Tuorein sisältö

Crysis 2

Arvioitu: Xbox 360
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: Yksinpeli, moninpeli
Ikärajoitus: 1
Kehittäjä: Crytek
Julkaisija: Electronic Arts
Julkaisupäivä: 25.03.2011
Pelin kotisivut
Jarkko Rotstén

31.03.2011 klo 13.00 | Luettu: 48047 kertaa | Teksti: Jarkko Rotstén

Mä lennän kriisistä kriisiin
Ensimmäinen Crysis oli se juttu, mitä PC-hemmot tykkäsivät näyttää kateellisille konsolikamuillensa. Tähän eivät konsolit pysty, sanottiin! Vaan pystyvätkö sittenkin? Nyt on kelkka käännetty ja Crysis 2 on tehty pääasiallisesti konsolit tähtäimessä, ja sekös PC-pelaajien jofaa kiristää.CryEngine tehtiin alunperin Nvidian tekniikkademoksi. Tämä fakta tuntuu seuraavan Crytekin pelejä edelleen. Kovasta yrittämisestä huolimatta firman pelit aina Far Crysta lähtien ovat aina olleet enemmän rintakehän rummuttelua tekniikan saralla, kuin sisällöltään erityisen merkittäviä tai mieleenpainuvia. Löytyykö Crysis 2:n syövereistä vihdoin se kauan kaivattu PELI?

Jungle is massive



Tiheistä sademetsistä on siirrytty New Yorkin asfalttiviidakkoon, vuoteen 2023. Kaupunkia riivaa pahemman sorttinen virus, joka tuntuu tekevän asukkaista selvää nopeasti mutta varmasti. Jos silkka pandemia ei vielä olisi riittävän tehokas vitsaus, hyökkäävät kaupunkiin myös pahat alienit tekemään selvää harvoista selviytyjistä. Pelin päähahmona toimii Alcatraz, joka istutetaan ykkösosasta tutun nanopuvun paranneltuun kakkosversioon. Pelin juoni ei jatka suoranaisesti ykkösen tarinaa, mutta joitain tuttuja naamoja matkan varrelta voi bongata.

Crysiksen suola piilee nimenomaan nanopuvussa, jonka simppelit mutta erityisen kätevät erityistaidot tekevät vihollisjoukon harventamisesta pykälän verran kiinnostavampaa. Näkymättömyys lienee se pahisten kannalta kaikkein epäreiluin konsti. Myös hetkellinen supersuoja antaa pelaajalle kummasti etulyöntiasemaa. Supervoimia on optimoitu pykälän verran yksinkertaisempaan suuntaan. Vaikka nanopuvun voimat tuntuvat auttavan pelaajaa välillä liikaakin, ei voimien kanssa itseltään hengen mähriminen ole mitenkään epätavallista. Voimat kun kuluttavat energiaa ja kun nyt vaikka se näkymättömyys sattuu loppumaan väärässä paikassa, on Alcatrazin henki hyvin äkkiä heikoissa kantimissa. Pelin vaikeus kannattaa vääntää vähintään normaalitasolle, sillä muuten pelaaminen muuttuu hyvin äkkiä puuduttavaksi. Pieni kuolemanpelko antaa pelin tunnelmalle melkoisen piristysruiskeen.

Sinulla on vaihtoehto



Hienoinen tyylitajun puute tuntuu vaivaavan Crytekin poikia edelleen. Pienet asiat nakertavat jo ennestään hiukan epäluuloista fiilistä heti alusta lähtien. Miksi esimerkiksi miltei koko introvideon keston ajan keskellä ruutua näytetään “Press A to enter game” -tekstiä? Siksikö, että välivideot on pakattu niin huonolla laadulla, että useimmat pelaajat mielummin siirtyisivät suoraan peliin? Miksi pelaaja saa ensimmäiset achievement-pisteet pelkästään intron katselemisesta? Pelin alkumetreihin puhaltaa fiilistä Hans Zimmerin säveltämä teemabiisi, jonka luomaa maailmanlopun tunnelmaa viljellään mukavasti pitkin peliä.

Pelin rakenne ei tunnu kaiken aikaa erityisen eheältä. Vaikka juoni ei olekaan aivan sieltä altaan syvimmästä päästä, on sen kuljettaminen hieman epätasaista. Arvostan toki sitä, että aivan jatkuvasti ei tarvitse olla väistelemässä luoteja. Sinänsä varsin tyylikkään näköinen kaupunki kaipaisi edes hitusen elävyyttä. Välillä kaduilla ryömii joitain viruksen saastuttamia siviilejä henkitoreissaan, mutta eipä näistä vihanneksista juuri seuraa ole - eivät edes reagoi pelaajan luoteihin. Vaikka ykkösosan laajemmat kentät ovatkin kutistuneet pykälän jos kolmannenkin, on tarjolla useimmiten useampia kuin yksi tapa edetä. Vaihtoehtoisten toimintatapojen liiallinen alleviivaaminen herätti tosin ainakin itsessäni negatiivisia tuntemuksia – pitääkö pelintekijä minua tosiaan näin hölmönä? Peli olisi varmasti ollut huomattavasti tunnelmallisempi, jos apupyöriä ei olisi ruuvattu niin tiukasti kiinni.


Räiskiminen on useimmiten vaihtoehdoista se mielikuvituksettomin ja monesti myös helpoin tapa päästä tavoitteeseensa. Piilosta toiseen hiippaileminen on hieman palkitsevampaa, mutta kärsii hieman tekoälyn yli-innokkuudesta. Pelaajasta ei tarvitse montaa pikseliä vilahtaa, kun nikkeliä alkaa satamaan tämän yleiseen suuntaan. Kävipä monesti niinkin, että vihollinen tuntui näkevän jopa seinien läpi. Puhumattakaan siitä, että luodit näyttävän kulkevan jopa maankuoren läpi, kun pelaaja hiipparoi viemärissä ja kadulla partioivat pahikset jollakin mystisellä tavalla tulevat huomanneeksi tunkeilijan. Sen verran vihut sentään antavat tasoitusta, että nakkelevat toisiaan melko surutta kranaateilla.

Isot pojat mopottaa


Jos yksinpelikampanja ei suoranaisesti omaperäisyydellä loista, niin ei tarjoa moninpelikään juuri sen suurempia yllätyksiä. Testijakson perusteella nettikoodi kuitenkin tuntuu toimivan varsin kohtuullisesti, vaikka aluksi meinasi näyttää siltä, ettei peliseuraa tahdo löytyä ollenkaan. Kärsivällisen odottelun jälkeen pääsin kuin pääsinkin liittymään räiskintäkarkeloon.

Pariin otteeseen putosin pelistä pois. Saatoin tosin tulla myös potkituksi peleistä pois, koska olin niin yltiömäisen huono. Osaksi täytyy syyttää myös sitä, että järeämmän levelin pelaajilla tuntui olevan huomattavasti paksumpi nahka. Nirrin kirvoittaminen tuntui vaativan melkoisen luotimäärään, siinä missä meikäläisen henki heltisi jo parista hassusta sivuosumasta. Peli tarjoaa onneksi omat skabat niille aloittelijoille, jotka eivät halua välttämättä toimia kokeneempien pelaajien aamupalana. Rankattujen moninpeliskabojen tahkoaminen kasvattaa pelaajan henkilökohtaista expaa, mikä avaa uusia hahmoluokkia ja sitä rataa. Varsin totutulla peruskaavalla siis mennään tälläkin saralla.

Kohu-Crytek petti PC-pelaajat



Crysis 2 on PC-pelaajien kannalta keskikokoinen pettymys. Lupailtua DX11-tukea on ilmeisesti luvassa joskus jälkijunassa. Erinäisten grafiikka-asetusten säätäminen on tehty ilmeisen hankalaksi, eikä peli muutenkaan ole erityisesti tietokoneiden resurssien mukaisesti työstetty. Niinhän se on, että kun konsolistien suuntaan kumartaa, PC-pelaajille ryppyisemmän puolensa paljastaa. Ainakin Xbox 360:lla Crysis 2 on teknisesti jokseenkin alustansa komein ilmestys. Pleikkarilla en ole peliä nähnyt, mutta noin äkkiseltään pidin tyylillisesti enemmän Killzone 3:n visuaalisesta annista - teknisestä toteutuksesta en lähtisi vääntämään kättä kumpaankaan suuntaan.

Pelillisesti Crysis 2 ei parin ensimmäisen tunnin aikana vielä onnistu vakuuttamaan juuri muuten kuin ulkokuorellaan. Meininki ja tunnelma kuitenkin paranevat puolivälin jälkeen, eikä jälkimaku ole ollenkaan niin kurja, kuin ykkösessä. Sisällöllisesti kakkonen onkin selvästi parempi peli kuin ykkösosa. Crysis 2 osoittautui jokseenkin juuri sellaiseksi, kuin kuvittelinkin – huikean näköinen perusräiskintä, joka tuskin tarjoaa pelillisesti mitään uutta tai yllättävää, mutta viihdyttää keskimäärin sen yhden läpipeluun verran.

V2.fi | Jarkko Rotstén

Crysis 2 (Xbox 360)

Huikean kaunis perusräiskintä, joka paranee loppua kohden.
  • Upea grafiikka
  • Nanopuvun voimat hyvin tasapainossa
  • Jykevä ja tunnelmallinen äänimaailma
  • Pelaajaa johdatellaan liikaa
  • Pelillisesti hiukan ontto
  • Yksinkertainen tekoäly
< Dragon Age II... Kirby's Epic Yarn... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (30 viestiä)

Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

31.03.2011 klo 13.47

TACTICAL OPTIONS AVAILABLE:

X_001>://LCT AND RSC NTHN GLD

DT_PWR/>//MOD_7

Tuossa peli aika tiivistettynä.

Pelille antaisin samat pisteet kuin arvostelijakin. PIdin ykkösosasta kyllä enemmän ja vaikka ykkösosassa oli vähemmän kerättävää niin kyllä se innosti palaamaan paremmin pelin pariin aina uudestaan.

Tämä kakkososa on vähän turhankin suoraviivaistettu eikä juuri tarjoa alun jälkeen mitään uutta. Tästä puuttui jopa se kunnon loppupomotappelu...

En edes pysynyt laskuissa montako kertaa ylimöreä (ei enää naisääntä :/) AI sanoi että "Tactial Options Available".

Muutenkin pelaajaalle kerrotaan turhan usein että "nyt, käytä nyt häive-tilaa, ja nyt laita nyt päälle suoja."

Ei tämä huono peli ole, nätti kuin mikä vaikkakin vain DX9-peli mutta kyllä ykkösosan pelaaminen oli jotenkin nautinnollisempaa.
lainaa
GEN_esis

Rekisteröitynyt 15.11.2008

31.03.2011 klo 14.17

Crysis oli hyvä teknologiademo.

Crysis 2 on hyvä peli.
lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

31.03.2011 klo 14.46

En ole ikinä allekirjoittanut, enkä tule allekirjoittamaan, että Crysis olisi julkaisunsa aikana ollut "teknologiademo". Peli antaa huomattavasti enemmän mahdollisuuksia luovalle pelaamiselle ja leikkimiselle kuin keskimääräinen FPS-genren edustaja. Skriptatut CoD-kohokohdat ehkä pelistä puuttuivat, mutta tilalla oli jotain vähintäänkin yhtä hyvää, eli tilaa mielikuvitukselle.

Hyvän jatko-osan raapaisivat yhdelle suosikkipeleistäni kokoon. Vaatii vielä jonkin verran lisää pelitunteja jotta voin sen oikean(tm) järjestyksen julistaa, mutta noin lyhyesti:

+Näyttää hyvältä, pyörii hyvin. En ymmärrä tätä netissä liikkuvaa nillitystä teknologiasta. Jos Crysis 1:ssä oli jotain merkittävää vikaa, se oli korkeat laitteistovaatimukset. Nyt optimointi on tehty huolella ja ei peliä nyt rumaksi voi suorin naamoin väittää myöskään PC:llä.
+Kaupunkiympäristö on hieno. Ei pelkästään viemäreissä koluamista kuten niin usein "urbaaneihin ympäristöihin" sijoittuvissa peleissä.
+Puvulla leikkiminen / vaihtoehtoisten lähestymistapojen kokeileminen on edelleen hauskaa.
+Ykkösosan virheistä on opittu, ja viholliset eivät kesken pelin muutu leijuviksi ärsytyksiksi.

-Maailma ei ole yhtä avoin kuin ykkösessä. Ykkösessä pakoon juokseminen ja metsään piiloutuminen oli usein paras vaihtoehto. Nyt käytännössä pääsee lähimmän kulman taakse, mihinkään kauemmas "kulisseihin" on turha haaveilla pääsevänsä.
-Puvun tiettyjen toimintojen automatisoiminen vei hieman fiilistä sillä kikkailusta.
-Kuten niin usein peleissä nykyään, kaikkea alleviivataan hieman liikaa. Itse en arvosta peleissä turhaan jumittamista lainkaan, mutta ei minulle ihan oikeasti tarvitse ruudulla isolla ilmoittaa, että nyt vieressäsi on rakennus, jonka katolle voit kiivetä. Näen sen kyllä, se on talo, saatana.

Lopuksi tahtoisin kapinoida termin "perusräiskintä" käyttöä vastaan tämän pelin yhteydessä, kun viimeisen parin vuoden sisään on julkaistu X^2 kappaletta sotaräiskintöjä joissa ei ole tietoakaan valinnaisista lähestymistavoista tai supervoimista. Onko mikä tahansa FPS räime nykyään "perusräiskintä"? Ja jos on, eikö termin viljely kuuluisi lähinnä niihin CoD-arvosteluihin? :)

lainaa
Armu

31.03.2011 klo 15.04

Nyt se on nähty - FPS-ammuntoihin ei saa kunnollista juonentuntua vaikka kirjoittamassa olisi kaksi tieteiskirjallisuuden parasta tämänhetkistä tyyppiä. (Ei, Bioshock ei ole onnistunut esimerkki.)
lainaa
einappaa

31.03.2011 klo 15.08

GEN_esis kirjoitti:
Crysis oli hyvä teknologiademo.

Crysis 2 on hyvä peli.

Jonkun mielestä
lainaa
Flits

31.03.2011 klo 16.36

Armu kirjoitti:
Nyt se on nähty - FPS-ammuntoihin ei saa kunnollista juonentuntua vaikka kirjoittamassa olisi kaksi tieteiskirjallisuuden parasta tämänhetkistä tyyppiä. (Ei, Bioshock ei ole onnistunut esimerkki.)


Näihän se on. Muutamassa fps tyypisessä pelissä on kyllä ollut juoni josta pidän. mm Half lifet, avp alkupää.

Parantaa ykköseen nähden, konsoliin kääntö on pelkkä rahastus veto ja Grafiikka on olevinaan hienoa vaikkei dx11 tue. Perus räiskintäpuppua mitä meille on viime aikoina syötetty. Ei pakkohankinta ennen suuralennuksia. Crytekille vielä muistutus, että voisi lopettaa turhat kitinät PC pelaamisesta.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

31.03.2011 klo 16.54

Pelasin nopeahkosti vähän Crysis 2:sta...

Tarina: Parempi kuin Crysis 1
Pelattavuus: Huonompi kuin Crysis 1
Musiikki: Parempi kuin Crysis 1
Viimeistelyn taso: Parempi kuin Crysis 1
Äänet: Huonommat kuin Crysis 1
Modattavuus: Huonompi kuin Crysis 1
Grafiikka: En oikeastaan voi sanoa mitään, mutta haluaisin alleviivata erään näkemyksen asiaan... lisää urlin takana:
http://www.titanreviews.com/#/crysis-2mod/4550082881

Vaikka Crysis 2 on hyvä peli ja selkeästi parempi joiltain osin kuin Crysis 1. On Crysis 1 kaikista vioistaan huolimatta hienompi. Betoni-viidakko ei oikein napannut, peliä on vahvasti yksinkertaistettu, käyttöliittymä on tehty TV:lle, ei monitorille... Ohjaus on yksinkertaisempaa, valinnan määrää on huikeasti vähemmän, peli taluttaa pelaajaa jatkuvasti kädestä... Onhan tämä nyt vähän kuin kintuille olisi kustu.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

31.03.2011 klo 17.57

Dekonega kirjoitti:
Pelasin nopeahkosti vähän Crysis 2:sta...

Tarina: Parempi kuin Crysis 1
Pelattavuus: Huonompi kuin Crysis 1
Musiikki: Parempi kuin Crysis 1
Viimeistelyn taso: Parempi kuin Crysis 1
Äänet: Huonommat kuin Crysis 1
Modattavuus: Huonompi kuin Crysis 1
Grafiikka: En oikeastaan voi sanoa mitään, mutta haluaisin alleviivata erään näkemyksen asiaan... lisää urlin takana:
http://www.titanreviews.com/#/crysis-2mod/4550082881

Vaikka Crysis 2 on hyvä peli ja selkeästi parempi joiltain osin kuin Crysis 1. On Crysis 1 kaikista vioistaan huolimatta hienompi. Betoni-viidakko ei oikein napannut, peliä on vahvasti yksinkertaistettu, käyttöliittymä on tehty TV:lle, ei monitorille... Ohjaus on yksinkertaisempaa, valinnan määrää on huikeasti vähemmän, peli taluttaa pelaajaa jatkuvasti kädestä... Onhan tämä nyt vähän kuin kintuille olisi kustu.


Kyllä, olen täsmälleen samaa mieltä.
lainaa
lessknowngamesplease

31.03.2011 klo 17.58 1 tykkää tästä

85? kun huonoa on pelillinen onttous, tekoäly ja kädestä pitäminen ja teksti on muutenkin hieman negatiivissävytteinen

rehellisesti sanottuna nämä AAA-pelien arvostelut tuntuvat turhemmilta ja turhemmilta. ne saavat täällä järjestään hyviä pisteitä vaikka arvostelu ei paljoa lupaa. eipä mulla muuta
lainaa
huoh

31.03.2011 klo 18.02

lessknowngamesplease kirjoitti:
85? kun huonoa on pelillinen onttous, tekoäly ja kädestä pitäminen ja teksti on muutenkin hieman negatiivissävytteinen

vain idiootit kyyläävät niitä pisteitä.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

31.03.2011 klo 18.14

Ei tuo pistemäärä nyt huonolta kuulosta, mutta arvostelun perusteella olisi odottanut vähän vähemmän pisteitä. Toisaalta tuntuu siltä, että joku muu "melko komea" perusräiskintä olisi saanut ilman nanopukua ehkä 75 +- 3 pistettä tjsp., joten ilmeisesti nanopuku luo loppujen lopuksi melko isomman eron kuin usein annetaan olettaa?

Joo, kokoversio on kokematta ja demon perusteella jääkin kokematta.

Ja ykkönen oli oikeasti hyvä peli, lonkalta heittäisin että puolen teknologiademon huutelijoista ei ole koskaan päässyt peliä pelaamaan ja toinen puoli on joko ylikriittinen (missä ei sinänsä ole mitään vikaa) tai pelkästään CoD-tyyppisiä konsoliräiskintöjä pelaavia. Jostain syystä Crysis on sellainen peli, jonka yhteydessä näkee valitettavan harvoin oikeasti hyvin perusteltuja mielipiteitä.
lainaa
pc-elitisti

31.03.2011 klo 18.48

olenko ainoa, jonka mielestä musiikit on perseestä? Tiesin jo ennen mw2 että sen musiikit tulevat olemaan perseestä. Tiesin jo etukäteen, että C2 musiikit ovat perseestä. Miksikö? Koska Hans Zimmer. Älkää käaittäkö väärin, helvetin hyvä säveltäjä, leffasaralla parhaita. Mutta siinä onkin ongelman ydin, mies hallitsee elokuvamusiikin, jota käytetään aivan eri tavalla kuin peleissä. Mw2 ei ollut hetkeäkään hiljaista. Sama vaikutti seuraavan c2 joten iskin musiikit nollaan. Nyt musiikki toimii hiton hyvin ollessaan esillä vain latausruuduissa, vaikka onkin vähäinen. Enempi kelpaisi, mutta vaihtoehdot ovat vain on/off
lainaa
Tonto-

Rekisteröitynyt 03.05.2008

31.03.2011 klo 20.26

En tiedä mitä Crytekin pojat ovat miettineet, kun ovat tämän tehneet. Vissiin sitten dollareita.
Crysis 2 on riisuttu Crysis. Ei pärjää Warheadille.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

31.03.2011 klo 21.45

Rams kirjoitti:
En ole ikinä allekirjoittanut, enkä tule allekirjoittamaan, että Crysis olisi julkaisunsa aikana ollut "teknologiademo". Peli antaa huomattavasti...
Voitko enää paremmin asiaa ilmaista. Olen täysin samaa mieltä. Peliarvostelijoilta on pelkkää ammattitaidottmuutta väittää Crysis ykköstä pelkäksi teknologiademoksi. Laitteistovaatimuksista naristiin, itkettii ja leimattiin peli teknologiademoksi koska se oma mopo ei peliä jaksanut pyörittää. Jos sait pelin pyörimään pelattavasti oli peli vaisun alun jälkeen silkkaa nannaa. Vuoden yllättäjä julkaisun aikoihin.

Nyt sitten Crysis 2:n kohdalla itketään kun peli ei olekaan yhtä hieno kuin Crysis ykkönen. Ensin naristaan liian kovista vaatimuksista ja sitten kun tehdään peli joka ei vaadikaan niin paljon ei sekään ole hyvä. Ihmiset eivät halua mitään muuta näköjään tehdä kuin valittaa. Crysis 2:n on edelleen sitä samaa hauskaa pukuhiippailuviihdettä peli edelleen on kuin ykkönenkin. AI bugit vain vaivaavat Crysis kakkosta ikävästi.

Crysiksessä (sekä ykkösessä kuin kakkosessakin) on parasta se että pelaaja saa itse valita miten peliä pelaa. Onko hiiviskelevä selkään puukottaja vai lonkalta ampuva kävelevä tankki. Parhaimmillaan Crysis kuitenkin on vaikeimmalla vaikeusasteella kun pelaaja joutuu turvautumaan pukunsa ominaisuuksiin täysin tai nirri lähtee välittömästi. Puhtaasti pelkkänä räiskintänä Crysis ei ole kovin ihmeellinen, mutta pelaajalle annetun Superpuvun ansiosta se nousee selvästi räiskintäpelien kärkikastiin.

Kakkonen ei ihan niin hyvä ole kuin ykkönen, mutta kyllä tuota ilokseen pelaa. Pitkästä aikaa kunnollinen FPS jossa riittävän pitkä yksinpeli ja ihan kohtuullinen tarinakin, eikä vain pelkkä pakollinen tutoriaali moninpeliä varten.
lainaa
Sarkoni

Rekisteröitynyt 12.10.2007

31.03.2011 klo 22.25

...Ja Zimmer sävelsi vain tunnarin, lopun musiikin hoiti Borislav Slavov, mikäli en väärin alkutekstejä katsonut.
lainaa
floris2

31.03.2011 klo 22.43

Tonto- kirjoitti:
En tiedä mitä Crytekin pojat ovat miettineet, kun ovat tämän tehneet. Vissiin sitten dollareita.
Crysis 2 on riisuttu Crysis. Ei pärjää Warheadille.

Kyllähän ne mietti ensin konsolien venyvyyttä ja sitten päädyttiin putkijuoksuun.Niin dollarit silmissä kiiltää mutta vikaan meni,eipäs tämä ole vielä edes myynnyt niin kuin ajateltiin(EIKÄ MYY)huono
lainaa
Aatu

01.04.2011 klo 09.15 1 tykkää tästä

85 Pistettä on ehdottomasti liikaa, eikä ne tule pelin tasosta vaan jostain alkuhypetyksestä. Jos jo pelin idea on tappavan tylsä, ei sitä grafiikat pelasta. 60 pistettä voisi olla osuva pisteytys. Juurituollainen, mihin kyllästyy ensimmäisen kentän puolivälissä. Älkää ostako tätä roskaa.
lainaa
spaz

01.04.2011 klo 11.13

Itseä ärsyttää tässä kakkosessa tuo kovin ahdas field of view.
Hienoja maisemia ei edes ehdi noteeraamaan jos ei pysähdy paikalle ole liikuttamatta hiirtä. Muutenkin välillä on hankaluuksia hahmottaa ympäristöään täysin. Liekö tämä näkymä konsolikäännöksen takia? Samanlaista tuntuu olevan muissakin konsolimaisissa räiskinnöissä kuten Bulletstormissa. Bulletstormin laajemmat ympäristöt toisaalta tasapainottavat tätä ongelmaa.

lainaa
Näenmetsän

01.04.2011 klo 13.09

Paras FPS millään alustalla tänä vuonna. Ei valittamista täällä. Kukaan jaksa olla aina valittamassa kaikista ratkaisuista mitä pelintekijä päättääkään tehdä, ja siinä sivussa missaa kuitenkin ison kuvan. 89/100.
lainaa
Hohoho

01.04.2011 klo 18.41

Aatu kirjoitti:
Älkää ostako tätä roskaa.

Julkinen moralisointi on sitten aina yhtä huvittavaa.

Hyvä räiskintäpeli, ei ehkä yhtä hyvä kuin ykkönen mutta hyvä kuitenkin. Suosittelen kaikille jotka fps:ista pitävät.
lainaa
Mopez

Rekisteröitynyt 10.04.2007

02.04.2011 klo 14.44

Aatu kirjoitti:
85 Pistettä on ehdottomasti liikaa, eikä ne tule pelin tasosta vaan jostain alkuhypetyksestä. Jos jo pelin idea on tappavan tylsä, ei sitä grafiikat pelasta. 60 pistettä voisi olla osuva pisteytys. Juurituollainen, mihin kyllästyy ensimmäisen kentän puolivälissä. Älkää ostako tätä roskaa.


Sama paitsi toisin päin. Eli Crysis 1 alko olemaan aika bore loppua kohden, mutta tässä oli enemmän tekemisen meininkiä ja jaksoin pelata loppuun asti. Jaksoin jopa alottaa uuden pelin alusta.
lainaa
Kimuli

02.04.2011 klo 19.18

Minusta tämä oli kyllä pelillisesti paljon toimivampi kuin ensimmäinen. Oli tosiaan liian virtaviivaistettu kenties, mutta oli silti kyllä erilaisia etenemisreittejä aivan tarpeeksi! Oli näyttävä, oli parempi kuin ensimmäinen. Kaikki ei voi tykätä.
lainaa
Näin_meillä

02.04.2011 klo 20.37 1 tykkää tästä

Duster kirjoitti:
Peliarvostelijoilta on pelkkää ammattitaidottmuutta väittää Crysis ykköstä pelkäksi teknologiademoksi.

91/100 MC-keskiarvo kertonee ainakin minusta jostain muustakin kuin teknologiademosta. Ja minusta aivan käsittämättömän yliarvostettu peli, katsoi sitä teknologisesti tai ihan vaan pelinä. Onhan se tietenkin mukava että annetaan mahdollisuuksia hieman vapaampaan huuhailuun muutamaa metriä keskimääräistä leveämmällä putkella ja puvun ominaisuuksilla (joista en löytänyt oikeaa hyötyä kuin kahdesta) mutta käytännössä siihen ei rohkaistu mitenkään. Peli äityi ziljoonien, valtavasti luotia haukkaavien korealais- ja alienarmeijoiden räiskimiseksi jokatapauksessa. Minä en kahden läpipeluukertani perusteella erottaisi Crysistä kyllä mitenkään muista valtavirran räiskinnöistä.
lainaa
jarppi

Rekisteröitynyt 24.02.2011

03.04.2011 klo 11.27

Näin_meillä kirjoitti:
-- Ja minusta aivan käsittämättömän yliarvostettu peli, katsoi sitä teknologisesti tai ihan vaan pelinä. Onhan se tietenkin mukava että annetaan mahdollisuuksia hieman vapaampaan huuhailuun muutamaa metriä keskimääräistä leveämmällä putkella ja puvun ominaisuuksilla (joista en löytänyt oikeaa hyötyä kuin kahdesta) mutta käytännössä siihen ei rohkaistu mitenkään. Peli äityi ziljoonien, valtavasti luotia haukkaavien korealais- ja alienarmeijoiden räiskimiseksi jokatapauksessa. Minä en kahden läpipeluukertani perusteella erottaisi Crysistä kyllä mitenkään muista valtavirran räiskinnöistä.

Enimmäinen Crysis oli sellainen, minkä pelaaja siitä itselleen teki. Jos tykkäsi marssia suojat päällä vihollista päin ja puvun turvin räiskiä viholliset kerralla pois, niin kyllähän se silloin 'valtavirtaräiskinnältä' tuntuu.
Allekirjoittanut puolestaan hoiteli korealaiset yksi kerrallaan äänenvaimennetulla aseella näkymättömyyden turvin. Mahdollisuus, jota valtavirran räiskinnöistä harvemmin löytyy. Eikä valtavirtapeleissä useimmiten ole läheskään noin leveitä putkia mitä edetä. Ja minkä vuoksi pelaajaa pitäisi rohkaista puvun eri ominaisuuksien käyttöön? Ei kaikkea tarvitse pureskella valmiiksi.

Mainitsemaasi yliarvostukseen en ota kantaa. Peli oli niin mauan mahtava, kun pysyttiin korealaisten kimpussa. Tekoäly oli mitä oli, mutta hauskaa se oli siitä huolimatta. Niiden isojen sinisten örvelöiden lahtaaminen ei oikein innostanut missään vaiheessa.

Btw. Ei niihin korealaisiin tarvinnut puolta lippaallista tyhjentää. 2-5 laakia kertatulella riittää. Ja osuma päähän toimii kerrasta.
lainaa
Aatu

03.04.2011 klo 23.51

Näenmetsän kirjoitti:
Paras FPS millään alustalla tänä vuonna. Ei valittamista täällä. Kukaan jaksa olla aina valittamassa kaikista ratkaisuista mitä pelintekijä päättääkään tehdä, ja siinä sivussa missaa kuitenkin ison kuvan. 89/100.


EIköhän se kuitenkin kiistatta Nuke Dukem Forever. Se tiedetään jo nyt.
lainaa
Asdf

06.04.2011 klo 00.53

Tämän kakkosen nettipeli oli karvas pettymys, peli on usein nopeatempoisempaa kuin Unreal Tournament, eikä pukujen ominaisuuksia tule edes käytettyä mitenkään taktisesti.

Perus "nappi pohjassa" twich-shooter kuva jäi koko pelistä, vaikka potentiaalia olisi vaikka mihin.

Ykkösen power struggle -pelimuodon isot kartat ja ajoneuvot pyyhkivät tällä lattiaa. Outoa, että pilasivat koko nettipelin ihan täysin tässä jatko-osassa.

Vaikka yksinpeli on ihan viihdyttävä, niin otettiin siinäkin mielestäni takapakkia. Pidin itse enemmän ykkösen luonnosta ja eeppisistä maisemista tuohon kakkosen harmaaseen ja ahtaaseen kaupunkiin verrattuna.

Mielestäni kaikin puolin huonompi peli kuin edeltäjänsä. Harmi, koska itse ainakin pidin Crysisksestä, vaikka se nyt ei mikään historian paras FPS olekkaan.

Peli itsessään ei ole huono, mutta kehityksen sijaan takapakin ottaminen niin pelillisesti kuin graafisesti on kyllä jo periaatteenakin suolesta.
lainaa
Hypen_uhrit

06.04.2011 klo 20.16

Aatu kirjoitti:
Näenmetsän kirjoitti:
Paras FPS millään alustalla tänä vuonna. Ei valittamista täällä. Kukaan jaksa olla aina valittamassa kaikista ratkaisuista mitä pelintekijä päättääkään tehdä, ja siinä sivussa missaa kuitenkin ison kuvan. 89/100.

EIköhän se kuitenkin kiistatta Nuke Dukem Forever. Se tiedetään jo nyt.

Miksi? Koska sitä on tehty puoli elämää?
lainaa
trolololloo

06.04.2011 klo 22.43

No siinähän sen pelas läpi, mut kyllä ne alienit vaan edustavat sitä pelin huonompaa puolta, vaikka toki paljon mukavampia listittäviä kun ykkösen. Orginali oli kyl parempi pelikokemus, vaikka tähän oli paljon parannettu. IMO Crysiksessä ja Crysis 2:sessa on yhtä paljon yhteistä kuin MW2:sessa ja BC2:sessa, eli tää tuntuu ihan eri peliltä kun ykkösosa. Tykkäsin tän ulkonäöstä kyllä enemmän, aseen käsittelyssä ja hahmon liikkeissä oli jotenkin paljon parempi ja "realistisempi" tuntuma.
lainaa
postal_dude

Rekisteröitynyt 17.03.2008

07.04.2011 klo 11.42

Tulisi jo se dx 11 päivitys että pääsisi pelaamaan peliä. En millään konsoli grafiikoilla koske peliin.
lainaa
jarppi

Rekisteröitynyt 24.02.2011

08.04.2011 klo 10.05

postal_dude kirjoitti:
Tulisi jo se dx 11 päivitys että pääsisi pelaamaan peliä. En millään konsoli grafiikoilla koske peliin.


http://www.fudzilla.com/games/item/22265-no-dx11-patch-on
Vähän myöhässä tullut muokkaus, mutta tuleepahan kuitenkin: DX11-päivitys näköjään sittenkin tulossa.

Tosin edelleenkin aikamoinen keskisormen kohotus ja p***** haistatus pc-pelaajille tämä peli, kun eivät (tästäkään) voineet kunnolla etukäteen tiedottaa.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova