Mafia II
Arvioitu: | Xbox 360 |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | 1 |
Ikärajoitus: | 18 |
Kehittäjä: | 2K Czech |
Julkaisija: | 2K Games |
Julkaisupäivä: | 27.08.2010 |
Pelin kotisivut |
Rikosputkessa
Harvoin on rikollisuus näyttänyt niin houkuttelevalta kuin 20-30-lukujen Yhdysvalloissa. Hölmöllä kieltolailla saatiin aikaan se, että italialaisten siirtolaisten Cosa Nostra, tuttavallisemmin mafia, rikastui myymällä ihmisille sitä, mitä he haluavat - välittämättä lain kaltaisista pikkuseikoista.
Tällainen herrasmiesten rikollinen salaseura on tietenkin mitä parhainta materiaalia viihdeteollisuudelle - etenkin, kun pahimpia julmuuksia vähän siivotaan. Kummisetä on yksi maailman arvostetuimmista elokuvista, eikä pelipuolella ole tästä paljon jääty: moni muistaa edelleen rakkaudella Illusion Softworksin Mafia-pelin. Sittemmin Illusionista on tullut 2K Czech ja jatko-osaa on odotettu vesi kielellä. Ennakkomateriaali antoi luvan odottaa hieman GTA-tyylistä peliä, jossa pääpaino olisi kuitenkin tarinalla ja toiminnalla.
Hieman oletuksen vastaisesti peli käynnistyy toisesta maailmansodasta, jossa Vito Scaletta -niminen siirtolainen taistelee jenkkien puolella kielitaitonsa ansiosta. Täältä palataan kuitenkin pian kotimaahan, jossa isä on kuollut ja vanha äiti joutunut rahavaikeuksiin. Kun käteistä pitää kerran nopeasti saada, onnistuu kaveri Joe pian houkuttelemaan sankarimme lain väärälle puolelle. Tästä alkaa verinen seikkailu kohti rikollisjärjestön huippua.
Alkuasetelma on siis tuttu, ja pikaisella kokeilulla toimintakin muistuttaa sen seitsemää sandbox-peliä. Mutta mitä enemmän Mafia II:ta pelaa, sitä selvemmin käy ilmi, että kyseessä on ennen kaikkea toimintapeli, johon on liimattu vähän hiekkalaatikon jyväsiä.
Peli sijoittuu 40/50-luvun vaihteen Yhdysvaltoihin, ensin sodan loppuaikaan ja sitten nopean vaurastumisen ajanjaksoon. Tämä tarkoittaa, että vanhojen jenkkiautojen ystäville pelillä on tarjota aivan erityisen hienoja ajoneuvoja. Yhteensä 36 erilaista lotjaa odottaa löytäjäänsä kaupungin kaduilla, ja talliin saa säilöttyä 10 parasta. Nimet on luonnollisesti muutettu, mutta mallit muuten ovat erinomaisen tunnistettavia, ja mukana on mm. legendaarinen Tucker. Myös mahdollisuus autojen virittelyyn ja maalaamiseen tarjotaan, joten autoista tulee melkein kuin Red Dead Redemptionin ratsuja - niiden kunnosta on kiinnostunut ja ne haluaa säilyttää. Kun tähän lisätään se, että ajomalli on eräs sandboxien parhaita, kaahailee New Yor...Empire Bayn kaduilla ihan mielellään.
2K Czechin itse väsäämä pelimoottori on ihan asiallinen, muttei ihmeellinen, eikä ainakaan sen arvoinen, että peliä olisi kannattanut viivyttää näin paljon. PC:lle kehitetty engine kärsii konsoleilla detaljipulasta, eikä esim. autojen vauriomallinnus yllä autenttisuudessa edes GTA-tasolle. Ruudunpäivitys on kuitenkin useimmiten hyvinkin siedettävällä tasolla, ja kentissä on kaikenlaista rikottavaa.
Valitettavaa onkin se, miten vähän tätä vapaata liikkumista pääsee harrastamaan. Pelaajalle esitellään, että tänne ja tänne voit myydä autoja ja täällä voit tehdä näin ja näin, jopa achievementeissä on useita puhtaita hiekkalaatikkopuuhia, mutta samalla pelaajaa viedään koko ajan juonessa eteenpäin sellaisella vauhdilla, ettei aikaa pelkkään puuhasteluun oikein jää. Sen kerran kun yritin käydä jotain sivutehtävää hakemassa, mitään ei ollut tarjolla. Samalla hyvin turhauttavaa on, että kun olet ensin kerännyt tietyssä jaksossa vähän rahaa tekemällä sitä sun tätä, nappaa seuraava juonenkäänne taas tilin tyhjäksi kuin mitään ei olisi koskaan ollutkaan. Kun sama tapahtuu useita kertoja juonen aikana, se alkaa jo tympiä.
Voidaan toki väittää, että pelin ei ole tarkoituskaan olla mikään puhdasverinen sandbox, mutta kaikki se krääsä mitä pelaajan eteen työnnetään yrittää kyllä kovasti luoda vaikutelmaa elävästä maailmasta. Kuvaavaa on, että pelaaja voi asunnossaan avata hanoja, vetää vessaa ja sytytellä valoja, muttei tehdä mitään estääkseen pelihahmon läpikotaisen typeriä päätöksiä, joiden jälkiseuraamukset pystyy näkemään tyhmempikin välittömästi. Lisäksi peli vielä alleviivaa hyvin aikaisessa vaiheessa asioita, joista vähänkin TV-sarjoja seurannut hoksaa juonenkäänteet etukäteen.
Pelin loppumisen jälkeenkään ei pääse vapaasti riekkumaan Empire Bayhin Viton hahmossa, vaan joutuu ostamaan 800 MS-pisteen hintaisen “Jimmy’s Vendetta” -lisäosan, joka sisältää free roam -tilan Jimmy-nimisellä pahishahmolla. Olkoonkin, että DLC alkaa olla nykymittapuulla edullinen, sen olisi ehdottomasti pitänyt kuulua kauppaan. Mahdottoman kivaa olisi, jos peliä olisi saanut jatkaa keräämillään rahoilla, aseilla ja autoilla.
Jos nyt siis hyväksytään se, että Mafia II ei ole tyydyttävä sandbox, annetaan sille mahdollisuus toimintapelinä. Räiskintäjaksot ovat kohtuullisen intensiivisiä ja näyttäviä, mutta myös toistavat itseään erittäin paljon. Tarkoitus on ensin ajaa paikkaan X, poistua sitten autosta ja rynnäköidä kohteeseen, jossa viholliset näkyvät punaisina kolmioina. Peli sulkee järjestelmällisesti ovia pelaajan takana niin, että eksyminen on miltei mahdotonta, ja samalla sulkeutuvat pois mahdollisuudet käyttää kekseliäitä ratkaisuja ongelmiin GTA:n ja Saboteurin tyyliin.
Pelissä on useita osuuksia, joissa tapellaan nyrkein, ja turpasauna voi alkaa myös autoa anastettaessa. Taistelusysteemi on valitettavasti aivan liian yksinkertainen: taistelut voittaa pitämällä torjunnan ylhäällä ja odottamalla vastustajan lyöntiä, jonka jälkeen lyödään oma isku. Toistetaan tarpeeksi monta kertaa, ja vastapuoli putoaa varmasti ilman yhtään vahinkoa.
Ehdottomasti ärsyttävintä on kuitenkin se, miten usein tehtävien checkpointit on aseteltu huonosti. Erittäin monessa tehtävässä saa ensin taistella minuuttikaupalla, että pääsee yrittämään yhtä kohtaa, jossa pitää toimia oikein hyvin lyhyen ajan kuluessa tai saa kuulaa päähänsä. Jos (ja aluksi kun) tässä sitten kuolee, on edessä passitus erittäin kauas taaksepäin. Usein kestää vähän aikaa myös tajuta, mitä tarkalleen pitää tehdä, joten mikäpä sen mukavampaa kuin tehdä koko homma alusta uudelleen tämän yhden kohdan vuoksi. On tyydyttävämpää kokea onnistumista siksi, että on osannut tehdä jotain, eikä siksi, että kärsivällisyys on riittänyt pelin ongelmien kumoamiseen.
Irkissä kyseltiin jo useaan otteeseen tunnelmiani Mafia II:sta, ja tiivistin ne tyyliin “hukattua potentiaalia”. Mafia on aiheena kutkuttava ja mahdollistaa monenlaista, ja peliin on myös selvästi nähty hirveä määrä vaivaa, mutta lopulta se on vain jotenkin kovin ontto ja lineaarinen rykäisy, jossa on aivan liikaa pikkupuutteita. Pelihahmoon, johon voi vaikuttaa lähinnä valitsemalla erivärisiä vaatteita, ei kiinny oikein millään tapaa, ja NPC:t taas ovat niin stereotyyppisiä itsejään, että reaktiot voi ennustaa jo melkein pelin alusta alkaen. Maailma on olevinaan elävä, mutta lopulta sen huomaa kuitenkin olevan vain kulissia. Vaikka esimerkiksi Electronic Artsin muinainen Godfather: The Don’s Edition oli sitten toisella tapaa ärsyttävä kiitos jatkuvan taistelun muita perheitä vastaan, se mahdollisti kuitenkin paljon syvällisemmän tutustumisen mafiosona häärimiseen. Mafia II on putki tehtäviä, jotka juostaan läpi määrätyssä järjestyksessä ja sen jälkeen unohdetaan.
Tällainen herrasmiesten rikollinen salaseura on tietenkin mitä parhainta materiaalia viihdeteollisuudelle - etenkin, kun pahimpia julmuuksia vähän siivotaan. Kummisetä on yksi maailman arvostetuimmista elokuvista, eikä pelipuolella ole tästä paljon jääty: moni muistaa edelleen rakkaudella Illusion Softworksin Mafia-pelin. Sittemmin Illusionista on tullut 2K Czech ja jatko-osaa on odotettu vesi kielellä. Ennakkomateriaali antoi luvan odottaa hieman GTA-tyylistä peliä, jossa pääpaino olisi kuitenkin tarinalla ja toiminnalla.
Tappajasta ammattitappajaksi
Alkuasetelma on siis tuttu, ja pikaisella kokeilulla toimintakin muistuttaa sen seitsemää sandbox-peliä. Mutta mitä enemmän Mafia II:ta pelaa, sitä selvemmin käy ilmi, että kyseessä on ennen kaikkea toimintapeli, johon on liimattu vähän hiekkalaatikon jyväsiä.
Sivuventtiilikasin pöhinää
2K Czechin itse väsäämä pelimoottori on ihan asiallinen, muttei ihmeellinen, eikä ainakaan sen arvoinen, että peliä olisi kannattanut viivyttää näin paljon. PC:lle kehitetty engine kärsii konsoleilla detaljipulasta, eikä esim. autojen vauriomallinnus yllä autenttisuudessa edes GTA-tasolle. Ruudunpäivitys on kuitenkin useimmiten hyvinkin siedettävällä tasolla, ja kentissä on kaikenlaista rikottavaa.
Näytelmän kulisseissa
Voidaan toki väittää, että pelin ei ole tarkoituskaan olla mikään puhdasverinen sandbox, mutta kaikki se krääsä mitä pelaajan eteen työnnetään yrittää kyllä kovasti luoda vaikutelmaa elävästä maailmasta. Kuvaavaa on, että pelaaja voi asunnossaan avata hanoja, vetää vessaa ja sytytellä valoja, muttei tehdä mitään estääkseen pelihahmon läpikotaisen typeriä päätöksiä, joiden jälkiseuraamukset pystyy näkemään tyhmempikin välittömästi. Lisäksi peli vielä alleviivaa hyvin aikaisessa vaiheessa asioita, joista vähänkin TV-sarjoja seurannut hoksaa juonenkäänteet etukäteen.
Pelin loppumisen jälkeenkään ei pääse vapaasti riekkumaan Empire Bayhin Viton hahmossa, vaan joutuu ostamaan 800 MS-pisteen hintaisen “Jimmy’s Vendetta” -lisäosan, joka sisältää free roam -tilan Jimmy-nimisellä pahishahmolla. Olkoonkin, että DLC alkaa olla nykymittapuulla edullinen, sen olisi ehdottomasti pitänyt kuulua kauppaan. Mahdottoman kivaa olisi, jos peliä olisi saanut jatkaa keräämillään rahoilla, aseilla ja autoilla.
Checkpoint-limbosta toiseen
Pelissä on useita osuuksia, joissa tapellaan nyrkein, ja turpasauna voi alkaa myös autoa anastettaessa. Taistelusysteemi on valitettavasti aivan liian yksinkertainen: taistelut voittaa pitämällä torjunnan ylhäällä ja odottamalla vastustajan lyöntiä, jonka jälkeen lyödään oma isku. Toistetaan tarpeeksi monta kertaa, ja vastapuoli putoaa varmasti ilman yhtään vahinkoa.
Ehdottomasti ärsyttävintä on kuitenkin se, miten usein tehtävien checkpointit on aseteltu huonosti. Erittäin monessa tehtävässä saa ensin taistella minuuttikaupalla, että pääsee yrittämään yhtä kohtaa, jossa pitää toimia oikein hyvin lyhyen ajan kuluessa tai saa kuulaa päähänsä. Jos (ja aluksi kun) tässä sitten kuolee, on edessä passitus erittäin kauas taaksepäin. Usein kestää vähän aikaa myös tajuta, mitä tarkalleen pitää tehdä, joten mikäpä sen mukavampaa kuin tehdä koko homma alusta uudelleen tämän yhden kohdan vuoksi. On tyydyttävämpää kokea onnistumista siksi, että on osannut tehdä jotain, eikä siksi, että kärsivällisyys on riittänyt pelin ongelmien kumoamiseen.
Valjuhko vendetta
Irkissä kyseltiin jo useaan otteeseen tunnelmiani Mafia II:sta, ja tiivistin ne tyyliin “hukattua potentiaalia”. Mafia on aiheena kutkuttava ja mahdollistaa monenlaista, ja peliin on myös selvästi nähty hirveä määrä vaivaa, mutta lopulta se on vain jotenkin kovin ontto ja lineaarinen rykäisy, jossa on aivan liikaa pikkupuutteita. Pelihahmoon, johon voi vaikuttaa lähinnä valitsemalla erivärisiä vaatteita, ei kiinny oikein millään tapaa, ja NPC:t taas ovat niin stereotyyppisiä itsejään, että reaktiot voi ennustaa jo melkein pelin alusta alkaen. Maailma on olevinaan elävä, mutta lopulta sen huomaa kuitenkin olevan vain kulissia. Vaikka esimerkiksi Electronic Artsin muinainen Godfather: The Don’s Edition oli sitten toisella tapaa ärsyttävä kiitos jatkuvan taistelun muita perheitä vastaan, se mahdollisti kuitenkin paljon syvällisemmän tutustumisen mafiosona häärimiseen. Mafia II on putki tehtäviä, jotka juostaan läpi määrätyssä järjestyksessä ja sen jälkeen unohdetaan.
Mafia II (Xbox 360)
On helppo ennustaa, että maineikkaan Mafian jatkosta ei muodostu samanlaista kestosuosikkia kuin esikuvastaan. Muutama kiva ominaisuus peittyy suunnittelumokiin ja äärimmäiseen lineaarisuuteen.
- Hieno autovalikoima ja ajomalli
- Tuhoutuvat ympäristöt
- Aihe sinällään kiinnostava
- Free roam maksullinen sisältö
- Checkpointien asetteluvirheet
- Tarinankerronnan läpinäkyvyys
Keskustelut (36 viestiä)
Rekisteröitynyt 04.10.2008
15.09.2010 klo 13.38
Jokseenkin säälittävää että ammattilaiset ei tajua. Ainakaan kaikki.
15.09.2010 klo 14.51
15.09.2010 klo 14.54 1
Rekisteröitynyt 09.08.2009
15.09.2010 klo 14.54
Rekisteröitynyt 04.10.2008
15.09.2010 klo 15.14
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
15.09.2010 klo 15.18
Tätä peliä nimenomaan EI saa katsoa sandbox -pelinä, vaan tarinavetoisena Mafia -pelinä. Se vapaa ja laaja maailma luo lähinnä illuusion, sen siellä olemisen tunteen, jota ei putkella voitaisi luoda. Eikä pitäisi.
Miksi esitellään maailman ominaisuuksia, joita ei missään välissä ehdi käyttää? Miksi pelissä on puolenkymmentä free roam -achievementiä, jotka saadakseen pitää oikein vasiten olla tekemättä, mitä peli kehottaa?
Laaja ja ontto maailma luo tunteen, että liikkuu TV-sarjan kulisseissa.
Rekisteröitynyt 12.08.2009
15.09.2010 klo 16.33
15.09.2010 klo 16.37
Rekisteröitynyt 04.10.2008
15.09.2010 klo 16.41
E: Älä ota Mikko henkilökohtaisesti, moni muu arvostelija on nillittänyt samasta. Kaikki ovat väärässä!
Rekisteröitynyt 04.01.2008
15.09.2010 klo 17.12
15.09.2010 klo 17.49
Eli jos pelaan pelin läpi seuraamalla vain juonikuvioita ja toimintaa, onko minulla hauskaa?
No oikeastaan melko vähän suhteessa siihen v*tutukseen, jota peli tuottaa jatkuvasti. Rajoittuneisuus tulee vastaan monen kulman takaa, mitään ei oikeastaan voi tehdä tarinan ulkopuolella vaikka näin annetaankin ymmärtää, rahat viedään koko ajan ja persaukisena v*tuttaa mutta viimeistään lopussa tajuaa, että ei sillä rahallakaan olllut mitään tarkoitusta tai tarvetta. Koko teos on jatkuvia pettymyksiä täynnä ja lopussa koko onneton juoni jää vieläpä p*skasti kesken, todennäköisesti itket itsesi uneen lopetusiltana, koska v*tuttaa ja ahdistaa niin paljon, lisäksi ontto olo kalvaa monta päivää jälkeenkin. Ei tuosta jää oikeen mitään käteen, korkeintaan se paha mieli.
15.09.2010 klo 19.32
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.09.2010 klo 22.02
15.09.2010 klo 22.04
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
16.09.2010 klo 09.18
16.09.2010 klo 12.49
Mutta tosiaan, ei sillä rahalla mitään tee. Se lempikaarakin romuttuu jokaiseen risteykseen, eikä tarina luultavasti edes anna sinun käyttää sitä autoasi.. ja aseita saa jokaisesta tehtävästä, vain vaatteisiin voi purkaa turhautumistaan ja tietty autojen tuunaamiseen. Ja rahaa saa jokaisesta vaateliikkeestä ja vielä helpommin aseliikkeistä, taskurahat saa bensikseltä. Pelin turvallisinta/parasta autoa ei edes saa autotalliin vaan täytyy tyytyä niihin vauhtipeleihin.
Ei sen puolen, en tästä mitään sandboxia odottanutkaan, mutta kun hypessä kerrottiin, että jokaista tallustajaa voi seurata ja katsoa kun he menevät kauppaan ja kotiin jne.. no, kivaltahan ne siinä näyttää kun ajaa kahtasataa ohi, mutta siinä se.
16.09.2010 klo 12.52 1
Toisaalta GTA:n budjetin muistaen, olisi kuvitellut sen PC version olevan edes toimiva verrattuna konsoliversioihin.. Mafian ruudunpäivitys vanhemmallakin koneella oli oikein maittavaa ja muutenkin GTA:n karkkiväritystä parempaakin.
Rekisteröitynyt 29.05.2008
16.09.2010 klo 15.53
Rekisteröitynyt 29.07.2010
16.09.2010 klo 16.06
Rekisteröitynyt 09.01.2008
16.09.2010 klo 20.24
Paska arvostelu.
16.09.2010 klo 22.51
16.09.2010 klo 23.17
hyvä ajomallinnus??? HYVÄ AJOMALLINNUS!?!? SEHÄN ON IHAN KAMALA! Ps2 ajan gtaissakin oli parempi. Ei tuo ajomaloinnus tätä päivää ole. Ehkä vähän parempaa kuin saints row 2. Mutta kyllä se tuolta plussaa osiosta on otettava pois. Vaadin.
Etkö osaa ajaA?
17.09.2010 klo 00.03
Ja mitä tuloo noihin rahan keräämiseen jne, mitä ideaa siinä nyt sitten on, ostaa sitten jotain "juttuja"pelissä.
Peli näyttää todella upealta ainakin pc:llä, ajomallinnus ja autot käyttäytyvät todella hyvin, minun mielestäni. Juoneen jää kiinni ja hahmoihin niinkuin johonkin hyvään elokuvaan, paitsi että nyt saa itse osallistua tapahtumiin.
Kieltämättä se lisäosa joka maksaa n8e olisi saanut tulla mukana pelissä, niin ehkäpä se olisi tyydyttänyt nämä "hiekkalaatikolle haluavat yksilöt :), nyt siitä joutuu maksamaan sen 8e ylimääräistä (jimmys vendetta muistaakseni)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
17.09.2010 klo 10.52
Pelin mainonnassakin (www.mafia2game.com) mainitaan, että eräs ominaisuuksista on "Vehicular Exploration". Tämä toteutuu käytännössä vain Jimmy's Vendettassa, jossa saa pisteitä ajelemisesta. Siksi ko. osuus olisi ilman muuta pitänyt sisällyttää kauppaan ilman lisähintaa.
Ja mitä tulee testattavaan versioon, sen valitsee pelin maahantuoja. Jos he ovat sitä mieltä, että Xbox 360 -versio kannattaa arvostella, he lähettävät sen meille ja arvostelemme sen. Tuotot eivät ole näissä hommissa sitä luokkaa, että lähtisimme erikseen ostamaan muita versioita todetaksemme, ovatko ne parempia tai huonompia. Versiovalintaan ei liity tämän kummempaa arvopainotusta.
Rekisteröitynyt 04.10.2008
17.09.2010 klo 11.09
Rekisteröitynyt 07.08.2007
17.09.2010 klo 14.21
Kyllä, tiedän. Ei tullut tällä kertaa prinsessa ruusus-tyyppistä loppua jossa kaikki elävät elämänsä onnellisina loppuun asti. Mafia 2 tarkoitus oli tarinallaan osoittaa järjestäytyneen rikollisuuden maailman julmuus ilman turhaa pehmentelyä.
Tämä oli kuitenkin ilmeisesti aivan liikaa disney-elokuvien kautta varttuneille äidin pikku pullamössöille ja nyt tulee kauhea itku tulva kun kerrankin jotain poikkeuksellista saatiin aikaan.
17.09.2010 klo 17.19
Itseäni ei olisi edes kiinnostanut pelissä mikään muu kuin itse tarina ja sen eteneminen.
Loistavaa että sitä muuta sälää ei ollutkaa sillä se yleensä keskeyttää pelin etenemisen ja kun kaikkea muuta touhuaa unohtuu se itse peli kokonaan. Ja näin ollen paluu peliin ei enään kiinnosta. Näin kävi itselleni gta 4:n kanssa.
Mafia 2 pelille annan 88 pistettä.
17.09.2010 klo 19.28
18.09.2010 klo 07.17
Kyllä, tiedän. Ei tullut tällä kertaa prinsessa ruusus-tyyppistä loppua jossa kaikki elävät elämänsä onnellisina loppuun asti. Mafia 2 tarkoitus oli tarinallaan osoittaa järjestäytyneen rikollisuuden maailman julmuus ilman turhaa pehmentelyä.
Tämä oli kuitenkin ilmeisesti aivan liikaa disney-elokuvien kautta varttuneille äidin pikku pullamössöille ja nyt tulee kauhea itku tulva kun kerrankin jotain poikkeuksellista saatiin aikaan.
Pelin tarina ja loppu oli niin pahasti ristiriidassa keskenään että se suorastaan pilkkasi pelaajia. Äijät pitivät yhtä loppun saakka mutta sitten kaiken sen jälkeen kävi niin kuin kävi ja suurimmala osalla pelaajista perse repesi raivosta siinä vaiheessa. Silkkaa tuubaa, vaikutti vahvasti siltä, että oikeasti tekijöiltä loppui mielenkiinto tai aika kesken ja teipattiin äkkiä jotain kasaan.
18.09.2010 klo 07.42
Pelin tarina ja loppu oli niin pahasti ristiriidassa keskenään että se suorastaan pilkkasi pelaajia. Äijät pitivät yhtä loppun saakka mutta sitten kaiken sen jälkeen kävi niin kuin kävi ja suurimmala osalla pelaajista perse repesi raivosta siinä vaiheessa. Silkkaa tuubaa, vaikutti vahvasti siltä, että oikeasti tekijöiltä loppui mielenkiinto tai aika kesken ja teipattiin äkkiä jotain kasaan.
Nopeasti jotain kasaan??? Elämänkokemus ja omillaan toimen tulo sulta vielä pahasti kokematta.
Yhtä pidettiin loppuun asti, tämä seikka ei muuttunut missään vaiheessa. Edessä oleva tilanne oli väistämätöntä tehtyjen valintojen jälkeen. Olisi luullut sankarin sen tietävän mitä taphtuu kun ovesta ulos astuu. Ainoa asia mikä lopussa oli yllätys, niin se, että molemmat autot eivät kaartaneet oikealle...
20.09.2010 klo 08.41
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
20.09.2010 klo 17.30
Rupesinpa tuossa aikani kuluksi taas pelaamaan Mafia 1:tä PC:llä, ja minulle selvisi aika nopeasti se, miksi niin moni varmasti haluaisi pitää tästäkin pelistä enemmän kuin mitä se ansaitsee.
Vähän myöhässä bileisiin, mutta bullshit! Minulle Mafia 2 oli viihdyttävämpi kokonaisuus, siis toisin sanoen parempi pelikokemus, siis toisin sanoen parempi peli kuin yksikään GTA tähän mennessä. En itse koe vertailua edes tarpeelliseksi, sillä aivan erilaista peliä on lähdetty hakemaan, mutta niin vain on joka nillittäjä itsepäisesti tätä GTA-peleihin vertaillut, että hyvä on, vertaillaan sitten.
Arvosteluthan ovat mielipiteitä kuten on tullut tälläkin sivustolla kyllästymiseen asti hoettua, ja tähän kaavaan eivät mielestäni istu lausunnot jotka ovat tulkittavissa muotoon "ne jotka ovat eri mieltä vain luulevat olevansa eri mieltä koska tahtovat digata tästä niin paljon". Minä en istu pelin ääressä kokonaisia iltapäiviä+iltoja uskotellakseni itselle yhtään mitään, vaan teen niin koska nautin pelistä. Minuun vähän GTA:n vastaavia tosikkomaisempi tarina ja ääninäyttely iski kympillä, räiskintä oli parempaa kuin GTA:ssa ja vaikka negatiivisiä hetkiä tähänkin peliin mahtui, oli hiuksia revittäviä v-sanojen generaattorikohtia huomattavasti esim. GTA4:sta vähemmän.
Kuten asiasta irkissä väitellessämme totesin, niin tälläisille elokuvapeleille on kysyntää ja on sääli, että niin moni lähtee pelaamaan ja kokemaan näitä odottaen taas yhtä sandboxia, jossa mikään ei saa mennä raiteillaan tai scriptatusti, "koska niin rockstar sen teki". Avoin maailma on tässä pelissä bonus, ei itsetarkoitus.
Itseltäni olisi tälle irronnut jotain 85 pisteen luokkaa, tämä tosin pohjautuen huomattavasti paremman näköiseen ja sulavampaan PC-versioon, padilla ja telkusta pelattuna.
21.09.2010 klo 21.04
itse sanon että 77kin on ihan liikaa. jostain syystä suurin osa peleistä nykyään tuntuu hengettömiltä enkä antaisi tällekään kuin 4/10. ei edes välttämätön alehyllyostos
28.11.2010 klo 15.52
kyllä taas elitismi jyllää: "olet väärässä", "huonosti arvosteltu" jne. vinetystä.
itse sanon että 77kin on ihan liikaa. jostain syystä suurin osa peleistä nykyään tuntuu hengettömiltä enkä antaisi tällekään kuin 4/10. ei edes välttämätön alehyllyostos
No sulla ainakin näyttää tota "elitismiä" löytyvän :)
10.04.2012 klo 16.01
15.07.2014 klo 01.56