Tuorein sisältö

Killzone 3

Arvioitu: Playstation 3
Genre: Sotapelit, Toimintapelit
Pelaajia: Yksinpeli, moninpeli
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: Guerrilla Games
Julkaisija: Sony Computer Entertainment
Julkaisupäivä: 23.02.2011
Pelin kotisivut
Jarkko Rotstén

23.02.2011 klo 09.42 | Luettu: 79358 kertaa | Teksti: Jarkko Rotstén

Tulta silmämunille!
Vaikka olen arvostellut vuosien varrella lukuisia räiskintäpelejä ja antanut osalle ihan kohtuullisia pisteitäkin, en ole todellakaan genren suurkuluttaja. Kuten olen kuitenkin aiemminkin tainnut mainita, olen kuitenkin hyvin avomielinen hyvin tehtyjen pelien suhteen, oli genre mikä tahansa. Killzone 3 edustaa monia sellaisia asioita, joista en liiemmin peleissä välitä. Peli onnistui nopeasti voittamaan minut puolelleen, vaikka siitä ei löydy avointa pelimaailmaa, vaan ahdas, skriptattu putki. Sen juoni ei ole erityisen mielikuvituksellinen, vaan pikemmin suoraan B-luokan scifi-action-leffasta lainattu räpellys, mutta se ei haitannut meininkiä missään vaiheessa. Näillä kriteereillä on ennenkin pelejä palkittu vuoden julkaisuiksi, ja tällä kertaa minäkin voisin tähän suitsutukseen yhtyä.

Olen nähnyt Helghast-neidin kylvyssä



Killzone on ollut kauttaaltaan varsin arvostettu pelisarja, eikä kolmososa tee todellakaan poikkeusta. Tapahtumat ajoittuvat suoraan Killzone 2:n lopputekstien jälkeiseen aikaan. Näkökulma on edelleen Helghastin hirmuvaltaa vastaan sotivien ISA-erikoisjoukkojen kypärän visiirin takana. Vaikka sissien onnistuukin lyödä kapuloita pahemman kerran Helghastien hirmuvallan rattaisiin, on tie vapaaseen ja turvattuun maailmaan vielä pitkä ja kuoppainen. Maisemat matkan varrella ovat kyllä vähintäänkin vaivan arvoiset. Killzone 3 ei ole perusluonteestaan huolimatta aivan mikä tahansa räiskintäpeli. Peli tukee täysin Playstationin Move-liikeohjaimia ja kerrassaan huikea visuaalinen ilme myös 3D-kakkuloita. Valitettavaa tässä kohtaa on tietysti se, että taloudestani ei löydy toistaiseksi Movea eikä etenkään sopivaa 3D-telkkaria.

Pelikokemus on perinteisellä ohjaimellakin ohjattuna erittäin kokemisen arvoinen. Enpä muista nähneeni yhtä komeata ja viimeisteltyä peligrafiikkaa konsoleilla, enkä totta puhuakseni tietokoneillakaan. Pelin visuaalinen ilme on alusta loppuun todella yhtenäinen ja värimäärittely (jos peleissä nyt sellaista termiä voi käyttää) on tehty vankalla ammattitaidolla. Värejä on käytetty aiempaa rohkeammin, eikä vain pelkästään ruskean eri sävyjä hyödyntäen. Siellä olemisen fiilistä lisää ruudulle ahdetun informaation minimaalinen määrä.


Myös kenttien arkkitehtuuriin on panostettu varsin reippaalla kädellä. Äkkiseltään voisi kuvitella, että scifi-räiskintöjen kenttädesign olisi tähän päivään mennessä perusteellisesti nähty, mutta Killzone 3 onnistuu tarjoamaan jatkuvalla syötöllä todella omaperäistä maisemaa päin pelaajan pläsiä. 3D:na maisemat lienevät tietysti vielä lähempänä naamataulua, mutta kyllä tätä keskinkertaisella telkkarillakin kelpaa ihastella.

Vanhaa hyvää


Pelasin peliä normaalivaikeustasolla, joka vaikutti meikäläisen näppeihin etenkin näin tiukalla aikataululla varsin sopivalta. Henki kirposi muutamaan otteeseen huolimattomuuttani, mutta ärräpäät eivät liiemmälti lennelleet turhautumisen johdosta kuin pariin hassuun otteeseen. Helpoimmillaan peli lieneekin melkoista läpihuutoa, mikä soveltuu meistä kaikkein heikkohermoisimmille. Tekoäly on piristävän haastava ja paikoin jopa oikeasti älykäs. Varsin monessa räiskintäpelissä pahikset kököttävät visusti saman suojan takana ja nostelevat jofaansa täsmälleen samassa kohtaa, mikä ei isommin tarjoa pelaajalle haastetta poimia tilanteesta helppoa headshottia. Killzone 3:n pahikset ovat huomattavasti liikkuvaisempaa sorttia, mikä pakottaa pelaajan pysymään alati valppaana. Vihujen luodit tekevät myös nopeasti kipiää, joten hullunrohkean henki on herkässä. Mitään energiapakkauksia tai vastaavia poppakonsteja ei tarvita, sillä pienemmät haavat paranevat lyhyen suojassa kyykkimisen tuloksena. Taistelutoveri saattaa elvyttää pelaajan kuolemankielistä, jos vain ehtii toimia ajoissa räiskinnän timmellyksessä. Samoin pelaaja voi herättää henkiin kanveesiin kapsahtaneita kavereitaan.


Pelattavuudeltaan Killzone 3 on pääosin kerrassaan loistava. Nappuloiden asettelusta olen ehkä osittain eri mieltä pelintekijöiden kanssa, sillä itse en oikein missään vaiheessa tottunut tähtäämään painamalla oikeanpuoleista tattia. Makuasioita lienevät nämäkin. Yksi pelin ehdottomasti mainitsemisen arvoisista ominaisuuksista on laadukas suomenkielinen tekstitys, joka on toteutettu erittäin asiantuntevasti. Tämän soisi yleistyvän muihinkin peleihin. Tarjolla oleva asevalikoima noudattaa pelin yleistä, eli perin perinteistä linjaa. Jos nyt etsimällä vikoja etsitään, niin munakkaammat aseet olisivat voineet olla ehkä jollain tapaa vielä ronskimpia. Vaikka meininki on kauttaaltaan varsin adrenaliinipitoista, eivät pelin isoimmat aseet aiheuta kunnon härskin verilöylyn aiheuttamaa hurmiota.

Kierrätyskeskuksesta päivää


Huippuvauhdikkaan yksinpelikampanjan kyljessä on luonnollisesti myös moninpeli, joka tarjoaa jokseenkin yhtä paljon omaperäisyyttä, kuin pelin muukin sisältö. Lipunryöstö ynnä muut peruspelimoodit on toteutettu taatulla laadulla, eikä monista perusräiskinnöistä tutusta päälleliimaamisen tunnusta ole mitään tietoa. Moninpelin saralle jäin kaipaamaan niitä uusia ideoita hiukan yksinpeliä enemmän. Testihetkellä moninpeliservereillä ei luonnollisesti ollut erityisen runsaasti peliseuraa, joten tämän puolen testaaminen jäi hieman vähemmälle. Mukana oleva bottitaistelu vaikutti kuitenkin varsin mainiolta.


Tulinpa tätä kirjoittaessani lukaisseeksi uudestaan Mikon parin vuoden takaisen Killzone 2 -arvion, todetakseni vain, että sitä olisi muutamalla muutoksella voinut käyttää miltei sanasta sanaan myös tämän kolmososan arviona. Uudistuksia on työstetty varsin kitsaasti, mutta varsinaista timanttia on viilattu entistäkin kiiltävämmäksi. Killzone 3 kuulostaa monin paikoin niiden iänikuisten samojen vanhojen kikkojen kierrätykseltä, ja se on oikeastaan aivan totta. En pysty nimeämään edes oikein syvään miettimällä pelistä mitään toimintoa, mitä ei olisi nähty aiemmin muissa peleissä. Kaikkien osa-alueiden viimeistely on kuitenkin toteutettu niin viimeisen päälle, että erityisen helposti pelistä ei keksi huonoa sanottavaa. Voin kyllä ihan suoraan myöntää, että minulle uppoaa vielä neljäskin osa tätä samaa kamaa, jos se on toteutettu vielä entistäkin upeammin. Jos kaikki kierrättäisivät vanhoja ideoita näin korkeilla tuotantoarvoilla, ei kenenkään tarvitsisi enää koskaan keksiä mitään uutta.

Joku viisas on joskus sanonut, ettei hyvä grafiikka tee pelistä hyvää. Eipä siitä näytä haittaakaan olevan.


V2.fi | Jarkko Rotstén

Killzone 3 (Playstation 3)

Ällistyttävän kaunis räiskintäpeli, joka ei ole yhtään omaperäinen, mutta p*skat siitä.
  • Visuaalisesti hengästyttävän hieno
  • Loistava pelattavuus
  • Viimeistely on viimeisen päälle
  • Ei vieläkään pelillisiä uudistuksia
< Dead Space 2... Magicka... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (65 viestiä)

Shug

23.02.2011 klo 10.27

Mahtava peli on kyllä. Suosittelen kaikille PS3:en omistajille.
lainaa
Penan_veli

23.02.2011 klo 10.43

Kontrollit ovat mielestäni se suurin murheenkryyni, jotenkin ne olivat jo KZ2:ssa päin vittua eikä niihin meinannut tottua millään, eri vaihtoehdoistakaan ei löytynyt sitä perinteistä mallia. Sama asia sankarin ohjauksen "raskaudessa". Onhan se kiva että peli eroaa edes jotenkin nykypäivän jonne-hyppelöistä á la CoD yms mutta olisivat jonkin vaihtoehdon voineet peliin sisällyttää. Varsinkin kun minkäänlaista realisminhakuisuutta on peliltä turha odottaa.

Mutta muuten pakko-ostos. Olispa 3d-telkkari ja Move.
lainaa
Flatus

Rekisteröitynyt 20.04.2010

23.02.2011 klo 11.43

95 pistettä tarkoittaa lähes täydellistä peliä.
Hyvät grafiikat, ei omia ideoita ja peli on lähes täydellinen... OK
lainaa
Helghay

23.02.2011 klo 11.46

En usko että on oikeasti läheskään näin hyvä. KZ2 oli jo niin väsyttävää putkijuoksua että alelaarista hankittunakin tuntui typerältä rahan haaskaukselta. Kyllä killzone pelisarjan pelailut jäi siihen, sanoi arvostelut mitä hyvänsä.
lainaa
Luke

Rekisteröitynyt 30.08.2010

23.02.2011 klo 11.58 1 tykkää tästä

Loistava arvostelu, omasta mielestä kyllä paras räiskintä. Enkä myy peliä ennen kuin on pelattu läpi movella(pyssyllä) ja 3D:nä
lainaa
Dingo

Rekisteröitynyt 09.01.2008

23.02.2011 klo 12.22

Jaa että 95 pistettä tälle, vaikkei kukaan edes kuole? Eih.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

23.02.2011 klo 12.37

Grafiikalla saa ja hevosella pääsee vai miten se meni.
lainaa
ItkenItseniUneen

23.02.2011 klo 13.43

Jaa että viittä pointsia vaille täydellinen peli? Nykypäivänä sellaiseen ei yllä yksikään tekele, ja vain kourallinen pelejä oikeasti ansaitsisi kiitettävän (eli yli 9:n) arvosanan. Trendi vain on että kaikki suuren luokan AAA-julkaisut saavat vähintään sellaisen automaattisesti.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

23.02.2011 klo 14.01 2 tykkää tästä

Annoin itse aikanaan 94 pistettä Killzone 2:lle, vaikka siinä oli hyvin samanlaisia puutteita kuin tässäkin. Peli oli täysin virheettömästi toteutettu ja erittäin pelattava, joten se, että on vain päätetty versioida vanhaa, ei voi estää hyvää arvosanaa. Aivan samalla tavoin joku takaa-ajoleffa voi saada viisi tähteä. Hyvä viihde on hyvää.
lainaa
Ugh

23.02.2011 klo 14.08

Olihan tässä edelliseen osaan verrattuna paljonkin uutta settiä. Jaetun ruudun yhteispeli, 3d, move, kyky kantaa isoja pyssyjä ja värikkäämpiä maisemia. :) Mitään mullistavaa saa sitten etsiä suurennuslasilla.
lainaa
apex

Rekisteröitynyt 21.12.2010

23.02.2011 klo 14.23 1 tykkää tästä

Mikko kirjoitti:
Annoin itse aikanaan 94 pistettä Killzone 2:lle, vaikka siinä oli hyvin samanlaisia puutteita kuin tässäkin. Peli oli täysin virheettömästi toteutettu ja erittäin pelattava, joten se, että on vain päätetty versioida vanhaa, ei voi estää hyvää arvosanaa. Aivan samalla tavoin joku takaa-ajoleffa voi saada viisi tähteä. Hyvä viihde on hyvää.

Samaa mieltä. Tämä on yksi eniten odottamistani peleistä Mass Effect kolmosen ohella. KZ kakkosta tuli aikanaan hakattua kiitettävästi, ja se olikin ensimmäinen konsoli-fps jota pelasin "tosissani", ja siksi varmaan totuin ohjaukseen helposti eikä se juuri häirinnyt. Kauhistus olikin vasta MW2 ja adhd-keveys... KZ3:n ohjaus tuntuisi demon perusteella juuri sopivalta välimallilta.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

23.02.2011 klo 14.36 1 tykkää tästä

Penan_veli kirjoitti:
Kontrollit ovat mielestäni se suurin murheenkryyni, jotenkin ne olivat jo KZ2:ssa päin vittua eikä niihin meinannut tottua millään, eri vaihtoehdoistakaan ei löytynyt sitä perinteistä mallia...

Ja arvostelusta: "Pelattavuudeltaan Killzone 3 on pääosin kerrassaan loistava. Nappuloiden asettelusta olen ehkä osittain eri mieltä pelintekijöiden kanssa, sillä itse en oikein missään vaiheessa tottunut tähtäämään painamalla oikeanpuoleista tattia. Makuasioita lienevät nämäkin."


Molemmille vastaan näin:

*facepalm* Killzone 2:ssa ja 3:ssa pystyy molemmissa vaihtamaan kontrollit CoD-tyylisiksi: L1 = tähtäys, R1 = ampuminen, neliö = lataus, X = hyppää, jne. Joten ei voi kuin ihmetellä. :| Oletuksena molemmissa peleissä tähtäys on esimerkiksi R3:ssa, mutta kun ottaa sen Alternative-nimisen kontrollivaihtoehdon, niin johan on paljon luonnollisempaa pelata.
lainaa
mopokäsistä

23.02.2011 klo 14.47

Killzone 3 = 95
Dead Space 2 = 84
Oliko se nyt varmasti näin?

Arvostelua lainatakseni
"Ällistyttävän kaunis räiskintäpeli, joka ei ole yhtään omaperäinen, mutta p*skat siitä."
lainaa
Beta_tester

23.02.2011 klo 14.47

Vai että 95 :D ja vielä "visuaalisesti hengästyttävän hieno"? :DDD Aika vähästä nääkin pellet antaa melkein täysiä pisteitä (Y)
lainaa
peruna

23.02.2011 klo 14.50

Jotenkin minulla on sellainen tutina, että jos tässä olisi ps2 veroiset grafiikat niin en usko, että tämä olisi saanut läheskään näin hyviä pisteitä.
lainaa
Villu

Rekisteröitynyt 19.04.2010

23.02.2011 klo 15.08

Ja porukka tulee mollaamaan pelin arvostelua ennenku on ite edes nähnyt peliä livenä.. Missä te menette? :D
lainaa
Massive

23.02.2011 klo 15.37

Itse henkilökohtaisesti aion ostaa tämän pienellä varauksella ja varmaan hiukan halvempaan hintaan. Killzone 2 oli omasta mielestä todella yliarvostettu eli. Kampanjan pelaaminen oli tympäisevää ja ohjattavuus ei ollut erityisen hienoa. Ohjattavuuteen suurimana syynä menisin sanomaan itse Pleikkarin ohjaimen, jolla FPS-pelien pelaaminen ei itselläni ole kovinkaan sujuvaa. Itse pelattavuuden raskaus oli yksi pelin kiehtovimpia juttuja, eikä täten ainakaan itseä häirinnyt. Mutta kampanjassa Helghastien tappaminen oli pitkäveteistä ja moninpelissäkin sai itseä ja vihollisia kurmottaa välillä tuhottoman paljon.
lainaa
GEN_esis

Rekisteröitynyt 15.11.2008

23.02.2011 klo 16.11

Lukekaa nyt se vitun arvostelu ennen kuin alatte itkemään pisteistä.
lainaa
linkki

Rekisteröitynyt 29.07.2010

23.02.2011 klo 16.24

Killzonet on playstationin vastine boxin haloille ja gearsseille. Niin se on. Siinä ei oo mitään uutta mutta sitä on hauska pelata. Ihan niinkuin halot. Mikäs siinä.

Ja 95 pistettä kuullostaa vaan jotenkin typerältä tuon arvostelun jälkeen. Arvostelija on selvästi niitä jotka kattoo että--> arvostettu peli, hauska pelata 95pist. Kun tulee tuntematon peli jota myös hauska pelata 75pist.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

23.02.2011 klo 16.35

linkki kirjoitti:
Killzonet on playstationin vastine boxin haloille ja gearsseille. Niin se on. Siinä ei oo mitään uutta mutta sitä on hauska pelata. Ihan niinkuin halot. Mikäs siinä.

Ja 95 pistettä kuullostaa vaan jotenkin typerältä tuon arvostelun jälkeen. Arvostelija on selvästi niitä jotka kattoo että--> arvostettu peli, hauska pelata 95pist. Kun tulee tuntematon peli jota myös hauska pelata 75pist.


Niin se menee aika monen arvostelijan kohdalla. Jos halon nimi olisi Space Journey 2000 tai Codin "wargames VIII" niin en usko että arvosanat olisivat siellä päinkään missä nykyään on.

Harmittaa vain eniten kun nykyään on arvostelujen meininki se että "wowzors! ällistyttävän mullistuttavat grafiikat! Peli on samaa paskaa kuin kaikki muutkin mutta nää graffat...nää graffat!"

KZ3:sta en ole pelannut mutta kakkosen pelasin silloin julkaisussa läpi ja se oli mielestäni noin 80 pisteen arvoinen peli. Nätti kyllä joo, mutta kontrollit tahmeat ja eikä siinä ollut mitään miksi se olisi ollut yli 90 pisteen arvoinen. Kyllä siinä tarvitaan muutakin kuin pelkät ällistyttävän makeat grafiikat. Mutta mielipiteitä on yhtä monta kuin pelaajiakin.
lainaa
penan_veli

23.02.2011 klo 17.05

Execta kirjoitti:

*facepalm* Killzone 2:ssa ja 3:ssa pystyy molemmissa vaihtamaan kontrollit CoD-tyylisiksi: L1 = tähtäys, R1 = ampuminen, neliö = lataus, X = hyppää, jne. Joten ei voi kuin ihmetellä. :|

Ei voi vaihtaa täysin identtisiksi nykyräiskintöjen "stantardeille." Sen verran kauan niitä KZ2:ssa runkkasin edestakas että varmasti tiedän. Vaikka suurin osa olisi paikoillaan niin aina oli joku toiminto joka oli jossain aivan muualla kuin mistä sen on tottunut löytämään. Täysin identtisiksi kontrolleja CoDien ja Halojen kanssa ei saa millään (tai saanut KZ2:ssa) vaikka vaihtoehtoja onkin.
lainaa
Falafel

Rekisteröitynyt 04.01.2011

23.02.2011 klo 17.22

En malta odottaa että pääsen koeajamaan tätä movella.
lainaa
sss

23.02.2011 klo 17.44

Mikko kirjoitti:
Annoin itse aikanaan 94 pistettä Killzone 2:lle, vaikka siinä oli hyvin samanlaisia puutteita kuin tässäkin. Peli oli täysin virheettömästi toteutettu ja erittäin pelattava, joten se, että on vain päätetty versioida vanhaa, ei voi estää hyvää arvosanaa. Aivan samalla tavoin joku takaa-ajoleffa voi saada viisi tähteä. Hyvä viihde on hyvää.

Tämä peli saa vanhan kierrätyksestä vain -5 pistettä? On olemassa lukuisia arvosteluija, missä pelissä ei oikeastaan ole mitään muuta vikaa, kuin se, että se kierrättää vain vanhaa. Yksikään muu peli ei ole saanut vanhan kierrätyksellä 95 pistetä.

Paskasti tehty arvostelu. Minkäs teet
lainaa
hohhoijaa

23.02.2011 klo 18.02

peruna kirjoitti:
Jotenkin minulla on sellainen tutina, että jos tässä olisi ps2 veroiset grafiikat niin en usko, että tämä olisi saanut läheskään näin hyviä pisteitä.


Eikös se nyt olisi aika helvetin idioottimaista jättää arvostelemasta asiaa, missä peli on huomattavasti muita samanlaisia pelejä edellä?
Ennen vanhaan peliarvosteluissa (ja joissain paikoissa edelleenkin) on jaoteltu tuo 100 pisteen arvosana, esim. grafiikan, äänien, pelattavuude, juonen yms. perusteella vaikka 10 osa-alueeseen, josta maksimipisteet on sata. Muulla tavalla en sadan pisteen arviointia edes ymmärrä järkeväksi.
lainaa
Lemoni

23.02.2011 klo 18.09

ylläolevan kanssa samaa mieltä, ei 95 pistettä voi tulla pelkästä grafiikasta, 95 pinnaa on sellainen peli että kun yöllä menet nukkumaan, pitää tulla kyyneleet silmiin niistä hienoista hetkistä mitä peli aikaisemmin antoi! Perkele, nyt asteikot kuntoon v2!
lainaa
aijaijai

23.02.2011 klo 18.26 1 tykkää tästä

Nyt täytyy kyllä sanoa, että arvostelijan ja kommentoijien olisi pitänyt ottaa hieman enemmän selvää Killzonesta.

Ihan ensinnäskin tuon näppäin layoutin voi vaihtaa (kuten joku aiemin jo mainitsi). Taitaa olla ensimmäisiä välilehtiä Options valikossa, noh mutta annettakoon anteeksi.

Toisena asiana mistä täällä ihmiset rutisevat on tuo KZ 2:en huono ohjattavuus (ihme letkuamista se oli). Huono ohjaus oli se syy miksi itse KZ 2:sta en kauaa katsellut. Kolmoseen homma on kuitenkin ilmeisesti saatu kuntoon (mitä demon perusteella totesin). Ohjaus ei enään letkua, mutta omaperäisyys on saatu säilytettyä. Hyvä että kuuntelivat pelaajia tässä asiassa, sen luokan aivopieru kun kuitenkin tuo ohjaus systeemi oli.

Muuten ihan kelpo arvostelu ja uskon pelin ansainneen vähintään 90 pistettä. Onhan se kuitenkin yksi Sonyn valttikoreteista PS3:lle, joten miksi sitä juostenkusta?

Niin ja ihan loppuun: Pliis ihmiset kokeilkaa edes peliä ennen kuin tulette tänne. Demon voi ladata PSN storesta ilmaiseksi, niin ILMAISEKSI! ajatelkaa. Tietysti jos Ps3:sta ei löydy, niin vähän huonompi homma, mutta silloin lienee turha tulla kommentoimaan?
lainaa
asdfgzxcv

23.02.2011 klo 18.30

En epäile pelin hyvyyttä yhtään, mutta silti 95 tuntuu aivan liian korkealta pistemäärältä skriptatulle putkijuoksulle, jossa on surkea juoni. Ja mitä grafiikkoihin tulee, niin mielestäni näyttää täysin samalta kuin KZ2 ja komeampiakin pelejä löytyy.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

23.02.2011 klo 19.20

linkki kirjoitti:
...

Ja 95 pistettä kuullostaa vaan jotenkin typerältä tuon arvostelun jälkeen. Arvostelija on selvästi niitä jotka kattoo että--> arvostettu peli, hauska pelata 95pist. Kun tulee tuntematon peli jota myös hauska pelata 75pist.


Eipä tuota Killzone 3:a ole kovin suuresti arvostettu maailmalla, kun katsoo vaikka Metacriticciä...

Ja grafiikoista: uskokaa tai älkää, joillekin ihmisille ne vaikuttaa paljon pelielämykseen. Pelaan itse monenlaisia, rumiakin pelejä (esim. MAG :P), mutta jos niissä on hyvä grafiikka, on se aina suuri plussa. Tuskin Uncharted'kaan säväyttäs niin kovaa huonoilla grafiikoilla, vaikka pelaaminen itsessään hipois täydellisyyttä. Ei siinä, mahtava peli tuo Uncharted 2, mutta grafiikka vain on makea kuorrute varsinaiselle kakulle. Kakku kuin kakku paranee aina hyvällä kuorrutuksella. ;)

Ja mitäpä innovatiivista Killzone 3:een olis voinut keksiä? Ei joku Halo: Reach'kään ole uutta pyörää keksinyt. Samaa vanhaa, joka toimii. Miksi vaihtaa toimivaa kaavaa? Hioo vaan sitä samaa kaavaa vieläkin eheämmäksi kokonaisuudeksi. Ja onhan KZ3:een parannettu mm. kontrolleja, lisätty uusia aseita ja ympäristöjä (sekä niissä on nyt myös enemmän vaihtelua). Myös jetpack, kannettavat minigunit yms. ovat tervetulleita pikku lisiä, jotka tuovat myös moninpelaamsieen uutta eloa.

Ja löytyyhän pelistä nyt myös jaetun ruudun kaksinpeli. Koko kampanjan voi läpäistä kaverin kanssa samalta sohvalta. Kummallista, että koko asiasta ei mainittu arvostelussa...

EDIT: Killzone 3:n betaa ja yksinpelidemoa pelanneena voin helposti sanoa, että Uncharted 2 näyttää edelleen komeimmalta konsolipeliltä, aivan reippaasti. En huomaa eroa KZ2:n ja KZ3:n välillä oikeastaan ollenkaan, ainakaan tuon yksinpelidemon peluun perusteella. Mutta komea se on silti. Hymyilytti vain tuo arvostelun kohta:

"Enpä muista nähneeni yhtä komeata ja viimeisteltyä peligrafiikkaa konsoleilla, enkä totta puhuakseni tietokoneillakaan."

Crysis, Metro 2033... anyone?
lainaa
seki

Rekisteröitynyt 04.07.2007

23.02.2011 klo 19.30

Ja sitku tekijät yrittää jotain uutta, mutta ei ehkä niin onnistuneesti ni peli haukutaan pystyyn. :( Mitä opimme..
lainaa
inflaatiojyräätääläk

23.02.2011 klo 19.53

Execta kirjoitti:

Ja mitäpä innovatiivista Killzone 3:een olis voinut keksiä? Ei joku Halo: Reach'kään ole uutta pyörää keksinyt. Samaa vanhaa, joka toimii. Miksi vaihtaa toimivaa kaavaa?

Ja löytyyhän pelistä nyt myös jaetun ruudun kaksinpeli. Koko kampanjan voi läpäistä kaverin kanssa samalta sohvalta. Kummallista, että koko asiasta ei mainittu arvostelussa...


Reachia on yleisestiottaen haukuttu väsyneeksi ja turhahkoksi jatkoksi kolmoselle

Tuo bottien lisäys tähän on kyllä suuri plussa

Hyvä grafiikka on kiva kuorrute joo mutta arvostelu keskittyy vahvasti grafiikasta puhumiseen
lainaa
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

23.02.2011 klo 20.07

Arvasin kyllä, että näin korkeista pisteistä tulee rassutusta. Mutta ihan oikeasti. Jos kyseessä on ensimmäinen peli moneen vuoteen, joka onnistuu loksauttamaan meikäläisen leuan lattiaan harva se hetki, pitää jatkuvasti vankasti otteessaan ja on muutenkin yksi viimeistellyimmistä koskaan pelaamistani peleistä, on se ehdottomasti 95 pisteen arvoinen. Lisättäköön tuon lauseen perään vielä sana "mielestäni", jos ei joku vielä ole ymmärtänyt, että kirjoitan arvosteluita täysin oman mielipiteeni, en muiden lehtien, en ennakkohypen, enkä metacriticin pohjalta.

En ilmeisesti kirjoittanut tarpeeksi selvästi sitä tosiasiaa, että huolimatta vanhan kierrätyksestä, pelin kaikki osa-alueet on toteutettu niin hemmetin hyvin, että ei ole syytä valittaa. Tämä on tietysti helpointa todeta tosiasiaksi vain pelaamalla peliä itse. Jos kokemuksesi pelistä lepää ruutukaappausten katselun varassa, on kohtuullisen turha mussuttaa.

PS. Kyllä, peli on mielestäni paremman näköinen kuin Crysis.
lainaa
Minä_ei_ymmärä

23.02.2011 klo 20.30

Execta kirjoitti:

Crysis, Metro 2033... anyone?

Metro nyt ei pääse lähellekkään paskan eri sävyissä, vaikka putkessa tunnelmaa onkin. Muutenkin etenkin pc-pelien graafinen näyttävyys on niin yliarvostettua, sieltä kun ei oikeasti löydy kuin se Crysis joka on oikeasti järkyttävän hyvän näköinen. Oikein ihmetyttää mistä tuollainen myytti on kehkeytynyt. Siitä että multiplättäreihin saa hieman paremman reson ja aa:ta?
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

23.02.2011 klo 21.04

inflaatiojyräätääläk kirjoitti:
Execta kirjoitti:

Ja mitäpä innovatiivista Killzone 3:een olis voinut keksiä? Ei joku Halo: Reach'kään ole uutta pyörää keksinyt. Samaa vanhaa, joka toimii. Miksi vaihtaa toimivaa kaavaa?

Ja löytyyhän pelistä nyt myös jaetun ruudun kaksinpeli. Koko kampanjan voi läpäistä kaverin kanssa samalta sohvalta. Kummallista, että koko asiasta ei mainittu arvostelussa...


Reachia on yleisestiottaen haukuttu väsyneeksi ja turhahkoksi jatkoksi kolmoselle

Tuo bottien lisäys tähän on kyllä suuri plussa

Hyvä grafiikka on kiva kuorrute joo mutta arvostelu keskittyy vahvasti grafiikasta puhumiseen

En mä mistään boteista puhunut, mut liekö mulle edes vastasit. Kuitenkin, botit löytyi jo Killzone 2:sta, itse asiassa jo jopa Killzone 1:stä (PS2:lla).
lainaa
Dudetwothousand

23.02.2011 klo 21.40

"Metro nyt ei pääse lähellekkään paskan eri sävyissä, vaikka putkessa tunnelmaa onkin. Muutenkin etenkin pc-pelien graafinen näyttävyys on niin yliarvostettua, sieltä kun ei oikeasti löydy kuin se Crysis joka on oikeasti järkyttävän hyvän näköinen."

Katoppa metro 2033 pc-version videoita netistä, se on paremman näköinen kuin modattu crysis..
Ja ei, pc-pelien graafinen näyttävyys ei ole yliarvostettua, fullHD, kaikenmaailman efektit ja reunojenpehmennykset, yleensä tarkemmat textuurit ja vielä päälle modit joissain peleissä saa pc pelit näyttämään paljon paremmilta, joka ei tosin ehkä kuvissa näy. Välillä kun pelailen jotain vanhaa 2005 peliä esimerkiksi, hämmästyn kuinka hyvännäköinen se on 8xSSAO:lla, fullHD:nä ja morphological antialiasingilla sun muilla höystettynä ;D
+Ei Killzonen tarvinnut keksiä mitään mailmaamullistavaa tai uutta, riittää kun sitä on nautittavaa pelata, jos nautti pelistä 95 pisteen verran, on se 95 pisteen arvoinen. Ei se quake kakkonenkaan nykyään ole innovatiivinen millään osapuulla mutta silti siitä nauttii enemmän kuin kaikenmaailman haloista.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

23.02.2011 klo 22.11

Dudetwothousand kirjoitti:
"Metro nyt ei pääse lähellekkään paskan eri sävyissä, vaikka putkessa tunnelmaa onkin. Muutenkin etenkin pc-pelien graafinen näyttävyys on niin yliarvostettua, sieltä kun ei oikeasti löydy kuin se Crysis joka on oikeasti järkyttävän hyvän näköinen."

Katoppa metro 2033 pc-version videoita netistä, se on paremman näköinen kuin modattu crysis...


Metro 2033 on tosiaan yksityiskohtaisesti katottuna paremman näkönen kuin Crysis (siksi sen mainitsinkin tuossa), mutta jos pitäis valita kumpi miellyttää enemmän silmää, niin ehdottomasti Crysis. Sen pelialueet on laajoja sandbox-tyylisiä, kun vertaa Metron putkeen, joten sinänsä sen Metro 2033:n paremman grafiikan ymmärtää hyvin. Mutta Crysiksen upeat turkoosin väriset vedet, vihertävät viidakot ja keltaset hiekkarannat uppoo kyllä itteeni enemmän kuin harmaa ja pimeä Metro. Komeita pelejä kumminkin molemmat, ja molemmat ehdottomasti Killzone 3:a komeampia, no doubt.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

23.02.2011 klo 22.12

Sitte ku Blizzard kierrättää vanhaa StarCraftissa ja Wowissa ja saa 99 pistettä, nii pisteet on kuitenki ihan ok, koska ne ei tuu kilpailevalle konsoleille. Pelit ku on vaan nii hyvin tehty.
lainaa
dudeseventhousand

23.02.2011 klo 22.26

Execta kirjoitti:
Dudetwothousand kirjoitti:
"Metro nyt ei pääse lähellekkään paskan eri sävyissä, vaikka putkessa tunnelmaa onkin. Muutenkin etenkin pc-pelien graafinen näyttävyys on niin yliarvostettua, sieltä kun ei oikeasti löydy kuin se Crysis joka on oikeasti järkyttävän hyvän näköinen."

Katoppa metro 2033 pc-version videoita netistä, se on paremman näköinen kuin modattu crysis...


Metro 2033 on tosiaan yksityiskohtaisesti katottuna paremman näkönen kuin Crysis (siksi sen mainitsinkin tuossa), mutta jos pitäis valita kumpi miellyttää enemmän silmää, niin ehdottomasti Crysis. Sen pelialueet on laajoja sandbox-tyylisiä, kun vertaa Metron putkeen, joten sinänsä sen Metro 2033:n paremman grafiikan ymmärtää hyvin. Mutta Crysiksen upeat turkoosin väriset vedet, vihertävät viidakot ja keltaset hiekkarannat uppoo kyllä itteeni enemmän kuin harmaa ja pimeä Metro. Komeita pelejä kumminkin molemmat, ja molemmat ehdottomasti Killzone 3:a komeampia, no doubt.


No oikeestaan samaa mieltä kyllä olen..
lainaa
Exu

23.02.2011 klo 22.40 1 tykkää tästä

Execta kirjoitti:
Dudetwothousand kirjoitti:
"Metro nyt ei pääse lähellekkään paskan eri sävyissä, vaikka putkessa tunnelmaa onkin. Muutenkin etenkin pc-pelien graafinen näyttävyys on niin yliarvostettua, sieltä kun ei oikeasti löydy kuin se Crysis joka on oikeasti järkyttävän hyvän näköinen."

Katoppa metro 2033 pc-version videoita netistä, se on paremman näköinen kuin modattu crysis...


Metro 2033 on tosiaan yksityiskohtaisesti katottuna paremman näkönen kuin Crysis (siksi sen mainitsinkin tuossa), mutta jos pitäis valita kumpi miellyttää enemmän silmää, niin ehdottomasti Crysis. Sen pelialueet on laajoja sandbox-tyylisiä, kun vertaa Metron putkeen, joten sinänsä sen Metro 2033:n paremman grafiikan ymmärtää hyvin. Mutta Crysiksen upeat turkoosin väriset vedet, vihertävät viidakot ja keltaset hiekkarannat uppoo kyllä itteeni enemmän kuin harmaa ja pimeä Metro. Komeita pelejä kumminkin molemmat, ja molemmat ehdottomasti Killzone 3:a komeampia, no doubt.


Kyse on kyllä edelleen makuasioista. Komeus kun ei ole yhtä kuin polygonien määrä ja muut tekniset hienoudet. Omaan silmääni Killzone ja sen universumi edustavat komeimpia fps-genren edustajia koskaan. Crysis on vaikuttava tekniikkansa puolesta, mutta kyllä se pelinä olisi kaivannut niin paljon taiteilijan silmää ettei tosikaan. Esim Unchartedit, pelit eivät (kun vertaa pc:hen) edusta terävintä kärkeä, mutta nimenomaan sen taiteilijan kosketuksen kautta ne näyttävät uskomattoman kauniilta.
lainaa
jarppi

Rekisteröitynyt 24.02.2011

24.02.2011 klo 00.19

Jarkko kirjoitti:
Arvasin kyllä, että näin korkeista pisteistä tulee rassutusta. Mutta ihan oikeasti. Jos kyseessä on ensimmäinen peli moneen vuoteen, joka onnistuu loksauttamaan meikäläisen leuan lattiaan harva se hetki, pitää jatkuvasti vankasti otteessaan ja on muutenkin yksi viimeistellyimmistä koskaan pelaamistani peleistä, on se ehdottomasti 95 pisteen arvoinen. Lisättäköön tuon lauseen perään vielä sana "mielestäni", jos ei joku vielä ole ymmärtänyt, että kirjoitan arvosteluita täysin oman mielipiteeni, en muiden lehtien, en ennakkohypen, enkä metacriticin pohjalta.

En ilmeisesti kirjoittanut tarpeeksi selvästi sitä tosiasiaa, että huolimatta vanhan kierrätyksestä, pelin kaikki osa-alueet on toteutettu niin hemmetin hyvin, että ei ole syytä valittaa. Tämä on tietysti helpointa todeta tosiasiaksi vain pelaamalla peliä itse. Jos kokemuksesi pelistä lepää ruutukaappausten katselun varassa, on kohtuullisen turha mussuttaa.

PS. Kyllä, peli on mielestäni paremman näköinen kuin Crysis.
Semmoinen pieni vinkki peliarvosteluihin, että kannattaa pelata se peli vähintään 2-3 kertaa läpi ennen arvostelun kirjoitusta/julkaisua. Moni peli losauttaa leuan lattiaan ensimmäisellä pelikerralla, mutta todella hyvä peli tekee sen myös toisella / n:llä pelikerralla.

95 pisteen pelissä (IMO) pitää olla jotain uuttakin. Ja käytännössä kaikkien osa-alueiden muutoinkin kunnossa (juoni...).

Ei, en ole pelannut ko. peliä enkä tule pelaamaankaan. Jotenkin jäi vain arvostelusta semmoinen alkuhurmiossa tehdyn maku.

Ps. Kun vertaat grafiikoita crysikseen, tarkkaile semmoisia asioita kuin piirtoetäisyys, blur:n (mikälie suomennettuna) määrä jne. Ei taida pleikkarissa vääntö riittää cryenigine 2:n hyödyntämiseen.
lainaa
Demonoid

Rekisteröitynyt 13.08.2007

24.02.2011 klo 00.36

Itse olen aina pitänyt killzonen ohjauksista ja hahmon raskaudesta.
movella on pirun kivaa pelata, mutta odottelen vielä sharpshooteria.
Kumminkin, killzonen ''action-scenet'' on ihan kuin mistä tahansa pelistä, joku (kuten minä) saattaa niitä erityisemmin ajattelematta olla kokonaan huomaamatta että yllätys-jätti välibossit, tankit ja helikopterin tyyppiset ovat kaikissa peleissä nähtyjä.
Tunnelma on aina ollut killzonessa kohillaan..
lainaa
Rambokala

24.02.2011 klo 02.35

Niin pojat, arvostelut ovat vain yhden pulliaisen mielipiteitä, ja turha niitä on lytätä. Ette te niitä muuta.
lainaa
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

24.02.2011 klo 09.00 1 tykkää tästä

jarppi kirjoitti:

Semmoinen pieni vinkki peliarvosteluihin, että kannattaa pelata se peli vähintään 2-3 kertaa läpi ennen arvostelun kirjoitusta/julkaisua. Moni peli losauttaa leuan lattiaan ensimmäisellä pelikerralla, mutta todella hyvä peli tekee sen myös toisella / n:llä pelikerralla.

95 pisteen pelissä (IMO) pitää olla jotain uuttakin. Ja käytännössä kaikkien osa-alueiden muutoinkin kunnossa (juoni...).

Ei, en ole pelannut ko. peliä enkä tule pelaamaankaan. Jotenkin jäi vain arvostelusta semmoinen alkuhurmiossa tehdyn maku.

Ps. Kun vertaat grafiikoita crysikseen, tarkkaile semmoisia asioita kuin piirtoetäisyys, blur:n (mikälie suomennettuna) määrä jne. Ei taida pleikkarissa vääntö riittää cryenigine 2:n hyödyntämiseen.


Kiitos vinkistä, mutta valitettavasti maailman aika ei todella riitä pelin 2-3 kertaa läpi pelaamiseen, jos maahantuoja lähettää pelin 3-4 päivää ennen deadlineä. Tämä kun on edelleen puhdasta harrastustoimintaa ja minullakin on ihan oikea leipätyökin. Eipä sillä, uskon kyllä vakaasti, että Killzone 3 kestää useamman kierroksen, jos sellaisia harrastaa. Itse en ole vielä koskaan törmännyt sellaiseen peliin, jonka itse jaksaisin läpäistä toistamiseen, mutta se lienee lähinnä henkilökohtainen ongelmani.

Vertaan grafiikoita Crysikseen, koska joku kommentoija aiemmin pyysi niin tekemään. Katsellessani ruutua, minua kiinnostaa hiukan muutkin asiat, kuin että onko tekstuurit tarkempia tai onko blur tai mikä ikinä tekninen hömpänpömppä parempaa. Killzone 3:n grafiikka on huikean hyvällä maulla toteutettuna juuri taiteellisessa mielessä. Toki myös varmasti konsolipelien parhaimmistoa teknisestikin. Eipä sillä, mainitsemassasi piirtoetäisyydessä ei KZ3:n kohdalla ei ole mitään huomauttamista.
lainaa
pööpöileväapina

24.02.2011 klo 09.41

Flatus kirjoitti:
95 pistettä tarkoittaa lähes täydellistä peliä.
Hyvät grafiikat, ei omia ideoita ja peli on lähes täydellinen... OK


Ensinäki kiitosta Jarkolle todella asiallisesta arvostelusta!

peli on jokaisen pisteen arvoinen! Eilen 6h putkeen :O! On kyllä nanna ja niille ketkä valittaa ohjauksesta.. Ette ole pelanneet kz3:sta siis. Kz2 ohjaus kyllä aika tönkkö, mutta tämä uusi on todella tarkka ja hyvä. Eikä mitään vammasta autoaimia, kuten codeissa (vaikka sen MUKA saa pois päältä BO:ssa [se ei oikeasti lähde kokonaan]). Itse en muista millon olisin pelanut yhtä peliä näin pitkään heti uutena putkee sitten god of war 3:sen :).
lainaa
pööpöileväapina

24.02.2011 klo 10.38

Villu kirjoitti:
Ja porukka tulee mollaamaan pelin arvostelua ennenku on ite edes nähnyt peliä livenä.. Missä te menette? :D


Jossain päin boxin valikkoja varmaan :D:D:D. Ketä muukaan täällä olisi kitisemässä?

Pitää kyllä V2:lle kommentoida tuota:
-Ei vieläkää pelillisiä uudistuksia -kohtaa. Pelihän tukee 3D:tä, movea, Co-oppia ja moninpeliä bottejenkin kanssa. Mitä fps -genreen saa oikeen enään muuta? Valovuosia muita pelin tekijöitä edellä ainkin ja sen te sentään otitte pisteytyksessäkin huomioon. Pelissä tuntui olevan vähän vain huonoja puolia sitä pelatessa.
lainaa
pööpöileväapina

24.02.2011 klo 10.49 1 tykkää tästä

asdfgzxcv kirjoitti:
En epäile pelin hyvyyttä yhtään, mutta silti 95 tuntuu aivan liian korkealta pistemäärältä skriptatulle putkijuoksulle, jossa on surkea juoni. Ja mitä grafiikkoihin tulee, niin mielestäni näyttää täysin samalta kuin KZ2 ja komeampiakin pelejä löytyy.


Skriptattu putkijuoksu? Mikä siinä niin skiptattua on? Kaikki pelit on "putkijuoksua" ja killzone3:ssa on suhteellisen leveä putki. Leveämpi huomattavasti kun yhdessäkään Geowissa tai halossa! Tutustu peliin! Mitä juoneen tulee, on kyllä ollut todella rautaa, koska jaksoi hirttää meikäläisen aamuvuoron jälkeen 6h pelaamaan samaa peliä (yksi vessatauko välissä)!
No annappa tulla sitten. Mikä on hienompi? Onko sillä väliä? Etkö pysty hyväksymään, että pelissä toimii kaikki hyvin? Äänet ihan täyttä, pelattavuus niin hyvää kun padilla olen pelannut ja kentät on erittäin laajoja ja se yksi ainut tyyli voittaa vastustaja ei ole se ainut!
lainaa
pööpöileväapina

24.02.2011 klo 11.06 1 tykkää tästä

Jarkko kirjoitti:
Arvasin kyllä, että näin korkeista pisteistä tulee rassutusta. Mutta ihan oikeasti. Jos kyseessä on ensimmäinen peli moneen vuoteen, joka onnistuu loksauttamaan meikäläisen leuan lattiaan harva se hetki, pitää jatkuvasti vankasti otteessaan ja on muutenkin yksi viimeistellyimmistä koskaan pelaamistani peleistä, on se ehdottomasti 95 pisteen arvoinen. Lisättäköön tuon lauseen perään vielä sana "mielestäni", jos ei joku vielä ole ymmärtänyt, että kirjoitan arvosteluita täysin oman mielipiteeni, en muiden lehtien, en ennakkohypen, enkä metacriticin pohjalta.

En ilmeisesti kirjoittanut tarpeeksi selvästi sitä tosiasiaa, että huolimatta vanhan kierrätyksestä, pelin kaikki osa-alueet on toteutettu niin hemmetin hyvin, että ei ole syytä valittaa. Tämä on tietysti helpointa todeta tosiasiaksi vain pelaamalla peliä itse. Jos kokemuksesi pelistä lepää ruutukaappausten katselun varassa, on kohtuullisen turha mussuttaa.

PS. Kyllä, peli on mielestäni paremman näköinen kuin Crysis.


Älä syytä itseäsi mistään! Kateellisia surin osta tai jotai outoa tapahtuu pääkopassa. Arvostelu oli miellyttävä lukea ja samaistuin täysin.

ps. Samaa mieltä, Crysis ei ollut/ole niin ihmeen. Tuosta on monia versus testejä ja kyllä kz tuntuu vievän.. Crysis hieno, mutta läheltä katsottuna ei niinkään hieno.
lainaa
pööpöileväapina

24.02.2011 klo 11.15 1 tykkää tästä

jarppi kirjoitti:
Semmoinen pieni vinkki peliarvosteluihin, että kannattaa pelata se peli vähintään 2-3 kertaa läpi ennen arvostelun kirjoitusta/julkaisua. Moni peli losauttaa leuan lattiaan ensimmäisellä pelikerralla, mutta todella hyvä peli tekee sen myös toisella / n:llä pelikerralla.

95 pisteen pelissä (IMO) pitää olla jotain uuttakin. Ja käytännössä kaikkien osa-alueiden muutoinkin kunnossa (juoni...).

Ei, en ole pelannut ko. peliä enkä tule pelaamaankaan. Jotenkin jäi vain arvostelusta semmoinen alkuhurmiossa tehdyn maku.

Ps. Kun vertaat grafiikoita crysikseen, tarkkaile semmoisia asioita kuin piirtoetäisyys, blur:n (mikälie suomennettuna) määrä jne. Ei taida pleikkarissa vääntö riittää cryenigine 2:n hyödyntämiseen.


Ja jätetään huomioimatta crysiksen textuurit? Talojen sisusta? Textuurit kamalaa kuraa ja talon sisustat näyttävät CS:än graffalta.. Piirtoetäisyydessä varmaan crysis viekin, mutta onko se grafiikan määrre? Grafiikkahn on yleisilmettä ja tarkkuutta. Ei yksinomaan kuinka laajaa alaa on tai piirtoetäisyyttä. Teidän pc -pelaajien ongelma on se, ettette edes voi kokeilla oikeasti konsolia :). Pädette pippelinvenyttely kelloilla + muilla vain. Itselläni pc, mutta nykyään vain linux siinä ;). Kun ei ole niin hyviä pelejä sillä.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

24.02.2011 klo 11.47

pööpöileväapina kirjoitti:
jarppi kirjoitti:
...
Ps. Kun vertaat grafiikoita crysikseen, tarkkaile semmoisia asioita kuin piirtoetäisyys, blur:n (mikälie suomennettuna) määrä jne. Ei taida pleikkarissa vääntö riittää cryenigine 2:n hyödyntämiseen.


Ja jätetään huomioimatta crysiksen textuurit? Talojen sisusta? Textuurit kamalaa kuraa ja talon sisustat näyttävät CS:än graffalta.. Piirtoetäisyydessä varmaan crysis viekin, mutta onko se grafiikan määrre? Grafiikkahn on yleisilmettä ja tarkkuutta. Ei yksinomaan kuinka laajaa alaa on tai piirtoetäisyyttä. Teidän pc -pelaajien ongelma on se, ettette edes voi kokeilla oikeasti konsolia :). Pädette pippelinvenyttely kelloilla + muilla vain. Itselläni pc, mutta nykyään vain linux siinä ;). Kun ei ole niin hyviä pelejä sillä.

Iteltä löytyy niin PC kuin PS3 ja Wii'kin. Ja voin sanoa yhtään miettimättä, että PC vie voiton grafiikoissa poikkeuksetta aina. Ja Crysiksen tekstuuritko kuraa? Ööh, selvä. Voisit samantien varata ajan Nissenille, taitaa olla ilmanen näöntarkastus siellä.

http://bit.ly/ebDYOE
http://bit.ly/9ihCzd
http://bit.ly/98dMV

Että mees vaan pelaa sillä Boxillas.
lainaa
spaz

24.02.2011 klo 11.48 1 tykkää tästä

Täytyy tähän grafiikka keskusteluun kommentoida sen verran, että KZ3 on taiteellisesti kyllä erittäin hieno. Pelissä on ilmeisesti käytetty monia eri filttereitä ja kikkoja lopullisen ilmeen saamiseksi. Monesti pelatessa piti oikein pysähtyä paikalleen ihmettelemään valoja, heijastuksia ja hiljalleen alas leijailevaa tuhkaa tai lunta. Tunnelma oli kuin elokuvasta. Liikkeessä ja tohinassa ei ehdi kunnolla huomioida yksityiskohtia kun paskaa lentää joka suuntaan.

Teknisesti peli ei tietenkään ole esim, Crysiksen tai Metron tasolla vaikka konsolipuolen parhaimmistoa onkin.
Nämä PC pelit eivät vain ole yhtä tyyliteltyjä kuin Killzone.
Tosin Metro oli kyllä niin tunnelmallinen, että ostin kirjan pelin perusteella.
lainaa
spaz

24.02.2011 klo 11.54

Sen verran lisäystä itse peliin että tuossa moninpelissä tuntuu olevan vielä aika paljon ongelmia yhteyden suhteen. Monenlaista erroria pukkaa ennenkö lopulta onnistuu pääsemään peliin ja silloinkin kun pääsee saattaa xp jäädä kokonaan saamatta.

Liekö sitten julkaisuun liittyviä serveriongelmia en tiedä. Toivottavasti meno tasoittuu ajan myötä.
lainaa
Huoh

24.02.2011 klo 12.03

pööpöileväapina kirjoitti:
Ketä muukaan täällä olisi kitisemässä?

Fanipoikalogiikan kukkaset ovat aina yhtä naurettavia, eivätkä kerro mistään muusta kuin omasta typeryydestäsi.

KZ2 tällähetkellä peluussa ja aika saatanan monen asian on paree muuttua kolmosessa että se menee ostoon. Arvostelu ainakin antaa kuvan että KZ2:n raivostuttavat ja raivoistuttavan yleiset scriptausvirheet ja koko pelin jäätymiset on ainakin saatu kuntoon, pisteet siitä. Juoni nyt on ollut koko ajan mitäänsanomatonta roskaa eikä kolmonen ilmeisesti muuta kuviota. Ei tosin sillä että hirveästi välittäisin, kakkosen päähenkilöt ovat harvinaisen pökkelöitä ja tylsiä persoonia enkä ikinä onnistunut edes muistamaan heidän nimiään heidän nimiään toisin kuin avaruusnatsi-pahisten joiden suunnittelussa on selvästi käytetty edes vähän mielikuvitusta. Peli on myös yksi scriptatuimmista, kapeimmista putkista joita olen koskaan pelannut (ei sillä että se olisi huono asia jos se kerran toimii). Joku Halo Reachikin tuntuu melkein sandboxilta KZ2 verrattuna. Kontrolleissakin saisi olla enemmän valinnanvaraa.
lainaa
muistaa

24.02.2011 klo 12.09

onko sama arvosteluasteikko kuin shattered horizon 95 pojoo? ;D
lainaa
pööpöileväapina

24.02.2011 klo 13.23 1 tykkää tästä

Execta kirjoitti:
pööpöileväapina kirjoitti:
jarppi kirjoitti:
.


Ja jätetään huomioimatta crysiksen textuurit? Talojen sisusta? Textuurit kamalaa kuraa ja talon sisustat näyttävät CS:än graffalta.. Piirtoetäisyydessä varmaan crysis viekin, mutta onko se grafiikan määrre? Grafiikkahn on yleisilmettä ja tarkkuutta. Ei yksinomaan kuinka laajaa alaa on tai piirtoetäisyyttä. Teidän pc -pelaajien ongelma on se, ettette edes voi kokeilla oikeasti konsolia :). Pädette pippelinvenyttely kelloilla + muilla vain. Itselläni pc, mutta nykyään vain linux siinä ;). Kun ei ole niin hyviä pelejä sillä.

Iteltä löytyy niin PC kuin PS3 ja Wii'kin. Ja voin sanoa yhtään miettimättä, että PC vie voiton grafiikoissa poikkeuksetta aina. Ja Crysiksen tekstuuritko kuraa? Ööh, selvä. Voisit samantien varata ajan Nissenille, taitaa olla ilmanen näöntarkastus siellä.

http://bit.ly/ebDYOE
http://bit.ly/9ihCzd
http://bit.ly/98dMV

Että mees vaan pelaa sillä Boxillas.


Ei jeesu! Ja väität että Crysis näyttää tuolta kaupan hyllyltä :D:D:D:D:D:D. Noihan oli jostai heidän uudesta enginen graffahypetys kuvia! Pitäiskö sun käydä tarkistuttaa aivot? Olen itse sitä pelannut atin kortilla höystetyssä pc:ssä jossa kaikki tapissa ja EI LÄHELLÄKÄÄN TUOLTA NÄYTTÄNYT! Et nähtävästi itsekkään ole peliä pelannut.

En omista boxia (enkä tule) ja pc:n omistan ja avot :D Hei kato kui hyvältä killzone näyttää!
Toi eka on yhtä läppä ku noi sun:
http://blog.inetvideo.com/wp-content/uploads/2011/02/Kill
Nää on totista totta.. vanhaa koodii vaa:
http://iforce.co.nz/i/w3iwpnw1.png
http://playstationinformer.files. wordpress.com/2010/10 /killzone-3-beta-27.png
http://i.imgur.com/cPrJE.jpg
Sama crysiksen pelikuvaa!
http://pcmedia.ign.com/pc /image/article/909/909584/ crysis-warhead- 20080911054252872.jpg
http://img183.imageshack.us /img183/7969/ crysis2009090215175398.png
http://img248.imageshack.us/ img248/7216/ crysis2009083122480237.png
http://img38.imageshack.us /img38/5168/zzcrysis200909152204585.png

Jos et huomaa eroa niin ketä on sokea? Jotkut textuurimodit ja muut modit ovat kyllä crysista parantaneet onneksi, mutta nyt ei ollut puhe siitä!
lainaa
pööpöileväapina

24.02.2011 klo 13.26 1 tykkää tästä

^^ yhdistäkää nuo välit niin linkki toimiii! Unohdin laittaa maininnan

Terveisiä v2:lle.. turha herja tuo: "liian pitkä sana"
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

24.02.2011 klo 15.27

pööpöileväapina kirjoitti:
Execta kirjoitti:

Iteltä löytyy niin PC kuin PS3 ja Wii'kin. Ja voin sanoa yhtään miettimättä, että PC vie voiton grafiikoissa poikkeuksetta aina. Ja Crysiksen tekstuuritko kuraa? Ööh, selvä. Voisit samantien varata ajan Nissenille, taitaa olla ilmanen näöntarkastus siellä.

http://bit.ly/ebDYOE
http://bit.ly/9ihCzd
http://bit.ly/98dMV

Että mees vaan pelaa sillä Boxillas.


Ei jeesu! Ja väität että Crysis näyttää tuolta kaupan hyllyltä :D:D:D:D:D:D. Noihan oli jostai heidän uudesta enginen graffahypetys kuvia! Pitäiskö sun käydä tarkistuttaa aivot? Olen itse sitä pelannut atin kortilla höystetyssä pc:ssä jossa kaikki tapissa ja EI LÄHELLÄKÄÄN TUOLTA NÄYTTÄNYT! Et nähtävästi itsekkään ole peliä pelannut.

...

Sanooko sana 'config-tiedosto' sulle mitään? Tuossa on käytössä jonkun tyypin väsäämä Time of Day -modi tai jotain tollasta. Uusittuja tekstuureja, valaistuseffektejä, ym. Niin, käytössä on modi, mutta kyseessä on silti Crysis. Eihän sillä oo mitään väliä miten ne hyvät grafiikat saa aikaan, modilla tai ei. PS3:lla ei voi käyttää modeja, joten harmi.

Ja ei varmasti näytä sun peli noin hyvältä, kun pelaat DX9:llä high (vai very high?) -asetuksilla. Config-tiedostosta saa kaikkea vielä asteen korkeammalle laitettua, että niitä asetuksia voi jo sanoa "ultra high'ksi". Tai sitten vain lataa tollasen modin.
lainaa
Exu

24.02.2011 klo 16.56 1 tykkää tästä

Execta, toi teidän jankkaaminen on yhtä rakentavaa kuin tauluista tai naisista väitteleminen. Toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta. Tottakai Crysis on teknisesti (numeroiden valossa) vakuuttavampi, mutta komeus/kauneus on katsojan silmissä. Ymmärrän kyllä, että piirtoetäisyys on monissa peleissä tärkeä faktori, mutta tekstuureista nillittämistä en ole tajunnut koskaan.

Tästä keskustelusta tekee järjettömän myös se seikka, että toiset käsittävät grafiikan pelkkänä tekniikan kilpailuna, kun toiset taas yleisenä komeutena.
lainaa
Nobot

24.02.2011 klo 18.26

peruna kirjoitti:
Jotenkin minulla on sellainen tutina, että jos tässä olisi ps2 veroiset grafiikat niin en usko, että tämä olisi saanut läheskään näin hyviä pisteitä.
Sanomattakin selvää...huoh. Nykykonsoleilla tietenkin vaaditaan hyvää grafiikkaa. Naiivia ajattelua jos väittää ettei grafiikoilla olisi suurta merkitystä peleissä nykypäivänä.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

24.02.2011 klo 18.43 1 tykkää tästä

Execta kirjoitti:
pööpöileväapina kirjoitti:
Execta kirjoitti:

Iteltä löytyy niin PC kuin PS3 ja Wii'kin. Ja voin sanoa yhtään miettimättä, että PC vie voiton grafiikoissa poikkeuksetta aina. Ja Crysiksen tekstuuritko kuraa? Ööh, selvä. Voisit samantien varata ajan Nissenille, taitaa olla ilmanen näöntarkastus siellä.

http://bit.ly/ebDYOE
http://bit.ly/9ihCzd
http://bit.ly/98dMV

Että mees vaan pelaa sillä Boxillas.


Ei jeesu! Ja väität että Crysis näyttää tuolta kaupan hyllyltä :D:D:D:D:D:D. Noihan oli jostai heidän uudesta enginen graffahypetys kuvia! Pitäiskö sun käydä tarkistuttaa aivot? Olen itse sitä pelannut atin kortilla höystetyssä pc:ssä jossa kaikki tapissa ja EI LÄHELLÄKÄÄN TUOLTA NÄYTTÄNYT! Et nähtävästi itsekkään ole peliä pelannut.

...

Sanooko sana 'config-tiedosto' sulle mitään? Tuossa on käytössä jonkun tyypin väsäämä Time of Day -modi tai jotain tollasta. Uusittuja tekstuureja, valaistuseffektejä, ym. Niin, käytössä on modi, mutta kyseessä on silti Crysis. Eihän sillä oo mitään väliä miten ne hyvät grafiikat saa aikaan, modilla tai ei. PS3:lla ei voi käyttää modeja, joten harmi.

Ja ei varmasti näytä sun peli noin hyvältä, kun pelaat DX9:llä high (vai very high?) -asetuksilla. Config-tiedostosta saa kaikkea vielä asteen korkeammalle laitettua, että niitä asetuksia voi jo sanoa "ultra high'ksi". Tai sitten vain lataa tollasen modin.


Pakko näin PC-pelaajana ottaa kantaa että ei ole rehtiä vertailla modattua crysistä tavalliseen ps3-peliin. Toki pc:llä modaajat tekevät kaiken uusiksi jos sikseen tulee, mutta harva meistä kikkailee minkään conffitiedostojen kanssa. Itse en ainakaan. Saa luvan se graafinen anti riittää mitä pelivalmistajat ovat siihen laittaneet setupista säädettäväksi.

Ja koko PC- vs konsoli- grafiikkavääntö on muutenkin aivan turhaa...grafiikka kun on muutakin kuin pelkkä korkea resoluutio,16x reunanpehmennys ja joku 2000x2000 pikselin tarkkuuksinen tektuuri jossain helvetin puunrungossa.
lainaa
Kyöpeli

24.02.2011 klo 20.00

Hieno arvostelu! Mahtava peli myös! Tuli eilen postissa ja pakko kehua tuotoksen ensiluokkaisuutta. Noista konrolleista sanoisin vielä, että sen ohjattavuuden voi valita kahden eri ohjaustavan väliltä. Tähtääminen painamalla oikeanpuoleista tattia? Oma tähtäämiseni tapahtuu perinteiseen tyyliin painamalla L1-näppäintä, kun taas oikeanpuoleisen tatin naputtaminen tuottaa melee-liikkeitä CoD-tyyliin.
lainaa
spaz

25.02.2011 klo 13.11

Tuleeko kellään tätä herjaan kun liittyy ihan mihin tahansa peliin?

"Error code 9- Your score cannot be processed for this game"
lainaa
Wasd

Rekisteröitynyt 12.12.2007

27.02.2011 klo 12.43

Moninpelibetaa pelanneena voin sanoa että kontrollit Moven kanssa ovat paljon paremmat. Huvittavaa sinänsä että betan aikaan Move-ohjaukselle ei mistään voinut muuttaa asetuksia tai edes nähnyt mitkä kontrollit ovat. Kaikki vain loksahti paikoilleen ja joka napista tapahtui sitä mitä pitikin. Move nostaa Killzone-kokemuksen varmuudella vuoden parhaiden pelien ehdokaslistalle.
lainaa
Zx-4

Rekisteröitynyt 19.07.2007

27.02.2011 klo 21.08

Pelkästään jo näin massiivinen kitinä grafiikoista kertoo sen, että tämä peli näyttää loistavalta. Suhteellisen koomista ajatellen vastustajia.
lainaa
trololol

03.03.2011 klo 17.05 1 tykkää tästä

xbotit jälleen valittelemassa kun ei tullut omalle konsolille... mielestäni erinomainen moven ja 3D tv:n kanssa:)
lainaa
Paremman_puutteeseen

04.03.2011 klo 09.56

Ihan hyvä, ja saakin KZ2:n näyttämään juuri niin huonolta kuin se oikeasti oli. Tarinaa ei ole vieläkään, uratilassa vaikea yhdistää kulloinkin menossa olevaa matsia juoneen mitenkään mutta ei se haitta kun vain edetään matsista toiseen hyvää vauhtia. En ole vielä kampanjan lopussa, mutta jo ainakin 3:lla ajoneuvolla ollaan tultu alas ja korkealta, jotta ollaan saatu välivideo jotenkin liittymään alkavaan tilanteeseen.
lainaa
Joumäänmatafaka

07.06.2014 klo 00.52

Flatus kirjoitti:
95 pistettä tarkoittaa lähes täydellistä peliä.
Hyvät grafiikat, ei omia ideoita ja peli on lähes täydellinen... OK


Ne 95 pistettä omien ideoiden vähyydestä huolimatta selittyvät kyllä arvostelutekstin lukemalla. Vaikka tämä tapaus kierrättää surutta vanhoja aineksia, on niistä nivottu pettämättömällä ammattitaidolla kasaan paketti, jolle ei monikaan vastaava peli vedä vertoja. Kun koko komeus on kuorrutettu sukupolvensa parhaimmistoon kuuluvalla audiovisuaalisella toteutuksella ja tinkimättömällä tyylitajulla, ei kierrätyksestä oikeasti kehtaa nipottaa.
Esim.Bioshock kierrätti half-lifeä ja system shockia paremmilla grafiikoilla ja kontrolleilla --> peli oli (on) loistava. Dead Space on käytännössä RE4 avaruudessa, paremmilla kontrolleilla --> loistavaa kauhua. GTA 5 on San Andreas sellaisena kuin se nykyään kuuluukin olla, mitään varsinaisesti ennennäkemätöntä se ei sisällä --> ilmeisen suosittu ja varmasti hyväkin, ei vaan iske omaan makuun. Lista voisi jatkua, mutta tajunnet pointin. Loistava / täydellisyyttä hipova peli ei tarvitse olla äärimmäisen omaperäinen (ei siitä haittaakaan toki ole) jos vanhat jutut on saatu toteutettua paremmin kuin kukaan muu aiemmin.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova