetusvideoita. Kampanjassa tehtäviä on aivan laidasta laitaan, jopa paljon sellaista, jota ei moninpelissä nähdä. Koska tekoäly on kuitenkin täysi tampio, on sopivaa vaikeustasoa pidettävä monipuolisilla ja joukkueiltaan epätasaisilla tehtävillä. Pelaaja saatetaankin komentaa eliminoimaan kourallinen tarkkuusampujia vain lähietäisyydeltä tappavilla haulikoilla.
Odottavan aika on lyhyt
Turhalta odottamiselta säästytään, kun pelihaasteita voi lähettää ja vastaanottaa loputtomasti. Kun vuoro on yhdessä tehty, otetaan listasta seuraava keskeneräinen peli tai aloitetaan uusi. Samanaikaisia pelejä on välillä auki kymmeniä. Jos Frozen Synapsen lisäksi omista muutakin elämää, sähköposti täyttyy ilmoituksista kun vastustajat ovat pelanneet vuoronsa. Useimmat matsit pelataan loppuun yhdeltä istumalta, mutta on myös paljon pelaajia, jotka pelaavat vain pari vuoroa kahvitauon aikana. Jos vuoroaan ei kahteen viikkoon hyväksy, saa kärsiä automaattisen tappion. Hieman typerästi luovutusmahdollisuus kuitenkin puuttuu, vaikka tietäisi häviävänsä.
Entistä paremman pelistä tekee sen pelaajakunta ja pelin ympärille luodut yhteisöt. Johtuen vielä pelin tuoreudesta ja tuntemattomuudesta, ovat kaikki vastustajani olleet ystävällisiä ja hyvää seuraa. Päävalikosta löytyy yhteydet suosituimpiin yhteisöpalveluihin sekä suora pääsy kehittäjän IRC-keskustelukanavalle. Uusintojen nauhoittaminen on mahdollista Youtube-tililleen. Nauhoittaminen ei kuitenkaan ole aivan ongelmatonta, sillä esimerkiksi pelin sammuttaminen kesken lähetyksen kaataa ohjelman. Usein nauhoitus ja lähetys eivät toimi lainkaan. Mahdollisuus oikeaan videokäsittelyyn uupuu myös kokonaan, joten video on ainoastaan uusinta vuorojen tapahtumista. Pelin sisällä omia ja muiden vanhoja matseja voi vapaasti tutkia, joten unelmahetkiään voi helposti linkittää kavereille analysoitaviksi. Suorittajille on tutkittavaksi tilastoja voittojen ja tappioiden määrästä sekä sijoituksestaan maailmanlistoilla. Toistaiseksi peli palkitsee lähinnä paljon pelaavia, mutta piakkoin on tarkoitus siirtyä toimivampaan Elo-luokitukseen.
Aivot jäässä, peli jäässä
Pelissä on vielä sen verran teknisiä ongelmia sekä pikkuvirheitä, että en edes fanipipo päässä kykene antamaan korkeampaa arvosanaa. Käyttöliittymää, peliä ja etenkin sen palvelinkantaa päivitetään lähes päivittäin, joten osa ongelmista on saatettu korjata jo ennen arvostelun ilmestymistä. Vahvasti pelaajayhteisöä seuraavat ja tiedottavat kehittäjät ovat jo lupailleet mahdollisuutta co-opille ja monen pelaajan taisteluille tulevaisuudessa. Yksinkertaisuudellaan viehättävän ja addiktoivan Frozen Synapsen miellän jo nyt vuoden moninpeliksi, joten muutamat päivitykset korottaisivat arvosanan helposti yli 90 pisteen maagisen rajan. Hintakin on vaivaiset 23 euroa.
Frozen Synapse (Tietokonepelit)
Frozen Synapse on uskomaton saavutus pieneltä indie-tiimiltä. Esimerkillinen vuoropohjastrategia, joka on helposti lähestyttävä sekä palkitseva.
- Strategiapeliksi nopeatempoinen
- Moninpeli aiheuttaa riippuvuutta
- Tykittävä soundtrack
- Tekniset ongelmat
- Max. 2 pelaajaa (toistaiseksi)
- Ei mahdollisuutta luovuttaa
Keskustelut (14 viestiä)
Rekisteröitynyt 11.05.2011
27.06.2011 klo 13.35
Tekninen puoli on ollut pettymys. Kuvittelin, että näin simppelin näköinen peli pyörisi ongelmitta hitaammallakin raudalla, mutta väärässä olin. Ihmeelistä tökkimistä aina välillä, vaikkei kone ole kuin reilu neljä vuotta vanha.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
27.06.2011 klo 14.06
http://www.youtube.com/watch?v=t4dE78KScbc
http://www.youtube.com/watch?v=FhbtUvr-vBA
Piti tottakai nauhoittaa tuubiin ne pätkät, jossa on Flawless victory. ;)
Nykyisen pistelaskusysteemin huonoudesta kertoo myös se, että olin viime viikon puolella yhtenä päivänä Daily Ranking -listan 19, johon minut nosti pari voittoa ja yksi +200 pisteen voitto. Enkä todellakaan ole mikään hyvä pelaamaan tätä, sillä voitto/häviö suhdeluku on kuitenki aika tasan tarkkaan 1.00, hieman plussan puolella.
Rekisteröitynyt 01.11.2007
28.06.2011 klo 13.57
Ostin pelin Steamista mutta en ole kovin paljoa ehtinyt testailemaan, ihan hyvän ensivaikutelman kyllä antoi.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
28.06.2011 klo 19.06
Rekisteröitynyt 11.05.2011
28.06.2011 klo 19.25
Turpiin on tullut, yhden matsin vain onnistuin voittamaan. Exterminationia olen vain pelannut, dark tuntuu hauskemmalta kuin light. Kärjistäen dark tuntuu taktikointipeliltä ja light shakilta.
Toivomuslistalle menisi hyvät padikontrollit, voisi siirtyä sohvalle taktikoimaan. PSN-versio kelpaisi myös, mutta taitaa olla utopistinen toive.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
28.06.2011 klo 19.40
Dark/Lightista olen samaa mieltä. Pelaan käytännössä ainoastaan darkia, koska etenkin joissakin pelimuodoissa pilataan koko pelimuoto täydellisesti sillä, jos tiedetään koko ajan missä se vihollinen luuraa.
Frozen Synapsen tavoitteenahan on selvästi ollut yksinkertaistaa peli-idea nopeatempoiseksi, helposti lähestyttäväksi ja koukuttavaksi. Olisi mielenkiintoista nähdä, mitä joku aihetta laajentava saisi aikaiseksi. Esimerkiksi Jagged Alliance 3 tällaisella taistelusysteemillä olisi varmasti aika mielenkiintoista nähtävää. Tai jos Frozen Synapseen yhdistettäisiin Counter-Striken tapainen rahojen hallinta aseiden ja varusteiden suhteen. Tai jos oikeasti oltaisiin tehty Laser Squad Nemesikselle kunnon jatko-osa, jossa pelataan useilla roduilla ja kymmenistä yksiköistä koostuvilla armeijoilla. Ei huonoja ideoita varmaan yksikään. Konsoliporttaus olisi myös tosi kova juttu.
Rekisteröitynyt 03.04.2009
29.06.2011 klo 12.40
Pliis, arvostelkaa seuraavaksi Jamestown -shmuppi. Okei, eihän tuo paljoa maksa (alle kymppi) mutta olisi kiva tietää onko hinta&laatusuhde kohdallaan.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
30.06.2011 klo 20.05
Kesäalennuksessa -33%. Nyt siis vain 15,40e.
Lisäksi arvostelussa unohtui sanoa, että itse asiassa ostaja saa kaksi kopiota pelistä. Toisen kopion voi antaa kaverille, tai persaukisena vaikka myydä puolella hinnalla, jolloin loppuhinnaksi tulee ilman tarjousta 11,5e, tarjouksen kanssa ~8e. Se on jo aika mielettömän halpa tästä pelistä.
Rekisteröitynyt 09.01.2008
05.07.2011 klo 00.09
05.07.2011 klo 10.00
Ostin ja myyn toisen kopion pois sopuhintaan
Olisin kiinnostunut kopiosta, onko vielä saatavilla ja paljonko pyydät?
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
05.07.2011 klo 13.47
06.07.2011 klo 16.31
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
08.07.2011 klo 00.39
Luovuttaminen on nössöille siks sitä ei ole pistetty peliin. Viimeseen asti!
16.07.2012 klo 20.02